Danisco har succes med sikker blødgører

Danisco melder alt udsolgt på den sundhedssikre plastblødgører Soft-n-safe, der kan erstatte hormonforstyrrende phthalater i bl.a. fødevareemballager, legetøj, vinylgulve og medicinsk udstyr. En ny fabrik skal fra foråret 2007 ti-doble produktionen.

Danisco når i år en samlet produktion på cirka 500 ton af Soft-n-safe. Det er langt fra nok til at tilfredsstille den stigende efterspørgsel, som produktchef på Soft-n-safe Torben Svejgård oplever.

»Vi er i en situation, hvor vi må melde alt udsolgt. Efterspørgslen er der i høj grad, men vi må sige nej, når vores eksisterende kunder vil have større ordrer, og når nye kunder henvender sig, kan vi kun tilbyde små prøvemængder,« siger han.

Basisingrediensen i Daniscos bio-blødgører er frøstandene fra den tre meter høje castorplante, som plukkes med håndkraft, primært af småbønder i Brasilien og Indien. Derfor er Daniscos blødgører tre-fire gange dyrere end de petrokemisk baserede. [foto: Danisco Illustration: Danisco

]

Heldigvis er der snart en løsning på problemet. Den stigende efterspørgsel har fået Danisco til at investere 35 mio. kr. i et nyt fabriksafsnit, der fra marts-april 2007 skal tidoble produktionen. Hvis det også lykkes at tidoble salget, vil Danisco opfylde den definerede målsætning om en trecifret millionomsætning inden 2010.

»Det er lige pludselig meget store mængder, men vi tror på, at vi kan afsætte det. Ikke nu og her, men i løbet af et par år,« siger Torben Svejgård.

Verdensmarkedet for blødgørere til plast udgør omkring fire mio. tons årligt. Så selv hvis Danisco opfylder alle målsætninger, vil Soft-n-safe kun få en markedsandel på omkring en promille.

»Der er ingen tekniske vanskeligheder ved at erstatte phthalater med Soft-n-safe. Den store hurdle er udelukkende prisen. Hvis vi kunne sælge Soft-n-safe til samme pris som phthalater, ville vi kunne bygge mange nye produktionsfabrikker. Så længe prisen er højere, er vi nødt til at satse på nicheområder, hvor folk vil betale mere for sikre produkter,« fortæller Torben Svejgård.

»Det gælder først og fremmest inden for fødevareemballager, legetøj og medicinsk udstyr. Desuden har vi fået henvendelser fra producenter af vinylgulve til f.eks. børnehaver, skoler og hospitaler,« tilføjer han.

Torben Svejgård understreger, at Europa er det klart største marked på grund af den europæiske fokus på phthalaters hormonforstyrrende virkning.

Danisco præsenterede første gang Soft-n-safe i januar 2005, og blødgøreren har siden vundet adskillige innovationspriser. Blødgøreren bliver fremstillet af fuldhærdet castorolie og eddikesyre og kan anvendes i pvc og andre plastmaterialer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

ER der ikke en vis talforvirring her?Nu kender jeg ikke densitetens af stoffet, men hvis vi antager den er ~ 1 kg/l så svarer 500ton til ca 500.000 liter og ganges med 10 (fremtidig produktion) 5.000.000 liter, hvilket er mere end det påståede verdensmarked.Det overrasker mig også at Daniscos omsætning er under 100mio nu. Er det kun inden for blødgørere? mvh Rune Møller 

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten