Danisco har solgt sukkeret: Nu skal der satses på sundhed
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danisco har solgt sukkeret: Nu skal der satses på sundhed

Start dagen med en yoghurt, der styrker immunforsvaret. Til frokost står den på kolesterolsænkende smøreost på en skive rugbrød, der hjælper på fordøjelsen, og til aftensmad steges en kotelet med appetitsænkende marinade, så desserten springes over.

Måske bliver dét hverdag. Fødevare­produkter med sundhedsfremmende ingredienser venter i hver fald bare på at blive en naturlig del af vores liv - og er det allerede andre steder i verden, siger Daniscos nye forskningsdirektør.

Andrew Morgan satte sig i direktørstolen i maj samtidig med, at Danisco solgte sine sukkeraktiviteter fra for fuldt ud at koncentrere sig om ingredienser. Han leder nu selskabets teknologi- og forretningsudvikling, som råder over 5,4 procent af omsætningen svarende til 660 millioner kroner. Den nye forskningsdirektør har især planer inden for Health & Nutrition, som Danisco kalder feltet for sundhedsfremmende ingredienser.

»Forbrugerne kan forvente yo­g­hurt og andre fødevarer, der kan sænke risikoen for forskellige kræftsygdomme, styrke immunforsvaret og meget mere,« siger Andrew Morgan.

Danisco har allerede ingredienser i kategorien på markedet. Et eksempel er sødemidlet xylitol, der bruges i tyggegummi og hæmmer dannelsen af huller i tænder.

Fodrer mavebakterier

Forskningsarbejdet har blandt andet fokus på probiotika, hvilket vil sige levende mikroorganismer, der tilsat fødevarer kan have gavnlig effekt på helbredet ved at regulere kroppens mikroflora. Andrew Morgan forudser blandt andet, at probiotiske ingredienser har potentiale til at hjælpe mod diverse allergier.

En anden metode til at gøre fødevarer sundhedsfremmende er at tilsætte ingredienser, der er prebiotiske. Det vil sige, at fødevarerne eksempelvis tilsættes fibre, der nærer bakteriekulturer i tarme og mave og på den måde påvirker mikrofloraen.

»De ingredienser, vi allerede har inden for probiotika og prebiotika, kan især styrke fordøjelsen og immunforsvaret. Men hvis vi fodrer bakterierne i maven på den rette måde, kan vi også sænke risikoen for eksempelvis tyktarmskræft,« forudser Andrew Morgan.

Målet skal blandt andet nås ved at fastholde, at alt skal baseres på troværdig og velunderbygget videnskab, understreger forskningsdirektøren. For at nå målet investerer Danisco blandt andet i DNA-værktøjer og regensglasmodeller, der gør det muligt at screene for nye ingredienser.

Den globale virksomhed er desuden nødt til at have lokal viden om, hvad forbrugerne i forskellige dele af verden spiser. Derfor samarbejder Danisco blandt andet med storskala mejerier og bagerier for at teste ingredienserne med det lokale brød i eksempelvis Asien, Europa og Sydamerika.

Ingredienser imiterer fedt

Ud over direkte sygdomsforebyggende ingredienser ser Danisco også store muligheder inden for overvægt.

Virksomheden er allerede langt fremme med metoder, der skal gøre fødevarer sundere gennem reduktion af indholdet af fedt, sukker og salt. Fidusen er at erstatte de uønskede ingredienser med sundere alternativer uden at ændre på produkternes tekstur eller smag.

»Fedt giver en bestemt fornemmelse i munden, som forbrugerne godt kan lide, så vi har fundet ud af at efterligne den med en kombination af forskellige ingredienser. Det er nemlig ikke nok, at fødevarerne er sunde - de skal også smage godt, ellers køber forbrugerne dem ikke igen.«

Men Danisico satser også på direkte at kunne regulere lysten til mad.

»Fedme er et område, vi vil tage meget mere fat på. Blandt andet ved hjælp af fibre og ændringer i strukturen af fødevarerne vil vi påvirke folks mæthedsfornemmelse og appetit, og dermed hjælpe dem med at kontrollere deres vægt.«

Satser på de store megatrends

Andrew Morgan er ikke i tvivl om, at det vil blive naturlig del af forbrugernes hverdag at spise fødevarer med sundhedsfremmende effekter.

»Det er allerede en megatrend. Andre steder i verden er det hverdag. Mere end 20 pct. af fødevaremarkedet er i sundhedssektoren og andelen vokser,« påpeger han.

Danisco er allerede verdensførende på feltet for fødevareingredienser, men vil være endnu større og ikke mindst holde positionen. Det skal blandt andet sikres ved at komme i top tre over producenter af sundhedsfremmende fødevarer.

»Sundhed er et samfundsspørgsmål. Regeringerne opfordrer borgerne til at tænke på helbredet. Det er politikernes målsætninger, der driver os.«

Men også ingredienser til andre industrier er i højsædet. Og Andrew Morgan påpeger, at det også er samfundet, der driver udviklingen inden for bioenergi og Daniscos forskning i eksempelvis enzymer til vask i koldt vand - fokus på klima og alternativer til olien holder arbejdet i gang.

Inden for bioenergi har Danisco for eksempel satset stort og indgået et partnerskab med amerikanske DuPont. Sammen forventer virksomhederne at kunne levere den første integrerede løsning til produktion af bioethanol. Danisco har forpligtet sig til at investere 337 millioner kroner i projektet i løbet af de næste tre år.

Garanterer vedvarende råstoffer

Logikken med at holde sig til felter, der har verdens opmærksomhed, følges også, når Danisco garanterer, at virksomhedens produkter er biobaserede. Dvs. fra vedvarende råstoffer fra landbrug, skovbrug og havbrug.

»Fremtiden er bæredygtige produkter. Vores kunder efterspørger det. Det er ligesom sundhed - det er en megatrend,« siger Andrew Morgan, der ser et stort potentiale i at satse på disse megatrends.

Visionen er at blive førstevalg som leverandør af biobaserede ingredienser til den globale industri. Det skal blandt andet ske gennem flere opkøb og partnerskaber, som det med DuPont, og en mere markedsdreven produktudvikling via et tættere samarbejde med kunderne.

Men mest af alt tror Daniscos ledelse dog på, at målet kan nås på grund af virksomhedens egen store viden og unikke teknologiplatform. Forskningsdirektøren runder da også fortællingen om Daniscos mål af med en lille opsummering, der ikke sætter noget lys under en skæppe:

»Det er altså, hvor vi ser os selv på vej hen: Ledende leverandør af biobaserede ingredienser, verdensleder inden for sundhedsfremmende ingredienser til fødevarer og ledende spiller i den nye bi oøkonomi. Det er meget spændende!« slutter han med et grin.

Fakta: Foranderlige Danisco

  • 1872 Dansk Sukker grundlægges

  • 1881 Danske Destillerier grundlægges

  • 1934 Dansk Handels og Industri Kompagni (Danisco) etableres

  • 1989 Dansk Sukker, Danske Destillerier og Dansk Handels og Industri Kompagni fusionerer til Danisco A/S

  • 1999 Danisco får hovedfokus på fødevareingredienser efter fusion med finske Cultor

  • 2005 Danisco køber bioteknologivirksomheden Genencor og får megen fokus på enzymer og industriel biotek

  • 2008 Danisco indgår partnerskab med DuPont om bioethanolprojekt samt sælger Danisco Sugar til tyske Nordzucker.

Andrew Morgans Blå bog

  • Født i 1955

  • 1976 Bacheloruddannet fra University of Sussex

  • 1980 Ph.d. i biokemi

  • 1981 Ansat i britiske BP, hvor han bl.a. arbejdede med GMO

  • 1993 Ansat i den finske sukker- og ingrediensvirksomhed Cultor

  • 2008 Bliver i maj forskningsdirektør i Danisco, der i 1999 fusionerede med Cultor

  • I Storbritanien er Andrew Morgan bl.a. formand for 'Knowledge Transfer Network - Bioscience for Business', der stimulerer videnoverførsel fra forskning til industri inden for biovidenskab

  • Er i Danmark ca. hver anden uge. Har boet i Holland, Finland og Danmark, men bor nu i britiske Sussex med sin hustru og to sønner.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"..Start dagen med en yoghurt, der styrker immunforsvaret. Til frokost står den på kolesterolsænkende smøreost på en skive rugbrød, der hjælper på fordøjelsen, og til aftensmad steges en kotelet med appetitsænkende marinade, så desserten springes over..."

er vist et nærliggende ord. Hvad med rene råvarer til rimelige priser, og så kan vi nok selv finde ud af at tilsætte det nødvendige. Det er et skråplan at fordumme en befolkning, så den ikke aner hvad er stoppes i munden.

  • 0
  • 0

Ovenståend er titlen på en artikel i det svenske Läkertidningen, som er dagens tema hos kostbloggeren ...

http://kostbloggeren.blogspot.com/2008/09/...

... men den passer lige så godt her, hvor man taler om nye ingredienser, der skal 'imitere' fedt. Hallo! Fedt er en fortrinlig fødevare, der ikke skal imiteres, men spises som den er. Sukker, derimod, det kan I imitere lige så tosset, I vil. Og mange tak for det!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten