Cykelbranchen hilser fælles test af elcykler velkommen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Cykelbranchen hilser fælles test af elcykler velkommen

Illustration: Biomega

Hvor langt kan en elcykel egentligt køre på en opladning, og hvor langt i forhold til andre modeller?

Det spørgsmål kan fremover besvares af ‘Normierten Reichweitentest R200’, en fælles testprocedure for elcykler udviklet af den tyske brancheorganisation for cykelindustri, Zweirad-Industrie-Verband.

Målet er at skabe en reproducerbar, uafhængig og realistisk test, der kan giver et retvisende billede af, hvor stor rækkevidde en el-cykel har. Specifikt når den bidrager med en trækkraft, der er det dobbelte af, hvad cyklisten jokker i pedalerne.

»En standardiseret test ville være glimrende, for nogle retningslinjer er meget positivt både for forhandlere og forbrugere. Så har man et fast sammenligningsgrundlag,« siger Flemming Chrone Rasmussen, bestyrelsesformand for FAPIC, Foreningen af Producenter og Importører i Cykelbranchen og direktør for Kildemoes A/S.

Han understreger, at markedet hidtil har savnet faste testprocedurer, som på tværs af alle fabrikanter og modeller kunne fastslå, hvad rækkevidden for el-cykler er.

»I dag har man en lang række forskellige tests, fra en masse forskellige magasiner og organisationer, og det er svært at finde rede i, hvilken cykel der kan hvad. Det ville være fremragende endelig at have en fælles løsning,« siger han.

Testparametre

En del testparametre er opridset. Der må ikke være ophold under testen, cyklen skal yde 200 procent af, hvad cyklisten leverer (omkring 70 Watt, gennemsnitligt over hele testen), trinfrekvensen skal være godt 60 rpm (+-8) og temperaturen skal være 23 (+/-5) °C.

Der er også parametre som hældning, tyngde for cykel og cyklist (100 kg tilsammen) og hastighed, som skal ligge omkring 20 kilometer i timen. Desuden skal testen gennemføres på en godkendt og standardiseret teststand.

Testen skal til slut kunne vise en præcis rækkevidde og batteriforbrug for hele elcyklen, opgjort i Wh pr. kilometer.

Eksempelvis: Reichweite R200 = 70 kilometer, batterikapacitet: 500 Wh, energiforbrug: 7,14 Wh/km

Ifølge Danske Cykelhandlere, solgte cykelhandlere i 2017 hele 34.528 elcykler i Danmark, det er langt mindre end de 375.129 almindelige cykler som blev solgt sidste år. Det er dog langt mere end de 7217 elcykler som blev solgt tilbage i 2012.

»Umiddelbart lyder det positivt, hvis det kan lade sig gøre at teste korrekt og sikkert. Jo mere forbrugeren kan få oplyst ved købet af elcykel, jo bedre,« siger Thomas Johnsen, direktør i Danske Cykelhandlere, som også repræsenterer en del af de danske cykelgrossister og fabrikanter.

»Man kan dog være nervøs for, at virkeligheden er en anden, end hvad testen siger. Det ansvar skal ikke være cykelhandlerens, men producenten af testen og testudstyret, så cykelhandleren ikke bliver en lus mellem to negle, hvis en kunde ikke får, hvad testen lovede,« siger han.

Også Flemming Chrone Rasmussen fra FAPIC og Kildemoes A/S er enig i, at det er altafgørende, at testen udføres korrekt og er til at stole på.

»Det skal være noget, hvor testen bliver valideret ordentligt og udført af en godkendt og uvildig person. Ellers kan det selvfølgelig blive problematisk,« siger han.

Accell Group, Bosch E-Bike Systems, Shimano und Velotech har alle været rådgivere på testens udformning.

Emner : El-cykler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Forbrugeren vil dog først helt forstå hvad watt pr kilometer betyder når de har brugt el-cyklen nogle måneder.
Og kun hvis der er en præcis watt måler der kan oplyse aktuel watt/km og noget gennemsnits måling.
Så tror jeg godt de fleste kan bruge lidt hovedretning og forstå hvorfor modvindsturen krævede mere af batteriet.

  • 0
  • 0

Det synes mig at være lidt overdrevne konditioner.
Jeg kører aldrig 20 km i timen, nærmere 15. Og mine godt nok gamle ben er ikke i nærheden af 70W ben skulle jeg tro. (Ok jeg er 76 år). Er der mon omregningsfaktorer?

Men ideen er da god. Det ville også være godt med andre prøver. Jeg købte en e- cykel prøvet af tænk (test vinder) og prøvede nogle andre inden jeg købte (alle lav indstigning). En jeg prøvede loggede ret meget med halen, men selv testvinderen er forbavsende ustabil. Nok frembragt af at motoren er i forhjulet.?

Jeg kan ikke lade være med at sammenligne med Shanghai. Da jeg kom der var der ingen e-cykler men en dag da jeg stod og ventede syntes jeg at der nu var dukket ret mange op, og jeg begyndte at tælle dem og kom til at ca 20% af cyklerne var e-cykler , nogle få år senere var det omvendt. Bliver det mon ligesådan her? (De kostede 2000kr i Shanghai))

Det jeg nu savner mest er nogen der opfinder standardiserede cykelstativer som man kan lænke cyklen (forhjul og stel) til. Der er for mange ensomme forhjul uden resten af cyklen som ses rundt omkring. Uden cykelstativ bliver e-cykler bare lige løftet op på et lad og kørt væk. Jeg ser ca nul e-cykler parkeret.

  • 0
  • 0

Forhåbentligt bliver dette til en IEC standard. IEC har allerede andre standarder for performance på elektriske produkter, feks. hvidevarer (TC59) og standarder for energieffektivitet. Efterfølgende kan den så gøres europæisk som EN via CENELEC.

Ved udviklingen af sådan en standard skal man dog lige huske de problemer der har være med at måle rækkevidde og udledning mv. for biler.

  • 0
  • 0

Ja jeg kigger og kigger. Men ingen der hvor jeg kommer. Har vist kun set en. Selvfølgelig uden batteri. Men ville man tage batteriet af for at gå ind og handle i et supermarked? Næh, den skal lænkes til noget nagelfast.

I vores aflåste cykelkælder er der dog 4-5 stykker, nogle andre er parkeret i en aflåst kælder inden i den aflåst kælder inden i et aflåst rum. Blandtandet min.

  • 0
  • 0

Jeg tror i øvrigt at strategien med at regne motor bidraget i procent er forkert.
På flad vej uden særlig vind giver min motor for meget med minimum settings, medens på en stejl bakke er det for lidt , det sidste reguleres let op.

En strategi som forsøger at holde mit bidrag konstant uanset situationen synes mere attraktivt. Og så skal det bidrag jeg skal give kunne indstilles.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten