Dårligt stål, skævheder og forkert projektering: Inderhavnsbro er fyldt med fejl
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dårligt stål, skævheder og forkert projektering: Inderhavnsbro er fyldt med fejl

Inderhavnsbroen i Københavns Havn er ikke bare stærkt forsinket. Det arbejde, som en ny entreprenør skal overtage efter konkursramte Pihl & Søn, rummer flere fejl og mangler.

»Vi er ærgerlige, men håndterer situationen og konstaterer, at der jo til alt held ikke er tale om et centralt og uundværligt element i byens nuværende infrastruktur,« siger Jens Christian Zøfting-Larsen, centerchef i Københavns Kommunes teknik- og miljøforvaltning.

Tidligere viste ti af bropillerne sig at være fejlprojekteret, så de måtte rettes til. Siden i sommer har kommunens rådgiver opdaget så grundlæggende kvalitetsproblemer i den store slålleverance fra Spanien, at den nu helt er valgt fra.

Samtidig viser de spor i broen, hvor stålfagene skal køre, sig at være fejldimensioneret:

»Ud over de tolerancer, som er beskrevet i entreprisekontrakten, er der så store afvigelser i dimensioneringen af overfladen, at de spor, som stålfagene skal køre i, ikke passer. Det medfører, at de to brofag ikke støder sammen og lukker perfekt, og det kan give problemer med vibrationer,« forklarer Jens Christian Zøfting-Larsen.

Han tilføjer, at afhjælpningen selvfølgelig skal ske, inden brofagene bliver lagt på.

Inderhavnsbroen er en skydebro, der spænder næsten 70 meter mellem pillerne. Dens bevægelige stålfag kører på skinner, monteret på brofagets underside og på indersiden af hver af yderfagenes betondragere. Hvert af de to stålfag er knapt 7 meter brede, 50 meter lange og vejer 200 ton.

Starter fra scratch

Tidligere har ti af bropillerne vist sig at være fejlprojekteret, så de måtte rettes til. Og siden i sommer har kommunens rådgiver opdaget så grundlæggende kvalitetsproblemer i den store stålleverance fra Spanien, at den nu helt er valgt fra:

»Den stålproduktion, der foregik i Spanien, var jo hverken helt eller halvt færdig, og der var også nogle alvorlige kvalitetsproblemer, som vi påtalte over for Pihl & Søn. Så vi har desværre ikke mulighed for at anvende den allerede producerede stålleverance i færdiggørelsen af broenden,« siger Jens Christian Zøfting-Larsen:

Konsekvensen er, at den kommende totalentreprenør på Inderhavnsbroen selv kan vælge stålleverandør.

Efter at Pihl & Søn har fået gennemført syn og skøn, og Københavns Kommune har gennemført staderegistrering, ligger det nu klart, hvad bygherren vil modtage. Den registrering bliver brugt til at indgå kontrakter med de entreprenører, der skal stå for færdiggørelsen.

»Vi er nødt til at have et referencepunkt i dialogen med de mulige aktører. Og den kontrakt, vi nu laver, omfatter hele stålleverancen. Der starter vi faktisk fra scratch,« fortæller Jens Christian Zøfting-Larsen.

Kontrakt til februar

Københavns Kommune har valgt at gå i direkte forhandling med et begrænset antal leverandører om totalentreprisen. Det er entreprenører, som ikke tidligere har været involveret i broerne, som Jens Christian Zøfting-Larsen nu ligger i forhandlinger med. Kontrakten ventes underskrevet inden februar.

Selv om syns- og skønsmanden har givet et foreløbigt overslag, vil Zøfting-Larsen ikke give et bud på økonomien, før kontrakten er underskrevet.

Konkret hvad der skal gøres, bliver indarbejdet i kontraktgrundlaget med den entreprenør, der skal overtage, fortæller han.

»I forhold til landfæstet resterer der kun arbejder i begrænset omfang, men der er selvfølgelig nogle afsluttende arbejder på både Nyhavns- og Christianshavnssiden. Men det er ikke det, der tager tid. Det er stålproduktionen, der kommer til at vare seks-otte måneder, og så afhjælpningen af mangler, der tager tid,« fastslår Jens Christian Zøfting-Larsen.

Derfor regner kommunen først med at kunne åbne Inderhavnsbroen med udgangen af 2014.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der må være et helt grundlæggende problem, når så mange ting går så graverende galt i et enkelt projekt.
Jeg savner at der i artiklen peges på årsagerne til dette.
Placering af ordre på ståldele fremstillet i f.eks. Spanien, (eller Polen = Limfjordsbroen) !
Så har man vist selv valgt kursen som styrer mod fiasko.

Mit bud er:
En overdreven fokusering på den lavest mulige pris
samt
En naiv tiltro til producentens forsikringer om kvalitet på allerhøjeste niveau.

Har nogen et bedre bud på de utroligt mange ulykker som har ramt dette projekt.

  • 2
  • 0

Hvis man tror man kan sende tegninger til Polen eller Kina, og få leveret stålkonstruktioner som postordre bliver man skuffet.
I min ingeniør tid er en stor del af det jeg har konstrueret blevet produceret i Baltikum, Polen eller Kina, uden de store problemer, men det kræver at man har en tæt kontakt mellem tegnestue og leverandør, samt en professionel organisation med egne inspektører på stedet.

Konstruktionen med en skydebro som Inderhavnsbroen, 2 stk. 35m lineaføringer, det var lige netop en af de konstruktioner vi blev advaret imod i konstruktionsteknik. Brofagene skal justeres nøjagtigt for at ramme hinanden 35m ude i luften, samtidigt skal overgangen mellem fast og bevægeligt brofag, udformes meget jævnt, hvis man skal kunne passere den sikkert på cykel, ellers kommer det til at virke som en cykel fælde, ligesom en sporvognsskinne der ligger diagonal med kørselsretningen.

  • 6
  • 0