Dampmaskine skal levere strøm til næste BMW
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dampmaskine skal levere strøm til næste BMW

Mens verden venter på, at forskere løser elbilernes batteriproblem, arbejder flere bilfabrikanter på teknologier, der kan kompensere for det store energitab, der sker i normale bilers forbrændingsmotorer.

Nu meddeler BMW, at man udvikler på to teknologier: en lille dampturbine og en termoelektrisk generator, der skal pynte på energiregnskabet, for selv de allerbedste bilmotorer bruger kun en tredjedel af brændstoffets energi til at skubbe bilen fremad. Resten bliver til varme i udstødningsrøret.

Det er den overskudsvarme, BMW's ingeniører nu vil høste energi fra, og der er flere måder at gøre det på. Hidtil har det været småt med løsninger, der er nået helt frem til kommercielle produkter, men selve ideen om at udnytte varmeenergien i udstødningen er ikke ny. For eksempel omdanner flere af Maersks skibe varmen fra udstødningen til strøm, og det canadiske firma Clean Power Technologies (CPT) har udviklet turbiner, der omdanner lastbilers udstødningsvarme til strøm, der kan drive lastbilens kølemaskine.

Turbosteamer i BMW's seneste udgave er en lille dampturbine, der driver en generator, der igen leverer elektrisk energi til hele bilens forbrug.
En BMW 5 set nedefra. Testbilen har Turbosteamer monteret mellem motor og udstødning.
Her ses et Peltier-element, som er beregnet til at flytte varme fra den ene side til den anden, når man sætter en spænding på lederne. Men den kan også bruges omvendt, så en varmeforskel skaber elektrisk energi. Det er Seebeck-effekten, som BMW vil bruge i fremtidige bilmodeller. (Foto: Wikipedia)

Dampturbine på udstødningen

BMW foretog et indledende eksperiment i 2005 med en to-trins dampturbine, der var drevet af udstødningssvarmen via en varmeveksler i kombination med varme fra kølevandet. Forsøget viste, at der kunne hentes ekstra energi svarende til 15 procent af motorens ydelse, skriver firmaet i en pressemeddelelse.

Nu, seks år senere, er dampturbinen udskiftet med en simplere og lettere udgave (10-15 kg), som kun henter varme fra udstødningen. Det er et lukket system med en væske, som varmes op til fordampning, og damptrykket omsættes til høj lufthastighed i et dyse-arrangement. Derpå bruges gassens kinetiske energi til at drive en såkaldt impuls-turbine.

I den sidste ende driver turbinen en generator, som kan levere elektrisk energi svarende til hele bilens elektriske forbrug. Og det skal give en besparelse i brændstofforbruget på op til 10 procent, når man cruiser på de lange veje.

BMW kalder systemet Turbosteamer, og produktudviklingen er nået til et punkt, hvor hele molevitten er samlet i ét modul. Modulet er foreløbig testet i en BMW 5 Saloon, men det forlyder ikke, hvornår vi ser systemet i gadebiler.

Fra varme til strøm

Den anden nyhed er en ny udgave af den termoelektriske generator (TEG), som mange bilfabrikanter leger med for tiden. Disse halvleder-komponenter har nemlig udviklet sig temmelig meget i den seneste tid. En TEG udnytter Seebeck-effekten, altså at elektroner flyder fra den varme side til den kolde side af en samling af to forskellige metaller eller halvledere.

BMW afprøvede en TEG på udstødningsvarmen i 2008, men fik kun 200 Watt ud af den. Men i det seneste forsøg med nye enheder blev det til 600 Watt, og BMW forventer, at forskere vil nå op på 1.000 Watt snart.

Helt så meget bliver det ikke til, når der kommer et praktisk produkt ud af det. For BMW har bestemt sig til at integrere TEG'en i udstødsrecirkulationen, snarere end i udstødningsrøret under bilen. I denne konfiguration kan TEG'en yde 250 Watt - og mest, mens bilen accelererer eller kører hurtigt. Det kan spare et par procent af brændstofforbruget, skriver BMW. De 250 Watt skal formentlig fyres af i en elmotor, der trækker på hjulene parallelt med forbrændingsmotoren - eller bare ved at undvære den traditionelle vekselstrømsgenerator.

Dokumentation

Pressemeddelelse fra BMW

Kommentarer (11)

Jeg mener at hybridbiler er vejen frem - hverken rene el-biler, eller rene forbrændingsbiler. Jeg tror ikke rigtigt på at man kan lave rene el-biler, der er gavnlige (dvs. har en rækkevidde på i hvert fald 300 km - eller en rækkevidde som svarer til hvad man normalt her på en tankfuld brændstof - samt et godt optankningssystem). Hvad angår optankning for el-biler, bør man satse på at man kører ind på tankstationen og bytter sit batteri til et fuldt opladet, mod et eller andet gebyr.

Men den forskning BMW og andre laver lyder godt - for den kan jo også bruges i hybridbiler.

  • 0
  • 0

Synes faktisk også BMW er nogle af de mest innovative for tiden. De har jo længe kørt med et system der frakobler generatoren, når der ikke er brug for den. Det er der da vist ikke andre der har prøvet endnu?

Og det er jo nogle imponerende tal de reklamerer med for tiden, selv i seriøse direktør slæder.

(Mener faktisk de har en 700 serie med noget hybrid tek. i? Men den er jo nok ikke interessant for os dødelige ;-)

  • 0
  • 0