Cyklistforbund: Kritik af RFID-chips er skudt over målet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Cyklistforbund: Kritik af RFID-chips er skudt over målet

En af ophavsmændene til det kritiserede forslag om at udstyre alle danske cykler med RFID-chips tager nu til genmæle. Kritikken står ikke mål med de fordele, der ville være ved at digitalisere stelnumrene på landets cykler, lyder det fra Mike White, hovedbestyrelsesmedlem i Cyklistforbundet og medlem af den såkaldte innovationsgruppe, der står bag idéen om RFID-baserede digitale stelnumre.

»Vi er ærgerlige og forundrede over kritikken, fordi vores forslag bliver præsenteret som noget andet, end det er. Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være så forfærdeligt for de folk, der får en chip i cyklen, når alle i forvejen kører rundt med en mobiltelefon i lommen,« siger Mike White med henvisning til den langt mere omfattende overvågning, der finder sted gennem teleselskaber og teknologiselskaberne bag telefonens apps.

Læs også: Cykelchip-forslag droppet efter overvågnings-kritik

Forslaget fra Enhedslisten, som blev trukket tilbage tirsdag ville, hvis det blev vedtaget, diktere, at regeringen skulle forberede en ordning om digitale stelnumre. Forslaget lænede sig op af anbefalingerne fra innovationsgruppen, som ud over Cyklistforbundet tæller repræsentanter fra cykelbranchen, sikkerhedsfirmaer og en it-kyndig trafikforsker.

Ifølge Mike White, som er Cyklistforbundets repræsentant i gruppen, er innovationsgruppens forslag imidlertid ikke klar til en politisk vedtagelse endnu – særligt fordi teknologien endnu ikke er afprøvet, og der derfor ikke er afklaring på en del spørgsmål om eksempelvis privatliv.

Gruppens forslag går på at udstyre cykler med to RFID-chips; den ene med den kortrækkende og batteriløse NFC-teknologi og den anden med en RFID-chip, der er forsynet med et batteri, så den kan række 2-4 meter. Det ville gøre det muligt for politiet at scanne for stjålne cykler med apparatur fra kanten af cykelstien, men som kritikere i sidste uge påpegede over for Ingeniøren, ville det samtidig gøre det muligt for enhver med en smartphone eller lignende teknologi at registrere, hvilke cykler der passerer.

Læs også: Enhedslisten vil have sporingschip i alle cykler

»Det svarer til nummerpladescannerne, som man er begyndt at bruge ved biler. Den slags registrering burde ikke være lovlig. Nogle vil kunne følge din færdsel på cykel, og du har ikke kontrol med, hvor oplysningerne ender,« påpegede formand for IT-Politisk Forening Jesper Lund i sidste uge over for Ingeniøren.

Mike White fra Cyklistforbundet afviser ikke, at det kan lade sig gøre, men påpeger, at det i hans øjne er utænkeligt, at det vil ske i praksis.

»Hvem som helst kan i princippet misbruge hvad som helst, hvis de vil, men jeg kan ikke forestille mig, at nogen faktisk vil stille uautoriserede standere op langs gader og stræder i hele landet,« vurderer han.

Hertil kommer, at der er en lang række fordele ved systemet, som kan opveje den risiko, mener han. Blandt andet ville borgere lettere end i dag kunne kontrollere stelnummeret på en brugt cykel, ligesom politiets arbejde med at tjekke cykler ville kunne gøres så let, at det kunne ske ved almindelige trafikkontroller. Endelig ville kommuner og boligforeninger kunne spare millioner på ikke at skulle håndtere store mængder herreløse cykler.

»Alt det er provokerende for de borgere, der oplever, at deres stjålne cykler kører rundt i landskabet. De får deres retsfølelse krænket,« siger Mike White.

Vil det sige, at de fordele i dine øjne opvejer de privatlivsbekymringer, der måtte være?

»Det kunne man fristes til at sige. Den bekymring, der er udtrykt, er i mine øjne skudt over målet. Det er et kunstigt problem,« mener Mike White.

Læs også: Digitalt stelnummer skal aflaste politiet og opspore cykler

Han understreger, at han i andre henseender er dybt optaget af privatlivsspørgsmål, men at kritikken i hans øjne er forfejlet i forhold til cykelchips.

Beslutningsforslaget er trukket tilbage, men Mike White mener stadig, at gruppen har opbakning blandt en stor gruppe partier, så forslaget kan genopstå, når teknologien er afprøvet af gruppen samt de ingeniører, der nu arbejder på proof-of-concept af teknologien.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg er ikke imponeret af hans holding til privatlivsspørgsmål, bare fordi nogle firmaer tracker brugerne, så betyder det intet at andre også har mulighed.

Hvordan sådan en chip lige skulle give folk deres cykler tilbage har jeg også svært ved at se, politiet gider generelt ikke småsager (eller har ikke tid til).

  • 6
  • 4

Tager ikke andet end et snit med en hobbykniv så er de afbrudt,
eller pakke dem ind i sølvpapir
det er et meget dyrt system at etablere, især når landet skal plastres til med aflæsere før det virker,

har man testet om chippen virker når cyklen stiles ind i en kassevogn ?
gætter på de så ikke længere virker.

fleste cykler bliver vel stjålet skilt ad og anvendt til lave andre cykler med så er stelnummer jo slet ikke nok til sikre dem.

  • 2
  • 4

Den eneste forskel på en chip og et stelnummer er måden hvordan cyklens status kan kontrolleres. Begge systemer kræver dog at et obligatorisk ejerregister vedligeholdes for at have praktisk værdi, hvor teknologien kan foretage kontrollen væsentlig hurtigere end nuværende kontrol af stelnummer.

Dog vil jeg påstå opklaringsprocenten ved cykeltyverier vil øges ganske betragteligt med smart teknologi, et obligatorisk ejerregister og en håndholdt skanner. Den påstand bygger jeg på at opklaringsprocenten umuligt kan bliver ringere end i dag. Samtidig vil jeg også påstå at et obligatorisk ejerregister er omdrejningspunktet i bekæmpelse af cykeltyverierne.

Uanset hvad man vælger er det cyklens status der kontrolleres og ikke cyklisten, men hælerne vil naturligvis have et forklaringsproblem. Omfanget af kontrollen adskiller sig ikke fra hvad vi kender fra motorkøretøjer.

Grundlæggende er jeg modstander af systematisk kontrol af almindelige borgeres gøren og laden, men kan teknologien forhindre at jeg bliver bestjålet med både arme og ben, må jeg bide i det sure æble og accepterer at mine ejendeles ejerforhold kan kontrolleres af politiet.

Vælges en chip, bliver opgaven at udvikle et system kun politiet har fuld adgang til. Almindelige borgere må kun have adgang til cyklens ejerforhold som er relevant ved køb og salg.

  • 4
  • 3

Jeg er ikke imponeret af hans holding til privatlivsspørgsmål, bare fordi nogle firmaer tracker brugerne, så betyder det intet at andre også har mulighed.


Synes ikke, at det er hvad han giver udtryk for i artiklen. Han sætter blot tingene lidt i perspektiv, og hvis jeg skal være ærlig, så synes jeg også han har lidt ret i, at det virker temmelig teoretisk, at nogen skulle stille uautoriserede standere op for at overvåge folks færden på cykel.

  • 8
  • 1

Synes ikke, at det er hvad han giver udtryk for i artiklen. Han sætter blot tingene lidt i perspektiv, og hvis jeg skal være ærlig, så synes jeg også han har lidt ret i, at det virker temmelig teoretisk, at nogen skulle stille uautoriserede standere op for at overvåge folks færden på cykel.

Det er ikke teoretisk, at politiet i Danmark overvåger biler via ANPG (nummerpladescannere). Fordi de kan.

Det er ikke teoretisk at politiet i visse lande bruger IMSI catchere til at registrere deltagere i demonstrationer. Fordi de kan, når telefonen udsender et persistent IMSI nummer. Der er et stort marked for IMSI catchers.

Det er heller ikke teoretisk at WiFi MAC adresser registreres, når folk bevæger sig rundt i det offentlige rum med deres smartphone (hvis de har været så uforsigtige at aktivere WiFi på telefonen). Der er sågar et antal firmaer, som har specialiseret sig i at lave udstyr til denne type overvågning, fx det danske firma Blip Systems. Fordi de kan, når telefonen udsender en persistent MAC adresse.

Eller rettere når vi taler WiFi tracking: så længe de kan, eftersom smartphone producenterne heldigvis begynder at randomisere MAC adressen, så tracking/overvågning bliver sværere.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det skulle være "teoretisk" at datamisbrugerne også vil kaste sig over cykler, som udsender et persistent ID, der kan bruges til tracking og overvågning. Fordi de kan, når RFID chippen kan broadcaste et persistent ID..

  • 5
  • 2

Samtidig vil jeg også påstå at et obligatorisk ejerregister er omdrejningspunktet i bekæmpelse af cykeltyverierne.

Øh? I dag er det sådan at når folk anmelder et cykeltyveri opgiver de stelnummer samt ejeroplysninger. Hvis den stjålne cykel bliver fundet, kan politiet på grundlag af disse oplysninger returnere cyklen til den rette ejer.

Lige for tiden er dette scenarie nok lidt teoretisk: politiet bruger tiden på grænsekontrol, terrorbevogtning og mere alvorlig kriminalitet end cykeltyveri. Selv anmeldelser om organiseret cykeltyveri har politiet svært ved at finde tid til. Og mange cykler sendes formentlig til andre lande.

Hvad vil du med et obligatorisk ejerregister for samtlige cykler udover at skabe beskæftigelse til bureaukrater?

En bonusoplysning: frem til 2009 havde Danmark faktisk et obligatorisk ejerregister for cykler, dog kun for køb hos forhandlere. Der var dog ikke "omregistreringspligt" med NemID, når private handlede cykler med hinanden. Men cykelhandlere skulle faktisk kontrollere legitimation for borgere, som ønskede at købe noget så farligt som en cykel. Registeret blev afskaffet fordi det ingen værdi havde. Oplysningerne ikke korrekte i mange tilfælde (fx hvis cyklet var blevet handlet efter det første køb), og politiet havde jo ejeroplysninger for de cykler, der var anmeldt stjålet.

  • 2
  • 0

Politiet har ikke tid.
Men parkeringsvagter vil kunne udstyres med nummerskannere som giver alarm hvis en cykel er stjålet.

Og hvis jeg står hos cykelhandleren og han spørger om jeg vil have en billigere forsikring og bedre mulighed for at få cyklen igen vil jeg sige ja, også selv om det betyder at der er en meget, meget, meget, meget lille risiko for misbrug af data.

  • 2
  • 1

Politiet har ikke tid.
Men parkeringsvagter vil kunne udstyres med nummerskannere som giver alarm hvis en cykel er stjålet.

Fint, så design et system, hvor chippen på cyklen kun svarer, hvis cyklen er meldt stjålet af ejeren, og ellers er helt passiv. Se
https://ing.dk/artikel/avanceret-dansk-rfi...

Det designkrav vil udelukke de misbrugsscenarier som er beskrevet i tidligere indlæg, og så slipper vi for at være uenige om de er teoretiske eller ej.

Om det vil give økonomisk mening til andet end de helt dyre cykler skal jeg ikke kunne sige.

Værdien af systemet er formentlig også ret begrænset, hvis de stjålne cykler sendes ud af landet. Der er meget få lande i verden som har lovpligtige stelnumre (Danmark er eneste land i EU).

  • 5
  • 0

Hvis man skal cykeltyveri til livs, hvilket vel var/er formålet med RFID chip forslaget, er man så ikke nødt til at gøre det med en synlig nummerplade?? Evt m indbygget RFID.

Hvordan vil man ellers opdage cykler med defekt eller helt uden chip?? En bil uden nr plade vækker opsigt. Det samme brude ske for cykler, hvis dette indføres.

Jeg tænker dem monteres, som dem pro rytterne kører med bl.a. i Tour de france. Bare en lidt mindre model. Her en anden montering
Evt som en coated papir udgave, som dem man bruger i motions cykelløb. De temmelig hårfør og indeholder allerede RFID tag.
Med mulighed for at man har den i "hjørnet" ved over, kron og skårør, hvis der ikke er plads bag på. eksempel

  • 3
  • 2

Jeg medgiver at et ejerregister øger risikoen for et bureaukratisk monster, men jeg ser ingen anden udvej hvis der skal dæmmes op for cykeltyverierne. En synlig nummerplade kun være en del af løsningen.

Da det daværende ejerregister blev droppet, var begrundelsen hovedsageligt at den manglende omregistrering ved private handler gjorde registeret mangelfuldt.

  • 1
  • 0

Næsten helt enig, men der er mange det vil genere at have en sådan nummerplade siddende, så den kunne også sidde lidt skjult. Jeg mener bare at man skal beholde det sammen med stelnummeret. Når politiet står og laver kontrol af biler, har de samtidig en skanner stående på cykelstien, cyklister der kører forbi uden RFID chip og dem hvor RFID chippen melder stjålet, får så lige stillet et par skarpe spørgsmål og kontrolleret stelnummeret.
Man kunne også stille standere op der lyste rød og blinkede når man kørte forbi uden chip eller med chip der meldte stjålet i systemet.
Hardcore kriminelle ville nok være ligeglade men de fleste i "grå" zonen der "bare" havde fået et godt tilbud på en stjålen cykel, ville nok fremadrettet lade være med at købe en stjålen cykel.
Og systemet skal selvfølgelig være obligatorisk.

  • 2
  • 0

Når man køber en cykel får man en "registreringsattest", der ikke indeholder personhenførbare referencer til betaleren. Registreringsattesten indeholder nummeret på RFID chippen og intet andet.

Du får samtidig en kvittering der beviser du har købt en cykel af mærket XYZ model QQ med stelnummeret 123 - Uden nogen reference til RFID nummeret.

Nu har du så hele TO dokumenter der beviser at du er ejeren - men kun den ene kan henføres til dig.

Der kan oven i købet laves noget smart ala public/private keys der kan bevise sammenhængen mellem registreringsattesten og købskvitteringen - men kun når man er i besiddelse af begge.

Der er altså intet personhenførbart fra RFID chippen til ejeren.

Nu vil den observante læser, så på pege svagheden ved at sammen med de RFID scanner som de grumme myndigheder opsætter alle steder i hele landet, kunne opsætte kamerarer der filmer hvem der cykler forbi - og dermed matche et RFID nummer med et ansigt.

Og vi ved jo alle, at så er der bare et spørgsmål om billedgendelse via din Dating, Snapchat eller Facebook profil, der jo alle samarbejder med de grumme myndigheder.

Der er derfor du skal cykle med blå briller og falsk overskæg, men det gør man jo nok i forvejen - hvis man altså hører til den mere mistroiske del af befolkningen.

Hvis din cykel så bliver stjålet, melder du den stjålet via RFID nummeret og så finder en P-vagt den hurtigt og du kan hente den en centralt sted mod at vise din registreringsattest.

Helt anonymt så længe du henter den f.eks. iført Guy Fawkes maske.

God weekend ;-)

  • 3
  • 0

For det beløb der udbetales forsikringspenge til cykeltyverier kan der ansættes (mindst) 400 politibetjente. Så i stedet for alle disse tekniske fiks og anden elektronisk overvågning (i skysovs) ville jeg hellere betale mere i skat og mindre i forsikringspræmie.

Hvis man så yderligere lægger andre opgaver i politihatten: Alle andre tyverier, afhøring af voldtægtofre, cykeltjek ved skoler og andre politi-socialpædagogiske opgaver, husspetakler og andre "lokal-/landbetjent opgaver vil en styrke på ca. 1000 (ca. 1 betjent pr. 6000 indbygger) uden problemer kunne svare sig både samfundsøkonomisk og for min private pengepung.

Den vej ville jeg hellere gå.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten