Der er efterhånden mange bud på fremtidens el-scooter. Nu melder også koncernen bag Mercedes, Daimler, sig klar med sin udgave til næste år, som bliver en del af Smart-konceptet. Det skriver Bloomberg.
Daimler prøvede at ændre vores opfattelse af elbiler til bykørsel tilbage i 1998 med lanceringen af Smart Car, der var udviklet i samarbejde med urfirmaet Swatch. Salget gik dog ikke helt som forventet, og siden har urfirmaet trukket sig ud af samarbejdet. Daimler har siddet tilbage med de tabene på Smart, der alene i år angives af Bloomberg til at være lige under en milliard kroner.
Men nu er Daimler og Smart tilbage igen med et nyt forsøg på at sætte gang i brug af eldrevne befordringsmidler. Selskabet har indgået produktionsaftale med Vectrix om fremstilling af Smart eScooter, der kommer på markedet i 2014.
»Smart er Daimlers svar på udfordringerne i vore dages megabyer. Formålet er at gøre bylivet en lille smule mere farverigt, sjovt og sundt,« siger chef for Smart Annette Winkler til Bloomberg.
Daimlers el-scooter blev allerede præsenteret ved en bilmesse i Paris i 2010, men ifølge Annette Winkler har Smart arbejdet videre med konceptet og bedyrer, at eScooter vil rumme funktionalitet, der ikke er set før. Hun går dog over for Bloomberg ikke i detaljer med, hvad det præcist betyder.
EScooter får en topfart på 45 km/h og får strøm fra en 48 volt lithium-ion-batteripakke, der giver scooteren en rækkevidde på 100 km.
Læs også: E-scooteren er den nye trend på motor-messen i Paris
Har også en el-cykel på vej
Smart er også på trapperne med en el-cykel.
El-cyklen er ikke udstyret med en stål- eller titaniumkæde, men har ifølge Daimler et unikt vedligeholdelsesfrit kulfiberbælte, der trækker baghjulet, når det er pedalerne, der leverer fremdriften. I bagnavet sidder også den elektriske hjælpemotor.
Selv om Smart har været på markedet i årevis med eldrevne køretøjer, er den helt store succes udeblevet, og direktør for Center of Automotive Management ved University of Applied Science i Bergisch Gladbach Stefan Bratzel advarer da også om, at det meget vel kan være sidste udkald for Daimlers el-eventyr.
»Smart får ikke en chance mere, hvis de fejler igen. De vil gøre deres yderste for at bevise, at de kan få succes,« siger han til Bloomberg.
