Daimlers dieselskandale fortsætter: Over 3 mio. europæiske biler kaldt til eftersyn
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Daimlers dieselskandale fortsætter: Over 3 mio. europæiske biler kaldt til eftersyn

En af de motorer, som Daimler er mistænkt for at have snydt med, med modelbetegnelsen OM 651. Illustration: Chris1287 / Wikipedia

Mere end 3 millioner europæiske Mercedes-Benz-ejere kan nu få undersøgt, om deres dieselbiler lever op til emissionskravene.

Læs også: Daimler mistænkes for sin egen dieselsskandale: Snød med udstødningen fra en million biler

Det sker efter den tyske bilproducent Daimler i en pressemeddelelse i går indkaldte samtlige dieselbiler bygget efter EU-standard Euro 5 og Euro 6, som blev indført i henholdsvis 2011 og 2014, til et ekstraordinært eftersyn. Det betyder, at omkring 1 mio. biler i Tyskland og godt 2 mio. i resten af Europa skal ses efter i sømmene, skriver The Guardian.

Selskabet ville ved Ingeniørens henvendelse ikke uddybe, hvor mange af de indkaldte biler, der tilhører danskere.

Læs også: Emissionsfusk breder sig: Tysk politi ransager Daimlers kontorer

Ifølge Daimlers pressemeddelelse vil virksomheden investere 220 mio. euro i eftersynet for at dæmme op for usikkerheden, der er fulgt, efter det er kommet frem, at bilproducenten har svindlet med NOx-emissionerne i stil med Volkswagen.

Læs også: »Bilindustrien har snydt, men kun Volkswagen har tilstået«

Ifølge en tysk dommerkendelse har Daimler over en otte år lang periode fusket med dieselbilernes motorstyringssoftware, således at bilerne under laboratorietest lever op til emissionskravene, men under almindelig kørsel udleder flere NOx end det tilladte.

Læs også: Tyske dieselbiler sviner seks gange mere, end producenterne siger

For at kunne forsikre sine kunder om, at de ikke kører rundt med snyde-software, tilbyder Daimler altså nu et eftersyn af en lang række nyere Mercedeser.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Skal Daimler bruge 220 mil euro på at undersøge sig selv?
Det lyder ikke rigtigt og som et absurd spild af resourcer, der kan bruges på at udvikle emmisionsfri biler.

Hvis der er tale om software "snyd" så er løsningen ikke en undersøgelse, men en sw update.
Dertil kommer en 2-3-4 ? dobling af forbruget af Adblue, som bliver betalt af firmaet eller kunderne?

  • 1
  • 2

I andre sammenhænge ved de præcis hvilke biler der indeholder hvilke komponenter.
Det burde ikke være nødvendigt at undersøge bilerne, det er blot at indkalde dem til skift af software. Hvad er det de vil undersøge?

  • 5
  • 1

I andre sammenhænge ved de præcis hvilke biler der indeholder hvilke komponenter.
Det burde ikke være nødvendigt at undersøge bilerne, det er blot at indkalde dem til skift af software. Hvad er det de vil undersøge?

Artiklen siger, at myndighederne har undersøgt. Den siger også, at kunderne kan få undersøgt.

Men når artiklen skriver om, hvad bilfabrikken vil gøre, så bruges ordet eftersyn. Dette ord er ret almindeligt at bruge om værkstedsbesøg, hvor der udføres en på forhånd planlagt reparation eller opdatering på bilen.

  • 2
  • 1

Danmark har halveret sit forbrug af olie fra 1970 til nu, men det skyldes kun reduktioner på stationære anlæg.
Forbruget til transport er øget i samme periode, men med et lille fald de sidste 7-8 år, pga øget effektivitet i især personbiler.

http://www.eof.dk/Viden/Statistik/Energifo...

Det er sket bla.a. ved hjælp af software løsninger som vi ser i WV og Daimlers, ect, biler.
Dette vil nu blive sat over styr med SW opdateringer, der nok gør bilerne mindre forurenende, men tilgengæld øger mængden af brændstof og dermed mængden af CO2.
1 kg diesel bliver til ca 2.4 kg CO2, så det har stor effekt at skrue på sw i motorstyringerne, som så nedbringer mængden af NOx ( der ikke er partikler, men gasser) men som bieffekt øger brændstofforbruget og Adblue forbruget.

Istedet for at ændre på de nuværende biler, så brug pengene og recourserne fremadrettet, på emmisionsfrie køretøjer.

  • 2
  • 2

http://finans.dk/erhverv/ECE9738587/audi-t...


"Audi tilbyder 850.000 bilejere en mulighed for at få en gratis opgradering af software, så dieselbilerne udleder færre skadelige partikler.

Den tyske bilproducent understreger, at det er et frivilligt tilbud. Audi hævder, at opgraderingen vil gøre bilerne mere rene, end loven kræver."

"For nylig kom en lignende melding fra Mercedes-Benz og Daimler om frivillig opgradering af software. De kaldte tre millioner biler i Europa til værksteder."

Undskyld, hvor er myndighederne? Bilfabrikkerne snyder åbenlyst, og kunderne kan frivilligt vælge, om de vil køre bilerne på værksted og få dem gjort lovlige!..

  • 2
  • 0

Undskyld, hvor er myndighederne? Bilfabrikkerne snyder åbenlyst, og kunderne kan frivilligt vælge, om de vil køre bilerne på værksted og få dem gjort lovlige!..

Og som ved et trylleslag kan bilfabrikkerne, godt få dem til at svine mindre, uden at de mister effekt og går kortere på literen...... eller kan de nu også det?.....🤔

Tyskland er i panik ved risikoen for at miste 600.000 job, hvis forbrændingsmotorer bliver forbudt i 2030.
Regering og myndigheder er under stort pres

  • 2
  • 0

Audi udtaler:
"opgraderingen vil gøre bilerne mere rene, end loven kræver"
😝

Daimler udtaler:
"In this way, Daimler is making a significant contribution to the reduction of nitrogen-oxide emissions from diesel vehicles in European inner cities,"

😝😝😝

  • 2
  • 1

FEBRUARY 1, 2012 / 1:45 PM / 5 YEARS AGO
Insight: Oil industry sees no threat from electric car
Furthermore, the agency predicts that neither consumers, nor carmakers, will get over 'range anxiety’.
By 2035, the agency sees few, if any, electric vehicles on U.S. roads that can travel for 200 miles without recharging.

Tal lige om et fejlskud. De kunne dårligt nå at lukke munden efter den udtalelse, før de fik Tesla S lige i nakken med 350-420km rækkevidde
.

Og nu taler flere regeringer om at forbyde import af brændstofmotorer allerede i 2030

JULY 18, 2017 / 2:26 PM / 7 HOURS AGO
Combustion engine ban puts 600,000 German jobs at risk: Ifo
BERLIN (Reuters) - More than 600,000 jobs could be at risk in Germany from a potential ban on combustion engine cars by 2030,
the Ifo economic institute said in a study commissioned by Germany's VDA car industry lobby.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten