Daimler tilbagekalder 774.000 biler i Europa
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Daimler tilbagekalder 774.000 biler i Europa

Illustration: Mercedes-Benz

Daimler må ifølge Zeit Online straks tilbagekalde 774.000 biler på tværs af Europa, 238.000 af disse i Tyskland.

Det sker efter en flere timer lang forhandling mellem den tyske trafikminister Andreas Scheuer (CSU) og Dieter Zetsche, bestyrelsesformand for Daimler AG og topchef for Mercedes-Benz. Motorstyringen i Daimler-bilerne har tilladt dem at udlede mere NOx end tilladt.

Ifølge Andreas Scheuer har Daimler erklæret, at de »med højest mulige hastighed, og med fuld gennemsigtighed, fremadrettet vil efterleve de krav det offentlige stiller til motorstyringen.«

Det er personbil-modellerne-GLC og nogle af modellerne fra C-klassen, som tilbagekaldes. Desuden tilbagekaldes mindre varebiler af mærket Mercedes-Benz Vito.

Læs også: Daimler mistænkes for sin egen dieselsskandale: Snød med udstødningen fra en million biler

»Forbrydelse« og straf

Der er ikke tale om snyde-software i den forstand, som det sås i VW-skandalen, hvor Volkswagen havde installeret et stykke software, der var skræddersyet til at snyde en rulletest. Problemet med Daimler-bilerne er, at deres software tillader dem at udlede mere NOx end lovligt.

Læs også: VW-svindel har stået på siden 2006

Det socialistiske parti Die Linke har tidligere kritiseret den manglende straf af bilindustrien:

»Der ingen strafferetslige konsekvenser er for bilindustrien for den igangværende diesel-skandale,« siger transportordfører Ingrid Remmers. Hun har ønsket »retsligt grundlag for at forpligte industrien til at levere hardwareopgraderinger og idømme dem bøder.«

Bødestraf på 5.000 euro pr. køretøj været oppe at vende under forhandlingerne, men ifølge Dieter Zetsche, er det ikke længere aktuelt.