Ukendt

  • Ing.dk er under ombygning - vi er tilbage mandag med nyt udseende. Henover weekenden er alt vores indhold åbent, men man kan ikke logge ind og debattere.

Cyklen uden kæde kan være til salg fra næste sommer

PLUS.
Driven-cyklerne skal produceres i forskellige varianter til landevej, terræn og bane. Dette er en prototype af landevejscyklen. Illustration: Jesper Grønnemark/Ceramicspeed

»Hos Ceramicspeed er vi specialister i drivlinjer og komponenter, men ikke i at bygge komplette cykler. Derfor har vi haft behov for at finde en partner,« sagde Dennis Løh i danske Ceramicspeed til tu.no for nogle uger siden.

I dag kom opdateringen i en pressemeddelelse:

»Eftersom Driven er et produkt, der ligger uden for kernen i Ceramicspeed, har vi nu oprettet en spinout-enhed kaldet Driven Technologies Inc. Beliggende i Boulder og finansieret af eksterne investorer vil Driven Technologies Inc. accelerere den endelige udvikling af Driven-teknologi. Målet er at have et fuldt udviklet produkt, der er klar til produktion, inden for en forventet periode på 12-18 måneder,« skriver de.

Det nye selskab samarbejder med cykelproducenterne Specialized og Canyon om at få en færdig cykel på markedet.

Sparer energi

Danske Ceramicspeed fik stor opmærksomhed under Eurobike 2018, da de viste prototypen på deres Driven-cykel frem.

The Lux er en prototype af terrænudgaven af ​​de cykler, Ceramicspeed har under udvikling. Illustration: Ceramicspeed

De skrottede den traditionelle cykelkæde, satte en aksel på og præsenterede et nyt drivværk, der skulle give 99 procent effektivitet. Altså skulle kun én procent af energien gå tabt under transmissionen fra pedal til baghjul, mens de bedste konkurrenter kunne påvise en effektivitet på omkring 97 procent.

Den sparede energi skal kunne udnyttes til fremdrift og højere fart.

Men der var et par ridser i lakken ved prototypen: Cyklen var ikke i stand til at skifte gear, og den kunne ikke bære vægten af ​​en cyklist.

Siden har udviklingen taget nogle vigtige skridt fremad.

»På Eurobike i 2018 havde vi et koncept, der skulle vise verden, at dette er muligt. Året efter demonstrerede vi, at vi er i stand til at skifte gear udelukkende mekanisk - uden at have en rytter på cyklen. Det seneste fremskridt er, at vi har cyklet i høj fart på bane. Vi har stadig ikke udført gearskifte med fart og last samtidig, men det kommer,« udtalte Dennis Løh til tu.no.

I prototypefasen har Ceramicspeed fokuseret på at tackle et output på op til 250 watt, og ingeniørerne arbejder nu på at tage dette til næste niveau. Alternative materialer, forbedring af stresspunkter og små justeringer af designet udestår for at få en cykel klar, der kan bruges af en rytter i fart. Det sidste skridt burde ikke være meget vanskeligt, hævder Ceramicspeed selv.

De forbereder modeller til både terræn, landevej og bane.

Søger investorer

Danske Ceramicspeed har kun en håndfuld ingeniører ansat. Nu udvider de for at få fart på udviklingen. Illustration: Chris Constantine/Ceramicspeed

Det nye selskab skal finansieres, og grundlæggerne tyr til en kombination af nogle tunge investorer og en crowdfunding-model, hvor hver enkelt skal bidrage med mindst 1000 amerikanske dollar. I alt vil Driven Technologies Inc. indsamle én million dollar, og det gøres klokkeklart i aftaleteksten for investorer, at projektet ikke er en garanteret succes:

»Investeringer, som er foretaget i henhold til både regelsæt CF og regel D, indebærer en høj grad af risiko, og de investorer, der ikke har råd til at miste hele investeringen, bør ikke investere.«

Men folkene bag er ukuelige optimister.

»Under en test i en velodrom cyklede vi i 45 km/t og opnåede 99,2 procents effektivitet. Det giver verdens mest effektive drivværk,« har teknologidirektør i Ceramicspeed Jason Smith siden rapporteret.

Han mener, at deres teknologiske tilgang kan ændre den måde, resten af ​​cykelindustrien tænker drivlinjedesign. Driven består nu af et fast frontdrev og et elektronisk kontrolleret og forskydeligt bagdrev.

Det er endnu ukendt, hvad cyklen vil koste i butikkerne, men som en del af investeringsplanen har Human Powered Solutions foretaget en omkostningsanalyse, hvor de anslår, at materialeomkostningerne vil beløbe sig til 500 dollar pr. cykel.

Her forklarer Ceramicspeed i detaljer, hvordan drivværk og gearskiftesystem fungerer:

Denne artikel er oprindeligt bragt på tu.no.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis de kan få det til at spille, ligner det da også en ide til HPV'er. Og den hurtigt roterende aksel inviterer lidt til en elmotor, hvis de kan få overført tilstrækkelige momenter.

  • 2
  • 1

Hvad er det der er så svært? 1. Cykler har eksisteret i lang tid. erstat kæden af en aksel med tandhjul 2. Drivaksler mellem en motor og hjul har været kendt længe 3. Hvorfor/hvordan bygger man en cykeld er ikke kan bære et menneske ? 4. Der findes utallige Youtube videoer af folk der har afskaffet kædedrevet. for ikke at tale om den Danske Nimbus motorcykel der driver direkte uden kæde.

Så udover et publicity/fundraiser show, og lovning om næsten 100% - cashcow. Hvad er så de reelle problemer der gør at de ikke allerede sælger cyklerne?

  • 5
  • 17

Som jeg ser det, er der to årsager: 1. Vægt. Der findes allerede kardan-systemer på markedet (danske Biomega er et eksempel), men de er tunge. Det skal monteres på en cykel, der helst ikke skal veje meget over over 6.800 gram. 2. Gear. De eksisterende systemer kræver, at der monteres et indvendigt gearnav eller et planetgear i krankboksen, som vil nedsætte effektiviteten markant og dermed modvirke hele argumentet for at skulle udvikle denne type drivlinje. Derudover er det også markant tungere end nuværende systemer. Mig bekendt har de systemer du omtaler også en gearkasse ved siden af.

Som jeg ser det, har CS givet et bud på at løse netop de to udfordringer. Jeg er ikke overbevist om, at de kommer i mål med det, og hvis de gør, tror jeg det endelige produkt kommer til at se noget anderledes ud end det nuværende koncept. Men spændende, det synes jeg det er :)

  • 24
  • 0

Jeg synes der er mange bevægelige lejer (21), som kan blive udsat for regn, smågrus, sne, salt mv. Det er der sikkert tænkt over men hvor længe mon det kan holde i et danskt klima? Det vil selvfølgelig også afhænge af vedligeholdelsen. Men er det mon værre eller bedre iforhold til alm. udvendigt gear?

  • 6
  • 0

Men virkeligheden for mange opfindelser bliver som oftest sort. Der er mange opfindelser som ser lovende ud i laboratoriet, men som dør når det møder den virkelige verden. Ceramicspeed er en af de opfindelser som ikke overlever mødet med virkeligheden. Det er simpelthen for spinkelt. En cykelrytter som træder til genererer et moment som er en faktor 10 højere end et normalt tråd. Det overlever gearet ikke. Gearet kan være brugbar til andre formål, med en begrænset effekt, men er dødsdømt på forhånd til en cykel. Jeg undrer mig ofte over manglen på realitetssans hos opfindere. Bølgeenergi er et andet eksempel. Teoretisk en mulighed, men i praktisk dødsdømt.

  • 9
  • 7

Der er ganske enkelt ikke nogen flertrins transmision der har mindre tab end kæde/udvendigt gear, og den har samme lave tab i alle gear.

Motorcykler med kardanaksel (Nimbus, BMW, Moto Guzzi mm), har ofte langsliggende motor, så man kun skal have et sæt koniske tandhjul. En cykel vil kræve to sæt koniske tandhjul.

Akselderev fordre en eller anden form for gear, med tilhørende transmitionstab. En automobilgearkasse er normalt konstrueret efter at der er direkte træk i højgear, hvor man forventes at køre de fleste kilometer. Netop for at minimere transmisionstabet.

Cykler med indvendigt gear, har normalt direkte træk i det midterste gear. Man kunne så vælge tandhjul efter at man køre mest i midterste gear, men det vil være upraktisk, for man køre flest kilometer i de høje gear, mens man har brug for de lave gear for at komme op af stejle stigninger.

Et traditionelt tre trins indvendigt gear har et sæt planethjul:

  • .1. gear koblet som reduktionsgear
  • .2. gear direkte koblet
  • .3. gear koblet som step up gear

5 og 7 trins gear fungerer principielt på lignende måde.

  • 6
  • 0

Ceramicspeed er en af de opfindelser som ikke overlever mødet med virkeligheden. Det er simpelthen for spinkelt. En cykelrytter som træder til genererer et moment som er en faktor 10 højere end et normalt tråd. Det overlever gearet ikke. Gearet kan være brugbar til andre formål, med en begrænset effekt, men er dødsdømt på forhånd til en cykel.

Jeg tror heller ikke på at den endelige udgave bliver praktisk anvendelig. Du bliver dog nødt til at erkende at Ceramicspeed ganske udmærket ved, hvad der kræves. De har mere end 10 års erfaring inden for sporten på allerøverste plan, så deres tekniske grundlag er temmelig omfattende; https://www.ceramicspeed.com/en/cycling. Så jeg vil ikke undervurdere deres produkt og de ser ud til at have udviklingsplanen vel etableret. Det er spændende at følge.

  • 5
  • 0

De har mere end 10 års erfaring

Kommentar til Ulf # 8. Mazda har efterhånden 50 års erfaring med Wankel motoren - uden succes i sigte. Bølgekraft opfindere har i alt 70 års erfaring, uden succes i sigte. Det viste gear ligner legetøj og ikke en robust maskine. HVIS de havde bedre planer, så havde vi allerede set dem. I tandhjuls-transmissioner er der en betydelig kraft som presser tænderne væk fra hinanden og dermed ud af indgreb. Det kræver styrke og stivhed for at bevare et tæt indgreb. Stædighed kan være en god egenskab hos opfindere. Men en mangel på realitetssans er ikke så godt.

  • 6
  • 1

"et nytt drivverk som skulle gi 99 prosent effektivitet. Altså skulle kun én prosent av energien gå tapt under overføring fra pedal til bakhjul, mens de beste konkurrentene kunne vise til en effektivitet på rundt 97 prosent."

To procent?

Men den vil tage sig godt ud på mandeværelset - så længe man holder den der.

Hvor er jeg glad for mit PLUS Abonnement.

  • 0
  • 3

Hvad er så de reelle problemer der gør at de ikke allerede sælger cyklerne?

Thorleif Bundgård #3 skriver et velargumenteret indlæg hvor han slutter af med at spørge: "Hvad er så de reelle problemer der gør at de ikke allerede sælger cyklerne?". Det indlæg har fået 8 thumb down. Jeg ser desværre meget ofte at de mest teknisk saglige indlæg får flest Thumb Down. Det giver ikke mening. Ceramicspeed laver fundraising på en "opfindelse" som firmaet er vel vidende om ikke vil komme til at virke på en cykel. Momentet som en cyklist kan præstere er en faktor 10 større end det som "legetøjsgearet" kan holde til. Danske Ceramicspeed meddeler at: "Vi samler penge ind til sidste fase af udviklingen". Det er desværre en løgn. Ceramicspeed kommer aldrig i mål med det projekt. Der er ikke behov for at finpudse de sidste detaljer, når det grundlæggende design er voldsomt underdimensioneret til brug på en cykel. Der er behov for at stoppe projektet og ikke om at bede risikovillige investorer - uden teknisk indsigt - om at betale gildet.

  • 10
  • 1

To procent er en del i den verden. Der bliver brugt meget større summer på at opnå langt mindre effekttab - “marginal gains”. Hvis en rytter yder 300 watt i gennemsnit, så er to procent lig med seks watt. Ceramicspeed sælger et system med pulleyhjul til bagskifteren, OSPW, der i teorien skulle kunne “spare” under tre watt. Det koster i omegnen af 500€, og selv motionister betaler gladeligt for det. Ikke alt er logisk og cost effective i den verden.

  • 3
  • 0

@Flemming, Jeg skal starte med at sige at det ikke er mig, der har "tomlet ned", men du misforstår mig. Jeg er bestemt ikke fortaler for at det system vil komme til at virke, jeg konstaterer blot at folkene bag er vel vidende om at der skal en "faktor 10" på samt at der helt sikkert også er andre udfordringer. Men ikke nogen, de ikke har overvejet og allerede arbejdet med. Dit opråb om at det skal stoppes må stå for din regning. -Og direkte at kalde udviklingen "en løgn", det synes jeg er lidt i overkanten og uden for skiven.

  • 4
  • 0

Og direkte at kalde udviklingen "en løgn", det synes jeg er lidt i overkanten og uden for skiven.

Kommentar til Ulf # 13. Når CeramicSpeed tager imod financiering fra investorer har de 2 forpligtigelser: 1) Dels at erkende de tydelige svagheder som det nuværende gear har. 2) Have en klar forventning om at gearet ender med at blive en succes. Punkt 1) er ikke opfyldt. Punkt 2) kan jeg naturligvis ikke vide noget om. Her er mit bud på de 2 alvorligste svagheder ved gearet: Når gearet belastes over 250 W i det højeste gear kammer tandhjulene over. Dette er forklaringen på den lave tophastighed af cyklen. Den forreste klinge og den bageste klinge savner den nødvendige sideværts stivhed til at optage tandtrykket fra de to tandhjul på drivakslen. Stivheden kan forøges såfremt godstykkelsen forøges. Når den nødvendige stivhed er opnået så bliver cyklen den tungeste racercykel på markedet. Der er givetvis flere fejl og mangler ved designet. Men de 2 nævnte er alvorlige nok. Jeg kan som maskiningeniør "se" disse svagheder. Men et flertal af investorerne er ikke maskiningeniører. Om 2 til 5 år er hele investeringen formentlig tabt.

  • 5
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten