Daimler præsenterer eldrevet lastbil

Illustration: Daimler

Lastbilen E-Fuso Vision One er den første tunge eldrevne lastbil fra en af de store bilproducenter. Den er i dag blevet præsenteret på det årlige motorshow i Tokyo. Det er Daimler, der står bag lastbilen gennem datterselskabet Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation.

De foreløbige data viser en Class 8-lastbil med en totalvægt på 23,26 ton og en lastevne på 11,11 ton, hvilket er 1,8 under den tilsvarende version på ren diesel.

Læs også: Tesla på vej med lastbil

Vision One har en batteripakke på 300 kWh, hvilket skulle give en rækkevidde på cirka 350 km.

Tyske Daimler satser på både busser og lastbiler med elmotorer. Her er forrest den nye E-Fuso Vison One. Illustration: Daimler

Daimler har tidligere i år lanceret en mindre lastbil kaldet Mercedes-Benz’ Urban eTruck og Daimler vil i fremtiden bruge navnet E-Fuso til en hel række af elektriske lastbiler og busser.

Andre elektriske lastbiler på vej

Daimler er ikke ene om at have fået kig på elektriske lastbiler. Tesla har af flere omgange proklameret, at deres lille trækker, kaldet Semi, skulle være lige på trapperne. Præsentationen er blevet udskudt flere gange og skulle nu lyde på en gang i næste måned.

Læs også: Mercedes-Benz klar med elektrisk lastbil

I begyndelsen af oktober viste VW en elektrisk kassevogn frem i Hamborg. Den hedder eCrafter og skal have en rækkevidde på 200 km. VW sagde i den forbindelse, at selskabet også satsede på elektriske lastbiler og busser. Derfor blev der nu investeret godt 10 mia. kroner i udvikling over de næste fem år.

Selvom lastbiler på el i dag er væsentlig dyrere end tilsvarende på diesel, vurderer eksperter allerede, at ellastbiler er op til 70 procent billigere at bruge end tilsvarende diesellastbiler. Mercedes har selv beregnet at deres egen lille lastbil eCanter sparer 7.500 kroner for hver 10.000 kørte kilometer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten