Danmark ignorerede alle røde lamper for at være først med ERTMS
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Danmark ignorerede alle røde lamper for at være først med ERTMS

PLUS.
Illustration: Steffen McGhie

Danmarkshistoriens største jernbaneprojekt har de seneste to år udviklet sig til en skandale, der får IC4 til at blegne. Nu venter 11 år uden råd til nye problemer. Nye læsere kan stå på her.

»Nu nærmer vi os to grønne signaler. De signaler forsvinder fuldstændig, når vi går over til ERTMS,« siger lokomotivfører Kristian Bjørn Sørensen og peger på de to grønne lys, der fortæller os, at der er fri passage i de to næste afsnit. Tog nummer AR1002R har netop forladt Aarhus H med retning mod

Ønsker du at læse hele artiklen?

Det kan du med et PLUS-abonnement. Det giver dig digital adgang til alle PLUS-artikler og Ingeniørens digitale avis.

Som IDA-medlem kan du få adgang til alt PLUS-indhold. Klik her for at læse hvordan.

Viborg. Ingeniøren har inviteret sig selv med i førerrummet på toget, der som et af Arrivas første er blevet udrustet til at køre med det nye signalsystem ERTMS, som skal erstatte de kendte lyssignaler langs hele den danske jernbane. »Den største omstilling for os bliver at vænne os til ikke at køre på de fysiske signaler. I stedet får vi et førerrumssignal, som vi kan planlægge vores kørsel...