Cykelbokse beskytter ikke mod højresvingsulykker
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Cykelbokse beskytter ikke mod højresvingsulykker

Cykelbokse, som i krydset mellem Vesterbrogade og Gasværksvej i København, bliver ikke anvendt efter hensigten. Illustration: Aalborg Universitet

Nye cykelbokse skal bekæmpe højresvingsulykker. Sådan lød budskabet, da Vejdirektoratet sammen med 13 kommuner i 2016 gik i gang med at optegne 57 cykelbokse over hele landet, som tillader cyklisterne at køre gennem lyskryds før biltrafikken.

Men cykelboksene har ingen mærkbar effekt på risikoen for ulykker. Det viser en evaluering af boksene, som trafikforskere ved Aalborg Universitet har foretaget for Vejdirektoratet. Forskerne har gennemgået flere end 3.600 timers videooptagelser fra syv kryds, før og efter at de fik malet cykelboksene. Her har de registreret 644 såkaldte konflikter eller næsten-ulykker mellem cyklister og svingende biler.

Læs også: Faktatjek: Kan vi køre hurtigere på motorveje uden at risikere flere ulykker?

»Undersøgelsen kan ikke påvise nogen effekt af cykelbokse i undersøgelsens syv ombyggede kryds, og ud fra undersøgelsen er det bedste bud, at en cykelboks ikke påvirker risikoen for højresvingsulykker og venstresvingsulykker mellem ligeudkørende cyklister og svingende biler i et signalreguleret kryds. En medvirkende forklaring herpå kan være, at boksen ikke synes at blive brugt,« skriver forskerne fra Aalborg Universitet.

Langt fra statistisk signifikant

Aalborg Universitet færdiggjorde allerede sin rapport sidste år, et halvt år efter beslutningen om at udbrede cykelboksene til hele landet. Men først i februar i år har Vejdirektoratet publiceret rapporten på sin hjemmeside, og den har ikke været omtalt i medierne eller i Vejdirektoratets nyheder.

Den største andel af konflikter sker med biler, der svinger til højre ind foran medkørende cyklister. Antallet af højresvingsulykker er faldet i de syv kryds, men faldet er langt fra statistisk signifikant. For venstresvingende biler foran modkørende cyklister er antallet af konflikter steget. Men også her er resultatet langt fra at være statistisk signifikant.

»Det er korrekt, at evalueringen ikke kunne påvise nogen effekt af cykelbokse i de syv ombyggede kryds. Resultaterne viste små ændringer i begge retninger, men de var ikke statistisk signifikante og kan derfor ikke bruges til at konkludere nogen sikkerhedsmæssig effekt,« skriver afdelingsleder for trafiksikkerhed Marianne Foldberg fra Vejdirektoratet i en email til Ingeniøren.

Bruger ikke boksene efter hensigten

En mulig forklaring er, at metoden til at identificere de såkaldte konflikter er for usikker. Ifølge rapporten er der blandt forskere en løbende diskussion om, hvor tæt det skal være på at gå galt, før der er tale om en konflikt.

Men en anden medvirkende grund til resultatet er, at cyklisterne ikke bruger boksene efter hensigten. Optagelserne viser, at de første cykellister til at holde for rødt lys ikke udnytter de optegnede bokses fulde areal. Derfor blokerer de for efterfølgende cyklister, som dermed stadig ender med at holde side om side med de højresvingene biler og lastbiler.

Læs også: Ansat fik kraftigt stød: Løsningen hedder potentialudligningskabler

»Problemet er, at de første cyklister, der ankommer til krydsets stopstreg, ingen grund har til at trække ud i cykelboksen, fordi de, når det bliver grønt, skal mod et punkt i krydsets fjerneste hjørne – både hvis de skal fortsætte ligeud eller skal til venstre. Hvis de anvender cykelboksen, skal de flette ind i den strøm, der kommer i den direkte forlængelse af cykelstien/banen. Dertil kommer, at de sidst ankomne, der måske kunne se en fordel ved at trække ud i cykelboksen, fordi de så har mulighed for at komme foran, ofte ikke har denne mulighed, fordi de højresvingende biler og de først ankomne cyklister blokerer,« skriver forskerne.

Ikke en dårlig idé

De syv undersøgte lyskryds ligger i Hjørring, Aalborg, Kolding, Odense, Frederiksberg og København.

Ingeniøren har også bedt Vejdirektoratet om at forholde sig til undersøgelsens resultater. Her vurderer afdelingsleder Marianne Foldberg, at cyklisterne endnu ikke har vænnet sig til at bruge boksene efter hensigten.

»Man kan ikke konkludere, at cykelbokse er en dårlig idé. Til gengæld tyder alt på, at når man laver om i et kryds, så tager det tid for cyklisterne at vænne sig til ændringerne og til at bruge cykelboksene. Det er derfor vigtigt, at kommunerne er i dialog med cyklisterne og får kommunikeret ud til alle, hvordan cykelboksene skal bruges. Vi holder øje med udviklingen vedrørende cykelboksene, og vi vil senere tage stilling til, hvorvidt de langsigtede effekter skal undersøges nærmere,« skriver Marianne Foldberg til Ingeniøren.

Rettet: Det fremgik før af artiklen, at Vejdirektoratet og de 13 kommuner indledte arbejdet med at optegne 57 cykelbokse i december sidste år. Det arbejde blev indledt i december 2016 og herefter evalueret.

Læs rapporten her: Evaluering Af Storskalaforsøg Med Cykelbokse by Ingenioeren on Scribd

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Måske en del af problemet??? Der er sikkert andre der som mig hører om cykelbokse for første gang her...

Et andet godt tiltag er de tilbagerykkede stoplinier for biler der skal dreje til højre - så de kan se cyklisterne. Problemet her er at bilisterne ikke overholder stoplinien....

  • 22
  • 2

...cyklister kender ikke færdselsloven. Selv dem som har kørekort glemmer ofte 75% af den lige så snart de sætter sig på en cykel.
* Vigepligt ? What me worry...
* Lyskryds ? Det er kun for biler
* Fodgængerovergange ? No shit, jeg er også blød trafikant!
* Vise af når man drejer ? så kan jeg jo ikke holde på mobiltelefonen!

  • 19
  • 23

På trods af, at evalueringsrapporten er et år gammel, så mangler der en plan for oplysningskampagner. Medierne er blevet flere, så hvor er oplysningerne gemt? Top Hemmeligt?
Vidste vejarbejderne hvad det var de skulle male?
Det virker som om der laves muligvis fornuftigt arbejde, ingen gider dog informere videre herom.
Udbyttet bliver derefter.
Faglig stolthed og ansvar hænger sammen, i dette tilfælde virker det ikke såe.

  • 8
  • 0

Victimblaming af værste skuffe. Stort set alle de cyklister, der bliver dræbt i højresvingsulykker, kører efter reglerne. Det er bilisterne og især lastbilchaufførerne, der skider på reglerne og fx svinger til højre uden først at se sig for.

  • 17
  • 15

Måske en del af problemet??? Der er sikkert andre der som mig hører om cykelbokse for første gang her...

Et andet godt tiltag er de tilbagerykkede stoplinier for biler der skal dreje til højre - så de kan se cyklisterne. Problemet her er at bilisterne ikke overholder stoplinien....

Jeg har nu svært ved at se for mig at ”din” manglende indsigt i disse cykelbokse eksistens har noget med problemet at gøre?

Hvis du kom til en lysregulering med tilsvarende anordning, ville du da gå i panik og kører cykellister ned? Nej vel!

Sker uheld virkeligt når alle holder stille og skal sætte i gang? Altså hvis en bilist er kørt over stoplinjen og holder stille? For hvis der er grønt må man jo godt kører frem over stoplinje ved højresving eller har jeg misforstået noget?

Nej disse uheld skal findes ved helt andre omstændigheder/situationer, som typisk opstår når den påkørte og påkører, altså begge parter, ikke har udvist den nødvendige agtpågivenhed, hvordan kommer vi dette problem til livs?

Der er alt for lidt opmærksomhed i trafikken og det er lidt svært at fange folks opmærksomhed med nogle felter på vejen som sjovt nok nærmest kun giver en falsk tryghedsfornemmelse.

Man kunne lave forsøg med separat grønperiode for cykellister (rød for biler) og omvendt. Dette ville give resultater men måske også lidt længere ventetid i lysregulering. Og er det ikke den manglende tid i folks program der bevirker at de tager chancer i trafikken og til tider ender i uheld?

  • 5
  • 5

Reglerne er ligegyldige for det er altid cyklisten, der slår sig: Vores eneste sikkerhed er at blive set og hvis man er i tvivl, så er man ikke blevet set.

  • 16
  • 1

Man kunne lave forsøg med separat grønperiode for cykellister (rød for biler) og omvendt. Dette ville give resultater men måske også lidt længere ventetid i lysregulering.


Dette er tilfældet i krydset Paderup BNoulevadr / Aarhusvej i Randers:

https://www.google.dk/maps/place/8960+Pade...

Om det virker ved kun VD / Kommunen.

Og er det ikke den manglende tid i folks program der bevirker at de tager chancer i trafikken og til tider ender i uheld?

Jo og dårlige/defekte spejle og distraktioner som mobil etc.

  • 0
  • 2

Trafiksikkerheden har kun nået det høje niveau den har i dag fordi næsten alle uheld forudsætter uopmærksomhed fra 2 parter. Eller at 1 er helt fra den (de skal bare ikke være på vejene). Drop alle de regler og fokuser på det grundprincip.

Jeg kunne aldrig finde på at køre over for grønt på cykel uden at se mig for. Det lære man efter at være kørt ned 2 gange (begge dog t-kryds)

  • 11
  • 1

Jeg har nu svært ved at se for mig at ”din” manglende indsigt i disse cykelbokse eksistens har noget med problemet at gøre?

Hvis du kom til en lysregulering med tilsvarende anordning, ville du da gå i panik og kører cykellister ned? Nej vel!


Som jeg læser Frank J. Andersens kommentar, så udtaler han sig som cyklist og ikke som bilist.

Og hvis cyklisten aldrig har hørt om en cykelboks før, så må der jo alt andet lige være større risiko for, at vedkommende ikke bruger den som forventet...

  • 12
  • 0

Forkørselsret


Forkørselsret eksisterer ikke(1). Måske har det en gang eksisteret, men det gør det ikke længere. I den gældende trafiklov er den eneste ret man kan opnå retten til at føre køretøj.

I trafikken har nogle flere pligter end andre, men ingen har nogen rettigheder. F.eks. kan nogen have højrevigepligt, men ingen har ret til at køre ind i dem der ikke overholder deres højrevigepligt.
Ligeledes har højresvingende motorkøretøjer pligt(2) til at holde tilbage for cyklister der skal lige ud i et kryds. Men det giver ikke cyklister ret til at køre ind i en bil der ikke overholder sin vigepligt.

Nogle har flere pligter end andre, men ingen har ret. Det er en vigtig forskel, og det bør gøre man tænker anderledes over sine trafikvaner end ellers.

1: Jeg kan i hvert fald ikke finde ordet "forkørselsret" noget sted her: https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710...
2: Tænker jeg. Jeg er ikke helt inde i ordlyden af den del at loven. Normalt holder jeg bare tilbage og undgår at køre folk ned.

  • 7
  • 2

Jeg må til min skam indrømme, aldrig at have hørt om eller set cykelbokse. For mig at se, er det en tåbelig opfindelse, der kan give anledning til uønskede konflikter. Cykelstien for sig, vognbanen for sig. Grønt lys for cykler og biler hver for sig. (I krydsvej såvel højre som venstresvingdbaner kan ligeudtrafikken være koblet sammen med cyklernes grønperiode.)
Det burde minimere højresvingsulykker, medmindre cyklister kører over for rødt. Yderligere kan der monteres trafikspejl på den første ampelstander frem i krydset.

  • 3
  • 1

Det gjorde jeg nemlig for mange år side. I Tyskland var der dengang et begreb, der hed forkørselsret (Ved ikke om det stadig findes.) Har siden taget kørekort til lastbil - anhænger - Erhvervskørekort til hyrevogn og bus. Gjort gennem flere år. Der har aldrig været tale om begrebet forkørselsret i dansk trafiklovgivning i disse mange år. Min datter har lige taget erhvervskørekort, og der er stadig ikke noget i lovgivningen, der hedder forkørselsret.

Vi har i Danmark noget, der hedder VIGEPLIGT!

Har brugt meget tid som fodgænger, cyklist, motor cyklist, privat billist og erhvervs billist - Altså været rigtig meget i trafikken.
Jeg ser næsten hver gang, jeg kører i Aarhus billister, der laver rødkørsel ved at krydse stoplinien, når der er rødt lys. Hvis vi brugte kameraer til at fange rødkørsel, ville det medføre en bøde samt et klip i kørekortet for at køre over for rødt.
Er man på den måde kørt over for rødt, og skal svinge til højre, ser man nok heller ikke cyklisterne i kryds, hvor de ellers holder foran bilerne.

Som billist frygter jeg for de cyklister, der opfinder deres egne regler. Måske fjerner det opmærksomheden, fra de, der overholder reglerne. (Kan selvfølgelig heller ikke lide billister, der kører efter egne regler)

Og ja tak til Paul Sehstedt's forslag om trafikspejl, så vi kan se cyklisterne fra bilerne. Det er bedre end at plastre flere spejle på bilerne, da de bare giver andre blinde vinkler.

Cykelbokse erfarer jeg først med dette indlæg. Skal den slags tiltag virke, bør der informeres kraftigt om dem. Jeg har svært ved at se en gavnlig virkning af disse.
Men jeg kan sagtens se, hvorfor mennesker, der har besluttet, de skal være der, ikke har interesse i at offentliggøre en stor undersøgelse, der kraftigt antyder, at de ikke virker. For det kunne jo forhindre at disse bokse ikke ender med at opstå i alle kryds i landet, og så er deres eftermæle jo ikke sikret. Og her i landet, er det tilsyneladende ikke strafbart. at skabe nytteløse eftermæler for sig selv.

  • 9
  • 0

Det er ukorrekt.

Som ivrig og entusiastisk cyklist - og desuden stor bilentusiast - cykler jeg dagligt ca. 40 km til og fra Københavns centrum. Og jeg ser mange, hyppige og eklatante lovbrud fra begge parter, foruden opførsel der måske ikke bryder loven, men er stærkt hensynsløs og egocentrisk. Herunder oplever jeg at en alt for stor andel af de cyklende er respektløse og ligeglade med deres egen og andres sikkerhed. Så den "victim blaming" der gives udtryk for her er i alt for mange tilfælde berettiget.

Cyklister med mobiltelefoner, hovedtelefoner, hørebøffer etc. bør elimineres fra trafikken (og ligeså for bilister).

  • 17
  • 0

”Optagelserne viser, at de første cykellister til at holde for rødt lys ikke udnytter de optegnede bokses fulde areal. Derfor blokerer de for efterfølgende cyklister, som dermed stadig ender med at holde side om side med de højresvingene biler og lastbiler”

Cyklister, tænker som bilister, - kun på sig selv:
• Pyt med, at JEG triller meget langsomt hen imod krydset og blokerer en svingbane for en bagvedkørende.
• Pyt med, at JEG er ukoncentreret, ikke får sat i gang ved grønt og triller langsomt over krydset. – JEG kommer over.
• Pyt med, at JEG ikke viser af, selvom andre holder tilbage for MIG.
• Pyt med, at andre har mere travlt end MIG. - JEG holder mig til yderbanen, selvom jeg ikke udnytter hastighedsgrænsen, - ja faktisk netop derfor…. Så kan de lære det kan de.
• .
• .
• JEG ænser ikke andre trafikanter og er i øvrigt ligeglad!

Tror egentlig ikke, at mere færdselspoliti vil afhjælpe noget som helst. – Det meste er slet og ret dårlig adfærd.

  • 15
  • 0

Man kunne overveje anden markering for cykelboksene, der gør det tydeligt, at det ikke er tilladt at holde og blokere. Jeg forestiller mig, at der i cykelboksen, kun er plads til en cykel forrest, og at der f.eks. er nogle cykel symboler med pil bag ved cykelboksen, der indikerer at cyklerne skal køre ind/op i cykelboksen. Derved vil cyklerne der er bag den forreste følge pilen, og lægge sig ind i cykelboksen.

