Cykeltyverier faldet med en tredjedel: Ingen ved hvorfor
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Cykeltyverier faldet med en tredjedel: Ingen ved hvorfor

I mange år steg og steg antallet af cykeltyverier, indtil det i 2009 toppede med næsten 80.000 anmeldelser af stjålne cykler. Det svarer til næsten 220 cykler hver eneste dag - og det er kun de tyverier, der er blevet anmeldt.

Men i 2010 knækkede kurven, og siden er antallet af stjålne cykler faldet år efter år. Sidste år blev der ‘kun’ anmeldt 52.000 cykeltyverier, og det er et fald på 33 procent i forhold til 2009.

Læs også: Afstemning: Hvilken af disse læser-løsninger kan sikre din cykel bedst?

Det tyder altså på, at der er væsentligt færre danskere, der må gå forgæves efter deres cykler på gader, stræder og stationer, end for bare et par år siden. Men hvorfor?

Eksperter: Færre kriminelle unge ...

Eksperter peger på, at cykeltyveri langt fra er den eneste type kriminalitet, der er faldet i løbet af de seneste år. Derfor kan forklaringen måske findes i en generel tendens i retning af faldende kriminalitet.

»Vi ved faktisk ikke så meget om cykeltyverier i Danmark. Men det er en del af et mønster, hvor de fleste typer af kriminalitet er faldet i samme periode. Generelt er de yngre årgange også mindre kriminelle end tidligere, så det kan være noget af det, der har gjort sig gældende i forhold til cykeltyverier. Men det er som sagt bare gætværk,« siger Adam Diderichsen, ekstern lektor i politividenskab ved Syddansk Universitet.

... og klogere cykelejere

Den antagelse bakker Det Kriminalpræventive Råd op om, omend de heller ikke kender til konkret forskning på området.

»Undersøgelser gennem mange år af unges adfærd viser tydeligt, at de unge er blevet mere lovlydige. Samtidig stemmer det overens med, at andre typer af berigelseskriminalitet, særligt biltyveri, også er faldet meget,« siger Hans Peter de Place Hansen, der er forebyggelseskonsulent i Det Kriminalpræventive Råd. Han tilføjer, at faldet også kan skyldes en ændring i cykelejernes egen adfærd.

»Jeg tror måske også, at cykelejerne er blevet mere bevidste om passe på cyklerne og låse dem fast til noget og parkere steder, hvor der kommer mennesker. Og så er der sket en stor udvikling på markedet for cykellåse - de er ganske enkelt blevet bedre, og udvalget er blevet større,« siger Hans Peter de Place Hansen.

Læs også: Unge ingeniører bekriger cykeltyve med elektrisk cykellås

Cyklistforbund: Opklaringsprocent er latterligt lav

Hos Cyklistforbundet skorter det dog lidt på entusiasmen. Antallet af anmeldelser behøver nemlig ikke at stemme overens med antallet af tyverier.

»Det er da en glædelig nyhed, at antallet af anmeldte cykeltyverier er faldet, men der findes et stort mørketal. Opklaringsprocenten for stjålne cykler er 0,9 procent. Det er latterligt lavt. Derfor tror jeg, at mange opgiver at anmelde deres tyverierne. Især hvis cyklerne er for gamle eller for billige til, at det kan betale sig at kontakte forsikringsselskabet, hvor du ofte skal betale en selvrisiko,« siger Mike White, der er medlem af Cyklistforbundets hovedbestyrelse.

Læs også: Cykeltyverier gør dine forsikringer dyrere

Og selvom der er tale om et fald, er cykeltyverier stadig et udbredt problem, påpeger han.

»52.000 anmeldte cykeltyverier er stadig mange. Det har store konsekvenser for den enkelte, der skal betale selvrisiko og måske en ny cykel, hvis forsikringen dækker. De skal også betale for alternative transportmidler, indtil de har købt en ny cykel. Samtidig er det enormt dyrt for samfundet at håndtere alle de herreløse cykler, der bliver efterladt rundt omkring.«

Er digitale stelnumre fremtiden?

Cyklistforbundet er ikke de eneste, der mener, at cykeltyverier fortsat er et stort problem. Cyklistforbundet er nemlig del af den såkaldte innovationsgruppe, der arbejder for at indføre digitale stelnumre til de danske cykler. Foruden Cyklistforbundet tæller innovationsgruppen blandt andet repræsentanter fra Danske Cykelhandlere, IF og Alm. Brand Forsikring samt G4S.

Det digitale stelnummer skal fungere som et identifikationssystem, hvor både myndigheder og privatpersoner kan bruge en app til at scanne en indbygget chip og få øjeblikkeligt svar på, om cyklen er meldt stjålet.

Læs også: Digitalt stelnummer skal aflaste politiet og opspore cykler

Systemet skal bestå af to NFC-chips, ligesom dem der sidder i kreditkort. Heraf skal den ene have en strømforsyning, så den kan scannes fra et par meters afstand. Innovationsgruppen vil dog ikke ud med de præcise specifikationer, fordi de er ved at udarbejde et proof of concept. Det er første skridt i en proces, der forhåbentlig ender med et dansk krav om digitale stelnumre i alle solgte cykler i Danmark.

»Der er mange rets-, transport- og it-ordførere, der allerede har kaldt det her en hamrende god idé, men første skridt er at udvikle et konkret forslag, som de kan tage stilling til,« siger Mike White.

min personlige vurdering må være at flere og flere ikke engang gider anmelde cykeltyverierne, da der alligevel ikke bliver gjort noget ved det.
Over de seneste 7 år har jeg fået stjålet 2 cykler i odense:

Den første var en alm. mountainbike til 4-5.000kr.
Da jeg kontaktede politiet for at høre hvordan jeg skulle forholde mig, fortalte betjenten mig at "han da godt kunne tage imod en anmeldelse", men eftersom jeg ikke havde nogen forsikring, var der ikke meget at bruge anmeldelsen til.

...anden gang var det blot en billig gade-cykel, og jeg gad ikke engang bruge 5min på at kontakte pålotiet omkring det... why bother...

  • 18
  • 1

......har jeg fået stjålet 5 cykler, der ikke er meldt stjålet, al den stund at jeg ikke regnede med, at få dem at se igen og det at en ny ikke kostede alverden og tilmed en sparet selvrisiko.

De sidste 30 år har jeg ikke mistet nogen, men kasseret 2. I dag har jeg tre. Den ene er 20 år og kører fortræffeligt. Den næste er en elcykel (der vil blive anmeldt) og den sidste er en klapsammen cykel til campingbrug.

Jeg tror at grunden for de manglende anmeldelser, er en almindelig resignation og at almindelige cykler er så billige, som de er det i dag.

Min første helt nye cykel fik jeg i 1954 og den kostede over 700 kr. dengang. Prøv at gange beløbet om til priserne af i dag for børnecykler.

  • 9
  • 1