Danmark dumper i ny miljørapport
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danmark dumper i ny miljørapport

Det Europæiske Miljøagentur giver i en ny rapport Danmark dumpekarakter for indsatsen for at nedbringe luftforureningen.

Ifølge rapporten tyder intet på, at det vil lykkes Danmark at leve op til de grænseværdier for kvælstofoxider, NOx, og flygtige, organiske forbindelser, NMVOC (non-methane volatile organic compounds), som træder i kraft i 2010.

13 af EU-landene har problemer med at overholde grænseværdierne for udledningen af kvælstofoxider, som kan give luftvejslidelser. Syv af dem har dog planer for at nedbringe udslippet. Danmark befinder sig i bundgruppen på de sidste seks lande.

Det er den giftige kvælstofdioxid, NO2, som volder Danmark problemer. Den stammer særligt fra moderne dieselbiler, mens det er lykkedes at nedbringe udslippet fra kraftværker og benzinbiler betragteligt.

»NOx-udslippet har generelt været aftagende, men der er kommet en større procentvis udledning af NO2 fra dieselbilerne,« fortæller seniorforsker Finn Palmgren, Danmarks Miljøundersøgelse.

Herhjemme har vi også problemer med for stor udledning af NMVOC, der er en fællesbetegnelse for flygtige organiske forbindelser, for eksempel opløsningsmidler og benzin. Danmark ligger på det punkt fjerdesidst i rapporten fra Det Europæiske Miljøagentur.

»Det er stoffer, der indgår i dannelsen af ozon ved jordoverfladen, som er sundhedsskadeligt og skader vegetationen. Det er en udledning, man gerne vil have bragt ned på europæisk plan, for ozon er også med til at frembringe mere NO2,« fortæller Finn Palmgren.

Ifølge rapporten er det lykkedes Danmark at nedbringe sit NOx-udslip med 35 procent og NMVOC-udslippet med 29 procent fra 1990 til 2005, men det er stadig langt fra tilstrækkeligt til at nå under EU-loftet.

Flere producenter fremstiller katalysatorer, der kan fjerne NO2 fra dieselbilernes udstødning, men de har endnu ikke fundet vej til personbiler. Herhjemme er blandt andre Haldor Topsøe på vej med prisbillig teknologi, som kan nedbringe udslippet.

Dokumentation

Rapporten fra Det Europæiske Miljøagentur

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Stort set alle energi-sagkyndige (i ind- og udland) har i mange år kunnet se, at den danske energi- og miljøpolitik (80% snak, 10% handling og 10% ingenting!!) ikke er effektivt nok.
Især er det oplagt, at CO2-målene for 2012 slet ikke kan nås. - Siden 1990 er tallene svinget lidt, og medregner vi fly- og skibstrafikken, er det samlede CO2-tal uændret - eller vokset en smule. - Så vi mangler ca. 20% - på fire år!
Politikerne kan og vil ikke indse, at det er kraftige, politiske initiativer (=adfærdsregulering), der skal til:
Store afgifter på flyrejser og benzin - evt. rationering. Tilskud til energibsparende tiltag (varmepumper, isolering m.v.) og omlægninger i vores el-system, så vi bedre kan udnytte strømmen fra vores 5200 vindmøller. - Og så må vore politikere før eller senere indse, at den måde, som Frankrig, Sverige, Finland og 28 andre lande laver elektricitet på, er den eneste effektive og nogenlunde hurtige vej til at reduceres CO2-udslippet på. - Eller evt. en øget import af strøm fra norsk, svensk og tysk vandkraft og kernekraft.
Det er klart, at man ikke kan bygge et eller to store CO2-fri kraftværker på mindre end 5-6 år, men hvis blot byggeriet er igang, kan vi dokumentere, at vi er på rette vej.
Alternativt må vi betale os fra miseren - og købe en masse CO2-kvoter i lande, der er heldigere eller klogere.

  • 0
  • 0

Du er forhåbentlig ikke sløj Holger ?

Først efter 13 linier hentyder du til A-kraft og først på linie 17 tør du sige "k-ordet" ? :-)

Jeg er sådan set helt enig med dig, til og med din første anvendelse af "k-ordet", det er helt klart at vi ikke kan komme videre med den lurerpas Fogh-regeringerne har lagt sig fast på.

Nu mangler vi bare at han mander sig op til at indrømme at Svend Auken havde ret, så kan vi komme videre.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Ikke mig bekendt.

Den danske lastbilflåde kommer hovedsagligt fra det miljø beviste Sverige. Volvo og Scania hvis disse biler ikke kan klare at forureningskravene burde vi istedet importere de amerikanske MACK eller de Russiske ZIL.

Hvis man gjorde det ville problemet med NOXerne være et mindre problem i procent af af den totale udstødning af andre uønskede gasarter og partikler.

  • 0
  • 0

Blæse og have mel i munden.

Vil man have mindre CO2 ud i atmosfæren for den samme mængde kW må man anvende Dieselmotorer.
Det har så den bivirkning At der komme mere NOX og kulpartikler i luften.

Biodiesel, så hellere rapsolie.

  • 0
  • 0

Det viser at el-biler er vejen frem. Nul forurening hvis man gør det rigtigt. Hvad er status vedr. el-biler? Kan man klare største delen af transbehovet med el-biler og hvad nu hvis man skal køre mere end batteriet tillader? Hvad skete der med den investor som vil lave infrastruktur til el-biler i Danmark. Hvornår ser en implementeringsplan for el-biler fra regeringens side? (nå undskyld - det skal man nok ikke spørge om)

  • 0
  • 0

Til Bjarke Mønnike: Hvad er definitionen på diesel-olie? - Jeg troede (men er ikke ekspert), at diesel er "måden" at bruge olien på (i dieselmotorer, hvor det er kompressionsvarmen, der tænder forbrændingen). - Og at man kan vælge at bruge rapsolie - eller andre natur-olier - som biodiesel.
Er det korrekt, eller ???
Og svar på spørgsmålet om elbiler, må vel være: hybridbiler, som er på vej, men skal støttes, hvis det skal gå hurtigt.

  • 0
  • 0