Cykeltyverier gør dine forsikringer dyrere
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Cykeltyverier gør dine forsikringer dyrere

Bland-selv for cykeltyve.

190 millioner kroner blev i 2014 udbetalt til ofre for cykeltyverier, oplyser brancheforeningen Forsikring og Pension. Dermed udgør cykeltyveri omkring 10 procent af de samlede udbetalte forsikringspræmier til ofre for tyveri hvert år.

Det vrimler med guides til, hvordan man undgår at få stjålet sin cykel. Oven på alle de guides har vi lavet en hurtig guide til, hvordan man bliver to hjul, et stel og en krank fattigere.

Læs også: Afstemning: Hvilken af disse læser-løsninger kan sikre din cykel bedst?

»Der er tale om så stor en bestanddel af udbetalte forsikringspræmier til ofre for tyveri, at de mange cykeltyverier reelt gør forsikringerne dyrere,« lyder det fra skadesdirektør i Alm. Brand, Brian Wahl Olsen.

Læs også: Ingeniøren til læserne: STOP cykeltyven

De omkring 200 millioner om året svarer til 40 kroner per dansker i alle aldre om året. Der findes ifølge brancheforeningen Forsikring og Pension ingen opgørelse over, hvor mange forsikringspolicer, der indeholder cykelforsikringer. Som for eksempel indboforsikringer.

Forsikringer fordyres 120 kroner

Men opstiller man et tankeeksperiment, hvor danskerne er tre personer per indboforsikring i gennemsnit, så gør cykeltyverierne forsikringerne 120 kroner dyrere i gennemsnit. I 2010 kostede hver cykelforsikring 1950 kroner i gennemsnit. Så i dette lille tankeeksperiment kunne en eliminering af cykeltyverier landet over spare indbo-forsikringstagerne for seks procent om året.

Derfor forsøger selskaberne også at sætte fokus på, hvordan man kan nedbringe antallet af cykeltyverier. Alm. Brand har lavet en stor undersøgelse, der viste, at tunge, stærke låse mindsker chancen for at cyklen bliver stjålet. Hos Gjensidige Forsikring satte man i stedet fokus på, at mange danskere har begået cykeltyveri.

Alm. Brands undersøgelse viste overraskende, at 90 procent af cykler, der stjæles er låst i gerningsøjeblikket.

Hver 13 dansker er cykeltyv

I Gjensidiges undersøgelse blandt 1672 svarpersoner indrømmede 13 procent, at de havde stjålet en cykel. Flest ærlige cykeltyve var der bemærkelsesværdigt nok i de højere sociale klasser.

I en lignende undersøgelse foretaget af Alm Brand indrømmede 22 procent at have stjålet en cykel. Til sammenligning spiller 16 procent af danskerne fodbold.

Også GF Forsikring er interesseret i at gribe ind over for cykeltyverier og anbefaler sine forsikringstagere at sikre især dyrere cykler med DNA-spray. Det kommer efter at en lang række butikker med succes har sikret sig mod butikstyverier med netop DNA-spray. Det er uvist, om sprayen reelt set har en effekt i forhold til sikring af cykler.
»vi har aktuarer, der hele tiden sidder og regner ud, hvad forsikringer skal koste alt efter, hvad risikoen for, for eksempel, cykeltyveri er, når der skal tegnes en forsikring,« siger Brian Wahl Olsen. Derfor kunne de som forsikringsselskab godt være ligeglade med cykeltyverier.

»Vi kunne som forsikringsselskab godt bare hæve prisen, men det generer os, at der bliver stjålet så mange cykler. Har man selv fået stjålet en cykel, så bliver man ufatteligt provokeret,« lyder det fra Brian Wahl Olsen.

Har sat flere projekter i søen

Derfor er Alm. Brand blandt andre gået praktisk til værks og placeret fem lækre, stjæleklar cykler omkring i landet. De vil nemlig finde ud af, hvor alle de danske cykler bliver af.

»Tre af cyklerne er allerede væk, to af dem er blevet stjålet flere gange,« siger Brian Wahl Olsen, der regner med, at forsøget slutter inden året er omme. Selvom det kun er en lille stikprøve, skal det give forsikringsbranchen og politiet en bedre idé om, hvem der stjæler cyklerne, og hvor de mange cykler ender henne.

Derudover har forsikringsselskabet investeret 400.000 kroner i det danske startup Velocator, der arbejder på en diskret GPS-løsning til cykler. Derudover er de i dialog med nogle unge iværksættere i Aalborg, der mener, at de har opfundet cyklen, der ikke kan stjæles.

Politiet prioriterer ikke cykeltyverier

Selve opklaringsprocenten for cykeltyverier er under én procent. Hvorfor det står så slet til vides ikke, men politiet indrømmer, at cykeltyverier ikke står øverst på prioriterings-listen.

»Politiet står med en række vigtige opgaver for tiden, herunder grænsekontrollen og sikkerhedsopgaverne i København. Derfor foregår der naturligvis altid en prioritering i det daglige ude i politikredsene af de mange typer af opgaver, politiet forventes at løse. Men det er ikke det samme som, at vi ikke sætter ind mod cykeltyverier,« lyder det i et skriftligt svar til Ingeniøren.

Rigspolitiet oplyser i samme omgang, at Politiets nummerpladescannere registrerede en litauisk varevogn fyldt med cykler for nylig, og at varevognen derfor mødte nogle velforberedte betjente ved færgen. Sagen efterforskes nu videre.

Kommentarer (4)

Selvfølgelig gør cykeltyverier forsikringerne dyrere. Det samme gør biluheld, brænde og sportsskader. Det er jo det vi betaler en præmie for at sikre os i mod. Denne præmie er selvfølgelig fastsat efter antallet af skader/uheld plus en luns til selskabet. Var der nogen cykeltyverier, brænde eller andre skader, ville præmien selvfølgelig være mindre.

  • 1
  • 1

Jeg bruger 3 låse en forsikrings godkendt basta lås, en vire lås og en skivebremse lås med alarm beregnet til motorcykler - og det virker men noget besværligt.

  • 0
  • 0

For os, der har gamle cykler som man alligevel ikke får ordentligt erstattet, burde man kunne undtage cykler i forsikringen og derved få den billigere

  • 0
  • 0