Danmark ignorerede alle røde lamper for at være først med ERTMS
Af Steffen McGhie
Nu nærmer vi os to grønne signaler. De signaler forsvinder fuldstændig, når vi går over til ERTMS,« siger lokomotivfører Kristian Bjørn Sørensen og peger på de to grønne lys, der fortæller os, at der er fri passage i de to næste afsnit.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Ja, og Norjyske køre på ERTMS-strækninger, ikke nok med det, men det fungerer rent faktisk. Se nu at få fingerne ud og få ombygget de IC3 tog, og gerne IC4, hvis det er nødvendigt for femdriften i ERTMS og elektrificering. Hvis man inddrager DSB skulle det ikke være umuligt at ombygge IC4, alternativerne koster også penge! Selv om man har rykket planerne for ERTMS, er det jo ikke nødvendigt at bruge al tiden, det skulle da kun være for at beskæftige de involverede!
Med 10 ud af sine 41 togsæt er Arriva i øjeblikket den togoperatør, der har flest ERTMS-parate tog. Ligesom med IC3 er det Banedanmark og Alstom, der står for installeringen.
og hvor mange togsæt er det lige at Nordjyske Jernbaner har med ERTMS? (svaret er flere end 10!)
På to uger har Alstom ombygget det Alstom byggede Lint 41 tog. Det har tage Alstom to år at ombygge det Scandia (Bombardier) byggede IC3 Hvis man spøger de rette folk hos Alstom, har de straks et forslag til hvor man kan placere udstyr og kabler. Når man ombygger IC3 uden medvirken fra DSB eller Bombardier, starter man på bar bund.