Daimler har bygget ultrafleksibel grøn fabrik med eget 5G-netværk

Illustration: Daimler

Fleksibilitet, digitalisering og miljø er kodeordene i en helt ny Mercedesfabrik, som Daimlerkoncernen har bygget i byen Sindelfingen, cirka 20 km uden for Daimlers hovedkvater i Stuttgart.

Det er en enorm satsning på udvikling af fremtidens bilproduktion som Daimler tager hul på og hovedingredienserne bygger på en fabrik, der er gennemdigitaliseret, så produktionen kan være så fleksibel som muligt. Det betyder i praksis, at der på den samme fabrik kan produceres alt fra traditionelle benzin- og dieselbiler til forskellige kombinationer af el- og pluginhybridbiler.

I første omgang skal den nye S-klasse (stor luksusbil) bygges på fabrikken med produktionsstart i begyndelsen af 2021. Det forventes, at produktionsomkostningerne vil være 25 procent lavere sammenlignet med eksisterende Daimler-fabrikker. Derefter skal der produceres en Mercedes Maybach (kæmpe luksusbil) og den første elektriske S-klasse Mercedes kaldet EQS.

Selvkørende transportsystemer

For at øge fleksibilitet, er det traditionelle produktionsbånd, blevet erstattet af et selvkørende transportsystem (AGV’er). Dette kan gøres ved at bilen er opdelt i en øvre del med karosseri, sæder, instrumenter og al det udstyr som brugeren kommer i kontakt med og en undervogn, der for elbilers vedkommende vil bestå af elektromotorer og batterier. Det eneste sted, hvor der er et fast fysisk punkt i produktionen, er der hvor de to dele sættes samme - også kaldet for “Fullflex Marrige”.

For at sikre et bidrag til et bæredygtigt energiforbrug, skal der på taget af den 220.000 kvadratmeter store fabrik i Sindelfingen, installeres 5 MW solceller. Illustration: Daimler

Det betyder, at når en ny model skal introduceres, eller produktionsvolumen skal øges for en bestemt model, så foregår det ikke ved, at en produktionslinje skal omstilles til et nyt produkt, men ved at AGV’erne får ændret deres rute, så de kører derhen, hvor de nye dele produceres. Det forventes, at der vil være mere end 300 AGV’er i brug på Factory 56.

En ny digital infrastruktur på fabrikken omfatter både WLAN og 5G netværk. Det betyder for eksempel, at hele produktionsgulvet på fabrikken er papirløs, da al information gives videre til medarbejderne via digital skærme. Ifølge Daimler, vil det spare cirka 10 ton papir hvert år.

Bæredygtighed skal ind over det hele

CO2-neutralitet skal være en del af det nye fabrikskoncept, der med tiden skal rulles ud over alle Daimlers fabrikker over hele verden. Derfor skal der installeres 5 MW solceller på taget af den 220.000 kvadratmeter store fabrik, batteribackup og en lang række af fabrikkens tekniske systemer skal forsynes med energi fra et lokalt DC-net.

Det forventes, at energiforbruget vil være cirka 25 procent lavere end i fabrikker med tilsvarende produktionskapacitet. Daimler investerer 5,5 mia. kroner i den nye fabrik, men i alt skal der i fabriksområdet i Sindelfingen investerer næsten 16 mia. kroner i ny produktionsteknologi for blandt andet at nå målet om at være CO2-neutrale i 2039

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det undrer mig, at man i Danmark stadig venter på en afgørelse af hvorvidt private 5G net skal tillades. Afgørelsen har været ventet siden Januar i år, og flere Danske virksomheder har problemer nu, fordi man ikke kan komme i gang, samtidig med at andre europæiske lande nu har mere end to års forspring.

Endnu værre, så forhaler afgørelsen den meget vigtige næste 5G frekvensauktion, som endnu en gang er blevet udsat. Det er ikke rettidig omhu. 5G førepositionen er gledet os af hænde.

Spørgsmålet er, om vi i Danmark overhovedet bliver i stand til at udvikle egne industriel 5G anvendelse, eller om vi blot kommer til at ligge i slipstrømmen af de tjenester som allerede er klar i andre lande.

Så desværre danske politikere: Jeres nølen koster arbejdspladser, teknologisk udvikling og konkurrenceevne.

  • 7
  • 1

...som fungerede efter samme princip, den blev bygget i 1991! Der var både selvkørende robotter og et fuldautomatisk lager og der var sgu ikke brug for 5G til formålet.

Der opfindes grunde til nye teknologier for at retfærdiggøre teknologierne - det er sygt!

  • 12
  • 3

En af grundene til at man vil bruge et internationalt standardiseret kommunikationssystem i en produktionsvirksomhed er dels at det gør udstyret billigere, dels at det kan flyttes frit mellem produktionssteder overalt i verden. I transportsektoren flytter "produktionsapperatet" sig hele tiden, og derfor er 5G bl. a. også meget interessant i f. eks landtransport, og skibsfart.

  • 3
  • 0

Men det kan du vel også med WIFI, LAN m.v.? Hvori er det smarte med 5G? Det skulle overraske mig at 5G skulle være billigere at implementere. Du skriver "udstyret er billigere"?

WiFi: Benytrer ISM båndene, som er frit åbne og som kan bruges af alle. Det gør, at du ikke kan bygge systemer med garanti for båndbredder og forsinkelser. Det kan derfor ikke bruges til f.eks. realtidsstyring.

5G er smart fordi: - Det bruger dedikerede frekvenser som kun dem der har licens får adgang til. - Private 5G net (som dem der omtales her), benytter også dedikerede frekvenser på det sted hvor anvendelsen sker. Protokollerne beskytter også flere private 5G net mod hinanden hvis de anvendes inden for samme rækkevidde. - 5G har sikkerhedsmekanismer som er mange gange stærkere end WiFi, og i øvrigt noget andet radiosystem (også meget stærkere end 4G).

Billigere: Det har betydning for udstyrsprisen, at 5G er en verdensglobal standard, men det er WiFi også. Når 5G i industriel anvendelse alligevel bliver billigere er det fordi man men 5G får mulighed for at flytte sit produktionsudstyr rundt uden at skulle omkonfigurere eller teste noget. Eksempel: Når et skib skal laste eller lodse via kraner på havnen, styrer man kranerne fra skibet med 5G. Det virker uden nogen som helst problemer i alle havne (som har et privat 5G net). I dag sker den styring forskelligt fra havn til havn, ofte ved at man enten låner "fjernbetjeningen" til kranen, bliver sluttet på et kabel eller får et password til en WiFi router i land. De 5-10 minutter man sparer ved det i hver havn gør 5G attraktivt, og gør løsningen billigere end alternativerne.

I eksemplet kan du erstatte havnekraner med: Lastbiler, godstransport, togdrift, preventative maintenance i alt kørende og fastmonteret udstyr, alarmudstyr....

Og så lige en ekstra vinkel: WiFi indgår som en af de RATs som 5G kan bruge, og kan dermed integreres direkte i 5G terminalerne. Skal man noget af det ovenstående, vil man selvfølgelig ikke vælge WiFi, men 5G og WiFi komplimenterer hinanden.

Bemærk i øvrigt, at de første WiFi standarder blev skabt i 1997 med etableringen af IEEE 802.11. Hvad SAAB har brugt på deres fabrik i 1991 kan derfor med sikkerhed ikke være baseret på WiFi. Kravene til hvad der foregår i en bilfabrik har ændret sig dramatisk de sidste 30 år.

  • 2
  • 0

Nu har man så vedtaget at Wifi og 5G skal deles om 6 GHz frekvensbåndet.

Det licenserede spektrum til 5G er dedikeret til mobilanvendelser, og deles ikke med WiFi.

Energistyrelsen er i gang med at forberede auktion over frekvensbåndene 1500 MHz, 2100 MHz, 3,5 GHz og eventuelt 26 GHz- samt dele af 2300 MHz-frekvensbåndene, og vi venter stadig på en udmelding. Det seneste er, at auktionen afholdes i December.

6 GHz er ikke med i auktionen og der ligger ikke ISM bånd mellem 6 og 24 GHz.

Den version af WiFi som kommer til at ligge i 6GHz betegnes WiFi6E, og hvad status på det er i EU kan man se her: https://wifi-blog.com/2020/08/16/wi-fi-in-...

Det der antages lige nu, er at man i EU vil benytte 5,925 – 6,425 MHz (dvs. 480 MHz) til WiFi 6E anvendelse, og dette spektrum vil ikke blive anvendt til 5G.

ETSI udsendte i 2018 et System Reference Document om dette frekvensområde. SRDoc'en kan ses her: https://www.etsi.org/deliver/etsi_TR/10350...

  • 1
  • 0

Det der antages lige nu, er at man i EU vil benytte 5,925 – 6,425 MHz (dvs. 480 MHz) til WiFi 6E anvendelse, og dette spektrum vil ikke blive anvendt til 5G.

I USA er 6 GHz allerede frigivet til både 5G og WIFI. Medmindre EU specificere at det omtalte frekvensspektrum kun må anvendes til WIFI, så er der intet der stopper en mobiloperatør fra også at benytte det til 5G.

Man kan også spørge, hvorfor skulle mobiloperatøren betale for frekvenser på auktion, når der ligger en stak gratis frekvenser på 6 GHz?

  • 0
  • 0

USA of EU kører to forskellige frekvensregimer, og det spektrum amerikanerne har afsat til ulicenseret anvendelse i 5.925 til 7.125 GHz kommer ikke i brug som 5G spektrum i USA. At det er et problem for amerikanerne fremgår tydeligt af bl.a. denne artikel: https://www.fiercewireless.com/regulatory/...

Man kan også spørge, hvorfor skulle mobiloperatøren betale for frekvenser på auktion, når der ligger en stak gratis frekvenser på 6 GHz?

Enig. Og du kan forlænge spørgsmålet: Hvorfor skal der i det hele taget laves auktionering af frekvenser hvis rækkevidde er så begrænsede, at de i de fleste tilfælde kun kan dække en enkelt matrikel eller to?

Det skyldes i hvert fald ikke manglende frekvensressourcer.

  • 0
  • 0

Jeg går ud fra at den tilladte effekt på de frie frekvenser er lavere. Så det kan de ikke.

Udbredelse ved de høje frekvenser er under alle omstændigheder begrænset. Det hjælper ikke bare at skrue op for effekten. Anvendelsen er eksempelvis fabrikshallen, hvor du kan vælge mellem at opsætte Wifi 6E eller GSM 5G. I begge tilfælde på de gratis 6 GHz frekvenser.

Det virker til gengæld ikke i eksemplet med havnen. Det er kun til indendørs anvendelse.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten