Cyklistforbundet: Indfør fartbegrænsning på cykelstier
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Cyklistforbundet: Indfør fartbegrænsning på cykelstier

Det går djævelsk hurtigt i den københavnske morgentrafik, men det kan gå endnu hurtigere med elcykeltypen speed pedelec, der assisteres af en motor, indtil den rammer 45 km/t. En elcykeltype, der vinder frem i Europa, og som Cyklistforbundet mener, vi bør tage højde for i fremtidens infrastruktur med blandt andet fartbegrænsning på cykelstier.

Læs også: Ulovlige elcykler drøner rundt på danske cykelstier

I Holland har eksperter i regeringen netop foreslået en fartbegrænsning på hollandske cykelstier. Hollands cyklistforbund, Fiestersbond, støtter op om ideen, men foreslår at hæve eksperternes forslag på 25 km/t til en fartgrænse på 30 km/t, skriver Dutch News. Direktør i Cyklistforbundet Klaus Bondam fortæller Ingeniøren, at fartbegrænsningerne afprøves i Holland på bestemte strækninger allerede. Han mener, at det er værd at overveje at gøre det samme på danske cykelstier:

Læs også: Dansk lovgivning: En hurtig elcykel er en stor knallert

Illustration: Lasse Gorm

Sæt forskellige hastigheder på

»Du skal ikke køre 45 km/t i Indre By, det svarer til, at du i bil heller ikke skal køre 110 km/t på Gothersgade,« forklarer Klaus Bondam og tilføjer, at hastighedsbegrænsinger ikke bør gælde for alle stier:

»Hvorfor ikke sikre en infrastruktur, hvor speed pedelecs må køre med en høj hastighed, hvor det er fornuftigt, og holde farten nede på andre strækninger.«

I øjeblikket må man dog slet ikke cykle på cykelstier med en speed pedelec. Den er ifølge dansk lov en stor knallert og skal derfor 'cykle' ude på vejen. I Holland og andre europæiske lande må speed pedelecs derimod gerne cykle på cykelstien, fordi man her regner speed pedelecs for små knallerter.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så længe fartbegræsningen kun gælder elcykler og ikke os andre.
For så skal man også gøre cykelcomputer lovpligtigt etc etc.

  • 7
  • 2

På strækningen langs Tivoli fra Rådhuspladsen ned til broen til Amager køres der ofte 30 eller derover. Der er heller ikke meget plads og man skal være virkelig opmærksom på hvad der kommer bagfra og hvordan folk kaster deres cykel ud i trafikken uden at se på hvad der kører i forvejen. At indføre fartbegrænsninger og dermed krav om enten en cykelapp eller en computer der advarer imod for høj fart vil blot kræve opmærksomhed fra hvad der sker rundt omkring cyklisterne og derved flere uheld. Nej tak til den slags begrænsninger. Send istedet el-cykler ud på kørebanen.

  • 3
  • 12

Griner lidt af det forslag... hvordan skulle det føres ud i livet? En fotovogn må ikke holde på fortovet (selvom de gerne placerer dem ulovligt alligevel).

Skal vi så til at have foto-scootere?? :-)

  • 3
  • 3

Jeg mener der skal indføres en fartbegrænsning på 30 km/t på cykelstierne generelt.

Jeg synes også at en cykel der kan køre 45 km/t skal have nummerplade, forsikring og der skal bruges hjelm.

Det vil være svært at argumentere at en knallert der kører 30 km/t skal have forsikring og hjelm, hvorimod cyklen ikke skal.

  • 7
  • 6

ndføres en fartbegrænsning på 30 km/t på cykelstierne generelt.

Jeg synes også at en cykel der kan køre 45 km/t skal have nummerplade, forsikring og der skal bruges hjelm.

Det vil være svært at argumentere at en knallert der kører 30 km/t skal have forsikring og hjelm, hvorimod cyklen ikke skal.

Fint nok. Hvor vil du montere nummerpladen på min racercykel? Og så skal den til syn ? Og have efterset forhjulsophænget?

Man skal køre efter forholdene, og hvis forholdene er til at jeg kan træde min pedalcykel ved 38 km/t på cykelstien, så gør jeg det.

  • 15
  • 8

Alle cykler med den rigtige rugbrødsmotor monteret kan uden problemer køre over 45 km/t ergo skal alle cykler have monteret nummerplade.

  • 5
  • 5

->Max

Lige præcis... også derfor nok de fleste knallerter (og måske elcykelfolk senere) føler sig en anelse til grin, når de overhales konstant på cykelstien OG tilmed skal bære sikkerhedsudstyr og betale til staten.

Men med hensyn til det nye forslag - Jeg kan allerede se en politimand sidde og fryse i en kælderskaft, med en tungt læsset scooter med fotoudstyr parkeret oppe på fortovet. :-)

  • 2
  • 4

Jeg bliver overhalet af pedalatleter der formodentligt kører 40-45km/t hver eneste gang jeg kører på min elcykel med 25km/t. Så ja, alle racercykler og mountainbikes burde køre ude på kørebanen( hvad de desværre ofte gør selv om der er cykelsti) og være forsynet med nummerplader og en knallertansvarsforsikring.

  • 8
  • 14

De 30 km/t er såmænd fornuftigt nok, da det passer med knallert tophastigheden.

At give sig til at jamre over det er nok lige i overkanten- for de cyklister der kan og vil køre over 30 km/t har såmænd nok en cykelcomputer.

Hvorfor ikke kigge på Hollands begrundelser for loven om speed pedelect som lille knallert _

mvh Jens

  • 4
  • 2

Jeg mener der skal indføres en fartbegrænsning på 30 km/t på cykelstierne generelt.

Ikke enig - der er allerede du nogle steder store brede cykelstier - at begrænse det at folk kan komme frem (om end blot psykologisk) vil stoppe nogle fra at cykle, og dermed deres sunde og grønne levevis. Jeg tror at de fleste ikke ved hvor hurtigt de cykler.

Hvad med sportscyklister, på fx Amager fælled der træner?
De skal køre hurtigt, men deres fejl er at køre efter forholdene (fx - normal fart forbi en familie med børn osv)

Jeg synes også at en cykel der kan køre 45 km/t skal have nummerplade, forsikring og der skal bruges hjelm.

Forsiking ja, hjelm måske, om ikke andet vil det rydde op i dem der ikke bruger den (survival of the fittest)

Det vil være svært at argumentere at en knallert der kører 30 km/t skal have forsikring og hjelm, hvorimod cyklen ikke skal.

  • 3
  • 2

En knallert er defineret som cykel med hjælpemotor og den må kun kunne køre 30 Km/t. Der står intet om den skal køre på benzin eller el.

Loven er der, det er bare at tage den i brug.

  • 13
  • 1

Alle pedal atleter er forsigtige ved overhalinger og med god grund, da folk jo taler i telefon, kører med poser på styret eller bare slingrer almindeligt.

Der skal køres efter forholdene. Personligt cykler jeg på arbejde og er hver dag i momenter over 45 km og i medvind sikkert en sjælden gang over 45 hele vejen. Inde i byen følger jeg flowet, der ligger under de 45 men også over 25.

Dem som kan køre 45 er også dygtige cyklister og sidder altså ikke og fidler med alt muligt andet.

Da jeg arbejdede på DTU droppede jeg den kønnere og kortere tur over landet, fordi bilisterne var for farlige. På strækningen fra Ballerup til Lyngby møder man en del hurtige cyklister som året rundt dropper bilen og får motion medens de alligevel skal transportere sig.

Jeg vil foreslå at politiet gør mere ud af at stoppe de cyklister de ikke mener kører efter forholdene og selvfølgelig starter med dem som kører uden lys.

  • 10
  • 0

Alle to-hjulede, der kører på motor - benzin eller el - ud på kørebanen med dem. De har intet at gøre inde på cykelstien. Denne skal udelukkende ære forbeholdt os, der tramper ved egen kraft.

  • 9
  • 13

Der er rigtigt mange efterlønnere, pensionister, handicappede osv. der ikke kan trampe selv og iøvrigt ikke er alt for skarpe i trafikken, så de er simpelthen ikke sikre udenfor cykelstierne og vil iøvrigt sinke trafikken unødigt. Vis dog noget mere rummelighed, så kan du nok leve med lidt os og larm plus de "nye" cyklister der takket være elmotor igen kan nyde cykler og bruge dem til transport.

  • 9
  • 0

Hvorfor skal der overhovedet laves nye regler, de eksisterende er gode nok. En elcykel motor må højest være på 250 watt, og skal slå fra når farten kommet over 25 km/t . Det passer fint ind i trafikken på cykelstien, og når man kører på elcykel bliver man ofte overhalet af yngre cyklister på sports cykler. Elcykler er altså ikke særligt dramatiske. Elcykler med større motorer er ulovlige ligesom borede knallerter. Giv nogle heftige bøder til forhandlerne, og konfisker cyklerne når de antræffes. Mere behøves der ikke.

  • 11
  • 1

Hvad med, at folk i stedet kørte efter forholdene?

Det kræver en vis intelligens at forstå hvad "efter forholdene" faktisk betyder, og det er desværre de færreste i Danmark der har et sådant mentalt niveau. Bare tag et kig i den nuværende trafik. Kun ganske få er i stand til at følge helt grundlæggende trafikregler såsom hastighedsgrænser. Men hastighedsgrænser kan i det mindste håndhæves og de mentalt mindrebemidlede smides ud af trafikken, hvis blot den politiske vilje er der.

Den politiske vilje er der så ikke, desværre, for problemet er at det store flertal af mentalt tilbagestående også vælger den til enhver tid siddende regering - hvilket den nuværende regering af landsbytosser jo er et godt eksempel på. :-)

Så alt i alt ender vi med den nuværende trafikale junglelov, fuldt bakket op af regering og folketing i og med at de sørger for at reglerne stort set aldrig bliver håndhævet.

  • 5
  • 4

Jeg er ganske uenig i, at alle pedal atleter er forsigtige ved overhalinger. De kommer susende uden en lyd og regner med, at færdselssituationen ikke ændrer sig. Men det kan den jo godt! Du - fodgængeren - slår lige ud med armen, for der er jo ikke registreret nogen overhalende cyklist.

Husk at ringe med klokken, se, at fodgæren har konstateret det, ellers skal du ned på lige godt gåtempo. Ellers risikerer begge parter får nogle alvorlige skrammer.

  • 4
  • 6

Jeg har fulgt med i debatten og synes at den er drejet meget mod København.
Jeg bor på Als hvor cykel trafikken ikke er særlig stor. Set i sammenligning med Kbh så er der praktisk taget ingen cykel trafik.
Men efter lokale forhold er der dog mange der cykler fra Nordborg og Sønderborg ,mod enten Danfoss eller Linak. Denne trafik er dog værst om morgenen og eftermiddagen. Men igen intet i forhold til hovedstads området.
Her ville det heller ikke være noget problem at knallert 45 kan køre på cykelstier. Her i området er de faktisk direkte til fare for dem selv, når de kører på vejene.
I byerne er en knallert 45 ganske fin, for da kan den følge med trafikken. Men at have sådan en liggende på hovedvejene hvor der køres 80 og i morgen trafik med mange lastbiler og stressede folk på vej til, eller på hjem fra arbejde.... Da er det slet ikke smart.
Jeg ved det kan være svært at indføre, men set fra os her ude i vandkanten så har alt under 50 km/t ikke noget at søge på vejen. De er bedre tjent med at køre på cykelstien. Hvor der i forvejen er rigtig meget plads.

  • 17
  • 2

Jens

Jeg bruger klokken med forsigtig omtanke, da det i sig selv fører til forskrækkelse, så jeg ligger roligt og venter til det rette øjeblik og hvor jeg kører er der som regel altid plads og muligheder for overhalinger uden at det er hasarderet. I byen følger jeg flowet og der kender cyklisterne godt rytmen.

  • 5
  • 0

Ja, for der er trods alt krav om en uddannelse inden man sætter sig bag rattet og der er også regler for vognbaneskift. På cykelstierne er det svært nok at få folk til at forstå at ikke alle cykelstier er dobbeltrettet og man stadig skal orientere sig inden man kaster sin cykel ud fra en sidevej selvom det kun er et højresving ud på en cykelsti.

Jeg kører på gode cykler med dæktryk som beskrevet på siden. I frihjul ned af bakker opnår jeg nemt hastigheder på 30-40 km/t og hjælpes der til som det sker udenfor byen også over 50 km/t. På flad vej kører jeg typisk 30-35 km/t udenfor byen og langsommere indenfor.

En typisk tur kunne se sådan ud med en GPS måling: http://ridewithgps.com/trips/5863736
og set i trafikken sådan ud med et kamera: https://www.youtube.com/watch?v=lgpUK8KhnDY

Der er mange baneskift og brug for meget opmærksomhed på hvad der foregår foran og ikke mindst bagved.

  • 0
  • 1

Skønt de lynhurtige cyklister er langt farligere, fordi de kører lydløst, så er jeg stærkt imod, at "motorcykler" med gule plader kører på cykelstien. Almindeligvis bliver man dog advaret pga. deres motorlarm. Til gengæld opfatter jeg slet ikke deres "horn" som et advarselssignal, for på cykelstien er det kun cykelklokker, der gælder.
Dengang jeg cyklede hurtigt (formodentlig omkring 40 km/h), kunne det være nødvendigt at ringe med cykelklokken hele vejen ind ad Gl.Kongevej. Det var der dog ingen, der blev fornærmet af den grund, for det var tydeligvis ikke dem, jeg ringede ad. Der var heller ingen, der blev overrasket eller forskrækket, for de hørte det længe i forvejen. Til gengæld var jeg den eneste hurtige cyklist på de københavnske cykelstier dengang. Hvis noget lignende skulle praktiseres i dag, ville det blive et infernalt larmende ringeri.
– FORSLAG:

Alle cykler, der kører hurtigere end ca. 25 km/h, skal være forsynet med en "skralde", a la den type som børn brugte i gamle dage med et stykke pap (fastholdt af en tøjklemme), der lavede "motorlyd" ved samspil med cykel-egerne.
Bliv hørt på cykelstien !!!

Med venlig hilsen - Steen Ahrenkiel.

  • 4
  • 5

Jeg har tidligere cyklet meget, men er nu på gåben pga. gensidig cyklistterror. 45 km/h på en cykelsti er faktisk ret hurtigt og til fare for den langsomme bløde trafik.
Da færdselsloven foreskriver, at man skal køre efter forholdene, ville det være klogt, at adskille de hurtigkørende fra de langsommere.
Flere cyklistsignaler vil sikkert hjælpe, at dæmpe farten på de cyklende fartdjævle.
Gennemgåede hurtigbaner for 45- cykler kunne være en løsning - naturligvis med lyssignaler og sikret med bomme, hvor de krydser motortrafikken.
Som bilist føler jeg mig ofte utryg ved hurtige cyklisters færden og tager mest mulig hensyn. Hvis cyklisterne også ville tage hensyn fremfor konstant at have langfingeren i brug, ville vi komme meget bedre frem i trafikken.

  • 0
  • 1

En knallert er defineret som cykel med hjælpemotor og den må kun kunne køre 30 Km/t. Der står intet om den skal køre på benzin eller el.

Det lyder som noget fra en ældre færdselslov - den gældende færdselslov har en lidt anden definition i §2:
7. Knallert: to- eller trehjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på ikke over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 45 km i timen. Knallerter inddeles i stor knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på over 30 km i timen og lille knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km i timen.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710...

  • 0
  • 0

CYKLISTER KAN HØRE. BILISTER HØRER IKKE CYKELKLOKKE.
Der er himmelvid forskel på, hvad en bilist kan høre i sin box (der ofte er en musicbox), og hvad en cyklist (uden elektronik) hører.

PS. Faktisk ejer jeg en klokke, som de fleste bilister ville kunne høre, men den ville skræmme livet af samtlige cyklister. Fordi der ikke kan anbringes 2 klokker på min cykel, så ligger min "bilklokke" på en hylde hjemme.

Med venlig hilsen - Steen Ahrenkiel.

  • 2
  • 0

af Martin Wolsing

Det bliver alt for bøvlet.

Hvad med, at folk i stedet kørte efter forholdene?

Fordi galning i spandex der tror de må køre over for rødt, på kryds af baner osv selv kan bedømme forholdene :) ?

  • 0
  • 1

§2:
7. Knallert: to- eller trehjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på ikke over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 45 km i timen. Knallerter inddeles i stor knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på over 30 km i timen og lille knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km i timen.

Det er faktisk lidt interessant det der... for hvis det er den, i dag gældende defination af en knallert;
Så skal alle der kører på el-cykel, faktisk være i besiddelse af et knallertkørekort, cyklen skal have nummerplade, og føreren skal bære hjelm.

Gad vide om det er noget man begynder at håndhæve? eller mon loven bliver ændret?

  • 0
  • 0

for hvis det er den, i dag gældende defination af en knallert;
Så skal alle der kører på el-cykel, faktisk være i besiddelse af et knallertkørekort

Nej, for en lovlig elcykel kan kun 'køre' 25 kmt.


Nej det er der, hvor hjælpen fra elmotoren skal ophøre.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710...
seneste ændring
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710...

Kapitel 8: Elcykel
§ 13. En cykel kan være forsynet med en el-hjælpemotor og må ikke være forsynet med andre motorer.
Stk. 2. En el-hjælpemotor må kun afgive effekt, når cyklens pedaler eller lignende samtidigt betjenes. El-cykel kan dog være indrettet med en elektrisk gå-funktion, således at cyklens el-hjælpemotor kan afgive effekt ved hastigheder på 6 km/t eller derunder, selvom pedaler eller lignede ikke samtidigt betjenes, når en elektrisk kontakt, fx trykknap eller drejehåndtag monteret på styret, påvirkes manuelt af føreren. El-hjælpemotorens effektafgivelse skal automatisk ophøre, når påvirkningen af den elektriske kontakt på styret ophører.
Stk. 3. En el-hjælpemotor må højst have en effekt på 250 W.
Stk. 4. En el-hjælpemotor må kun afgive effekt ved hastigheder på 25 km/t eller derunder.

  • 0
  • 0

Du forstod så tydelig ikke mit 'køre'.
Hvis du kan løbe 60 kmt er der så en lov om at du skal have styrthjelm på?

  • 0
  • 0

og set i trafikken sådan ud med et kamera: https://www.youtube.com/watch?v=lgpUK8KhnDY

Nu antager jeg at du er en af de få cylister der - til dels - overholder færdselsloven, men jeg tæller da flere ulovligheder, selvom jeg bare lige har skimmet filmen igennem. :)

Kørsel overfor rødt
Kørsel på kørebanen - selvom der er fin cykelsti

Så længe cyklister ikke kan finde ud af at overholde gældende lovgivning, så ser jeg ikke gevinsten ved at indføre yderligere reguleringer.

  • 1
  • 2

Du forstod så tydelig ikke mit 'køre'.


Jo det tror jeg, for den kan ikke 'køre' (op til) 25 km/t på el uden at man selv bidrager.

Den må iht cykelbekendtgørelsen faktisk køre uden 'pedalhjælp' køre op til 6 km/t.

Stk 4 fordrer, at effekten fra elmotoren aftager, når hastigheden når op mod 25 km/t, og at elmotorens effekt slås fra (= 0 W) ved passage af 25 km/t, men det lader jeg andre elcyklister af- eller bekræfte.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten