Fra i dag kan du roame frit - men to teleselskaber vil allerede undtages
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fra i dag kan du roame frit - men to teleselskaber vil allerede undtages

Danske teleselskaber har modvilligt tilpasset sine abonnementer til EU’s krav om, at man fra i dag skal kunne tale, SMSe og bruge data i alle EU-lande uden at blive opkrævet ekstrabetaling.

Selskaberne har, fra de nye EU-regler først blev foreslået, klaget over, at de kommer til at hænge på store regninger fra udenlandske teleselskaber, når danskerne har været på ferie – regninger, som de tidligere har kunnet sende direkte videre til kunderne.

Den situation har fået to teleselskaber til at søge Energistyrelsen om at blive undtaget fra de nye regler, allerede inden de trådte i kraft i dag. Det oplyser kontorchef i Energistyrelsen Jakob Henrik Juul til Ingeniøren.

Læs også: Myndigheder ‘undrer sig’ over nye mobilabonnementer

»Jeg kan ikke oplyse navne på selskaberne, men vi har fået to ansøgninger. Den første var ufuldstændig og den anden har vi netop modtaget i går sent på eftermiddagen,« siger han, og tilføjer at det derfor ikke endnu har været muligt at tage stilling til de to ansøgninger.

Muligheden for at blive undtaget gælder selskaber, hvis økonomi påvirkes uforholdsmæssigt meget af roaming-udgifterne.

Læs også: Klar besked til danske teleselskaber: Roaming er en dårlig undskyldning for jeres prisstigninger

Flere selskaber bevæger sig på kanten

Som Ingeniøren tidligere har skrevet, har flere selskaber lanceret abonnementer, der til forveksling ligner hinanden bortset fra muligheden for EU-roaming.

De to typer abonnementer må imidlertid ikke være identiske bortset fra EU-roaming og pris. Det opfatter den nye forordning som en indirekte ekstrapris på roaming, hvilket er imod reglerne - og det er netop denne type abonnementer, Energistyrelsen har advaret selskaberne imod.

Læs også: Sydeuropæere skal betale for danske turisters mobiltrafik

»Vi har været i dialog med nogle selskaber om, at de skulle genoverveje deres abonnementer, men reglerne er jo først trådt i kraft i dag, så før i dag er der ingen, der har overtrådt reglerne,« siger Jakob Henrik Juul.

Blandt andet på grund af de nye regler ændrer abonnementerne sig nu så hurtigt, at det endnu er umuligt at sige, hvor mange selskaber, der kunne være på kant med reglerne.

Læs også: Teleselskaber: Alle advarede EU om mobilpriser for roaming

Styrelsen vil også fremover holde øje med de abonnementer selskaberne tilbyder for at undgå overtrædelser, for eksempel i form af de identiske abonnementer.

»Vi kommer til over de næste to ugers tid at lave en screening for at se hvordan det forholder sig. Vi vil udvælge nogle selskaber, som kunne have særlig interesse og udvælge andre tilfældigt. Derefter kontakter vi selskaberne, hvis vi finder noget, der ligner en overtrædelse,« siger Jakob Henrik Juul.

Jeg har et abonnement hos CBB fri tale og 30 Gb nu plus EU shit til 129 kr pr mdr !
Det er ikke muligt til trods for loven at få et abonnement med fri tale og 30 GB minus EU, det nærmeste er 20 timer og 20 Gb for 119 kr !
Jeg kan kun se dette show fra selskabernes side, som rent optrækkeri på baggrundet af en hamoniseringslov fra EU som de misbruger som en lusket undskyldning til at skrue priserne massivt op !
Er der nogen der har anderledes oplevelser ?

  • 7
  • 3

Vi flyttede familiens tre abonnementer fra netop CBB til Oister af samme årsag. Vi fik det samme som hos CBB + EU roaming til en lavere pris end det vi betalte til CBB før de hævede prisen på vores abonnementer pga. EU roaming.

  • 3
  • 0

Jeg kan kun se dette show fra selskabernes side, som rent optrækkeri på baggrundet af en hamoniseringslov fra EU som de misbruger som en lusket undskyldning til at skrue priserne massivt op !
Er der nogen der har anderledes oplevelser ?

Ro på!

Lad markedskræfterne virke. Det kan godt være du kommer til at betale mere for dit abonnement de næste måneder, men i sidste ende kommer priserne tilbage under det niveau vi havde før. Når 3 kan finde ud af at levere euro-abonnement billigere end de andre, så er det en indikation på at det ikke handler om store udgifter for teleselskaberne.

Teleselskaberne har blot brugt dette som et påskud for at hæve priserne. Vores opgave som forbrugere er nu at vælge det bedste tilbud, men da der er 6 måneders bindingsperiode på de fleste abonnementer, så giver det mening at vente til røgen har lagt sig. Personligt kan jeg siger at Telmore ryger ud, hvis de ikke kommer med noget bedre.

  • 3
  • 1