Bagsiden: Da en pakke til Namibia løb løbsk
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bagsiden: Da en pakke til Namibia løb løbsk

Illustration: Ingeniøren

Søren Abildgaard i Aarhus ville for nylig sende en pakke til Sydvestafrika, nærmere bestemt til byen Walvis Bay ude ved Skeletkysten i Namibia, der har det lokale postnummer 9000.

Han gik derfor hen i postfilialen i kiosken i den lokale Superbrugs med pakken. Her konstaterede en flink ung mand, at den vejede 1,98 kg, og at der omhyggeligt var skrevet leveringsadresse i adressefeltet på kassen.

Så fik Søren Abildgaard en lap papir, som skulle udfylde med adressen (igen), og den blev klistret på kassen. Han lagde pakken i rummet for pakker til forsendelse og betalte 97 kr. i porto.

Her burde en mistanke nok have meldt sig, for det var nok lige lovligt billigt sluppet. Men nu er det ret længe siden, han har brugt Postnord, og prisen fik ikke nogen alarmklokke til at ringe.

Så skete der mystiske ting. Som optakt til den lange tur til Namibia startede pakken en rejse rundt i kongeriget: Østjylland -> Nordjylland -> Taulov -> Nordjylland -> Brøndby -> Taulov -> Nordjylland …

Og det blev den ved med.

Illustration: Søren Abildgaard

Ifølge den glimrende ‘Track & Trace’-service på postnord.dk nåede pakken samlet set tre gange til Nordjylland, tre gange til Taulov, en gang til Brøndby og så tilbage til Aarhus. Hvor Søren Abildgaard kunne hente den, fordi den tydeligvis var uanbringelig på adressen med postnummer 9000 Aalborg.

Fra den 2. og den 16. august håndteredes og stregkode- registreredes pakken ca. 15 gange i de travle postcentre landet rundt. Ikke så mærkeligt, at Søren Abildgaard spurgte sig selv, hvad pokker Postnord har gang i, og derfor vil foreslå, at Bagsidens læsere hjælper Postnord med at få bedre styr på pakkepostens logistik.

Men shit happens som bekendt i alle firmaer. En ekspedient i Brugsen fumlede, og Søren Abildgaard burde nok have tjekket, at det koster 517 kr. at forsende en 2 kg pakke til Namibia.

Men Postnords danske filial er vel digitaliseret, rationaliseret og nedsparet i en grad, så ingen rigtig ved, hvad der foregår i produktionen.

I andre personaletunge firmaer – her kan i flæng nævnes f. eks. Novo Nordisk og Jysk – delegerer ledelsen i videst muligt omfang retten til at skønne og beslutte, hvorledes kunderne betjenes bedst muligt, helt ned til de yngste medarbejdere på gulvet.

Det skaber kundetilfredshed og større mulighed for sorte tal på bundlinjen, samt – ikke at forglemme – mere arbejdsglæde og ansvarlighed hos medarbejderne.

Så årsagen til, at ingen greb ind i Namibia-pakkens absurde rundtur mellem postcentrene er såmænd blot, at ingen følte sig ansvarlig.

Man sendte derfor bare aben videre.

Så hjalp det i øvrigt ikke meget på kundetilfreds­heden, at Søren Abildgaard fik et gavekort på 200 kr. for sit forgæves forsøg på at sende pakken.

Men nu kender vi så endnu en af årsagerne til, at det kniber gevaldigt med sorte tal på bundlinjen hos Postnords danske filial …

/Lynch

Illustration: MI Grafik
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Min pakke fra Kina var nemlig kun 2 gange i Jylland på sin vej fra Kastrup Lufthavn til Østerbro i København.
Modsat har jeg en pakke, der er"forsinket en arbejdsdag", ganske vist i juli måned, men men de passer nok godt på den i Køge.
Erstatningspakken, jeg bestilte, er under tranport i Brøndby, men her taler vi kun om een måned, så der er vel ikke grund til bekymring endnu.
Den lokale post her på Falster er effektiv og energisk, men hvad hjælper det, hvis systemet ikke føder ham.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten