Daimler tester selvkørende lastbil med 80 km/h
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Daimler tester selvkørende lastbil med 80 km/h

Future Truck 2025 i front på den tyske autobahn. Illustration: Daimler

Da chauffør Hans Luft satte sig ind i en af Daimlers lastbiler for nylig, var det med en vis uro i kroppen. Hans Luft skulle nemlig slippe rattet og stole på lastbilens 'Highway Pilot', der ikke alene ville holde en fart på 80 km/h men også skifte bane og undvige andre biler, mens Hans Luft bare så til.

»Det var mærkeligt i starten ... Men du lærer hurtigt at stole på den, og så er det fantastisk,« sagde Hans Luft til New York Times efter den første officielle testtur på en otte-banet autobahn nær Magdeburg i det østlige Tyskland.

Lastbilen med navnet Future Truck 2025 kørte på en lukket autobahn-strækning med 20 andre biler, der skulle simulere realistiske forhold. Under accelerationen op til 80 km/h skulle Hans Luft selv holde rattet, men derefter tændte han for autopiloten og vinkede ud af vinduet.

Under testen viste Daimler, at lastbilen kunne skifte bane og trække ind til siden, da en ambulance kom kørende. Afstanden til biler, forhindringer og andet bliver overvåget af sensorer og kameraer med en afstandsmåling op til 250 meter.

Endnu er det ikke planen at udskifte Hans Luft eller hans kollegaer med autopiloter. De menneskelige chauffører skal stadig sidde klar til at overtage rattet, men Highway Pilot skal give chaufførerne tid til f.eks at lave regnskab og bestille varer undervejs.

Forude venter også en skov af regler, der skal barberes, før lastbilen får starttilladelse på de europæiske veje, og så skal vognmændene være villige til at smide lidt over 50.000 kroner, hvis de vil installere autopiloter i lastbiler i fremtiden, lyder vurderingen fra markedsanalysefirmaet IHS Automotive.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

tror jeg da at de fleste vognmænd gladeligt betaler.
Dette her må da alt andet lige reducere antallet af uheld med lastvogne på motorvejene.
Så med bare ét uheld mindre er autopiloten til hele flåden betalt.

  • 5
  • 0

En af de store træer i "skoven af regler" må vel være ansvarsplaceringen hvis teknikken svigter og der opstår uheld med personskader.....er det chauførens eller bilproducentens ansvar?
Men ja, antallet af uheld pga. træthed og uopmærksomhed må nødvendigvis blive reduceret med denne teknik.

  • 7
  • 0

Objektivt ansvar. Det er ligemeget hvems skyld det er. Bilen skal være forsikret og forsikringen betaler hvis der er uheld.

Hvis der er særlig mange uheld med en bestemt model eller fabrikant, så bliver forsikringen tilsvarende dyrere at tegne.

  • 0
  • 0

Jeg ved godt at det er pessimistisk, men jeg tror at der kommer til at gå lang tid før vi kommer til at se dette system i aktion. Ikke fordi at tekniken ikke er klar, men fordi at reglerne skal laves om. Og det er regler med rigtig mange interessenter involverede. Lastbilchauffører og deres fagforeninger kan nok allerede se skriften på væggen, hvis dette system bliver lovligt. For hvor langt er teknikken så fra at gør lastbil chaufføren overflødig?

Hvis lastbilen allerede kan alle de ting der er beskrevet, hvorfor skulle den så ikke også selv kunne finde vej med GPS? Hvis det svigter, så skal der jo blot skrives i softwaren at den skal holde ind i nødsporet. Mon ikke også Daimler sigter efter en fuldautomatisering, men interessenter kan bedre sluge denne model, end den fuldautomatiske (hvilket jeg så stadig ikke tror at de gør!).

  • 1
  • 1

Jeg ved godt at det er pessimistisk, men jeg tror at der kommer til at gå lang tid før vi kommer til at se dette system i aktion. Ikke fordi at tekniken ikke er klar, men fordi at reglerne skal laves om. Og det er regler med rigtig mange interessenter involverede. Lastbilchauffører og deres fagforeninger kan nok allerede se skriften på væggen, hvis dette system bliver lovligt. For hvor langt er teknikken så fra at gør lastbil chaufføren overflødig?

Det kan ikke bremses.
Den økonomiske gevinst ved selvkørende lastbiler (og almindelige personvogne) er i en størrelsesorden som trodser enhver beskrivelse.

Jeg er sikker på at typograferne også var lidt sure for nogle år siden.
I dag er der ikke nogen der ved hvad en typograf er (var)!

Om ti år er der nok ikke nogen der ved hvad en chauffør er...

  • 4
  • 1

Det går vel ikke så meget med at chaufførene bliver overflødige i bil er og lastbiler, idet at der sikkert kommer andre jobs i fremtiden, uden jeg lige ved hvad de skulle være. Derimod ser jeg fordele i at der ikke længere er trætte chaufføre og billister på vejene. Vejnettet kan evt udnyttes bedre osv..

jo mere vi kan have teknikken til at arbejde jo bedre i min verden, de berørte ansatte finder nye jobs andre steder eller de skaber måske selv deres eget job.

  • 1
  • 0

Hvis dette i en fremtid bliver en realitet, og lastbiler ender som førerløse, så kan monark godt pakke sammen... det passer mig udmærket :O

Jeg glæder mig til den dag, hvor jeg kan sætte mig ind i en bil, og bare sige hvor jeg vil hen, og så kan bruge tiden undervejs på noget andet. (ja jeg mener ikke en nutids taxi :))

Gad vide om de stadig kan gøre krav om at chaufføren skal være vågen og holde øje, eller om det ender med at man godt kan gå iseng, og så vågne op når man er fremme... interessant.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten