Cykeltyverier faldet med en tredjedel: Ingen ved hvorfor
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Cykeltyverier faldet med en tredjedel: Ingen ved hvorfor

I mange år steg og steg antallet af cykeltyverier, indtil det i 2009 toppede med næsten 80.000 anmeldelser af stjålne cykler. Det svarer til næsten 220 cykler hver eneste dag - og det er kun de tyverier, der er blevet anmeldt.

Men i 2010 knækkede kurven, og siden er antallet af stjålne cykler faldet år efter år. Sidste år blev der ‘kun’ anmeldt 52.000 cykeltyverier, og det er et fald på 33 procent i forhold til 2009.

Læs også: Afstemning: Hvilken af disse læser-løsninger kan sikre din cykel bedst?

Det tyder altså på, at der er væsentligt færre danskere, der må gå forgæves efter deres cykler på gader, stræder og stationer, end for bare et par år siden. Men hvorfor?

Eksperter: Færre kriminelle unge ...

Eksperter peger på, at cykeltyveri langt fra er den eneste type kriminalitet, der er faldet i løbet af de seneste år. Derfor kan forklaringen måske findes i en generel tendens i retning af faldende kriminalitet.

»Vi ved faktisk ikke så meget om cykeltyverier i Danmark. Men det er en del af et mønster, hvor de fleste typer af kriminalitet er faldet i samme periode. Generelt er de yngre årgange også mindre kriminelle end tidligere, så det kan være noget af det, der har gjort sig gældende i forhold til cykeltyverier. Men det er som sagt bare gætværk,« siger Adam Diderichsen, ekstern lektor i politividenskab ved Syddansk Universitet.

... og klogere cykelejere

Den antagelse bakker Det Kriminalpræventive Råd op om, omend de heller ikke kender til konkret forskning på området.

»Undersøgelser gennem mange år af unges adfærd viser tydeligt, at de unge er blevet mere lovlydige. Samtidig stemmer det overens med, at andre typer af berigelseskriminalitet, særligt biltyveri, også er faldet meget,« siger Hans Peter de Place Hansen, der er forebyggelseskonsulent i Det Kriminalpræventive Råd. Han tilføjer, at faldet også kan skyldes en ændring i cykelejernes egen adfærd.

»Jeg tror måske også, at cykelejerne er blevet mere bevidste om passe på cyklerne og låse dem fast til noget og parkere steder, hvor der kommer mennesker. Og så er der sket en stor udvikling på markedet for cykellåse - de er ganske enkelt blevet bedre, og udvalget er blevet større,« siger Hans Peter de Place Hansen.

Læs også: Unge ingeniører bekriger cykeltyve med elektrisk cykellås

Cyklistforbund: Opklaringsprocent er latterligt lav

Hos Cyklistforbundet skorter det dog lidt på entusiasmen. Antallet af anmeldelser behøver nemlig ikke at stemme overens med antallet af tyverier.

»Det er da en glædelig nyhed, at antallet af anmeldte cykeltyverier er faldet, men der findes et stort mørketal. Opklaringsprocenten for stjålne cykler er 0,9 procent. Det er latterligt lavt. Derfor tror jeg, at mange opgiver at anmelde deres tyverierne. Især hvis cyklerne er for gamle eller for billige til, at det kan betale sig at kontakte forsikringsselskabet, hvor du ofte skal betale en selvrisiko,« siger Mike White, der er medlem af Cyklistforbundets hovedbestyrelse.

Læs også: Cykeltyverier gør dine forsikringer dyrere

Og selvom der er tale om et fald, er cykeltyverier stadig et udbredt problem, påpeger han.

»52.000 anmeldte cykeltyverier er stadig mange. Det har store konsekvenser for den enkelte, der skal betale selvrisiko og måske en ny cykel, hvis forsikringen dækker. De skal også betale for alternative transportmidler, indtil de har købt en ny cykel. Samtidig er det enormt dyrt for samfundet at håndtere alle de herreløse cykler, der bliver efterladt rundt omkring.«

Er digitale stelnumre fremtiden?

Cyklistforbundet er ikke de eneste, der mener, at cykeltyverier fortsat er et stort problem. Cyklistforbundet er nemlig del af den såkaldte innovationsgruppe, der arbejder for at indføre digitale stelnumre til de danske cykler. Foruden Cyklistforbundet tæller innovationsgruppen blandt andet repræsentanter fra Danske Cykelhandlere, IF og Alm. Brand Forsikring samt G4S.

Det digitale stelnummer skal fungere som et identifikationssystem, hvor både myndigheder og privatpersoner kan bruge en app til at scanne en indbygget chip og få øjeblikkeligt svar på, om cyklen er meldt stjålet.

Læs også: Digitalt stelnummer skal aflaste politiet og opspore cykler

Systemet skal bestå af to NFC-chips, ligesom dem der sidder i kreditkort. Heraf skal den ene have en strømforsyning, så den kan scannes fra et par meters afstand. Innovationsgruppen vil dog ikke ud med de præcise specifikationer, fordi de er ved at udarbejde et proof of concept. Det er første skridt i en proces, der forhåbentlig ender med et dansk krav om digitale stelnumre i alle solgte cykler i Danmark.

»Der er mange rets-, transport- og it-ordførere, der allerede har kaldt det her en hamrende god idé, men første skridt er at udvikle et konkret forslag, som de kan tage stilling til,« siger Mike White.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

min personlige vurdering må være at flere og flere ikke engang gider anmelde cykeltyverierne, da der alligevel ikke bliver gjort noget ved det.
Over de seneste 7 år har jeg fået stjålet 2 cykler i odense:

Den første var en alm. mountainbike til 4-5.000kr.
Da jeg kontaktede politiet for at høre hvordan jeg skulle forholde mig, fortalte betjenten mig at "han da godt kunne tage imod en anmeldelse", men eftersom jeg ikke havde nogen forsikring, var der ikke meget at bruge anmeldelsen til.

...anden gang var det blot en billig gade-cykel, og jeg gad ikke engang bruge 5min på at kontakte pålotiet omkring det... why bother...

  • 18
  • 1

......har jeg fået stjålet 5 cykler, der ikke er meldt stjålet, al den stund at jeg ikke regnede med, at få dem at se igen og det at en ny ikke kostede alverden og tilmed en sparet selvrisiko.

De sidste 30 år har jeg ikke mistet nogen, men kasseret 2. I dag har jeg tre. Den ene er 20 år og kører fortræffeligt. Den næste er en elcykel (der vil blive anmeldt) og den sidste er en klapsammen cykel til campingbrug.

Jeg tror at grunden for de manglende anmeldelser, er en almindelig resignation og at almindelige cykler er så billige, som de er det i dag.

Min første helt nye cykel fik jeg i 1954 og den kostede over 700 kr. dengang. Prøv at gange beløbet om til priserne af i dag for børnecykler.

  • 9
  • 1

......har jeg fået stjålet 5 cykler, der ikke er meldt stjålet, al den stund at jeg ikke regnede med, at få dem at se igen og det at en ny ikke kostede alverden og tilmed en sparet selvrisiko

- har muligvis berettet dette før(?):
For en del år siden fik min søn sin cykel stjålet. Noget senere fandt han den på gaden - men kunne ikke umiddelbart gøre krav på den!
Som jeg husker det, var problemet, at han skulle:
1. Identificere 'ejermanden'.
2. Bevise, at denne ikke havde erhvervet cyklen på lovlig vis
...det opgav han! ;)

  • 5
  • 2

Måske skulle man ofte en webservice på borger.dk, hvor man kunne anmelde cykeltyverierne selv?
Så er de i det mindste registreret et sted.

Forstår godt den enkelte politimand føler at det er spild af hendes tid, når der ikke er ressourcer til at gøre noget ved det.

... Men det er nu engang statens opgave at opklarer og forhindre kriminalitet. Alene fordi det er grundlaget for at vi ikke må begå selvtægt. Det er en systemisk glidebane at ignorere åbenlys kriminalitet.

  • 12
  • 1

For det første, så er den generelle kriminalitet på INGEN måde faldet!!!
1: Bedrageri er steget med 25% fra 2015 til 2016!!!
2: Indbrud i hjem er faldet MEGET lidt, men dette kan lige såvel tilskrives at det er nytteløst at anmelde, hvis man ingen indboforsikring har. Generelt er indbrud faldet lidt, ligeså hærværk, men det er så lidt, at det kan tilskrives et generelt årligt udsving.
3: Voldsanmeldelser er steget med ca. 25% alene fra 2015 til 2016! Hvorfor mon, bum bum.
4: Seksualforbrydelser er steget med 49% fra 2015 til 2016! Hvorfor mon, bum bum.
5: Cykeltyverier anmeldes kun af enten naive personer (da politiet INTET gør), eller personer med en særdeles lukrativ forsikring!!! Så alt i alt er der reelt ingen grund til at spilde tid på anmeldelse, hvilket nok er det der kan aflæses i statistikken!
6: Det samlede antal anmeldelser steg fra 2015 til 2016 med 3,3%! Det er åbenbart det "lektoren" kalder et kraftigt fald! Jeg kalder det et politisk statement udtalt af en af de sædvanlige "eksperter" med hovedet oppe i røven!!!
7: Antallet af "skjulte" anmeldelser, som politiet ganske enkelt ikke gør noget ved, ligger jo som et kæmpe mørketal, men alene i 2014 var det ifølge Justitsministeriet 83.674! Og står det så til troende, eller er det i virkeligheden værre ala den svenske bonuskode "291"?
Link: http://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml...

  • 9
  • 10

Må vi bede om en europæisk løsning - ikke en dansk.
Vi har en 50 år gammel dansk lov om stelnummerering.
Køber du en cykel på postordre uden for Danmark, ja så skal man selv ødelægge stellet og mejsle et stelnummer ind eller betale en dansk cykelhandler for at gøre det.
Det er simplethen for bøvlet og i særdeleshed konkurrenceforvridende.

Pengene og bøvlet er bedre brugt på en ekstra god lås med wire og gode vaner med at låse syklen fast og så holde forsikringsselskabet udenfor.

Har man en ældre sykel, hvor man løbende har skiftet alle sliddele, så stort set kun stellet er oprindeligt, så er dokumentationskravet fra forsikringsselskaberne også bøvlet, hvis man med rimelighed vil have mulighed for at genanskaffe en velholdt cykel.

Gemmer I kviteringer for hver gang i skifter kæde, tandhjul, geardrop, bagagebærer, bremseklodser, styrbånd, slanger, dæk, pedaler, ....?

  • 9
  • 2

Underligt at flere skriver kommenterer om at man skal ringe til politiet for at anmelde cykeltyveri og derfor ønsker en webservice så man kan ordne det selv.

På politi.dk har man i årevis kunnet anmelde cykeltyverier - det fungerer fint.

  • 14
  • 0

Har man en ældre sykel, hvor man løbende har skiftet alle sliddele, så stort set kun stellet er oprindeligt

Sådan er mine tre cykler¥. (Well mest de to, den tredie er "bare" en låneud-/nødcykel), hvoraf den ene snart får eftermonteret el-motor.
Så de bliver passet på, og kun nødigt efterladt på stationer eller lign.

Gemmer I kviteringer for hver gang i skifter kæde, tandhjul, geardrop, bagagebærer, bremseklodser, styrbånd, slanger, dæk, pedaler, ....?

Nix!!

¥ Faktisk har jeg også en 30+ år gammel, velholdt racer, hængende oppe på loftet, i det naive? håb, at jeg atter kan cykle så foroverbøjet for min mave. ;-)

  • 4
  • 0

For det første, så er den generelle kriminalitet på INGEN måde faldet!!!

Din tekst oser langt væk af at du jo nok mener at der er en række udlændinge der er begår mere kriminalitet. Anderledes kan jeg desværre ikke tolke den.

Det er en typisk DF-udmelding.
Ofte har DF desværre ikke orden i deres argumentation.

Og du har tilsyneladende ikke læst din egen kilde.
Ditarer fra din kilde:
" Stigningen i voldsanmeldelserne skal sandsynligvis ses i sammenhæng med administrative ændringer"

"Stigningen i anmeldelser af voldtægt skal formentlig ses i sammenhæng med en ændret praksis hos politiet ved registrering af voldtægtsanmeldelser. Stigningen i seksualforbrydelser mod børn og i utugt skyldes for en meget stor dels vedkommende en enkelt sag med mange forhold"

Statistik er et værktøj der kræver at man sætter sig ind i baggrunden for statistikken.
En baggrund der kan være ret så fragmenteret.

  • 14
  • 9

Nogle gange virker det (på Android) hvis man giver det lang tid.
- Dog ikke altid indenfor "responstiden"! :-(

Jeg sendte en mail til ing.dk om problemet.
Svar fra 24. Januar:
"Tak for din feedback, vi vil helt sikkert tage det med i vores tanker, og jeg håber på at vi finder en løsning på det snarest! :)

De bedste hilsner fra
Camilla Voss,
Digital Udvikling"

  • 2
  • 0

Min første helt nye cykel fik jeg i 1954 og den kostede over 700 kr. dengang. Prøv at gange beløbet om til priserne af i dag for børnecykler.

I dag kan der købes voksen cykler for mellem 1000-2000kr. jeg tror ikke man får noget af sit forsikrings selskab for en sådan cykel hvis den er blevet et par år gammel. Så er der alle de cykler der skifter ejer gennem den blå avis. Her sælges de for under 1000 kr.
Jeg tror ikke det bliver politi anmeldt.

Jeg er lidt spændt på hvad man finder ud af med det nye stelnummer system.

Møg kedelig situation hvor mange må opgive at eje en brugbar cykel. Jeg har også fået stjålet mange cykler, det stoppede først da jeg fik et cykelskur på egen grund.
Der står 3 elektriske cykler
1 cafe racer til at køre byen rundt og blære sig på. Den kan ikke stilles uden at jeg kan se den.
2 en pendler/tur/brugs cykel som jeg tager med ind på arbejdspladsen, det er den jeg køre aller flest kilometer på. Den tør jeg stille fra mig uden opsyn i max 10 minutter.
3 en skod el-cykel som er trist og køre på, kedelig at kigge på, men stadigvæk god nok til at køre tværs gennem byen og kan stilles fra mig i flere timer, ja så gar overnatte ude på gaden..Gyys.
jeg ville da hellere bruge de 2 andre, men skuffelsen når de bliver stjålet ville ikke være til at bære.

  • 2
  • 0

Må vi bede om en europæisk løsning - ikke en dansk.
Vi har en 50 år gammel dansk lov om stelnummerering.
Køber du en cykel på postordre uden for Danmark, ja så skal man selv ødelægge stellet og mejsle et stelnummer ind eller betale en dansk cykelhandler for at gøre det.
Det er simplethen for bøvlet og i særdeleshed konkurrenceforvridende.

Det skal du ikke, eftersom pligten til at sætte stelnummer på en cykel kun gælder ved import til videresalg. Men det kan muligvis være et krav fra dit forsikringsselskab
https://www.politi.dk/da/aktuelt/Sporgsmal...

Du kommer til at kigge meget langt efter en EU-ordning, idet Danmark er det eneste EU-land som kræver stelnumre på solgte cykler.

Hvis det fremtidige obligatoriske danske stelnummer består af en radio-forstærket NFC-chip som kan aflæses på flere meters afstand, og dermed misbruges til tracking af enten kommercielle aktører eller staten (ANPG for cykler), kan det uden tvivl blive meget populært at købe privatlivsvenlige cykler i Tyskland.

Det er muligt at disse cykler ikke kan forsikres i Danmark, men dit privatliv er vel mere værd et et par tusinde kroner. Og i det lange løb går tabet på stjålne cykler vel lige op med den sparede forsikringspræmie. Det giver generelt ikke mening at forsikre små tab, så en selvrisiko på nogle tusinde kroner er en fornuftig ting.

Jesper Lund
IT-Politisk Forening

  • 1
  • 0

Er det ikke alment kendt at cykler typisk ikke længere er dækket af indboforsikring ? Det passer fint med årstal nævnt i artiklen.
Da vi i 2012 købte to halvdyre elcykler oplyste sælgeren heldigvis at de ikke ville være dækket af vores indboforsikring ? Jo, den er god nok... Børnecykler med op til 6" eller 8" hjul vil dog være dækket.

Vi ringede lidt rundt til forskellige selskaber, den er go nok :-) så måtte de jo indrages i forsikringen mod en mer-betaling :)

Hvis man tror at det med dækning af cykel under indboforsikring er løgn, så læs sidst tilsendte police !

