DAB-distributør: Danske bilister kan også misse trafikmeldinger efter FM-sluk
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DAB-distributør: Danske bilister kan også misse trafikmeldinger efter FM-sluk

Illustration: pdsci / Bigstock

Når de norske vognmænd klager over farlige situationer på grund af missede trafikmeldinger, efter at landets FM-net er slukket, skyldes det sandsynligvis norske forhold, vurderer Martin Løbel, direktør i Teracom, der står for driften af det danske DAB-net.

Læs også: Norske chauffører efter FM-sluk: Forringet dækning giver farlige situationer

Imidlertid kan gammel hardware og for hurtigt FM-sluk stadig sætte en stopper for trafikmeldinger til danske bilister.

»Norge har generelt fået rigtig god DAB-dækning, men de har fjelde, som kan gøre det sværere at dække allevegne,« konstaterer Martin Løbel.

»Der er ingen tvivl om, at der er lokale variationer i den danske dækning. Du kan derfor sagtens være i en situation, hvor du ikke kan høre DAB-radio derhjemme, men hvis du bevæger dig rundt i en bil bør du kun opleve korte udfald,« fortsætter han.

Derudover udbygger DR dækningen i de kommende år, så den i højere grad vil komme til at ligne FM-dækningen, påpeger Martin Løbel. Han er derfor ikke bekymret for, om den danske DAB-dækning vil være tilstrækkelig, hvis politikerne vælger at lukke FM-nettet, når udbygningen er sket.

Læs også: FM-sluk: Staten sparer håndører og kan ikke genbruge frekvenserne

Modtagerne – ikke dækningen – kan give problemer

Netop det er til debat blandt Folketingets partier, der forhandler om et nyt medieforlig. Regeringen har i sit oplæg foreslået, at FM-nettet skal lukkes i 2021, hvilket har genstartet den danske debat om et FM-sluk.

Hidtil har aftalen blandt Folketingets partier været, at der kan slukkes for FM-nettet med to års varsel, når halvdelen af den danske radiolytning foregår digitalt via eksempelvis netradio og DAB.

Netop 2021-deadlinen kan, selv hvis dækningen i Danmark er god nok, imidlertid give problemer med trafikmeldingerne.

Læs også: Efter 17 år: Danske DAB-signaler halter stadig bagefter FM’s lydkvalitet

»Problemet er ikke dækning i Danmark p.t. Det er modtagerne, som folk ganske enkelt ikke har. Det gælder såvel bilradioer, der kan modtage DAB og trafikmeldinger, som GPS'er, der kan modtage trafikinfo,« vurderer Martin Løbel.

Hvis et eventuelt FM-sluk ligger langt ude i fremtiden, vil det næppe blive et problem, vurderer han. Her vil den naturlige udskiftning af udstyret spare danskerne for en stor del af udgiften og besværet.

»Men hvis det hedder 2021, er det en anden historie. Det skal ud i fremtiden. Ellers er omkostningerne ganske enkelt for store,« mener han.

Læs også: Ingeniørens læsere: DAB-nettet kan ikke løfte arven fra FM

DAB kan blive RDS-signalets død

Når de GPS- og radio-modtagere, der sidder i bilerne i dag, ikke nødvendigvis kan modtage trafikmeldinger, hvis FM-nettet bliver slukket, skyldes det, at selve RDS-formatet, der står for meldingerne i dag, er tæt knyttet til FM-teknologien.

»Man vil sandsynligvis bruge et andet format, hvis trafikmeldingerne skal sendes ud på DAB. Det kræver en GPS eller en bilradio, der kan afkode det format. Så er vi tilbage til den gamle historie om, at folks udstyr ikke nødvendigvis kan modtage de nye protokoller,« som Martin Løbel udtrykker det.

Afløseren kan med en vis sandsynlighed være TPEG-formatet, der i dag er taget i brug i flere lande. Fordelene ved standarden er blandt andet væsentligt større båndbredde end på RDS og mulighed for flere forskellige tjenester, herunder tilpasning af indholdet til bilens lokation, IP-kommunikation samt kryptering.

Læs også: Regeringen vil slukke FM-signalet i 2021

Endelig understøtter DAB-standarden trafikradio på linje med FM. Hertil kommer, at mange GPS'er understøtter trafikdata sendt over mobilnettet. Som Kulturstyrelsen konkluderede i sin undersøgelse af digital radio i 2015, har denne type trafikinfo dog den ulempe, at den modsat TPEG og RDS kan overbelastes på grund af mange brugere i en nødsituation.

Kulturminister Mette Bock (LA) skal i et samråd i dag svare på, hvordan et eventuelt FM-sluk vil påvirke bilisternes mulighed for at få trafikinformationer.

Er følgende en garanti for at DAB+ radioer både kan modtage RDS og TPEG format:

Liste:

getdigitalradio.com: Approved DAB/DAB+ Receivers:
Citat: "...
The following devices are digital radio Tick Mark approved:
...
[Kun en delmængde har] EURO-SPEC COMPLIANT [hvad betyder det? Er det bedre? Fremgår det af mærkningen?]
..."

Hvis "EURO-SPEC COMPLIANT" er bedre, er det kun godkendte DAB+-radioer fra og med oktober 2017, som kan opfylde "EURO-SPEC COMPLIANT".

Hovedside: getdigitalradio.com: industry:
Citat: "...
Welcome to the Digital Tick Mark industry pages, here you can learn everything you need to create products & services fit to carry the certification.
..."

getdigitalradio.com: digital tick:
Citat: "...
There are two versions of the Digital Radio Tick Mark, one for products and one for installers of in-car digital radios and adapters.
..."

Mon ovenstående garanterer mod denne "DAB-syge"/"skod-feature":

4. sep. 2017, abcnyheter.no: Derfor virker ikke bilradioen på langtur, backup:
Citat: "...
Men tilbake til problemet ditt. Forklaringen jeg har fått på dette er at DAB-nettet er delt opp i forskjellige soner. Et DAB-adapter skal i utgangspunktet automatisk kunne søke opp disse for så å ta inn de forskjellige stasjonene.
Det som skjer er at disse DAB-adapterne fungerer godt i sonen de er programert til og som regel klarer å søke opp nabo-sonen også. Derfor fungerer det greit i nærområdet.
[Hvad pokker? DAB+ udstyr beregnet til mobilt brug i 2017 virker ikke til mobilbrug?? Sådan en gang beta-firmware:]
Men innimellom så stopper det altså der. De klarer rett og slett ikke å søke opp den tredje sonen. Altså naboen til nabosonen.
[]
Da blir det skurring og gamle CD-er resten av turen. Gamle CD-er skal forøvrig ikke undervurderes...
...
Mitt forslag her må bli at du tar kontakt med forhandleren som monterte dette adapteret, forklarer problemet, og forsøker med et annet adapter for å se om det kan bøte på problemene du opplever.
Så får du bare krysse fingrene for at det fungerer bedre. Lykke til!
..."

  • 4
  • 0

kan kun se det som en fordyrende og overflødig idé, på autoritær vis at trykke DAB/DAB+ ned over hovedet på indflydelses- og forsvarsløse borgere.

  • 11
  • 0

ebu.ch, European Broadcasting Union: NEW EUROPEAN STANDARD FOR DIGITAL RADIO RECEIVERS, backup:
Citat: "...
Originally created in 2013 as part of the UK government's planning for a possible Digital Switchover, the UK Minimum Specification for digital radio standard has now been made Europe-ready as ETSI TS (Technical Specification) 103 461. This covers both receiver sensitivity and performance, as well as device behaviour, e.g. consistent display of text, "service following" between DAB and FM and use of DAB service announcements.
...
Alongside the minimum specification is a consumer-facing Digital Radio Tick Mark logo, which manufacturers can use to advertise their compliance with the scheme. A range of manufacturers including Kenwood, Panasonic, Philips, Pioneer, Pure, Roberts, Ruark and Sony will be making radios to the new standards, with others planning to follow suit. Several countries have signalled their support for the Digital Tick Mark scheme including UK, Switzerland, the Netherlands, Belgium and Italy, to be used in marketing and communication to consumers. [Danmark?]
..."

etsi.org: ETSI TS 103 461 V1.1.1 (2017-08) TECHNICAL SPECIFICATION. Digital Audio Broadcasting (DAB); Domestic and in-vehicle digital radio receivers; Minimum requirements and Test specifications for technologies and products, backup.

European Broadcasting Union har ydermere mange medlemslande udenfor Europa:

Wikipedia: European Broadcasting Union:
Citat: "...
EBU har 74 aktive medlemmer i 56 lande i Europa, Nordafrika og Mellemøsten, samt 37 såkaldte associerede medlemmer fra yderligere 22 lande.
..."

  • 0
  • 0

Og ingen tænker ud over næsetippen i lallende begejstring over nyt nyt nyt.

Håber, det lykkes at få talt lidt fornuft ind i regeringens teknofreaks under de kommende debatter, så vi undgår norske tilstande.

Man har jo lov at skele til andres fejl - og måske endda lære noget af dem...

  • 4
  • 0

Jeg forstår ikke, at en teknologisk velbegrundet ændring til DAB ikke kan gennemføres uden råben og jammer.
Naturligvis skal dækningen være i orden, og naturligvis skal der være en passende teknologi for trafikmeldinger.

Vores TV er digitaliserede - og det gik vel OK ?
Vores radioer er migreret fra LB (lange bølger) til MB (mellem bølger) til FM (frekvensmoduleret).
Hver gang er der tale om nyt, ikke nedad kompatibel teknologiskift.

Hvis der ikke sker en udvikling, så går det hele istå.
Og hvorfor skulle fabrikanterne udvikle til et ikke-eksisterende marked ?

Hvorfor tollererer vi som forbrugere iøvrigt proprietære enheder (GPS-modtager, radio) til vores biler som koster 5-10 gange den egentlige pris ?
GPS: kr.1.200 og indbygget i bilen kr.5.000+ - bindegalt !
Radioer: Tja, .....

DET er det reelle problem ! Prisen fra monopolistiske leverandører !

  • 2
  • 15

Hvem har interesse i at indføre DAB-standarden som afløsning for FM?
Jeg har ingen interesse i det. Signalet er ikke nogen fordel for mig, som blot vil have musik og trafikmeldinger. Hvorfor skal jeg - og alle andre - så påtvinges udgifter til nye apparater?
Og jeg gider ikke høre argumenter for en kvantitativ forøgelse af mængden af bits, man kan streame via DAB - jeg har ikke brug for en opgraderet radio. Den slags bruger jeg min computer til.

  • 12
  • 0

"Mit" FM-signal i Aarhus området lyder som radio modtaget på AM og DAB+ signalet forsvinder når man passerer en støjvold eller kører under en bro. Det er valg mellem pest eller kolera.

Vedr. trafikmeldinger kunne det overvejes at lave en app, der kunne sprede trafikbudskabet. App'en Mobilvarsel udsender varsel om voldsomt vejr og større trafikuheld, så teknologien er tilstede...

  • 0
  • 0

NEJ!
Bor et højt sted hvor jeg kan se flere master i samme retning. Her er signalerne ubrugelige, navnlig i højtryksvejr. Kan end ikke selektere med smal retningsantenne eller dæmper. Med analogt signal blev der højst et svagt forsinket dobbeltbillede i svære vejrsituationer.
DAB: Flere kanaler, dårligere produkt. Både teknisk og indhold.
Afsked alle de journalister på DR som mangler noget at lave og lad os ffå noget kvalitet på de eksisrerende kanaler. Eller er det måske måske producenterne af udtyr der presser på?

  • 5
  • 0

Du har ret i, at broadcast teknologien - som DVB (TV), FM radio, DAB er gamle teknologier som KUNNE erstattes fuldgyldigt af GSM (mobiltelefoni, G4 eller snart G5).

Det bliver så et spørgsmål om taksering - fordi udbyderne af GSM vist uden undtagelse takserer per GB. Og selvom jeg har over 100 GB/md (trådløs router i sommerhus med lejlighedsvis TV-brug), så løber det op.
Og så er der spørgsmålet om data i udlandet; her er grænserne (endnu) meget lave (for mig 10 GB/md/land).

Min bil har en proprietær FM-CD-radio. Om 2-3 år, ved bilskift, håber jeg der er moderne modtagere; ellers bruger jeg mobiltelefon-med-internetradio ind i AUX-stikket. Det holder mit dataabonnement til.

Jeg syne sbare ikke vi kan fryse os fast på gammel teknologi.
Men måske skulle vi lave en kampagne for at lave et teknologispring istedet ?

MVH

  • 0
  • 1

Vores TV er digitaliserede - og det gik vel OK ?

Nej det gjorde ej!

Før i tiden kunne ethvert fjernsyn indstilles til at modtage fra antennen, satelit-modtageren, kablet i væggen, etc.

Nu er alle fjernsyn ubrugelige, når de skifter digital standard til en eller anden der er 'bedre' (fordi det vil 'alle' da gerne have!) med jævne mellemrum.

Og nu skal vi også til at have det åndssvage cirkus med radioerne! Vi er nyligt skiftet fra DAB til DAB+, og så skal vi alle sammen ud og købe nye radioer.
Senere skifter de vel til DAB++, DAB², DABUltra eller hvad fanden de nu finder på at kalde det, og så skal vi ud og have nye radioer igen. Og da har vi lige skiftet fjernsynet, fordi de gik over til mpeg8 eller hvad næste format nu kommer til at hedde.

Jeg har ingenting at bruge DAB til. Jeg hører radioavisen og orientering på P1 samt trafikmeldingen.
Hvis de sløjfer FM, så holder jeg op med at betale licens. Jeg har betalt i årevis for fjernsyn jeg aldrig ser. Faneme om jeg vil betale for en radio jeg ikke kan høre!

  • 6
  • 0

Det lyder i denne, som i andre tråde ang. FM-sluk, som om der er tale om gammel nostalgi fra dem der gerne vil holde fast ved fortiden, og slet ikke er med på vognen i vores nye fagre verden.
Intet kan være mere forkert.
Vi er blot mange der er vante til rimeligt stabile FM-signaler, også dengang med analoge tv-signaler, og går nok lidt mindre op i om vi nu kan få 100 programmer i 4K opløsning, her så ofte på bekostning af skidtet IKKE virker stabilt.
Jeg vil hellere høre på en udsendelse med lidt skrat og sus, fremfor slet ingen udsendelse, eller ofte afbrudt af totale udfald.
Digital-tv og DAB er endnu mere følsomt overfor landskabet, vejlig o.s.v. men det kender byboere med kabel-tv el. paraboler jo næppe meget til.

OG, jeg vil da gerne præsenteres for den lille batteridrevne DAB-radioen jeg kan tage med mig ned i kælderen ved katastrofeberedskab i et par dage - den findes pt. ikke.

Så hvem vil ikke gerne være med på vognen - når det virker.

  • 8
  • 1

Hvor mange høre egentligt trafikradio???
De fleste "unge" sidder med høretelefoner og høre sportyfi ....
Andre høre lydbøger eller kværner I telefon, for ser man på trafikken ved annonceret uheld og vind på broerne..så køre folk jo alligevel derudaf som om intet er hændt..

  • 1
  • 2

Folket går ikke fra FM fordi de skifter DAB. De skifter fra FM til streaming af radio og musik. Den gang DAB blev opfundet var der ikke noget trådløst data net som kunne levere en sådan streaming. Den er der nu, og det er det folket lytter til. Politikernes og Dr begejstring for DAB skyldes kun man vil krampagtigt holde fast i nogle lyttere til statspropaganda kanalen. Jeg ejer ikke en DAB modtager, og bruger meget sjældent min FM radio.
Jeg kan se ide i at beholde FM nettet da det er universelt, og billig teknologi giver god dækning i krise situationer.

  • 3
  • 0

Tjek lige om din DAB+ radio understøtter ISO/TS 21219 (TPEG2) - det vil virkelig skille DAB+-fårene fra DAB+-bukkene...:

Wikipedia: Transport Protocol Experts Group (TPEG):
Citat: "...
The Transport Protocol Experts Group (TPEG) is a data protocol suite for traffic and travel related information. TPEG can be carried over different transmission media (bearers), such as digital broadcast or cellular networks (wireless Internet). TPEG applications include, among others, information on road conditions, weather, fuel prices, parking or delays of public transport.
...
Both TPEG1 and TPEG2 are standardized with the International Organization for Standardization as ISO/TS 18234 (TPEG1) and ISO/TS 21219 (TPEG2). TPEG1 is now considered a legacy system and the implementation of new services based on TPEG1 is discouraged.
..."

Med de mange egenskaber ISO/TS 21219 (TPEG2) understøtter, kan der sikkert reserveres hundredevis af DAB+/TPEG CVE-numre til fremtidige sikkerhedssårbarheder.

Nu kan man vel se frem til at smide en masse DAB+ radioer ud igen:

Ingen TPEG2 understøttelse? Ud med de nye DAB+ radioer...

  • 1
  • 0

Transport Protocol Experts Group (TPEG) udfordringer kommer også til en Dansk DAB-sender nær dig. Kører du til udlandet har du "med garanti" købt den "forkerte" GPS-Navigator. I Danmark skal vi alle have nye GPS-Navigatorer, når nogen trykker på den "berømte" FM-"sluk" knap:

26 Mar 2015, 360.here.com: All we hear is Radio Garmin: HERE is tuned into DAB:
Citat: "...
“And the bandwidth available with DAB is more than equal to what we’re asking of it. We’re able to use the much more detailed TPEG TEC and TFP formats. We can refresh the information once a minute or faster: the latency is so low you always have the latest situation on your device.”
..."

garmin.com: Traffic:
Citat: "...
Garmin Digital Traffic via DAB
Trafikoplysninger via det digitale DAB-radionetværk giver dig, minut for minut, opdateringer om kødannelse, vejarbejde og forsinkelser. I områder uden DAB-dækning benytter modtageren sig af traditionel TMC via FM-netværket – og kan således benyttes i hele Europa. DAB-modtager medfølger ved alle LMT-D modeller.
..."

  • 0
  • 0

HVORFOR?
FM virker upåklageligt i 99% af de danske biler; men kun ca 10% har DAB eller DAB+, som vi VED ikke fungerer.
HVORFOR skal vi trækkes med det nymodens lort, når det gamle fungerer.
Frekvenserne kan IKKE bruges til anden trafik alligevel, så hvorfor ikke bare lade det fortsætte?

  • 6
  • 0

Hej Henning og andre

Husk venligst at dokumentere DAB-hullerne nøgternt her. Det er aldrig for sent at få dokumenteret DAB+ hullerne - også selvom andre også har dokumenteret DAB+ hullet. Jo flere meldinger - jo bedre:

19. sep 2017, Læserne: Her er hullerne i DAB-dækningen. Selv om det officielle dækningskort hævder, at DAB-dækningen er god i næsten hele landet, er det ikke, hvad Ingeniørens læsere oplever. Er der også hul i DAB-dækningen hjemme hos dig?:
Citat: "...
I kortet her kan du se indberetninger fra Ingeniørens læsere, efterhånden som de bliver lagt på.

Hvis du vil supplere: Udfyld formularen længere nede på siden for at bidrage med dine erfaringer.
Klik på ikonerne på kortet, hvis du vil læse mere om andre læseres erfaringer.
..."

  • 0
  • 0

De fleste GPS i dag, har de ikke TMC baseret trafik tjeneste ?

TMC kører også over FM og dør når FM signalet slukkes.

  • 3
  • 0

Svar på:

HVORFOR?
FM virker upåklageligt i 99% af de danske biler; men kun ca 10% har DAB eller DAB+, som vi VED ikke fungerer.
HVORFOR skal vi trækkes med det nymodens lort, når det gamle fungerer.
Frekvenserne kan IKKE bruges til anden trafik alligevel, så hvorfor ikke bare lade det fortsætte?

Jeg synes også FM-båndet burde køre videre:

Jeg ser på Norge (og Sveriges overvejelser) og deres reelle udfordringer med DAB+:

12.jun.2018, aftenposten.no: Norge og NATO «i krig» om det norske DAB-nettet. Advarslene fra svensk forsvar og riksrevisjon var krystallklare. Landet droppet DAB. Norge gikk motsatt vei. Nå har vi NATO på nakken., backup:
Citat: "...
Slik advarte svensk riksrevisjon i 2016 da Sverige vurderte å innføre DAB. Den anbefalte uansett å beholde FM-nettet.
Sveriges militære sa at DAB kunne skade landets forsvarsevne. Bruk av visse DAB-frekvenser ville være i strid med NATOs behov, skrev Försvarsmakten i sin høringsuttalelse.
..."

-

riksdagen.se: Riksrevisionens rapport om digitalradio. Konstitutionsutskottets betänkande 2015/16:KU6, backup:
data.riksdagen.se: Betänkande 2015/16:KU6 (pdf, 223 kB), backup:
Citat: "...
Riksrevisionens slutsatser
Riksrevisionen bedömer i sina slutsatser att övergången till marksänd digitalradio är förknippad med betydande risker. En övergång till ett digitalt marksänt radionat innebär ett stort teknikskifte som berör hela Sveriges befolkning. De underlag som finns är enligt Riksrevisionen inte tillräckligt allsidiga och grundliga. Det finns bl.a. en risk att lyssnarna i framtiden inte kommer att köpa DAB+-apparater i den utsträckning som krävs för en lyckad övergang.
[]
Riksrevisionen anser vidare att det med tanke på den snabba utvecklingen på teknikområdet hade varit rimligt med en ny utredning av tekniska alternativ till DAB+.
[]
Enligt Riksrevisionen finns det teknikexperter som anser att det finns goda skäl att tro att internetbaserad teknik kommer att dominera utvecklingen i framtiden, medan DAB+ är ett separat system som inte omfattas av denna utveckling. Enligt Riksrevisionen är inte heller lyssnarnas behov av eller efterfrågan på marksänd digitalradio klarlagda. Det är enligt Riksrevisionen också tveksamt om lyssnarna efterfrågar fler kanaler. Ett byte från FM-mottagare till nya radioapparater innebär också kostnader för lyssnarna, inte minst för bilägare.
...
Riksrevisionen är också kritisk mot ett av de kriterier för släckning av FM- nätet som Digitalradiosamordningen föreslår, som innebär att 50 procent av radiolyssnarna dagligen ska lyssna på radio via en digital plattform. Riksrevisionen anser att det finns två problem med ett sådant kriterium, dels hur man ska mäta det på ett tillförlitligt sätt, dels hur man ska få information om hur många som faktiskt bara lyssnar på FM-radio. Om 50 procent av befolkningen lyssnar på internetradio och 50 procent på FM-radio vore det olyckligt att släcka FM-bandet och satsa på DAB+, bl.a. ur ett beredskapsperspektiv.
Vidare anför Riksrevisionen att det finns brister i de tekniska bedömningar som ligger till grund för planen att släcka FM-nätet, och övergå till digital marksänd radio. Det finns t.ex. en risk för sämre yttäckning med DAB+ än med FM-nätet och investeringskostnaderna för att komma till rätta med detta kan komma att bli högre än vad som tidigare beräknats. Riksrevisionen menar också att en utbyggnad av DAB+-nätet kan få negativa konsekvenser för den framtida planeringen av frekvensutrymmet, eftersom det frekvensutrymme som är avsatt för marksänd digitalradio troligen har ett betydande samhällsekonomiskt värde för annan användning på längre sikt.
Slutligen anser Riksrevisionen att det saknas en samhällsekonomisk analys av övergången till marksänd digitalradio som tar hänsyn till lyssnarnas kostnader för ny utrustning, deras värdering av nya kanaler samt värdet av alternativ användning av de frekvenser som digitalradio kommer att ta i anspråk. Enligt Riksrevisionens skattning är en övergång till digitalradio antagligen inte samhällsekonomiskt lönsam ens i ett 50-årigt perspektiv. Riksrevisionen menar att övergången innebär betydande kostnader för lyssnarna, som måste köpa nya radioapparater till både hem och bilar. För att en övergång inte ska bli alltför kostsam för lyssnarna bör tiden med parallellsändningar av FM och DAB+ vara så lång som möjligt – minst 15 år enligt Riksrevisionen – även om detta troligen blir dyrare för radioföretagen.
..."

  • 1
  • 0