Danfoss søger patent på patent-matador

To medarbejdere fra Danfoss har gennem det seneste halvandet år udviklet et nyt patentspil, som skal hjælpe virksomheder og medarbejdere med at lære, hvordan patentsystemets kringelkroge fungerer.

»Vi synes selv, at resultatet er blevet både lærerigt og underholdende. Når det gælder patenter, som nok forekommer de fleste at være et indviklet emne, så tror vi på ideen med at lege begreberne ind,« forklarer Frank Petersen, der er patentchef hos Danfoss.

Danfoss-folkene mener, at virksomhedernes kendskab til IPR (Intellectual Property Rights) ofte ligger på et for lavt niveau. Det kan være fatalt for de enkelte virksomheder og i sidste ende ramme samfundet. Det er baggrunden for det usædvanlige produkt, hvor Danfoss hellere vil forebygge end at helbrede.

Patentansøgning bliver måske afvist

Frank Petersen har som sagkyndig gjort sig overvejelser om patenterbarheden. Patentloven rummer nogle undtagelsesbestemmelser, som vedrører alt det, som ikke kan patenteres. Det gælder for eksempel spil, matematiske metoder, videnskabelige teorier osv.

»Jamen, det er da meget sandsynligt, at Patent- og Varemærkestyrelsen afviser vores ansøgning, men så vil vi fortsætte den i USA. Vi synes jo blot, at når det nu er et patentspil, og vi har taget dette initiativ, så må vi også søge,« forklarer han.

Frank Petersen understreger, at Danfoss ikke har udviklet spillet for at tjene penge.

»Vi gør det som vores bidrag til at øge kendskabet til IPR, « siger han.

»Ser vi på USA, har kandidater fra de højere læreanstalter derovre alle en grundlæggende viden om patenter, mens de unge herhjemme først skal lære at stave til ordet. Derfor håber vi, at spillet og dets budskaber hurtigt når ud til den relevante, om end noget udefinerlige målgruppe, som er fra teknisk skole-niveau og opefter. Det skulle gerne blive sådan, at alle nuværende og kommende ingeniører og iværksættere lærer om IPR i tide,« forklarer han.

Skulle nogen finde på at bryde det muligvis kommende Danfoss-patent på området, så er det faktisk en del af formålet med initiativet, der opfyldes.

Krævende at udvikle spillet

De to spiludviklere Pete Jenkins og Jacob Jensen, der begge er fysikere og ansatte i patentafdelingen, har haft det sjovt undervejs. Spillet har taget masser af deres tid (og fritid), inden brikkerne, reglerne og de enkelte spilkomponenter bogstavelig talt faldt på plads.

Arbejdsmæssigt har det været krævende nok, for deres daglige arbejde i afdelingen skulle også klares. Men opbakningen har været stor fra topledelse og kolleger. Spillet er blevet grundigt gennemtestet internt, og mange har givet godt feedback og levet engageret med i de noget utraditionelle spilaktiviteter i arbejdstiden.

Lidt som Matador

Af praktiske årsager er spillet bygget op omkring patenter og varemærker. Design og ophavsret indgår ikke, selv om begge områder er dele af IPR-begrebet.

Spilkonceptet er lidt i familie med Matador. Der er tale om et virksomhedsspil eller iværksætterspil. Hver af de 2-6 spillere repræsenterer en virksomhed, som fra spillets start får stillet ressourcer til rådighed i form af penge og opfindelser/nye produkter. Der hører i alt 43 forskellige opfindelseskort og 126 hændelseskort til spillet. Hver spiller får en sum penge til at starte med.

Under spillet skal deltagerne blandt andet tage stilling til spørgsmålet patent/ikke patent. Det koster at søge, så der skal penge på bordet. Omvendt koster det også at lade være, det står hurtigt klart. For nu kan medspillerne symbolsk byde ind på det nye produkt, dvs. producere det, fordi produktets ejer ikke fik beskyttet det i tide. Og den slags koster på bundlinien.

Tilsvarende pædagogisk kommer spillet rundt om de øvrige lidt kringlede begreber på IPR-området. Forhold som indsigelser, krænkelser og retssager indgår alle i spilkonceptet og på en sådan måde, at hver spiller påvirkes til at tage stilling til mulighederne. Fordi hvert et valg, som deltageren foretager, spilmæssigt har nogle økonomiske konsekvenser.

En egentlig markedsføring af spillet ligger ikke i kortene. Men som led markedsføringen vil Danfoss nu tage kontakt til Patent- og Varemærkestyrelsen. Desuden vil spillet kunne købes hos Danfoss Universe. Pris: 250 kroner.

Dokumentation

Download patentspillet gratis (klar om kort tid)

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nej, spil af denne type kan ikke patenteres i Danmark og heller ikke i de toneangivende lande i Europa, men da copyright-beskyttelsen er både billigere og desuden holder meget længere, er der jo ingen grund til at spilde penge på patentansøgninger!

Det er vel tvivlsomt om Danfoss nogensinde får overskud på dét produkt, men man får vel se spillet som en slags omkostning for firmaets "branding". Et spil af denne type må give deltagerne nogenlunde samme chancer/risici. Hvis spillet skal være realistisk, og det skal det vel, bliver det svært stille de forskellige innovationsaktører lige. I virkeligheden er de jo langt fra ligestillet!

  • 0
  • 0

To medarbejdere fra Danfoss gennem det seneste halvandet år udviklet et nyt patentspil, som skal hjælpe

Der mangler grangiveligt et "har" i denne sætning. Spørgsmålet er blot hvor det skal placeres? HAR de været ansat i 1,5 år, eller HAR det taget 1,5 år af deres tid. Har Har

COPY-RIGHT Kopier korrekt Læg kopien til højre Kopier kun højre-siderne (det betyder at ressourcespildet med enkeltsidede (tom bagside) som straf må kopieres frit.)

;oD

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten