Danmark ignorerede alle røde lamper for at være først med ERTMS

Plus24. december 2018 kl. 10:004
Danmark ignorerede alle røde lamper for at være først med ERTMS
Illustration: Steffen McGhie.
Danmarkshistoriens største jernbaneprojekt har de seneste to år udviklet sig til en skandale, der får IC4 til at blegne. Nu venter 11 år uden råd til nye problemer. Nye læsere kan stå på her.
Artiklen er ældre end 30 dage

Danmark ignorerede alle røde lamper for at være først med ERTMS

Af Steffen McGhie

Nu nærmer vi os to grønne signaler. De signaler forsvinder fuldstændig, når vi går over til ERTMS,« siger lokomotivfører Kristian Bjørn Sørensen og peger på de to grønne lys, der fortæller os, at der er fri passage i de to næste afsnit.

close
Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
4 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
25. december 2018 kl. 09:47

Ja, og Norjyske køre på ERTMS-strækninger, ikke nok med det, men det fungerer rent faktisk. Se nu at få fingerne ud og få ombygget de IC3 tog, og gerne IC4, hvis det er nødvendigt for femdriften i ERTMS og elektrificering. Hvis man inddrager DSB skulle det ikke være umuligt at ombygge IC4, alternativerne koster også penge! Selv om man har rykket planerne for ERTMS, er det jo ikke nødvendigt at bruge al tiden, det skulle da kun være for at beskæftige de involverede!

3
25. december 2018 kl. 00:18

Med 10 ud af sine 41 togsæt er Arriva i øjeblikket den tog­operatør, der har flest ERTMS-parate tog. Ligesom med IC3 er det Banedanmark og Alstom, der står for installeringen.

og hvor mange togsæt er det lige at Nordjyske Jernbaner har med ERTMS? (svaret er flere end 10!)

2
25. december 2018 kl. 00:16

...

1
24. december 2018 kl. 17:26

På to uger har Alstom ombygget det Alstom byggede Lint 41 tog. Det har tage Alstom to år at ombygge det Scandia (Bombardier) byggede IC3 Hvis man spøger de rette folk hos Alstom, har de straks et forslag til hvor man kan placere udstyr og kabler. Når man ombygger IC3 uden medvirken fra DSB eller Bombardier, starter man på bar bund.