Her står temmeligt sikkert også at f.eks. dit TV eller radio heller ikke er dækket ? Med mindre du altså har en særlig elektronikforsikring !

Fald i antal cykeltyverier ?

Aksel

  • 1
  • 2

Faktisk en rimelig god idé at lade parkeringsvagter finde stjålne cykler mod en mindre godtgørelse, men jeg kan forestille mig, at deres firma ville stille sig i vejen for tiden brugt på dét, eller kræve del i findelønnen.

Hvor pokker var det jeg hørte, at pensionester gik rundt og fandt stjålne biler? I hvert fald en bedre bi-indtjening end at samle flasker, tænker jeg. Med mindre cyklerne (angiveligt) overvejende stadig forsvinder til udlandet?

  • 0
  • 0

"3: Voldsanmeldelser er steget med ca. 25% alene fra 2015 til 2016! Hvorfor mon, bum bum.
4: Seksualforbrydelser er steget med 49% fra 2015 til 2016! Hvorfor mon, bum bum."

Ja, men nok ikke den grund du ønsker at det skal være, ligesom der skrives i den artikel du henviser til, så skal stigningen i anmeldelser af voldtægt og voldsanmeldelserne formentlig ses i sammenhæng med en ændret praksis hos politiet ved registrering af denne type forbrydelser.

I sidste ende kan et enkelt år med stigning ikke rokke ved den generelle tendens, nemlig at kriminaliteten længe har været støt faldende.

  • 2
  • 2

Din tekst oser langt væk af at du jo nok mener at der er en række udlændinge der er begår mere kriminalitet. Anderledes kan jeg desværre ikke tolke den.

Det er en typisk DF-udmelding.

Hvis man leder efter forklaringer så er det vel også tilladt at komme med forslag der ikke nødvendigvis er statistisk underbygget?

Dog vil jeg formode at DF er imod cykeltyverier så det er nok de færreste cykeltyve der stemmer DF :-)

Umiddelbart kan jeg komme i tanker om følgende årsager til faldet:
- Selv vores minimale grænsekontrol gør det mindre attraktivt at fragte store partier stjålne cykler ud af landet.
- Cykler kan idag være så billige at de er "brug og smid væk", derfor er der vel også stigende problemer med at bortskaffe dem der hvor de bliver smidt. Kun de der har købt dyre cykler får dem vel stjålet og anmelder det?
- Kriminaliteten blandt den del af ungdommen der taler flydende dansk er stærkt faldende selvom der nok indgår en del cykeltyverier - kriminaliteten blandt den øvrige ungdom retter sig nok mere mod motorkøretøjer end mod cykler.
- En stadig større del af ungdommen idag har ikke engang en teknisk formåen der rækker til at have lys på cyklen - der findes ikke nogen app til det - og endnu mindre til at stjæle cykler :-)
- Vores generation er holdt op med at stjæle cykler, og tyverier af gangstativer og rollatorer er ikke med i statistikken :-)

  • 4
  • 1

For det er endnu en ting, som vor efterfølgende generation heller ikke forstår :)

Så man gør dem også en bjørnetjeneste, ved at pege på at når de skriver "massiv" faktisk mener stor/stort og hvad det betyder på dansk....ikke hul og at bjørnetjeneste som de opfatter den, er det modsatte af en "massiv" tjeneste :)

  • 2
  • 2

Jamen vi tilhører vel en generation der var priviligeret af at vores underholdning som børn og unge var at læse bøger - for mit vedkommende tegneserier - men det gav en god basis for at tilegne sig viden og blive klogere.
Nutidens underholdning trækker snarere i den modsatte retning, så for mange unge føles det nok bare som en sur pligt at skulle læse bøger?

Jeg er B-menneske så tit er mørket faldet på når jeg går ture for at røre de gamle ben - her har jeg ikke undgået at bemærke at rigtig mange cyklister kører uden lys, jeg tror endda at det køn man traditionelt forbandt med ingeniørgerningen er overrepræsenteret :-)

  • 1
  • 3

Jeg er lidt spændt på hvad man finder ud af med det nye stelnummer system.

Når politiet ikke har tid til at efterforske cykeltyverier, selv når der er anmeldelser om organiseret cykeltyverier, har jeg meget svært ved at se, at "digitale stelnumre", der kan aflæses på flere meters afstand, skulle gøre en forskel.

Derimod kan systemer der broadcaster et persistent ID misbruges til tracking og overvågning.

Egentligt er jeg mest spændt på hvor kort tid der vil gå før de kriminelle finder ud af at eliminere systemet.
Nej jeg håber det kan være anvendeligt, om ikke andet så for at få de rigtige tal frem hvor cyklerne bliver af. Og spændt på hvordan systemet kan blive brugt til at spore cykler.

Overvågning! bare det ikke er kriminelle der overvåger mig. Hvis jeg vil skjule mig for systemet vil jeg bare hyre en arbejdsløs til at køre rundt på min cykel og med min mobil telefon i lommen. Så kan jeg uforstyrret og med alibi i orden udføre mine mørke gerninger.
Så hvad er den overvågning lige værd ?

  • 0
  • 0

Hvis man så lige kan få en terror-vinkel på det også, så skal der nok ske ting og sager med prioriteringen

- det er faktisk ikke så langt ude, som du (måske?) selv tror:
I midt-90erne gjorde jeg tjeneste ved et militært hovedkvarter i Belgien; hvis man ville have lov at medtage/parkere sin cykel inden for hegnet, skulle den være forsynet med en 'nummerplade', udstedt af myndigheden! ;)

(Jeg tror forsigtigheden skyldtes, at man havde haft uheldige erfaringer med cykelstel, der var blevet brugt som 'rørbomber'(?))

  • 1
  • 0

Hvor langt tid tror i der går fra cylkerne kan indentificeres unikt og forbindes med ejermanden til der indføres registrerings og vægtafgift på cykler, de koster jo både i administration og slider på vejene....

  • 0
  • 0

@Lars Røssell Nårh... du må da stemme radikal med de holdninger. Stikker du også hovedet i jorden som en struds? Hvorfor mener du at det er i orden at stemple folk som det eller andet bare fordi de har en anden holdning end dig?

  • 2
  • 1

har været i kraftig stigning, men ikke nok til at forklare faldet i anmeldte cykeltyverier.
Man må ellers formode at det nok er de samme kriminelle. Varen er nem at snuppe og nem at omsætte.
Så klapvogn og barnevogn kunne lige så godt indgå i det nye stelnummer system.
Kan det monteres på allerede eksisterende cykler ?

  • 0
  • 0

Hvor langt tid tror i der går fra cylkerne kan indentificeres unikt og forbindes med ejermanden til der indføres registrerings og vægtafgift på cykler, de koster jo både i administration og slider på vejene....

ja alle har vel en cykel eller kunne godt tænke sig at eje en. 100kr over skatte billeten ville ikke være urimeligt. Systemet er vel automatisk lige som de nye nummer plade scannere.

Slid på vejene !! hov hov de alternativer der er til cykel er meget store og tunge, de slider 100 gange mere på vejene og trængsels belaster 5-10 gange mere.
De skal tvært i mod have penge tilbage for at have udført dagens gode trafik handling.

  • 0
  • 0

@Simon Hørlyck "ændret praksis i registrering". Hmm... mon det ikke nærmere skyldes at tallene ikke underbygger dine holdninger der er problemet?


Du kunne også læse det link der diskuteres ud fra... http://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml...

CITAT fra link:

Stigningen i anmeldelser af voldtægt skal formentlig ses i sammenhæng med en ændret praksis hos politiet ved registrering af voldtægtsanmeldelser.
Stigningen i seksualforbrydelser mod børn og i utugt skyldes for en meget stor dels vedkommende en enkelt sag med mange forhold.

  • 1
  • 0

Jeg tror at grunden for de manglende anmeldelser, er en almindelig resignation og at almindelige cykler er så billige, som de er det i dag.


@Bjarke,
en stor del af tyverierne skyldes nok at bander fra udlandet gennem flere år hat !importeret" brugte danske cykler. Min gamle cykel med 7 gear blev fjernet fra min car port for et par år siden, jeg regner med at en bil fra Polen kom forbi og fjernede den.
TV fulgte således en cykel til det sted i Polen, hvor den stod til salg.
Måske er markedet mættet her?

  • 1
  • 1