Cykeltrafikken falder markant - selvom der er korrigeret for corona
København bliver ofte omtalt som “verdens bedste cykelby", men faktisk er cykeltrafikken faldet markant de seneste år.
Det viser tal fra Transportvaneundersøgelsen, som I sidste uge blev præsenteret for Transportministeriet på et cykelseminar.
Selvom hovedstaden oplevede en vækst i cyklismen i 2017, hvor S-togslinjerne var hårdt ramt af sporarbejde, har cykeltrafikken generelt været faldende i hele landet siden 2014.
- emailE-mail
- linkKopier link

- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Den nye Metrolinje spiller helt sikkert en rolle i kombination med et takstsystem, der gør det fordelagtigt at foretage korte rejser. Vil man problemet til livs, er der ingen vej uden om at ændre takstsystemet, så de korte rejser bliver dyre og de lange rejser billigere. Det vil måske også kunne få flere til at stille bilen og tage kollektiv transport i stedet.
El-løbehjul har deres egen kategori, men kan ikke forklare faldet i cykeltrafikken.
Jeg har ikke kunne se at el-løbehjul bliver betragtet som en selvstændig transportform. Men hvis det bliver registreret som gang, så kan det forklare en del af faldet af cykeltrafikken.
Det er sikkert svært at skrive om et emne som forfatteren har en selvforståelse af. I hvert fald er det en lidt tåget forklaring, at pga ejerskab af en bil er der sandsynlighed for, at tidligere cykeltransport er faldet. Ja, biler er noget djævelen har opfundet, men en ny metrolinje er åbenbart endnu værre, den er ikke blot en sandsynlig anledning til at cykeltransporten er faldet, den er uden tvivl en væsentlig anledning. Meget bekymrende konklusion. Jeg kører videre, på cykel, i bil og en dag skal jeg prøve den nye metrolinje.
Artiklens tekst er fin, men overskriften er misvisende - vi har IKKE korrigeret for Corona.