Daimler mistænkes for sin egen dieselsskandale: Snød med udstødningen fra en million biler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Daimler mistænkes for sin egen dieselsskandale: Snød med udstødningen fra en million biler

En af de motorer, som Daimler er mistænkt for at have snydt med, med modelbetegnelsen OM 651. Illustration: Chris1287 / Wikipedia

Daimler har fået sin egen udgave af Dieselgate på nakken, efter at konkurrenten Volkswagen har erkendt svindel med udstødningen på 11 millioner biler, som har kostet koncernen i nærheden af 200 milliarder kroner i kompensation og bøder.

De tyske myndigheder mener nemlig, at Daimler ligesom VW har svindlet sig igennem de test, der skal vise, at motoren kan rense de sundhedsskadelige NOx-gasser fra udstødningen.

Det fremgår af den dommerkendelse, som en anklager i Mercedes-hjembyen Stuttgart fik op til, at myndighederne ransagede 11 Daimler-adresser i slutningen af maj. Det skriver avisen Süddeutsche Zeitung, der sammen med de regionale tv-stationer NDR og WDR har fået fingre i kendelsen.

Læs også: Emissionsfusk breder sig: Tysk politi ransager Daimlers kontorer

Kendelsen er meget konkret. Den nævner to motortyper, OM 642 og OM 651. De sidder i de fleste populære Mercedes'er, herunder C- og E-klassen.

Fuskede i otte år

Ifølge kendelsen svindlede Daimler sig gennem myndighedernes typegodkendelsestest endnu længere tid end Volkswagen, nemlig fra 2008 til 2016. Metoden var den samme: Motorstyringssoftwaren genkendte den cyklus, som bilen gennemgår under test på et rullefelt i et laboratorium. Herefter gik den i en særlig tilstand, hvor der blev skruet op for rensningen, så mellem 95 og 99 procent af NOx blev fjernet.

Når bilerne kører ude på vejene i almindelig trafik, bortrenses derimod kun mellem 35 og 85 procent af NOx-gasserne, skriver Süddeutsche Zeiting.

Teknologien er ellers en anden og mere kostbar end i de berørte biler fra Volkswagen-koncernen. Mercedes benytter ifølge avisen en renseteknologi med SCR-katalysatorer. De kan, hvis de er indstillet rigtigt, fjerne NOx-forureningen med et urea-baseret tilsætningsstof, Adblue.

Læs også: Tyske dieselbiler sviner seks gange mere, end producenterne siger

For at holde forbruget af Adblue nede skruede Daimler dog ned for NOx-rensningen i virkelig trafik. På den måde kunne bilejerne blive fri for selv at påfylde det stinkende additiv og nøjes med at få det gjort, når bilen alligevel skulle til service.

Daimler indgik sidste år en aftale med de tyske myndighed for motorkørertøjer (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA) om at tilbagekalde 247.000 biler med 'potentielt problematisk teknologi'. En stor del af disse biler havde dog ifølge Süddeutsche Zeitung andre motorer end de nu mistænkte OM 642 og OM 651.

Avisen skriver, at to Daimler-medarbejdere allerede er sigtet for svindel og falsk markedsføring. Ifølge ransagningskendelsen forsøger anklagerne at genskabe emails mellem i alt 99 medarbejdere.

Læs også: »Bilindustrien har snydt, men kun Volkswagen har tilstået«

Daimler bliver også efterforsket for udstødningssvindel af det amerikanske justitsministerium.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ville det være en ide at lave en seperat olieudskiller til udluftningen fra oliesumpen, således at det var "ren" sod man førte tilbage via EGR. Det ville delvist fjerne den slam som olietågen og soden danner tilsammen, som sviner indsugningen til og giver motoren en optimal ydelse i længere tid, før alt skal skilles ad og renses? En simpel føler kan jo fortælle når olieudskilleren er ved at være fyldt og man har mindre afbrænding af motorolie, som heller ikke ligefrem giver en renere forbrænding.

  • 1
  • 3

For at en SCR katalysator skal virke, tilsættes stoffet Adblue.

Har ingen studset over det meget lille forbrug af Adblue, i forhold til mængden af biler, der anvender det og mængden af diesel?

Myndigheder, værksteder og forbrugere, har sat kikkerten for det blinde øje, og glædet sig over de lave omkostninger!

Det er en slags " vi har alle glæde af det" koruption, og ødelæggende for tilliden, og sammenholdet, i moderne samfund.

  • 20
  • 1

Vi der bor langs sommerhuskysten kan dagli se skibe der sejler byfornødenheder ind fra underbetalte børneararbejdere ,udnyttede landarbejdere,raffinaerier etc og man kan også ane at udstødningen ikke er Euro 6.
Der er for mange hyklere i byerne.

  • 8
  • 17

Vi der bor langs sommerhuskysten kan dagli se skibe der sejler byfornødenheder ind fra underbetalte børneararbejdere ,udnyttede landarbejdere,raffinaerier etc og man kan også ane at udstødningen ikke er Euro 6.
Der er for mange hyklere i byerne.

En nyere undersøgelse har nu vist at de mange hyklere der ses i byerne, er sommerhus bonderøve der køre rundt i deres partikel prustende discount diesel automobiler, og indkøber VORES by fornødenheder.

De snakker også om hvor frisk luften er ude på landet, men køre gerne dagligt
deres svindel discount diesel biler ind til byen for at arbejde og svine byen godt og grundigt til med partikler/grim lugt og usmageligt bil design.

  • 12
  • 5

Så begge Tysklands hjertebørn er taget med fingrene dybt nede i honningkrukken.
Konsekvenser, nej da.
Normalt foragter jeg amerikanernes måde at favorisere egne og sagsøge udenlandske aktører, men det glæder mig at de har turde slå i bordet over for denne type svindel, når nu EU ikke tør siger Moster Merkel imod...

  • 13
  • 2

Tror ikke jeg helt forstår hvad du mener. EGR er jo udstødningsgassen der recirkuleres og dermed også soder indsugningen til. Der er dog nogle motorer hvor udtaget til EGR sidder efter partikelfilteret, så der derfor er meget mindre sod i den recirkulerede udstødningsgas.

Men artiklen handler vist mest om SCR og, at der muligvis skrues ned for rensningen for at holde AdBlue forbruget nede, så kunderne ikke skal efterfylde stadset i tide og utide.

  • 3
  • 0

Hej.

Det lyder vanvittigt, hvis det viser sig, at Mercedes-producenten har snydt på den måde, som der står i artiklen. Og hvis de har snydt, er der nok nogle folk hos producenten, der er rystende nervøse. Udgifterne til VW i forbindelse med deres snyd har jo været utrolig store.

Først vil jeg lige nævne, at jeg ikke har nogle økonomiske interesser i Amminex eller noget som helst andet.

Der tales om SCR og AdBlue. Jeg vil forslå, at man kigger lidt på de ideer, som Amminex har m.h.t. NOx. Ideerne fra Amminex kan både bruges til store fartøjer og til personbiler. Måske har Amminex en stor del af løsningen på problemerne med NOx. Det er svært at vurdere.

Der er selvfølgelig en del selvros og reklame-snak på Amminex hjemmeside, som jo har økonomiske interesser. Så man må selv prøve at sortere i oplysningerne. Linket er :

www.amminex.com

I ønskes alle en god weekend. Jeg glæder mig til at se en form for persontransport i weekenden, hvor der ikke forurenes med NOx. Det er selvfølgelig cykelløbet Tour De France, som jeg taler om.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 1
  • 1

Det lyder vanvittigt, hvis det viser sig, at Mercedes-producenten har snydt på den måde, som der står i artiklen. Og hvis de har snydt, er der nok nogle folk hos producenten, der er rystende nervøse. Udgifterne til VW i forbindelse med deres snyd har jo været utrolig store.


I det mindste lyder Mercedes' snyd til at være mere reversibel.

På VW's motorer var der snydt på en måde, så ejeren måtte acceptere lavere motoreffekt og dårligere brændstoføkonomi, hvis bilen skulle bringes tilbage til specifikationerne. Så gør man sig virkelig uvenner med sine kunder og ikke kun med myndighederne.

I Mercedes' tilfælde skal der vel bare skrues op for indsprøjtningen af AdBlue. Så må der genpåfyldes AdBlue lidt oftere, men det lyder som noget, Mercedes bør kunne finde en løsning på uden kæmpeudgifter - og endnu vigtigere: Uden at blive uvenner med kunderne. Hvis de f.eks. tilbyder kunderne en gratis bilvask og AdBlue-påfyldning for hver 5-10.000 km, vil de fleste kunder sikkert føle sig godt behandlet.

  • 5
  • 0

Det går pludselig op for mig, at det jo netop var Mercedes' system, som VW-skandalen startede med:

VW og Mercedes var tæt på at indgå en aftale om, at VW skulle købe Mercedes' system med SCR og AdBlue til VW's biler. Men så var der vistnok noget udskiftning i toppen hos VW, og den nye chef ville ikke acceptere, at VW ikke selv kunne udvikle en løsning, så han standsede aftalen med Mercedes og satte VW's egne udviklere i gang. Resultatet blev Dieselgate.

Det er altså lidt ironisk, at VW kunne have endt i samme situation ved faktisk at indgå aftalen med Mercedes.

Man kan så undre sig over, hvordan Mercedes i givet fald ville have lavet teknologioverførsel til VW uden at skulle afsløre over for VW, at de snød. Den situation vil et firma vel ikke bringe sig i over for en konkurrent.

  • 6
  • 0

Hvis biler drevet med ice motor ikke kan bygges bedre, hvad gør vi så?
Hvis motorteknologien har nået toppunktet og alt hvad vi gør kun er "feel good", skal vi så udfase ice motoren eller forbyde den?

Når vi nu har andre teknologier der kan erstatte den nuværende, giver det ikke mening at fortsætte af denne vej.

Istedet for at give store bøder, til firmaer og ikke personerne bag, var løsningen at påtvinge firmaerne, at ændre deres produkter.

Fx. påbyde Daimler, WV, Audi osv, at komme med emmisionsfri køretøjer fra på mandag, og kan det ikke lade sig gøre, må de jo vente med at sætte en bil på vejen, til de er klar.

Energien til disse biler er der så andre der må producere, lige som idag.

Dem må vi så kræve emmisionsfri produktion fra!

  • 4
  • 5

Så begge Tysklands hjertebørn er taget med fingrene dybt nede i honningkrukken.
Konsekvenser, nej da.

Særligt fordi forbundsregeringen har besluttet at støtte den hjemlige automobilindustri med en støtteordning til køb af elbiler.

"Ja, vi vi er kede af at I blev fanget i Jeres snyderi. En passende løsning må være at give Jer statsstøtte til at indføre en alternativ teknologi, som allerede masseproduceres i et andet land."

I Tyskland er der forresten ikke statsstøtte til at købe en el-cykel, og Tesla var nødt til at indføre en billigere version af Model S for at den kunne kvalificere sig til støtten.

  • 1
  • 0

Det er jo ikke sådan at bilfabrikkerne ikke har haft tid nok til at omstille sig i, der er bare flere arbejdstimer, ressourcer, samt penge i fossil- og hybridbiler end i elbiler

Så er det da slet ikke så sjovt, at der kom en lille ny dreng i klassen, nu det viser sig at han ikke bare var rent til grin alligevel

  • 4
  • 1

Hej Allan.

Tak for dine fine indlæg.

I Ingeniørens indlæg står der ordet : " For at holde forbruget af Adblue nede skruede Daimler dog ned for NOx-rensningen i virkelig trafik. På den måde kunne bilejerne blive fri for selv at påfylde det stinkende additiv og nøjes med at få det gjort, når bilen alligevel skulle til service ".

Dette kan godt være , at jeg er naiv. Men jeg havde aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig, at Producenten bag Mercedes måske har ændret på SCR, så der kun skal tilsættes lidt ADblue. Det virker forrykt i min verden.

Mercedes har jo her en bil, som kan have en stor fordel overfor biler, der ikke har SCR. Producenten har ofret en del penge i at sætte SCR i bilerne. Derfor må det da gælde for Mercedes om at udnytte den omtalte fordel fuldt ud. Producenten bag Mercedes kan jo reklamere med, at de- imodsætning til flere andre dieselbiler - har SCR.

I en af ADACs kendte undersøgelser og andre steder på internettet står der, at biler med SCR ikke altid er effektive m.h.t. rensning af NOx. En del af forklaringen på, at biler med SCR ikke altid er effektive kan jo så måske skyldes, at nogle af producenterne måske har skruet ned for NOx-rensningen.

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 2
  • 0

Du kunne jo også bare bidrage med tavshed Thomas L.

Hvorfor er det bedre at straffe WV og Daimler med bøder, istedet for at forlange de laver emmisions fri biler?
Regeringer skal se på det større billedet, og hvad der er bedst for landet, befolkningen og miljøet.

Straffe producenten er ikke konstruktivt.

  • 2
  • 0

Hvorfor er det bedre at straffe WV og Daimler med bøder, istedet for at forlange de laver emmisions fri biler?


Hvornår har jeg sagt det?

Det er din idiotiske kommentar med at vi bare kunne stoppe det meste af verdens bilproduktion fra den ene dag til den anden.
Det vil under alle omstændigheder tage mange år at udvikle alle de nye bilmodeller der er nødvendige.
Dit forslag er totalt uden forbindelse til virkeligheden.
Når du skriver sådanne noget bavl, så lyder det altså som om du er på stoffer.

  • 2
  • 2

Tror ikke jeg helt forstår hvad du mener. EGR er jo udstødningsgassen der recirkuleres og dermed også soder indsugningen til. Der er dog nogle motorer hvor udtaget til EGR sidder efter partikelfilteret, så der derfor er meget mindre sod i den recirkulerede udstødningsgas.

Jeg har talt med en tekniker fra Bell-add og flere mekanikere. Og de bekræfter min mistanke og erfaring, med at blandingen af oliedampe og sod - gør det hele meget værre. Sod sætter sig slet ikke i samme grad i f.eks min bils egr ventil, som når det kommer til indsugningen og oliedampene fra oliesumpens udluftning får soden til klistre sammen til en fedtet masse.
Beklage hvis dette kan opfattes som OT. Men jeg er gør det selv mand, og undre mig tit over de design valg, som er fortaget.

Tilbage til emnet. Hvor tit skulle de fylde på? Bare fordi det stinker - er en dårlig undskyldning - der må være en anden årsag. Lav dog beholderen lidt større og eventuelt med en smart påyldningsordning, så lugten ikke så let slipper ud.

  • 2
  • 0

Så mandag i næste uge da!...."just do it"

Lad os se hvad de kan diske op med i løbet af en måned på smalkost. Mennesker bliver utroligt opfindsomme når de bliver presset.

  • 5
  • 1

5 år:

FEBRUARY 1, 2012 / 1:45 PM / 5 YEARS AGO
Insight: Oil industry sees no threat from electric car

Furthermore, the agency predicts that neither consumers, nor carmakers, will get over 'range anxiety'. By 2035, the agency sees few, if any, electric vehicles on U.S. roads that can travel for 200 miles without recharging.

JULY 18, 2017 / 2:26 PM / 7 HOURS AGO
Combustion engine ban puts 600,000 German jobs at risk: Ifo

BERLIN (Reuters) - More than 600,000 jobs could be at risk in Germany from a potential ban on combustion engine cars by 2030, the Ifo economic institute said in a study commissioned by Germany's VDA car industry lobby.

  • 2
  • 0

Daimler said it would spend about $254 million to fix the diesel vehicles at no cost to customers.

"In this way, Daimler is making a significant contribution to the reduction of nitrogen-oxide emissions from diesel vehicles in European inner cities," the company said in a statement.
😝

  • 2
  • 0

Forbud mod ICE, især på diesel er allerede i effekt i nogle byer og hele lande er ved at følge trop.
Kina stiller krav til bilproducenterne om at en stigende procentdel af deres biler leveret til landet, skal være emmisionsfrie.

Hvis fx Tyskland skal beholde sn store bilproduktion, af kvalitetsbiler, hvad er så den bedste reaktion fra staten, i anlednng af "diesel gate"?

Er det at give WV og Daimler, etc en kæmpe bøde?
Eller
Påbyde dem at omlægge produktionen til ZE biler fra på mandag, i næste uge?

Er det idiotiskt nok, Thomas?

  • 2
  • 1

Kammerater!!!

De pisser op og ned af os,
efter de har taget os bagfra,
imens vi lå på knæ, og tilbad deres
nyeste “landvindinger,” på en ineffektiv,
dødbringende teknologi, finansieret af Big Oil.

Kammerater! Man jer op, vi er midt i starten af revolutionen

.

Den som kun tar spøg for spøg
og alvor kun alvorligt
han og hun
har faktisk fattet
begge dele dårligt

Piet Hein

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten