Daimler mistænkes for sin egen dieselsskandale: Snød med udstødningen fra en million biler
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Daimler mistænkes for sin egen dieselsskandale: Snød med udstødningen fra en million biler

OM-651 OM651 dieselmotor mercedes daimler dieselgate NOx
En af de motorer, som Daimler er mistænkt for at have snydt med, med modelbetegnelsen OM 651. Foto: Chris1287 / Wikipedia

Daimler har fået sin egen udgave af Dieselgate på nakken, efter at konkurrenten Volkswagen har erkendt svindel med udstødningen på 11 millioner biler, som har kostet koncernen i nærheden af 200 milliarder kroner i kompensation og bøder.

De tyske myndigheder mener nemlig, at Daimler ligesom VW har svindlet sig igennem de test, der skal vise, at motoren kan rense de sundhedsskadelige NOx-gasser fra udstødningen.

Det fremgår af den dommerkendelse, som en anklager i Mercedes-hjembyen Stuttgart fik op til, at myndighederne ransagede 11 Daimler-adresser i slutningen af maj. Det skriver avisen Süddeutsche Zeitung, der sammen med de regionale tv-stationer NDR og WDR har fået fingre i kendelsen.

Læs også: Emissionsfusk breder sig: Tysk politi ransager Daimlers kontorer

Kendelsen er meget konkret. Den nævner to motortyper, OM 642 og OM 651. De sidder i de fleste populære Mercedes'er, herunder C- og E-klassen.

Fuskede i otte år

Ifølge kendelsen svindlede Daimler sig gennem myndighedernes typegodkendelsestest endnu længere tid end Volkswagen, nemlig fra 2008 til 2016. Metoden var den samme: Motorstyringssoftwaren genkendte den cyklus, som bilen gennemgår under test på et rullefelt i et laboratorium. Herefter gik den i en særlig tilstand, hvor der blev skruet op for rensningen, så mellem 95 og 99 procent af NOx blev fjernet.

Når bilerne kører ude på vejene i almindelig trafik, bortrenses derimod kun mellem 35 og 85 procent af NOx-gasserne, skriver Süddeutsche Zeiting.

Teknologien er ellers en anden og mere kostbar end i de berørte biler fra Volkswagen-koncernen. Mercedes benytter ifølge avisen en renseteknologi med SCR-katalysatorer. De kan, hvis de er indstillet rigtigt, fjerne NOx-forureningen med et urea-baseret tilsætningsstof, Adblue.

Læs også: Tyske dieselbiler sviner seks gange mere, end producenterne siger

For at holde forbruget af Adblue nede skruede Daimler dog ned for NOx-rensningen i virkelig trafik. På den måde kunne bilejerne blive fri for selv at påfylde det stinkende additiv og nøjes med at få det gjort, når bilen alligevel skulle til service.

Daimler indgik sidste år en aftale med de tyske myndighed for motorkørertøjer (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA) om at tilbagekalde 247.000 biler med 'potentielt problematisk teknologi'. En stor del af disse biler havde dog ifølge Süddeutsche Zeitung andre motorer end de nu mistænkte OM 642 og OM 651.

Avisen skriver, at to Daimler-medarbejdere allerede er sigtet for svindel og falsk markedsføring. Ifølge ransagningskendelsen forsøger anklagerne at genskabe emails mellem i alt 99 medarbejdere.

Læs også: »Bilindustrien har snydt, men kun Volkswagen har tilstået«

Daimler bliver også efterforsket for udstødningssvindel af det amerikanske justitsministerium.

Kommentarer (30)

Ville det være en ide at lave en seperat olieudskiller til udluftningen fra oliesumpen, således at det var "ren" sod man førte tilbage via EGR. Det ville delvist fjerne den slam som olietågen og soden danner tilsammen, som sviner indsugningen til og giver motoren en optimal ydelse i længere tid, før alt skal skilles ad og renses? En simpel føler kan jo fortælle når olieudskilleren er ved at være fyldt og man har mindre afbrænding af motorolie, som heller ikke ligefrem giver en renere forbrænding.

  • 1
  • 3

For at en SCR katalysator skal virke, tilsættes stoffet Adblue.

Har ingen studset over det meget lille forbrug af Adblue, i forhold til mængden af biler, der anvender det og mængden af diesel?

Myndigheder, værksteder og forbrugere, har sat kikkerten for det blinde øje, og glædet sig over de lave omkostninger!

Det er en slags " vi har alle glæde af det" koruption, og ødelæggende for tilliden, og sammenholdet, i moderne samfund.

  • 20
  • 1

Vi der bor langs sommerhuskysten kan dagli se skibe der sejler byfornødenheder ind fra underbetalte børneararbejdere ,udnyttede landarbejdere,raffinaerier etc og man kan også ane at udstødningen ikke er Euro 6.
Der er for mange hyklere i byerne.

  • 8
  • 17