pendling principper eller ej
mbr@ing.dk
Høreapparatproducenten Widex er et godt eksempel på, at Danmark har fejlet, når det gælder selv de områder, hvor forskerne i årevis har fortalt os, at vi har mulighed for at nedbringe udslippet af drivhusgasser. Widex ligger i Allerød Kommune tæt på en motorvejsafkørsel, men 5 km fra nærmeste S-togs-station.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
I 1992 fik vi som de første i Verden Svend Aukens og de Radikales absurde kuldioxidafgiftslov, hvis raison d´etre hævdedes at være, at vi skulle have mere arbejdskraftintensiv og mindre energiintensiv produktion. Det sidste lykkedes til fulde, idet industritunge virksomheder navnlig i udkantsdanmark måtte flytte produktionen til lande med garanteret mindre energieefktiv produktion. Resultat af hr. Aukens bestræbelser: Øget global kuldioxidudledning. Og vi der boede i udlantsdanmark mistede ikke bare vor arbejde, men vore huse blev også nærmest værdiløse, så vi måtte igang med ikke at flytte efter vores arbejde, men at køre efter dette. Mange over 100 km om dagen, hvor vi tidligere kunne klare os med to cykler i familien mod nu 2 biler.
Gad vide, hvem der står bag den massive kampagne, der har fået europæerne til at miste forstanden og kaste sig ud i en uigennemførlig energiplan, der selv om den kunne gennemføres ikke ville have en mærkbar indflydelse på Verdens forbrug af fossile brændstoffer. Man kunne mistænke Det muslimske Broderskab, for at stå bag, idet Europæernes interesse for "klimaet" har fået dem til at miste interessen for vort virkelig problem. De lave europæiske fødselstal og masseindvandring af mennesker, der i hvert fald ikke føler sig forpligtede på den europæiske kultur og civilisation.
Det er et problem, ikke for CO2-udledningen, men for "vejnettet".
Det kræver ikke stor fantasi at se på danske byer placeret ved hav, sund, bælt, fjord eller måske å: de er alle begrænset af de naturlige forhindringer.
Derfor er udflytning af virksomheder, som kan "fortynde" trafikken en forudsætning for et ændret paradime: el-bil pendling, måske udført intelligent med parker-og-kør mulighed - så kan een (ubemandet) el-bus klare den lange strækning OG små ubemandede transfer-busser klare lokal-transporten.
Ud på landet, væk fra bykernerne. Der kan så være boliger for dem som vil bo der.
Er det nu så stort et problem, når el-bilerne gør deres indtog. Så skal hele regnestykket gøres om, hvad er egentligt mest miljøvenligt, at køre i en el bil eller i tog.
Jeg kan heller ikke se andet end at byplanlægningen kommer til at sætte en begrænsning på den økonomiske udvikling. Der er nu en gang begrænset plads indenfor en radius af 700 meter.
- hvorfor de ønsker STORE, mennnesketunge, arbejdspladser inde i byerne ? Hvis disse arbejdspladser lå UNDENFOR byerne, så kunne by-elskerne bo i byen og rejse i modsat retning = mindre trængsel.
Eksempler fra Region Hovedstaden: Der er bygget STORE kontor-arbejdspladser på Amager, hvilket kun er smart for dem som bor der. Der bygges stort, nyt, kontorhus på Postterminal-grunden (super centralt), men det kræver pendling på de mest trafikerede linier.
Det er kommunalt skable trængselsproblemer, som kunne undgås ved decentral placering af disse arbejdspladser. Fingerplan betyder ikke, at der skal være arbejdspladser på håndfladen !
Beløn arbejdsgiverne for at spare på ansattes pendlede kilometre. Ved at give mulighed for at vidensarbejdere kan sidde lokalt i satellit/delekontorer 2-3 dage om ugen fjernes en masse biler fra vejene samtidig med vækst i antal cyklede kilometre og mere fritid/familietid. Som man samarbejder idag er det mindre relevant at skulle møde ind på hovedkontoret hver dag.
Jeg selv bor og arbejder i Horsens og har små 10 minutters cykling på arbejde. Der skal meget til for at jeg skifter cyklen ud med bil og pendler til de tungere "ingeniørbyer" som Aarhus og Vejle (igen)
Handler det ikke om at jord/land der ligger tæt på en station/by er dyere end land/jord der ligger uden for bebygget zone samt at det er muligt at lave anderledes bygninger med mere frirum i land-zoner fremfor by-zoner?
Så der er vel i virkeligheden modsatrettet ønsker:
Bygge-herre ønsker
- En billig bygge grund
- Få restriktioner med hensyn til lokal planer, bygge højder etc.
Kommune/stat ønsker: Høj inkomst på skatter (Grundejer skat) Bebyggelse nær stationer Manage arbejdespladser i kommunen
Ansatte ønsker: Nem og hurtig adgang til deres arbejdsplas enten via offentlig eller privat transport (og tiden er en meget vigtigere faktor en prisen her)
Så løsningen er for at alle skal være lidt glade: Placer firmaet i en land-zone = Lav ejendomsskat for Ejer + nem adgang for ansatte via bil + flere arbejdspladser for kommunen...
Taber= Offentlig transport
Og så er jeg i øvrigt meget enig med Michael Madsen.... Det offentlgie transport system tager alt for tid at bruge.... Tid er bare vigtig... hvordan kan man forvente at folk vil acceptere at bruge 2-3 gange så lang tid på at transportere sig fra A til B???
Jeg husker tydeligt at det var en politisk beslutning: "Arbejdsmarked skal være mere mobilt", blev der sagt i folketinget, en gang. (Husker desværre ikke hvem / hvornår)
Jeg fik selv bil, fordi transporttiden med offentligt var for lang. Besparelsen var på 2/3 af transporttiden, forårsaget af en fuldstændig skør ruteplanlægning, selv om min arbejdsplads lå i et industrikvarter og jeg selv kom fra det indre København.
Min nuværende arbejdsplads har det samme problem, her bruger jeg en 35 minutter i bil, 45 på cykel, men det tager 1 time og 5 minutter med bus og metro. Jeg vil lige tilføje at transporttiden kun er blevet længere da vi fik metro, til trods for jeg bor samme sted og nu arbejder på Amager.
Det er kun derfor jeg tager bilen!
P.s. Min nye bil blev kun 50% elektrisk, det skyldes også en politisk beslutning. Jeg er ikke politiker, så det var ikke min beslutning (alene).