Cykelsti på bro over Femern Bælt koster en halv milliard
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Cykelsti på bro over Femern Bælt koster en halv milliard

Først krævede cyklist-entusiaster cykelsti over Farø-broerne. Afvist! Så stillede de kravet til Storebæltsbroen. Afvist! Og til Øresundsbroen. Afvist!

Nu håber de så, at gennembruddet for broelskende cykelentusiaster kommer på den kommende faste forbindelse over Femern Bælt.

Medlem af trafikudvalget Pia Olsen Dyhr (SF) har spurgt transportminister Hans Christian Schmidt (V) om prisen på etableringen af en sikker cykelsti over en kommende Femern Bælt-bro.
Og af svaret fremgår det, at en tosporet cykelsti i forbindelse med en broløsning vil medføre »en merudgift i anlægsfasen på i størrelsesordenen 300-500 millioner kroner. Hertil kommer øgede udgifter til drift, overvågning og vedligehold.«

Cykelsti giver indtægter til samfundet

Femern A/S oplyser videre, at en cykelsti i forbindelse med en tunnelløsning vil være dyrere. Og så fortæller selskabet, at en cykelsti på en fast forbindelse af denne kaliber vil medføre en række udfordringer af sikkerhedsmæssig, trafiksikkerhedsmæssig og praktisk karakter.

»Det var blandt andet på denne baggrund, at hverken Storebæltsforbindelsen eller Øresundsforbindelsen blev udstyret med cykelstier,« hedder det i svaret fra transportministeren.

Men SF mener fortsat, at en fast cykelforbindelse mellem Lolland og Femern kan være en god idé - selv i lyset af de voldsomme ekstraudgifter, som en cykelsti vil medføre. En cykelsti på broen vil nemlig også kunne generere nye indtægter til det danske samfund.

»De tyske cykelturister lægger rigtig mange penge i Tyskland, Holland og Østrig - men ikke i Danmark. Her kunne der måske være et perspektiv i at trække en ny form for turisme til Danmark,« siger Pia Olsen Dyhr.

Hun fortsætter:

»I Danmark kalder vi os verdens bedste cykelland, og så er det vel naturligt også at have en cykelsti på Femern-broen.«

Cyklister kan sagtens tåle hård vind

Tager man et dyk i arkiverne, viser det sig, at det er nogenlunde de samme arugmenter, der har blokeret for anlæggelse af cykelsti på de store danske broer fra Farø og fremefter.

Argumenterne handler om det store vindpres, som cyklisterne vil kunne blive mødt med på broen. Det handler om de manglende muligheder for at kontrollere antallet af cyklister, som bliver sendt ud på broen. Det handler om, at de lange afstande hen over broerne vil betyde, at cykelstierne ikke vil blive brugt.

Dansk Cyklist Forbund har rutinemæssigt forsøgt at imødegå disse argumenter. Man har blandt andet påpeget, at så længe vindforholdene tillader biler med campingvogne at køre ud på broen, vil der heller ikke være nogen fare for cyklisterne.

Ligeledes har man peget på, at det sagtens kan lade sig gøre at gøre det attraktivt for cyklister at krydse f.eks. Femern Bælt i en tunnel - i udlandet er der mange eksempler på lange tunneller, der også er åbne for cyklister.

Ud over Dansk Cyklistforbund har også Lolland Kommune og Det Økologiske Råd udtrykt ønske om bro-cykelstien.

Femern A/S ønsker ikke at uddybe sit anlægsestimat på den dobbeltsporede cykelsti over for Ingeniøren.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Uden en cykelsti hen over broerne tager man folks frihed til at kunne cykle som de vil. Prøv bare at få en Christiania cykel hen over storebælt eller øresundsbroen.

Med hensyn til vind, så kunne man sætte læ skærme op. Det vil sikkert også være rart den dag man skal bruge cykelstien til at evakuere folk fra biler/tog på broen.

  • 0
  • 0

Fuldkommen latterligt forslag der vil få prisen på broen til at stige og derved vil billetpriserne også blive meget dyrere.
Det vil sikkert blive så ekstremt dyrt at cykle over broen at ingen vil gøre det...

  • 0
  • 0

Fuldkommen latterligt forslag der vil få prisen på broen til at stige og derved vil billetpriserne også blive meget dyrere.
Det vil sikkert blive så ekstremt dyrt at cykle over broen at ingen vil gøre det...

Jeg tror deres ide var at det skulle være gratis

  • 0
  • 0

Hvis turistforeningen kan spæde til så brugerbetalingen passer, så er det da et udemærket forslag.

Men hvis Lolland turisforening virkelig har 500mio til at brænde af på et projekt, så giver det nok mere turisme at investere i et fintmasket stisystem der ikke følger det overordnede vejnet, men med et forløb gennem roe og jordbær og kartoffelmarker, langs søer, gennem skove og via naturpladser, vandrehjem, og campingpladser.

For væsentligt mindre end 500mio kr kunne man indrette og drive nogle specialbyggede cykel busser (også til vandrefolket), de kunne være indrettet i stil med S-togets vogne til cykler og barnevogne, og de kunne f.eks også have frisk luft til 30 minutter med, løsningen vil tilmed være egnet som aktivt st-by til evakueringsopgaver, hvis f.eks en turistbus får motorstop.

  • 0
  • 0

SF siger: fast cykelforbindelse mellem Falster og Femern kan være en god idé.

Sikkert, men jeg tror det ville være billigere at bygge den sammen med den tog/ bil broen fra LOLLAND til Femern. Der også noget kortere..

  • 0
  • 0

Uden en cykelsti hen over broerne tager man folks frihed til at kunne cykle som de vil. Prøv bare at få en Christiania cykel hen over storebælt eller øresundsbroen.

Uden en cykelsti på motorvejene tager man folks frihed til at kunne cykle som de vil.
Man kan heller ikke bruge sin frihed, til at køre traktor eller ride hvor man vil

  • 0
  • 0

For væsentligt mindre end 500mio kr kunne man indrette og drive nogle specialbyggede cykel busser (også til vandrefolket), de kunne være indrettet i stil med S-togets vogne til cykler og barnevogne, og de kunne f.eks også have frisk luft til 30 minutter med, løsningen vil tilmed være egnet som aktivt st-by til evakueringsopgaver, hvis f.eks en turistbus får motorstop.

Ja, det gjorde man også et enkelt år på storebælt, så blev den løbende udgift sparet væk. Det skal være en engangs investering, ikke en løbende udgift.

  • 0
  • 0

[quote]Uden en cykelsti hen over broerne tager man folks frihed til at kunne cykle som de vil. Prøv bare at få en Christiania cykel hen over storebælt eller øresundsbroen.

Uden en cykelsti på motorvejene tager man folks frihed til at kunne cykle som de vil.
Man kan heller ikke bruge sin frihed, til at køre traktor eller ride hvor man vil[/quote]
Vrøvl, man kan sagtens anlægge cykelstier langs motorvejene. Det gør ikke så meget at der ikke er cykelsti langs Farøbroen, for man kan cykle via storstrømsbroen. Problemet ligger i hvis man skal fra Lolland til Tyskland på cykel. Eller fra Sjælland til Fyn på cykel. Det er helt umuligt. Derfor skal der være cykelstier langs de store broer.

Traktorer og heste har slet ikke samme behov som en cykel for at komme hen over storebælt.

  • 0
  • 0

Et studentprojekt på DTU viste, at det ville koste 70-200 Mkr at etablere sti på Storebæltsbroen og afviste alle andre argumenter mod det. Alligevel undlod man at lave dem, til evig ærgrelse.

Hvis prisen er så vigtig, så burde man måske tænke TO gange inden man lavede to SÅ brede og fine nødspor - ingen cykelsti i Danmark har så fin kvalitet, uafbrudt forløb, god udsigt etc. Dobbelt åndsvagt, at man ikke tænker så vidt som at kombinere funktionerne.

Grundlæggende er det nok bare svært for beslutningstagerne at forestille sig, hvor langt seriøse cyklister bevæger sig. Det vil da være et KÆMPE scoop og super PR, hvis vi har en høj bro mellem Danmark og Tyskland, hvor man kan cykle over. Storebælt ville stadig være på ønskelisten.

Venlig hilsen
Søren "100 km kan man da altid køre" Pedersen

  • 0
  • 0

...at give cyklisterne gratis togbilletter de næste 50 år.

Hvad hjælper det når de ikke kan (storebælt) eller må (øresund) være i toget bare fordi de kommer med en Christiania cykel fordi de er på cykelferie med ungerne? Eller en longjohn? Eller har en cykeltrailer med?

  • 0
  • 0

er det ikke muligt at komme over hverken sund eller bæltet med f.eks. knallert eller 45´er - ret irriterende. Jeg kører dagligt over øresund - og har måttet droppe min ellers fine 45´er og investere i en motorcykel for at kunne komme over. hvor fedt ville det ikke være også at kunne cykle eller gå over, når vejret er godt....Ja en halv milliard er også penge, mange endda - men man kunne jo mindske bredden på de fine nødspor og lade cyklerne komme til- vi betaler gerne for fornøjelsen..Mon ikke en del af det forventede overskud fra bil og togtrfikken kunne bruges til at financiere en cykel og gangsti. Ellers kan vi ikke helt kalde os et cykelland...

  • 0
  • 0

Jeg kunne ikke drømme over at cykle over en bro sammen med hundredvis af biler. Det svarer til at cykle på en trafikeret bilvej - det er der overhovedet ikke noget sjov ved, tværtimod bliver man i dårligt humør af det. Man fremmer cyklismen bedst ved at lave dedikerede cykelstier, som er adskilt fra den øvrige trafik. Vi skal ikke have flere cykelstier hæftet på bilernes veje som det tynde øl - og det svarer dette forslag til. Sørg for at der bliver gode muligheder for at man kan tage sin cykel med i toget, hvis man skal over broerne, og brug de gode kræfter på at fremme de lukkede cykelstier inde i landet og ikke mindst i byerne, hvor der er brug for dem, og hvor den gode udvikling så småt er i gang.

  • 0
  • 0

Jeg kunne ikke drømme over at cykle over en bro sammen med hundredvis af biler. Det svarer til at cykle på en trafikeret bilvej - det er der overhovedet ikke noget sjov ved, tværtimod bliver man i dårligt humør af det. Man fremmer cyklismen bedst ved at lave dedikerede cykelstier, som er adskilt fra den øvrige trafik. Vi skal ikke have flere cykelstier hæftet på bilernes veje som det tynde øl - og det svarer dette forslag til. Sørg for at der bliver gode muligheder for at man kan tage sin cykel med i toget, hvis man skal over broerne, og brug de gode kræfter på at fremme de lukkede cykelstier inde i landet og ikke mindst i byerne, hvor der er brug for dem, og hvor den gode udvikling så småt er i gang.

Hvis den bare er i behørig afstand, eller måske endda sænket/hævet over bilbroen, så kan jeg ikke se nogle problemer med at der er en cykelsti samme sted. Jeg brugte det fx. på Fehmernsund, guldborgsund, storstørms og på broen imellem Amager og Advedøre.

Men ja, knallerter er også et problem. Jeg ser som cyklist ingen problemer med at dele en vejbane med knallert 45 bare at den er bred nok med gode nok oversigtsforhold.

  • 0
  • 0

Der er ingen tvivl om at den PR-mæssige værdi ved en cykelsti løsning er enorm, og mange vil se muligheden for at cykle hele vejen som både et tilbud og en udfordring.
- Hvis man tror det kun drejer sig om at fragte cyklister fra A til B på den billigste måde, så mangler man i den grad visioner!

Der skal sættes tal på gevinsten så vi kan vurdere omkostningerne på et sagligt grundlag - gerne uden at det rodes sammen med diskussionen om hvem der skal betale.

PR, sundhed, CO2-besparelser, turisme - hvor meget er det værd?
Lad os få nogle tal, så kan se om vi har en business case eller ej.

  • 0
  • 0

Det ville være virkelig godt med en cykelsti på Fehmern-forbindelsen, hvis det bliver en bro. Selv om det var langt bedre på Øresundsforbindelsen, der ligge mellem to byområder.

Men prisen er vigtig, og man skal naturligvis se på, hvad man ellers kan få for pengene. Jeg tvivler blot på, om nogen har lagt hovedet i blød for at finde en billigere løsning.

  • 0
  • 0

En cykelsti i 65m højde over havet ?

Har I nogen ide om hvor meget det blæser deroppe ?

Glem det.

Brug den halve mia til at gøre det billigere at tage cyklen med toget...

Poul-Henning

  • 0
  • 0

En cykelsti i 65m højde over havet ?

Har I nogen ide om hvor meget det blæser deroppe ?

Glem det.

Læ hegn?

Brug den halve mia til at gøre det billigere at tage cyklen med toget...

Hvad så med knallerter? både 30 og 45, for slet ikke at tale om handikap-knallerter. Dem kan du ikke have med toget.

  • 0
  • 0

Skal der være en klimatilpasset cykelforbindelse ifm evt. Femernbro,
ligesom Øresund og Storebælt også skal gøres farbare for cykler, ja, og en evt Kattegat-bro skal også være med cykelsti.
Innoshima-bridge i Japan inkluderer seks mega hængebroer, på stribe, i et 'udkantsområde', der er naturligvis cykelsti hele vejen.
Også Bay-bridge i S.Fr er igang med cykelsti, endelig.

  • 0
  • 0

Vi har brugt 235 millioner på Forsvarskommandoens flytning.
Regeringen har brugt 233 millioner kroner på kommissioner.
For ikke at nævne Tinglysnings-forsinkelserne der kostede danskerne en kvart milliard-OM MÅNEDEN!

500 millioner er åbenbart småpenge, så hvorfor ikke bruge dem på noget vi kan være stolte af?

  • 0
  • 0

Poul-Henning Kamp:

En cykelsti i 65m højde over havet ?

Har I nogen ide om hvor meget det blæser deroppe ?

Nix! Men jeg ved hvor meget det blæser i 67 meters højde. Det er en kæmpe turistattraktion at cykle over Golden Gate bridge. Det er dog væsentlig sværere at komme tip tops i bjergene nord for broen(ikke mindst pga vinden) eller cykle op ad Filbert street.

Filbert street kommer til at koste mig en tur til stillehavskysten mere. Mit ego har det svært med, at jeg manglede 10 meter før kræfterne slap op på den hårdeste stigning(31.5%). Næste gang bliver det Filbert street før bro og bjerge..
http://en.wikipedia.org/wiki/Filbert_Stree...

  • 0
  • 0

Vil foreslå Pia Olsen og Henriette Kjær, der bakker hende op, at de cykler over Storstrømsbroen (3,3 km lang og 28 m om havet) på en dag med solid vestenvind. I en del tilfælde vil vinden være så stærk, at det er nødvendigt, at trække med cyklen ovr broen for ikke at blæse omkuld.
Prøv så at forestille sig hvordan forholdene vil være på en bro, der er 65 m over havet, og 18 km lang. Prøv at forestille sig, hvordan det er for den cyklist, der, midt på broen, skal træde af på naturens vegne. Hvor? Eller den cyklist, der pludselig går sukkerkold? Eller vælter og slå sig halvt fordærvet? Her er ingen rastepladser, ingen lokummer, eller et hus ved vejen, hvor man kan få hjælp, hvis galt skulle være.
Udsigten vil være flot, men blæsten enerverende, og støjen fra de mange godstog, og biler vil være barsk. Her forudsættes det, at der kommer det trafikspring, som planlæggerne opererer med. Hvis ikke der kommer flere biler end 9.000 pr. dag i åbningsåret, så er det jo ikke noget problem.

Selvom jeg er inkarneret cyklist, så kan jeg sagtens finde andet, at bruge en halv mia til, og kan let pege på lokaliteter, hvor pengene vil gøre langt mere gavn - hele året. På broen vil cykelstien højest kunne bruges marts-
oktober. Hvor mange cykelturister vil mon bruge cykelstien udenfor feriesæsonnen? Den form for støtte til Udkantsdanmark, bliver lollikkerne ikke fede af. Er det virkelig alt hvad SF har at byde på?
Indsæt i stedet shuttletog a la Desiro, der hver halve time, bringer cykler, knallerter, Christianiacykler og hvad ellers over på 10 min. Billegere, hurtigere og mere bekvemt - og gem så kræfterne til man kommer til Femern eller Lolland.

  • 0
  • 0

Jeg tror deres ide var at det skulle være gratis

Hvem skal så betale?

Man kan jo ikke ligge regningen over på bilisterne hver gang noget skal betales. Syntes lidt det svare til at min nabo vil have mig til at anligge hans indkørsel for min regning fordi han cykler og jeg har bil. Det giver jo ingen mening og værst af alt rammer det jo rejsefriheden for dem i bil da det bliver dyere at køre over broen.
Syntes det er ved at blive nok med den snak om at det skal være dyrt at bruge bilen. Der er jo stadig en kæmpe afgift på biler samt store afgifter på brænstof og kommunerne fylder kommunekassen ved p-afgifter.
Om få år kommer elbilerne på markedet og så kan argumentet med at biler udleder mere co2 end offentlig transport ingen gang bruges mere.

  • 0
  • 0

Vil foreslå Pia Olsen og Henriette Kjær, der bakker hende op, at de cykler over Storstrømsbroen (3,3 km lang og 28 m om havet) på en dag med solid vestenvind. I en del tilfælde vil vinden være så stærk, at det er nødvendigt, at trække med cyklen ovr broen for ikke at blæse omkuld.
Prøv så at forestille sig hvordan forholdene vil være på en bro, der er 65 m over havet, og 18 km lang. Prøv at forestille sig, hvordan det er for den cyklist, der, midt på broen, skal træde af på naturens vegne. Hvor? Eller den cyklist, der pludselig går sukkerkold? Eller vælter og slå sig halvt fordærvet? Her er ingen rastepladser, ingen lokummer, eller et hus ved vejen, hvor man kan få hjælp, hvis galt skulle være.
Udsigten vil være flot, men blæsten enerverende, og støjen fra de mange godstog, og biler vil være barsk. Her forudsættes det, at der kommer det trafikspring, som planlæggerne opererer med. Hvis ikke der kommer flere biler end 9.000 pr. dag i åbningsåret, så er det jo ikke noget problem.

Selvom jeg er inkarneret cyklist, så kan jeg sagtens finde andet, at bruge en halv mia til, og kan let pege på lokaliteter, hvor pengene vil gøre langt mere gavn - hele året. På broen vil cykelstien højest kunne bruges marts-
oktober. Hvor mange cykelturister vil mon bruge cykelstien udenfor feriesæsonnen? Den form for støtte til Udkantsdanmark, bliver lollikkerne ikke fede af. Er det virkelig alt hvad SF har at byde på?
Indsæt i stedet shuttletog a la Desiro, der hver halve time, bringer cykler, knallerter, Christianiacykler og hvad ellers over på 10 min. Billegere, hurtigere og mere bekvemt - og gem så kræfterne til man kommer til Femern eller Lolland.

Læ hegn klarer vinden. Cykelryttere tisser over alt, de vil nok også bare gøre det på broen. Folk som vil cykle over broen ved godt at den er lang, og planlægger efter det. Hvis cyklenstien er i en passende afstand fra bilerne er det ikke noget problem med støjen. Nogen vil cykle der hele året, det er kun et spørgsmål om påklædning. DSB vil ikke have knallerter og lignende med toget. Problemet med et tog er også at det er en løbende udgift, som politikerne vil spare væk, præcis lige som de gjorde på storebælt. Der kørte et special tog det første år, og derefter intet.

  • 0
  • 0

Læhegn: ikke gratis koster 2-3 mio kr. pr. km 0 40-60 mio kr.
Cyklerytter tisser overalt: også op mod vinden? Og det andet? Mobilt lokum?
Passende afstand til bilerne: Hvor langt væk? 50 meter? 100 meter?
Cykler hele året: Også i sne og slud og 10 graders kulde i 65 m højde? Vis mig den cykelrytter - er det dig?
DSB vil ikke have knallerter og lignende med toget: Læs hvad jeg skrev - et ombygget Desiro med plads til de tohjulede.
Tog er en løbende udgift: Ja, og en løbende indtægt, såmænd.
Nej, politikerne sparede ikke bussen væk på Storebælt, der var ikke cyklister nok.

  • 0
  • 0

Læhegn: ikke gratis koster 2-3 mio kr. pr. km 0 40-60 mio kr.
Cyklerytter tisser overalt: også op mod vinden? Og det andet? Mobilt lokum?

De må sku bare holde sig. De kan vel pisse i den anden retning.

Jeg ved godt at læhegn koster, men det gør veje jo også. Og manglende landsdelssammenhæng. Hvis bare cykelstien er bred nok, og det bør den jo være så der kan køre både cykler, knallerter og knallert-45 så er læ hegn måske ikke nødvendigt.

Passende afstand til bilerne: Hvor langt væk? 50 meter? 100 meter?

En meter med autoværn imellem var alt rigeligt på fehmernsund broen. Men større afstand og læ hegn er da dejligt.

Cykler hele året: Også i sne og slud og 10 graders kulde i 65 m højde? Vis mig den cykelrytter - er det dig?

Ja, nogle gange cykler jeg også om vinteren. Som regel er det bare koldt uden sne/regn.

DSB vil ikke have knallerter og lignende med toget: Læs hvad jeg skrev - et ombygget Desiro med plads til de tohjulede.
Tog er en løbende udgift: Ja, og en løbende indtægt, såmænd.
Nej, politikerne sparede ikke bussen væk på Storebælt, der var ikke cyklister nok.

Det gjorde politikerne da, de kunne have valgt at køre videre alligevel for at hænge landet sammen. Nu får de da slet ingen kunder når de har lukket turen. Det tager tid at bygge en kundebase op.

  • 0
  • 0

Nej Tak..!
Men cykelisterne kan jo melde sig ind i Dansk Cykel Union og betale for engang skyld til noget som et abonnement og af disse midler kunne foreningen skrælle en lavgulvsbus for sæder og indrette den til cykel & knallert transportmiddel og få deres medlemmer over på en sikker måde over/under Femern.

  • 0
  • 0