Danmark ignorerede alle røde lamper for at være først med ERTMS
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danmark ignorerede alle røde lamper for at være først med ERTMS

PLUS.
Illustration: Steffen McGhie

Danmarkshistoriens største jernbaneprojekt har de seneste to år udviklet sig til en skandale, der får IC4 til at blegne. Nu venter 11 år uden råd til nye problemer. Nye læsere kan stå på her.

»Nu nærmer vi os to grønne signaler. De signaler forsvinder fuldstændig, når vi går over til ERTMS,« siger lokomotivfører Kristian Bjørn Sørensen og peger på de to grønne lys, der fortæller os, at der er fri passage i de to næste afsnit. Tog nummer AR1002R har netop forladt Aarhus H med retning mod

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

Viborg. Ingeniøren har inviteret sig selv med i førerrummet på toget, der som et af Arrivas første er blevet udrustet til at køre med det nye signalsystem ERTMS, som skal erstatte de kendte lyssignaler langs hele den danske jernbane. »Den største omstilling for os bliver at vænne os til ikke at køre på de fysiske signaler. I stedet får vi et førerrumssignal, som vi kan planlægge vores kørsel...