Danfoss vil spinde guld i Californien

Dansk energiteknologi er i høj kurs, og hos Danfoss nede i Gråsten går de rundt med en særdeles tilfreds mine. Meget tyder nemlig på at årtiers satsning på intelligente elektroniske motorstyringer, også kaldet frekvensomformere, til industrien kan gå hen og blive en guldgrube, når de industrialiserede lande for alvor får brug for at spare på den dyrebare energi.

Et af de mest interessante markeder er USA, hvor utallige små motorer konstant kører for fuld tryk, selv om omdrejningerne lige så godt kunne være styret af en intelligent enhed. I den nye vækststrategi som Danfoss-koncernen præsenterede kort efter årsskiftet blev USA nævnt som et at de markeder, hvor der er potentiale til at vokse mere end de 10 procent om året, som koncernen samlet forventer at vokse.

»Der sælges ufattelig mange aircondition-anlæg i USA, men kun en forsvindende del af dem har i dag en elektronisk styret kompres­sormotor,« siger leder af Danfoss’ forretnings­område "Low Power Drives", Per Graven ­Nielsen.

»Vi har indgået samarbejdsaftaler med nogle af de største producenter af udstyr i USA. De har fat i markedet, men mangler en partner, som kan levere teknologien – det kan vi.«

Det begynder i Californien

Et godt sted at indlede den nye satsning er Californien, hvor der et enormt behov for at sænke energiforbruget. Statens guvernør Arnold Schwarzenegger har både udtalt sig om behovet for at beskytte klimaet og begrænse CO2-udledningen, men langt mere presserende er behovet for at undgå nedsmeltning af elnettet, når sommeren er på sit højeste og aircondition kører for fuld tryk. Når først sveden skal fjernes fra de californiske pander, så sættes utallige aircondition-, pumpe- og ventilationsanlæg nemlig på "max power". Det får elforbruget til stige til uanede højder.

Hvis man virkelig ønsker at gøre noget ved det, så skal der ikke tænkes særlig længe, før man står med en sønderjysk produceret motorstyring i hænderne:

»Der er simpelthen ikke andre fornuftige måder at reducere den del af energiforbruget på,« siger vicedirektør hos Danfoss Drives Jens Dam Mikkelsen. Han ser starten på en trend, hvor Danfoss Drives’ elektroniske motorstyringer passer perfekt ind.

»Det gælder om at hægte sig på i rette tid, og lige nu tror vi, timingen er helt rigtig,« siger han.

Konkurrencefordel ikke optimal

Et anlæg med indbygget motorstyring er i dag to til tre gange så dyrt som et tilsvarende uden. Per Graven Nielsen indrømmer da også, at konkurrencefordelen endnu ikke er helt optimal. Men en hel masse faktorer presser i den rigtige retning.

En af de væsentlige er olieprisens generelt høje niveau. Det niveau smitter af på næsten alle andre energiformer. Det gælder også for el, som i mange amerikanske stater bliver en regulær mangelvare, når sommeren er på sit højeste.

Selv om Californien er stukket af fra de øvrige stater, så sker der også noget på føderalt niveau. Her er det især ordningen "Energy Star", som skal løfte læsset. Princippet er, at hvis man køber produkter, som er mærket med en Energy Star, så kan man få reduceret sin skat.

Hvis man følger anbefalingerne i konceptet kan man også få sit private hjem certificeret. Det er der cirka 650.000 familier, som indtil videre har fået gjort.

»Det er jo ikke meget, når man tænker på, at der er cirka 100 mio. boliger i USA. Men det viser potentialet for energibesparelser,« siger Per Graven Nielsen. Et af de områder, som energy-star-ordningen fokuserer på, er netop forskellige typer af pumper og aircondition.

Markedet er modent

For at skubbe på udviklingen og fremme energieffektive løsninger i USA, har Danfoss-koncernen under begrebet "EnVisioneering" indledt en kampagne for koncernens samlede tilbud på det amerikanske marked.

Det drejer sig om komponenter og løsninger til køling, aircondition, opvarmning, vand og elektronisk motorstyring. Foruden de rent salgsmæssige sider af initiativet forsøger Danfoss at skærpe opmærksomheden hos kunder, forskere og politikeres opmærksomhed igennem en række symposier. Det seneste blev holdt i december og havde som tema USA’s muligheder for at løse de energimæssige udfordringer i de 21. århundrede. Her er energibesparelser i høj kurs.

Hos Danfoss er Per Graven Nielsen overbevist om, at det store salg nok skal komme:

»Nu har vi i over fem år arbejdet på at være klar med produkterne, når markedet er parat. Og nu er der alle mulige tegn på, at det er ved at være modent.«