Danmark risikerer milliardregning for ladestandere til elbiler

Danmark står over for en investering på 1,2 milliarder kroner for 54.000 ladestandere til elbiler, hvis et direktivforslag fra EU-Kommissionen bliver vedtaget. Forslaget vil kun bringe yderligere 500 elbiler på de danske veje frem mod 2020.

Det viser beregninger foretaget af en arbejdsgruppe i Trafikstyrelsen, som blandt tæller Transportministeriet, Finansministeriet og Energistyrelsen.

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, mener på ingen måde, at det er statens opgave at betale for standerne.

»Vi skal ikke tvinge noget ind på markedet og støtte en bestemt teknologi,« siger han.

Venstre ser gerne et marked for alternative drivmidler, men hvis der skal bygges ladestandere til elbiler, skal det ske for private investeringer.

På fredag bliver forslaget præsenteret for Folketingets Europaudvalg, og ideen er, at EU-borgere skal kunne rejse kontinentet tyndt i eldrevne køretøjer.

Læs også: EU kræver 5.000 ladestandere til elbiler i Danmark

I alt skal 795.000 standere stilles op langs europæiske veje. I Danmark skal kun 5.400 af standerne være offentligt tilgængelige, mens resten bliver placeret ved virksomheder og private. De 1,2 milliarder kroner er prisen for samtlige 54.000 standere, offentlige som private.

Trods den store investering vil effekten på salget af elbiler være begrænset til 500 yderligere i perioden fra 2014-2020, hvor standerne skal opføres. Det skyldes ifølge arbejdsgruppen i Trafikstyrelsen, at infrastrukturen i Danmark allerede dækker elbilisternes behov. Ifølge Dansk Elbil Alliance er der omkring 1.000 offentligt tilgængelige ladestandere i Danmark i dag.

Læs også: FDM: Forfejlet at satse på ladestandere langs motorvejene

Forslaget er fremsat af den danske klimakommissær, Connie Hedegaard, og er en del af et direktiv, som skal sikre infrastruktur til alternative brændstoffer som el, gas og brint på de europæiske motorveje.

Forslaget bliver blandt andet begrundet med, at EU i dag importerer 84 procent af sin olie, hvilket koster én milliard euro om dagen og samtidig giver stort underskud på betalingsbalancen. Samtidig vil et sådant direktiv være med til at fremme et grønnere EU.

Klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard (R) har tidligere erklæret sig positiv over for ideen om at bruge offentlige midler til en del af investeringen.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Har man regnet på de ekstra elbiler der så vil kunne køre hertil fra udlandet og også "tanke" el ved standerne. Med elbiler er det jo hønen og ægget så hvis ikke infrastrukturen er nogenlunde på plads, så er rækkevidden for kort og produktet for uattraktivt.

  • 0
  • 0

Man (læs EU) skal vel først blive enige om, hvilken standart disse standere skal benytte. Der er allerede nu adskillige producenter, der alle tror , at netop "deres stik" bliver den nye standart.

Se lidt om de nuværende stik her : http://www.ladestasjoner.no/nyheter/72-kam...

Inden det ender som det vilde westen/stik-cirkus, vil jeg håbe på et hurtigt påbud alá det Kinesiske, hvor mini-usb blev et krav til producenterne af mobiltelefoner.

Det skal selvfølgelig være muligt for el-bils producenterne, at udstyre bilerne med de stik og ladestandarter de ønsker, men de skal dog OGSÅ have et (endnu ubestemt) fælles stik.

Se dog også her hvordan Tesla på en simpel og elegant måde har løst problemet : http://www.youtube.com/watch?v=tyZA_nm5oWE

\ Petter

  • 0
  • 0

... fandtes ladestandere ved de fleste arbejdspladser i danmark, så ville det jo effektivt fordoble den afstand som el-bilejere kunne køre til og fra arbejde, da man kan køre hjemmefra med en "fuld tank", køre tanken "flad" til arbejde, lade den i arbejdstiden, og derefter køre hjem igen med en "fuld tank". Så en samlet transport til og fra arbejde på op til 200-400 km (og 800-1000 km, hvis man er den heldige ejer af en Tesla :) ) vil ikke være noget problem. Det vil uden tvivl gøre el-biler attrktive for væsentliget flere end i dag.

Ligeledes vil et net af ladestandere over hele europa elliminere alle argumenter om at man ikke kan køre til Spanien i en elbil mv. som ellers ofte fremføres i debatterne.

Hvis danmarks samlede udgift hertil kun er godt og vel 1 mia, så må det siges at være en meget beskeden udgift for nogt som potentielt kan have en stor effekt (og inden for et område hvor der SKAL gøres noget, og hvor der reelt ikke er mange alternativer).

Det er meget svært at forestille sig at det ikke ville fremme salgte af elbiler i større omfang end angivet i artiklen - jeg mener bestemt ikke at den nuværende infrastruktur dækker elbilisters behov.

  • 0
  • 0

Hvorfor skal en dansker betale over 1000 Kr i motorvejsafgift for en omgang Sydfrankrig og retur, når den franske kan køre gratis i Danmark ?

Hvis tilsvarende afgift blev indført i Danmark kunne det vel sagtens betale opførelsen af x antal ladestationer - også på ikke-motorveje.

  • 0
  • 0

Er generelt modstander af alt hvad der kommer fra EU af diktater...!

1,2 milliarder lyder af mange penge... Men 54.000 er faktisk rigtig mange ladestandere! .. Og hvis det er den rigtige beslutning, for at komme væk fra fosilt brændstof..! ?

Til sammenligning står vi til at bruge 6-8 milliarder på en tog bro over Vejle fjord, for at man kan komme 10 minutter hurtigere til Aarhus.. !! ??

Så er 1,2 milliarder måske ikke så mange penge..!? .. hvis det altså er den rigtige vej fremad..!

Klaus

  • 0
  • 0

Det må jo da være muligt - i den Hellige ud-liciterings navn, at udlicitere bygningen af disse standere, så det er - alle Elbil-brugerne som betaler for brug og opførelse! Det er jo i forvejen olie-bilisterne som har betalt for tankstationerne, så hvorfor skal Elbil-kørerne have en sådan fordel, frem for andre. Og en Elbil forurener jo ikke mindre, men forurener blot et andet sted! Og så betyder det ikke anden udgift for den danske stat end lige at skulle tage stilling til hvor det bliver tilladt at opføre disse standere (Og hvor længe skal en Elbil vente for at komme til at lade - for der bliver jo nok ikke opført 50 standere på trafikerede steder).

  • 0
  • 0

Et er at man vil tvinge en teknologi igennem, andet er et slagsmål om hvilke(t) stik der så skal være standart. Men er der tænkt på selve elnettet? hvad kræver det at ekstra udbygning for at disse ladestandere ikke overbelaster nettet der hvor de er sat op? Hvilke krav vil der være til stedet de skal opstilles på? taler vi kom om hovedveje/motorveje eller skal de helt ud der hvor folk bor? også i de tyndt befolkede områder?

Tanken bag er smuk nok, men alt det praktiske drukner i politik og brugsmønster som ikke er som politikerne tror/ønsker/håber på. Men skal staten betale for en infrastruktur for en bestemt teknologi så kan denne jo ikke være fritaget fra afgifter, og gad vide hvor mange der vil købe en elbil med de almindelige afgifter lagt på? En løsning kunne være at vente på at sydeuropa har sat deres op før vi begynder, det giver os sikkert en del år at løbe på, i stedet for igen at være duks.

  • 0
  • 0

Når man siger der slal bruges 1, 2 mia, så forsvinder de jo ikke. De omsættes formentligt i forholdsvis lokale arbejdspladser. Hvor mange folk skal i sving for at installere/producere 54000 ladestandere med deraf følgende ekstra arbejde - Kabling. Måleropsætning mv. ?

  • 0
  • 0

hvad for staten ikke ind i dag fra nye biler. I 2012 blev der solgt 170.807 biler. Hvor afgift og moms kom der ikke ind på det?..13 milliader. De 1,2 milliarder er vel så kun vel 33 dages afgift. Så vel små penge! Vel også små penge i forhold til hvad der kommer ind af afgift på benzin/disel. I 2012 var det 7.3 milliarder for benzin alene.

  • 0
  • 0

hvor sættes der ikke ladestik op når alle elmålere alligvel snart skal skiftes. Vil sikkert ikke koste så meget ekstra. Tavle+ CEE stik 3X32A + HFI/sikring + 1 meter ledning. Total HW pris < 1000 kr.

  • 0
  • 0

Med elbiler er det jo hønen og ægget

HVorfor bruger folk altid den med hønen og ægget hvor den ikke er relevant?

Hele problematikken med hønen og ægget er at ingen af dem kan som sådan eksistere uden den anden.

Problematikken ved elbiler og ladestandere er ikke hønen og ægget, det er mere hønen og kornet - hvis man absolut vil trække en fugleanalogi ned over det.

Elbilerne kommer ingen vejne uden ladestandere, men ladestandere fungerer faktisk fint uden elbiler. Der er måske ikke så mange der benytter ladestanderne uden elbilerne, men de virker og bliver ikke på magisk vis ubrugelige - modsat elbilerne som reelt ikke er brugbare uden ladestandere.

Det er det samme som elsktrificering af jernbanen. Før der er køreledninger med strøm i overalt er elektriske tog ikke synderligt anvendelige - men dieseltog kan sagtens køre selv om der hænger køreledninger.

Fordi det ene element ikke fungerer uden det andet, så betyder det faktisk sjældent at det omvendte også er tilfældet. En reel hønen og ægget problematik er forholdsvis sjælden!

  • 0
  • 0

54.000 ladestandere for 1.2 mia. kr. det lyder som et godt tilbud. Til sammenligning (- i funktion, og ikke i udformning -) fik DONG/Better Place 18 batteriskiftesttationer op for 4 mia. kr.

At EU behøver at skulle indover her siger kun noget om hvor lavt barren er sat i folketinget!

  • 0
  • 0

Da det kun koster 22.000 kroner at opsætte en ladestander til elbiler. Så forstår jeg ikke at tankstationer rundt om i landet ikke investerer 50.000 kroner i 2 ladestandere ved deres tankstation. Det er en lille investering for at kunne tiltrække helt nye kunder og helt problemfrit. Om ikke andet kunne de jo i starten sælge strøm til en høj markedspris inden konkurrenter trækker prisen ned til de 2,2 kr/kWh som prisen vist ligger på.

Ved ikke hvad det koster at opsætte en ny benzin tank men jeg gætter på væsentlig mere end 22.000 kroner!

Tag jer nu sammen!

  • 0
  • 0

Jeg vil mene at man skal lave så mange antagelser om alt muligt og umuligt, at det ikke giver mening at beregne en vækst på 500 biler.

Hvis man gør det dumt, så er det sikkert rigtigt at det ikke gavner noget særligt.

Gør det klogt, hvilket vil sige at analysere hvilke placeringer vil gavne mest. Mit bud er at de skal op i nærheden af dem, som ikke ellers har mulighed for hjemmeladning. Det vil sige boligforeninger, grundejerforeninger og kommuner skal have penge til at opsætte ladestandere ved offentlige parkeringspladser nær boligen.

Elbilen er jo som skabt til københavneren - bortset fra at der ikke er tilstrækkeligt med mulighed for at lade på gaden. Særligt slemt skulle det være på Frederiksberg, hvor der efter sigende kun er 2 ladere i hele kommunen.

Det lyder derfor helt åndsvagt når der bliver skrevet at kun 10% af laderne skal være offentlige tilgængelige.

  • 0
  • 0

Høhø. Ja OK Benzin er jo så glade for at sælge billig el til folk i tvivlsomme fastprisaftaler, så de må da kunne lave en forretning ud af at sælge el til elbiler, når de nu har så meget strøm at de ligefrem sælger af det.

@Henrik Hansen OK. Så lad os kalde det: Hønen og kornet problematikken, og se så hvor mange der forstår jargonen. Men du har selvfølgeligt ret, Elbilsinfrastruktur kan fint eksistere uden elbiler og dermed kunder.... Det ser vi jo tydeligt med Betterplace.

  • 0
  • 0

i forbindelse med den tvungne opstilling af ladestandere:

  1. At man INDEN opstilling af disse standere finder en fælles standard for stik, spænding og så videre, så alle bilmærker kan benytte standerne, evt. med brug af en adapter.

  2. At man kan opkræver afgifter af udenlandske billister, eller som minimum udenlandske lastbiler. I Storbritannien har de efter sigende indført en ordning hvor alle lastbiler (britiske indregistrede og udlansk indregistrede) bliver opkrævet en vejbenyttelsesafgift, men hvor britiske vognmænd så får et fradrag for disse afgifter i forbindelse med skat og andre afgifter. Dermed bliver det reelt set gratis for britiske vognmænd mens udenlandske får en ekstra udgift. Dette skulle også have reduceret det antal kilometer og den mængde gods som udenlandske vognmænd og lastbiler udfører/kører.

  • 0
  • 0

At man INDEN opstilling af disse standere finder en fælles standard for stik, spænding og så videre, så alle bilmærker kan benytte standerne, evt. med brug af en adapter.

EU har allerede besluttet en fælles standard. Den hedder "type 2" eller "Mennekes" for almindelige ladere og Combo2 for lynladere.

I øjeblikket findes der elbiler der har Mennekes og elbiler der har et alternativt stik kaldet J-1772. Danske ladestandere har Mennekes, så hvis din bil har J-1772 så medbringer du et kabel der har J-1772 i den ene ende og Mennekes i den anden ende. Sværere er det ikke.

For lynladere er der også to systemer. Det ene hedder CHAdeMO og bruges af Nissan og Mitsubishi. Det andet hedder Combo2 og anvendes af alle andre. På sigt kommer japenerne også til at levere deres biler med Combo2 til det europæiske marked. Indtil da bruger man en adapter.

Emnet for denne tråd er 54.000 ladere i Danmark og de vil ikke være lynladere. Så derfor er der hellere ikke noget reelt problem.

Læs mere om emnet her: https://www.clever.dk/viden-om-elbiler/lad...

  • 0
  • 0

@Petter Bertram ... Det bliver alle forbrugerne når vi bruger en standard.

Ligesom dig ser jeg også frem til at der kommer klarhed på området, men der er lys forude.

Man (læs EU) skal vel først blive enige om, hvilken standart disse standere skal benytte.

EU har valgt standard. Det er Type 2 stik også kendt som VDE eller Mennekes stik. Stikket bruges feks. på Renault Zoe hvor det kan oplade med op til 43 KW (= 230 V AC, 3 faser, 63 A). Stikket kommer også i en udgave CCS med to ekstra ben til DC opladning. Feks. VW E-Up har dette stik.

Udover CCS er der faktisk også lavet en metode til DC opladning med almindelige udformning af Type 2 (Mennekes) stikket.

Se dog også her hvordan Tesla på en simpel og elegant måde har løst problemet : http://www.youtube.com/watch?v=tyZA_nm5oWE

Som du kan se i videoen som du linkede til, bruger Tesla model S i Europa har type 2 stik. Jeg formoder de bruger en af metoderne som angivet på Mennekes siden til deres supercharging.

Hvis du kender faktiske tekniske specifikation for Teslas type 2 stik, så fortæl endelig. et uklart marketings-ord som supercharger giver ingen brugbar forklaring.

Så alt-i-alt når vi til at Type 2 stik (Mennekes) vil være standarden, og der vil være nogle ekstra muligheder for hurtigere opladning hvis både opladestander og elbil har det.

  • 0
  • 0

Som du kan se i videoen som du linkede til, bruger Tesla model S i Europa har type 2 stik. Jeg formoder de bruger en af metoderne som angivet på Mennekes siden til deres supercharging.

Det er bizart at de ikke har monteret et Combo2 stik på bilen.

Den alternative lynlade metode med Mennekes går kun til 140A, 500V = 70 kW. Men Teslas superladere kan faktisk lade med 120 kW. Så pumper de bare flere amps ind i stikket end det er designet til?

Under alle omstændigheder vil det være surt at stå med din Model S og en lynlader der har Combo2.

  • 0
  • 0

@Baldur Norddahl

Det er bizart at de ikke har monteret et Combo2 stik på bilen.

Tank-klappen er en del af baglygte designet. Det blev nok designet lidt for lille. Forhåbentlig bliver det stort nok på fremtidige modeller.

Den alternative lynlade metode med Mennekes går kun til 140A, 500V = 70 kW. Men Teslas superladere kan faktisk lade med 120 kW. Så pumper de bare flere amps ind i stikket end det er designet til?

Det er derfor jeg gerne vil høre nogle tekniske detaljer og ikke bare marketing-speak. Interessant hvis Ingeniørens journalister undersøgte sagen.

Jeg tipper at Tesla lader med 70 kW, hvilket nu slet ikke er så ringe endda. Måske har en lidt lavere opladning også fordelen at batteriet holder til flere oplade cykluser.

  • 0
  • 0

@Ebbe Holleris Petersen

Ladestanderne bør nok hellere stå ved parkeringspladser mv. - ikke på tankstationer

Yep, fremtidens tankstationer bliver på parkeringspladser, feks. ved indkøbcentre, biografer, restauranter, parkeringshuse. Også firma parkeringspladser, hvor firmaet måske har et antal service elbiler der oplades om natten, men er ude at køre om dagen. Her kan firmaet så lade ansatte oplade deres elbiler mens de er på arbejde.

Letteste løsning for indførelse af opladestandere er nok at lave en regel om at nye større parkerings-pladser og -huse skal havepladser til elbiler, feks. ved mere end 50 parkeringspladser, skal mindst 2% pladser have opladning.

  • 0
  • 0

Tesla Superchargers repræsenterer den mest avancerede ladeteknologi i verden og kan oplade Model S 20x hurtigere end de fleste offentlige ladestationer. Vi vil snart udrulle Superchargers på 120 kW, som er 33% hurtigere end vores nuværende version og kan klare en halv opladning på bare 20 minutter, gratis. Det virker på den måde, at der leveres jævnstrøm direkte til batteriet ved hjælp af specielle kabler, der bypasser det indbyggede ladeudstyr.

http://www.teslamotors.com/da_DK/supercharger

Jeg antager at superchargeren bruger samme stik, ergo skal stikket kunne håndtere 120 kW.

  • 0
  • 0

Det er dyrt at ville foere el ud i det yderste led. Typisk miljoeekstremisme at kun 100% el er godt nok. Istedet skulle man lade elbiler med generator ombord (e.g. Opel Ampera) vaere billigere. Idag koster Ampera'en 4x saa meget i DK som i USA. Ampera'en kan koere 60 km paa en opladning. Det raekker til det meste. Man oplader saa derhjemme. Naar man vil paa skiferie koerer man saa delvist paa benzin. Men 90% af koerslen er paa stroem, historisk. Det batter og er meget billigere at indfoere.

  • 0
  • 0

Tesla ladestik er Type 2 kompatibel men stikket er tilpasset så det også understøtter SuperCharging 120Kw det eneste man kan håbe er at Tesla kommer med et forslag så det kan blive en del af type 2 standarden da Type 2 Combo stik, er klundert og begrenset til max 70Kw

  • 0
  • 0

da Type 2 Combo stik, er klundert og begrenset til max 70Kw

Kluntet ja, men det klarer altså op til 170 kW.

100 kW på de store Combo 2 ben (>500V, 200A) og 70 kW på Type 2 benene (500V, 140A).

Faktisk hævder mennekes.de at de store Combo 2 ben kan klare op til 140 kW:

"The concept's last expansion step is the DC-high version. This version features a complete type 2 plug geometry in combination with two additional DC contacts for capacities up to 140kW DC. At present, Mennekes does not offer this concept".

I lige der her tilfælde går Tesla galt i byen. Combo 2 ladere kommer til at skyde op overalt og det vil være irriterende som Tesla ejer ikke at kunne bruge dem. De laver nok en adapter, men den adapter burde være indbygget i bilen i form af at Combo 2 stikket burde være monteret som standard.

  • 0
  • 0

ja en af de ting de fleste glemmer er brugsmønsteret for ladning af elbiler er radikalt anderledes end for binzin biler hvem gider at stå ved siden af en ildelugtende benzinstander i 1-2 timer, mens bilen ladder i 99% af tilfældene så har man kun behov for ladning ved rejsens afslutning (hjemme / arbejde) og kun i få tilfælde ved mellem stationerne (supermarket, motorvejscafe, kunde møde) det bliver kun mere og mere tydeligt efterhånden som elbilerne bliver mere og mere udviklet så når man kikker på clevers placering af ladestationer er jeg overrasket over hvor gennemtænkt placering for det meste er Chademo / Combo2 = indkøbscenter & motorvejscafe Type 1/2 = privat / arbejde / hotel Type 1 giver ikke rigtig længere mening da det for de fleste moderne elbiler simplet er for langsomt (3,6 vs 22) og det kan man da også se at de fleste nye ladestationer de sætter op er Type 2

Ellert: (40-70 km) Type 1: ca 7-10 timer

Tesla Model S85: (400-450 km) Type 1: 25 timer Type 2: 4 timer (dual charger) / 8 timer (single charger) CHAdeMO: 2 timer SuperCharger: 1 time

  • 0
  • 0

ja du har ret i at Tesla burde have lavet et Type 2 / Combo stik men jeg mener ikke at du kan kombinere de 100Kw & 70Kw på samme tid hvis det er kombinere er det max 140Kw, som Mennekes nævner i din kommentar men det er praktisk talt det samme som tesla, da de begge lever 280A men hvor tesla stik, er fysisk mindre, men hvad fedt er det, når man så skal bruge en stor adabter :-(

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten