Cykeltrafikken falder markant - selvom der er korrigeret for corona

Plus9. marts 2022 kl. 14:445
Cykeltrafikken falder markant - selvom der er korrigeret for corona
Trods den seneste udvikling cykler Københavnerne stadig mere end resten af befolkningen. Illustration: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Generelt set cykler danskerne mindre og mindre. Som noget nyt gør udviklingen sig også gældende i København, hvor åbningen af en ny metrolinje kan være en af årsagerne.
Artiklen er ældre end 30 dage

København bliver ofte omtalt som “verdens bedste cykelby", men faktisk er cykeltrafikken faldet markant de seneste år.

Det viser tal fra Transportvaneundersøgelsen, som I sidste uge blev præsenteret for Transportministeriet på et cykelseminar.

Selvom hovedstaden oplevede en vækst i cyklismen i 2017, hvor S-togslinjerne var hårdt ramt af sporarbejde, har cykeltrafikken generelt været faldende i hele landet siden 2014.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
5 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
14. marts 2022 kl. 12:53

Den nye Metrolinje spiller helt sikkert en rolle i kombination med et takstsystem, der gør det fordelagtigt at foretage korte rejser. Vil man problemet til livs, er der ingen vej uden om at ændre takstsystemet, så de korte rejser bliver dyre og de lange rejser billigere. Det vil måske også kunne få flere til at stille bilen og tage kollektiv transport i stedet.

4
10. marts 2022 kl. 15:41

El-løbehjul har deres egen kategori, men kan ikke forklare faldet i cykeltrafikken.

3
10. marts 2022 kl. 11:37

Jeg har ikke kunne se at el-løbehjul bliver betragtet som en selvstændig transportform. Men hvis det bliver registreret som gang, så kan det forklare en del af faldet af cykeltrafikken.

2
9. marts 2022 kl. 23:52

Det er sikkert svært at skrive om et emne som forfatteren har en selvforståelse af. I hvert fald er det en lidt tåget forklaring, at pga ejerskab af en bil er der sandsynlighed for, at tidligere cykeltransport er faldet. Ja, biler er noget djævelen har opfundet, men en ny metrolinje er åbenbart endnu værre, den er ikke blot en sandsynlig anledning til at cykeltransporten er faldet, den er uden tvivl en væsentlig anledning. Meget bekymrende konklusion. Jeg kører videre, på cykel, i bil og en dag skal jeg prøve den nye metrolinje.

1
9. marts 2022 kl. 18:33

Artiklens tekst er fin, men overskriften er misvisende - vi har IKKE korrigeret for Corona.