Dæmningsskred kan ske på halvdelen af de danske skinner

Voldsomme regnskyl risikerer at føre til flere dæmningsskred magen til det, som fandt sted i Sønderjylland natten til tirsdag.

Det vurderer sektionschef i Banedanmark, Helle Bøhl-Møller, på baggrund af dæmningskredet natten til tirsdag, hvor et IR-4 tog kørte ti meter på fritsvævende skinnelegeme, fordi regnvejr havde skyllet dæmningen under skinnerne væk.

»Vi kan bestemt ikke udelukke, at det sker igen, hvis der kommer samme ekstreme mængder vand et andet sted« siger Helle Bøhl-Møller.

Hullet i dæmningen ved Sønderborg. [foto: Banedanmark Illustration: Banedanmark

]

Omkring halvdelen af Danmarks 2.132 kilometer jernbanestrækning hviler nemlig på dæmninger af samme type som den ødelagte i Sønderjylland.

Flere dæmninger er i dårligere stand end i Sønderjylland

Dæmningen ved Sønderjylland var endda vurderet til at være i god stand af Banedanmark, og andre dæmninger er derfor endnu mere udsatte for vandmasserne efter de skybrud, som meteorologerne venter flere af i fremtiden.

Banedanmark mener dog ikke, at det er muligt at gøre mere end i dag for at undgå gentagelser.

»Vi holder jævnligt øje med alle dæmninger og især dem, hvor vi har kendskab til problemer,« siger Helle Bøhl-Møller.

Banedanmark: Vi er mere obs på drivhuseffekten

Den danske sporejer har netop indledt et samarbejde med Danmarks Metrologiske Institut (DMI), for at få endnu mere præcise forudsigelser om vejret.

»Vi har hidtil regnet med, at den slags ekstreme regnvejr forekommer hvert 50. år. Det er, hvad DMI hidtil har fortalt os,« siger Helle Bøhl-Møller, men tilføjer, at Banedanmark er begyndt at tænke på drivhuseffektens betydning for mere og kraftigere regnvejr.

»Vi er begyndt at inkorporere drivhuseffekten i vores procedurer,« siger hun.

Helle Bøhl-Møller kan ikke sige, præcist hvad Banedanmark gør, næste gang det regner kraftigt et sted i Danmark.

»Det arbejder vi stadig på,« konstaterer hun.«

Fakta

  • Banedanmark tæller ikke dæmninger i enkelte enheder, men i antal kilometer. Der ligger 2.132 kilometer jernbanestrækning i Danmark. Omkring halvdelen af skinnerne ligger på dæmningsanlæg.

  • Der er 3.240 km sporlængde i Danmark. Det er kilometerantallet for alt banelegeme i landet - altså også der, hvor sporene ligger dobbelt.

  • Banedanmark havde i juli kendskab til omkring 50 steder på dæmninger, der skulle holdes ekstra øje med.