"Dampe" får piloter iført iltmasker til at sikkerhedslande i København
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

"Dampe" får piloter iført iltmasker til at sikkerhedslande i København

Det var en Airbus 321, som piloterne lørdag måtte sikkerhedslande i Københavns Lufthavn. Illustration: Wikimedia Commons / Aeroprints.com

Et British Airways-fly til København fik først på eftermiddagen lørdag travlt med at lande, da en ubehagelig lugt fik piloterne til at iføre sig iltmasker.

Ifølge Aviation Herald, som rapporterer om flyhændelser fra hele verden, skyldtes nødvendigheden af iltmasker »fumes« – røg eller dampe.

Piloterne anmodede om at sikkerhedslande, skriver nyhedssiden.

Københavns Lufthavn bekræfter over for Ingeniøren, at »en hændelse« har fundet sted, men henviser til British Airways for yderligere information.

British Airways går ikke i detaljer med årsagen, men understreger at alt gik roligt for sig.

»Vores kunders sikkerhed er altid vores højeste prioritet. Vores fly landede sikkert og alle kunderne forlod flyet som de plejer«, lyder det i en udtalelse til Ingeniøren.

»Vi opfordrer altid vores kolleger til at rapportere enhver sikkerhedsbekymring, så de kan underkastes en fuld undersøgelse,« skriver British Airways.

Fly har ikke fløjet med passagerer siden

Ifølge Aviation Herald måtte begge piloter en tur på hospitalet efter landing, men det er uklart om det var en formsag eller på grund af egentlige symptomer.

Ifølge flyselskabet blev begge dog hurtigt udskrevet.

Flyet, en Airbus 321-200, havde inden turen til Danmark holdt halvandet døgns pause fra dets sædvanlige fire daglige flyvninger.

Efter sikkerhedslandingen blev det stående på jorden i København i mere end et døgn, før det fløj tilbage til London uden passagerer. Her har det ifølge Flightradar24 været ude af drift siden.

Ifølge Havarikommissionen herhjemme har man ikke fået meddelelse om hændelsen, og det kan blandt andet skyldes at den skete over internationalt farvand eller i et andet lands luftrum.

»Vi forventer at flyselskaberne indrapporterer de ting de skal til de rette myndigheder, og det er jeg ikke i tvivl om at British Airways også gør«, siger teknisk luftfarts-havariundersøger Kristian Ulstrup Sivertsen.

»Gør de det ikke til Havarikommissionen, gør de det i hvert fald til deres pendant til Trafikstyrelsen. Sådan plejer det at foregå, afhængigt af hvor alvorligt de ser hændelsen«, siger han.

British Airways har endnu ikke svaret på, hvorfor hændelsen ikke er rapporteret i Danmark.

Flere årsager kan ligge bag »fumes«

Ifølge Kristian Ulstrup Sivertsen kan der være flere årsager til fumes eller dampe ombord på fly.

»Det behøver ikke være ret alvorligt. Vi kommer typisk først på banen, når der er røg i cockpittet. Men tager de oxygen-masker på, nærmer vi os«, siger han.

En af de mere alvorlige grunde kan være elektrisk røg – når en elektrisk komponent brænder af. Der er oftest ventilation på, men en sjælden gang imellem kan røgen alligevel ende i cockpitet.

En mere almindelig årsag kan være forurening af den såkaldte bleed-air, som indgår i luftblandingen i kabinen.

»En af de årsager, som ikke er så usædvanlig, er motorerne. De forbrænder jo olie, og den luft man hiver ud af motorerne til trykrejsning af kabinen og til at ventilere og udlufte kommer herfra«, siger han.

»Er der interne lækager i motorerne, som udleder olie, kan man godt få de her olielugte i kabinen«, siger Kristian Ulstrup Sivertsen.

Olielugtene kan dog også komme fra selve airconditioning-systemet.

»Aircondition-elementerne er typisk køleturbiner, som kører med meget høje omdrejninger, og så sidder der oliebeholdere, ligesom på en turbolader på en bil. I sådan en turbine kan der også opstå lækager, så det kommer forstøvet ud i kabinen og kan give de her lugte«, siger han.

51 britiske kabineansatte har lagt sag an

Der har de senere år været en stigende opmærksomhed på de såkaldte fume-hændelser, hvor dampe eller røg i fly medfører akutte symptomer hos passagerer og mandskab.

Samtidig har flere fagforeninger de seneste år kæmpet for at få anerkendt at giftige fumes har langtids-effekter for dem, som arbejder i fly.

BBC kunne for eksempel tidligere på året fortælle, at fire piloter og 47 kabineansatte fører sager mod fem forskellige britiske flyselskaber, de fleste mod British Airways.

Lignende kampagner føres i USA og i andre europæiske lande.

Ifølge den britiske luftfartsfagforening Unite er det primært luften, som trækkes ind i kabinen via motorerne, som er under mistanke for at indholde blandt andet tricresylfosfat og organofosfater.

»Uafhængig ekspert-bevisførelse konkluderer at luft ombord på jetfly kan indeholde en giftig blanding af kemikalier og kemiske forbindelse som potentielt skader nervesystemet og kan medføre kroniske og uigenkaldelige helbredsproblemer hos modtagelige personer«, lyder det.

Imens flyselskaber afviser at luften ombord er giftig, og blandt andet henviser til undersøgelser fra den europæiske luftfartsmyndighed EASA, kræver fagforeningen en større kulegravning.

»Luftfartsindustrien kan ikke fortsætte med at undvige emnet om giftig kabineluft, imens den sætter flymandskabernes sikkerhed og helbred på spil«, lyder det fra Unite.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Giftige fumes" i fly

”Giftige fumes” er en overdrivelse, men som desværre intensivt bruges af diverse lobbyer, der vedvarende påstår, at kabineluftens kemi er årsag til diverse sygdomstilfælde. I øvrigt giver det overhovedet ingen mening uden en koncentrationsangivelse og varighed.

Kabineluftens indhold af kemiske stoffer er blevet meget grundigt undersøgt og publiceret i fagtidsskrifter, fx (Wolkoff et al., 2016). Udfaldet er, at der ingen sundhedsmæssig risiko foreligger, bortset fra at nogle at de målte stoffer kan lugtes, men det kan ikke associeres med en sundhedsrisiko, hverken akut eller langtids. En medicinsk vurdering når til samme konklusion (Bagshaw, 2014).

I den seneste undersøgelse blev organiske stoffer målt i kabineluften i 177 fly på foranledning af EASA i samarbejde med førende flyselskaber (Schuchardt et al., 2019). Et af de mest interessante fund ved denne meget omfattende undersøgelse var, at de såkaldte tri-kresylfosfater, hvorom der er knyttet neurotoksikologiske effekter, fandtes i spor-niveauer, mens den mest toksikologiske potente var under detektionsgrænsen for den ekstremt følsomme målemetode. Et andet interessant fund var, at disse tri-kresylfosfater også blev observeret i Dreamliner-fly, der anvender et andet ventilationssystem uden ”bleed air” som i de konventionelle fly.

References
Bagshaw, J. Health effects of contaminants in aircraft cabin air. Summary Report v2.7, 1-20. 2014.

Schuchardt S, Koch W, Rosenberger W. Cabin air quality - Quantitative comparison of volatile contaminants at different flight phases during 177 commercial flights. Build Environ 2019; 148: 498-507.

Wolkoff P, Crump DR, Harrison PTC. Pollutant exposures and health symptoms in aircraft and office workers: Is there a link? Environ Int 2016; 87: 74-84.

Peder Wolkoff
https://scholar.google.dk/citations?user=k...
https://www.researchgate.net/profile/Peder...

https://videnskab.dk/en/node/11738

  • 0
  • 0