  • 1
  • 0

Cyklister, tænker som bilister, - kun på sig selv:
• Pyt med, at JEG triller meget langsomt hen imod krydset og blokerer en svingbane for en bagvedkørende.
• Pyt med, at JEG er ukoncentreret, ikke får sat i gang ved grønt og triller langsomt over krydset. – JEG kommer over.
• Pyt med, at JEG ikke viser af, selvom andre holder tilbage for MIG.
• Pyt med, at andre har mere travlt end MIG. - JEG holder mig til yderbanen, selvom jeg ikke udnytter hastighedsgrænsen, - ja faktisk netop derfor…. Så kan de lære det kan de.
• JEG ænser ikke andre trafikanter og er i øvrigt ligeglad!


Cykelstierne er ikke lavet til personer der har travlt. Ved bilkørekort lærer du, at du skal holde tempoet, så du ikke blokerer. Dette gælder ikke cykler - mange cykelister er utrænet, og kan ikke starte hurtigt. Dem, der kører langsomt, ligger sig normalt i midten af cykelstien og blokerer. Sikkert fordi, at det ved langsomt kørsel, er svært at holde balancen, og cyklen er ikke retningsstabil. Det, som jeg syntes er mest generende, er når to cykelister kører ved siden af hinanden og blokerer.

  • 10
  • 1

når konceptet med cykelbokse ikke er en del af billisternes bevidsthed og kørevaner, er det livsfarligt for en cyklist at bruge dem. Uanset hvem, der er uopmærksom i trafikken, risikerer bilisten en skramme i lakken, mens cyklisten risikerer at dø.
Jeg er ikke ude på at forsvare uopmærksomme cyklister eller ulovlig kørsel på cykel - konstaterer bare, at nogle trafikanter er pakket ind i ca. et ton jern med en motor, der gør det muligt at slå ihjel på et splitsekunds uopmærksomhed. Det er den virkelighed, ´bløde´ trafikanter bevæger sig rundt i, og nok en af grundene til at de nye cykelbokse ikke er blevet en del af trafik-kulturen endnu...

  • 0
  • 0

Det er uendeligt ligegyldigt for der er ingen bilister, der bevist køre nogen ned, men hvis de er uopmærksomme, så sker det. Det er den barske virklighed for cyklister.

  • 4
  • 1

Som jeg læser Frank J. Andersens kommentar, så udtaler han sig som cyklist og ikke som bilist.

Og hvis cyklisten aldrig har hørt om en cykelboks før, så må der jo alt andet lige være større risiko for, at vedkommende ikke bruger den som forventet...

Jeg synes ikke det gør det bedre, beklager.

Hvis man som cykellist ikke forstå cykelboksen, kan jeg bedre forstå et stigende antal ulykker hvis det altså er tilfældet.

Der er ikke forståelse af boksen der er problemet, det er personen der skabte boksen der ikke forstod sine kunder! Mange cykellister er som udgangspunkt bange for trafikken, de tør ikke ligger sig venstre om højresvingende biler selvom det er det mindst farlige sted. tror du selv du får disse personer til at ligge sig helt ude til venstre i boksen som det var tiltænkt?

Man skal forstå at cykellister ikke er en homogen størrelse men at evner, risikovillighed osv. varierer fra person til person.

Hvis man vil opnå mere sikkerhed skal man skabe tryghed og ikke en falsk en af slagsen, dem der kører med hovedet oppe i røven, bilist som cykelist kan du ikke nå og man skal ikke lovgive mod idioti, for det rammer aldrig som tiltænkt, det er derfor vi har bøder og retssager.

  • 2
  • 1

de tør ikke ligger sig venstre om højresvingende biler selvom det er det mindst farlige sted.


De skal holde sig bag bilerne og ikke bevæge sig ud i nabovognbanen.
Bilister lærer at holde helt til højre i højresvingsbanen for at 'lukke af' for cyklister. Så nytter det ikke meget, af cyklister tager en tur venstre om og lægger sig 'foran' stoplinjen.
Man ser også ofte cyklister tage den op på fortovet forbi bilen/bilerne i højresvingsbanen.

  • 4
  • 6

Da jeg tog kørerkort i det herrens år 1997, skulle man spærre af for cyklisterne, hvis man skulle svinge til højre.
At cyklisterne så gjorde alt for at ridse og sparke til ens bil eller tog fortovet, viser bare at cyklister er idioter.

  • 5
  • 4

Der er ikke forståelse af boksen der er problemet, det er personen der skabte boksen der ikke forstod sine kunder!

Jeg er helt enig. Jeg er ikke trafikekspert, andet en som almindelig bilist og cyklist. Men min erfaring er at det er er overoptimistisk (læs: helt hen i vejret) at tro at en trafikant vil gøre noget som ikke er i deres egen egoistiske interesse. Som f.eks. er trække ud i en cykelbox når man holder først i køen. Der kommer bare ikke til at ske...

Desuden er det farlige ved højresving vel to diskrete situationer. Start fra rødt, hvor cyklisten ikke er nået op på højre med føreren af det svingende køretøj. Det, som cykelboksen forsøger at løse. Og en helt anden, hvor cyklisten kommer kørende bagfra lang tid efter der er blevet grønt og derved indhenter de(t) svingende køretøj(er) - ofte overraskende hurtigt. Som cykelboksen ikke har nogensomhelst virkning på.

Den eneste tilnærmelsesvis skudsikre løsning (i kryds med trafiklys) er vel at have separate grønperioder for biler og cyklister. Men det er delt ikke praktisk af hensyn til trafikflowet, og dels kræver det helt sikkert også udstyres med en solid bom a'la en jernbaneoverskæring for fysisk at forhindre cyklister i at suse over for rødt. Altså urealistist i praksis.

Den eneste praktiske løsning jeg kan komme i tanke om er kontinuær opmærksomhed på problemet. Dvs. skilte for cyklister i simpel klartekst: "Højresvingskryds - kør kun over når du er sikker på chaufføren har set dig". Og tilsvarende et nyt skilt for bilister med betydningen og evt. undertavle i klartekst "Cykelsti - vær opmærksom på ligeudkørende cyklister"). Det sidste placeret i øjenhøjde med et lastbilførerhus og suppleret med permanente 'kampagneskilte' ved indfaldsvejene på de gængse sprog for eksportchauffører, der forklarer skiltet og gør opmærksom på problematikken.

I de farligste kryds kunne de så kombineres med en teknisk løsning: En højresvingsalarm (f.eks. blinklys) for bilister, der aktiveres når der er detekteret stoppede eller medkørende cyklister inden for x meter af krydset. Og tilsvarende for cyklister når der er detekteret et højresvingende køretøj i krydset. Begge dele burde ikke være specielt besværlige at opnå med sensorer eller et kamera - men selvfølgelig dyrere end at male nogle striber på vejen.

Eller hvad? Vil det virke, eller er det nu mig der er overoptimistisk?

  • 3
  • 0

Hvis man som cyklist trækker ud til venstre (for at give plads til højre svingende cyklister ved grøn pil) så kan man med 100% sikkerhed se alle andre cyklister der skal ligeud stille sig langs fortovet hvor der nu er et hul - alene fordi cykelstierne generelt er for smalle.
Lav dog cykelstierne bredere overalt med så høje kantstene, at bilisterne respektere dem.
Lav derefter en mere trafiksikker stop linie for bilisterne, f.eks. 10 meter før cyklisternes og forsyn denne nye stoplinie med både helle anlæg og stander til stopsignal - så er der ikke noget at tage fejl af.
Mht. venstresvingende bilister der mangler total respekt for modkørende cyklister - så er det en gammel nyhed i hvert fald i Storkøbenhavn.
Forsyn lyskryds med sensorer (der gerne skulle kunne tåle regnvejr - det kan de ikke i dag) der registrere cyklister på vej, og lad dem få forrang (for at få flere til at cykle) for de modkørende venstresvingende bilister. Disse bilister skal have et rødt signal, indtil der er ikke er flere cyklister - piece of cake! Det koster selvfølgelig penge i anlæg, men hvad koster en højre- eller venstresvingsulykke for samfundet?
Måske Ingeniørens dygtige journalister kan regne lidt på dette regnestykke - det ligger da lige til højrefoden

  • 4
  • 6

Nu bor jeg i udlandet, og kender ikke dette tiltag. Jeg har ikke bemærket det sidst jeg var i Kbh. Men ud fra artiklens foto tror jeg, at enhver turist der kommer til DK ville opfatte "cykelboksen" som en parkeringsplads for cykler.
Facit: færdselsreglerne og skiltene i EU er fremragende harmoniserede så det er muligt at bevæge sig overalt. Lad være med at lave regionale "smarte tiltag". Kig på udformningen af kryds og cykelstier i stedet.

  • 2
  • 0

Jeg har i København bemærket, at man mange steder har lavet et vejforløb, hvor cykler og højresvingende biler fletter sammen i samme bane før et kryds. Jeg har ikke set denne løsning anvendt andre steder i landet.

Først syntes jeg, at det virkede ret sindssygt sådan at lede cyklerne ud i biltrafikken, men det ser faktisk ud til at fungere fint. I stedet for at have biler og cykler ved siden af hinanden, får man cykler foran biler eller biler foran cykler eller begge dele, afhængigt af, hvem der kom først. Når trafikanterne er placeret i forlængelse af hinanden, er risikoen for en højresvingsulykke stærkt reduceret, uanset hvem af de to trafikanttyper der er forrest.

Når man sammenligner med cykelboksene, virker det som to veje til at nå det samme mål - at få cykler og højresvingende biler placeret i forlængelse af hinanden - men den kombinerede bane ser for mig ud til at have et trafikflow, der mere naturligt leder cyklerne hen i den ønskede position.

Så et indlysende spørgsmål må være:
Er der lavet tilsvarende undersøgelser for denne løsning?

  • 2
  • 0

Cyklister, tænker som bilister, - kun på sig selv:


Det var da sikkert godt for dig at få luft.

Men er det umiddelbart gennemskueligt for en ligeudkørende cyklist, at han/hun skal placere sig til venstre i cykelboksen?

Hvis svaret er nej, er man nødt til at forklare befolkningen, hvordan cykelboksene skal bruges. Eller måske bare undlade at forsøge at lave løsninger, der kræver den slags forklaringer for at fungere.

Jeg har ikke set noget forsøg på at give en sådan forklaring til befolkningen. Jeg har set et enkelt nyhedsindslag på TV, da boksene blev indført.

Hvis folk ikke er blevet oplyst om, hvordan det er meningen, at de skal opføre sig i en situation, hvor den korrekte opførsel ikke er umiddelbart gennemskuelig, er det altså lidt letkøbt at udråbe egoisme som årsag til, at de ikke opfører sig som forudsat.

  • 1
  • 2

Er cykelboksen ikke afgrænset af en spærrelinje, som man ikke må overskride, hverken som cyklist eller bilist? Man kan se i bunden af billedet at en bil er på afveje. Er bilisterne varslet at der er en indskrænkning i kørebanen?

  • 0
  • 0

Kan ikke være mere enig.
Jeg cykler selv ca. 2000km om året og kører 45.000km i bil, så jeg ved da godt lidt om det.
Det er som om fodgængere og cyklister de glemmer at det er ligegyldigt at stå på sin ret, de skal huske de er de bløde trafikanter og når de ligger tværet ud på asfalten, er det ligegyldigt at man har ret.
Grundlæggende kan man vel sige at hvis man holdte sig til den gamle regel med at biler trak helt ind til kantstenen (Ved godt at mængden af cyklister gør at det ikke altid er muligt) og cyklister er foran eller bagved bilen, så sker der jo ikke noget og ingen er i blide vinkler.
Må indrømme jeg har aldrig så travlt når jeg cykler at jeg vil risikere at blive kørt ned.

  • 3
  • 0

Anyway er det rimeligt logisk hvorfor de ikke bliver brugt.
1: i højre side af cykelstien er der en forhøjning kaldet kantsten som 100% af alle cyklister bruger til at sætte benet ned på ved stop.
2: der er en grund til rækkefølgen på cyklisterne ved krydset. De fleste har afluret deres hastighed i forhold til de andre, og har selvfølgelig ikke lyst til pludselig at skulle flette ind og kæmpe om pladsen når cykelstien snævre ind efter krydset.
3: hvorfor skulle man frygte en højresvingsulykke når cykelstien er fyldt op med cyklister og stoplinien for biler er lagt bagved de forreste cyklister.

  • 4
  • 0

"Cyklister, tænker som bilister, - kun på sig selv:"

"Det var da sikkert godt for dig at få luft."

Det er bilister forundt at få noget luft. Der kan være rigtigt meget galde indespærret i sådan en bil kabine. Hvis arbejdstilsynet kom forbi ville bilen blive erklæret sundhedsskadelig på stedet og lukket ned. Den gode nyhed er at der kun er en der kan løse den galde inficeredes bilists problem. Med med mindre det er en livsstil at opsøge trafik galden.

  • 0
  • 5

Dejligt at man faktisk undersøger "nærved-hændelser" og bruger det som evaluering!

Jeg savner dog en differentiering mellem hændelser i forbindelse med igangsætning (skiftet til grøn) og hændelser ved gennemkørsel (hvor køretøjerne ikke har været i stilstand før de kører ud i krydset). Sker højresvingsulykker primært ved igangsætning eller ved gennemkørsel? Cykelboksene har nok størst effekt i forbindelse med igangsætning...

Min erfaring/fornemmelse som både cykelist, bilist og chauffør af vogntog er at den største fare er ved gennemkørende cykelister, ikke ved de startende.

Da det er svært/dyrt at separere cykler og biler spatialt kan man overveje at separere dem temporalt, giv dem grønt hver for sig. Det nedsætter selvfølgelig det mulige flow i krydset, medmindre man regulerer dem baseret på den faktiske trafik, men det er vel efterhånden indenfor det muliges kunst...

  • 5
  • 0

De skal holde sig bag bilerne og ikke bevæge sig ud i nabovognbanen.
Bilister lærer at holde helt til højre i højresvingsbanen for at 'lukke af' for cyklister. Så nytter det ikke meget, af cyklister tager en tur venstre om og lægger sig 'foran' stoplinjen.

Cykler må gerne føres venstre om biler i en højresvingsbane. Man skal dog blive i banen og naturligvis respektere stoplinjen. Der er masser af plads til at foretage den manøvre sikkert når bilisten har lukket korrekt af.

Man ser også ofte cyklister tage den op på fortovet forbi bilen/bilerne i højresvingsbanen.

Naturligvis uacceptabelt. Jeg synes dog ikke man ser det ofte længere - mange har lært at de må gøre som beskrevet ovenfor.

  • 3
  • 0

Hvor mange cyklister skal du så have set for at du kan generalisere til alle? Der er altid idioter men i forholdet bil vs. czkel er det altid cyklisten, der slår sig.

  • 0
  • 0

Øverste billed.
Jeg arbejder lige i nærheden og tænkte jeg ville slå et smut forbi og se det hele afviklet i virkeligheden. Cykelboksen er der ikke mere og det hele afvikles på normal vis.
Det blev ret hurtigt mere interessant at betragte en åbenlys dumhed fra det arbejdshold lige efter buen under teateret, som spærrede for gennemkørsel med automobil. Der var godt nok et skilt med vejarbejde, der skulle nok have været et skilt for blind vej med den tynde streg på toppen.(gennemkørsel for minimalt trængslende transportmidler).

Der var en konstant strøm af biler der så måtte vende om lige før buen, op til 3 på engang, sikke en gang kluddermor. Og her sker en næsten konfrontation/højresvingsulykke da en eddikesur varevogn vil liste sig over for rødt og har for travlt med at holde øje med alt muligt andet end den cyklist der får grønt næsten samtidigt.

  • 2
  • 0

Jeg har klippet lidt fra rapporten: http://www.vejdirektoratet.dk/DA/viden_og_...

"De dræbte udgør 22% af de dræbte og tilskadekomne ved lastbilulykkerne, 32% ved ulykker
med sættevogne, og 9 % af de dræbte og tilskadekomne ved de undersøgte ulykker med
busser. Ulykkerne med busser har en mindre alvorlighedsgrad end ulykker med lastbiler og
sættevogne."

7 dræbte i 2016:
"4 af ulykkerne er sket med en lastbil som modpart, og de resterende 3 er med sættevogne.
 Alle ulykker er sket i signalanlæg i byen, i dagslys, tørt vejr og med sigtbarhed. 4 af de 7
ulykker er sket mellem kl. 10.30 og kl. 12.00."

Der er markant flere ulykker med lastbiler og sættevogne end med busser - ulykker med busser har lykkeligvis en lav andel af dræbte.

Hvorfor mon der sker markant færre ulykker med busser end med lastvogne? Det fremgår ikke af statistikken, hvor mange højresving, der foretages af hhv. lastbiler og busser, men min vurdering er, at der hvor der er mange cyklister er der også mange busser. Det betyder bare, at den enkelte lastbil er endnu farligere for cykler end ovennævnte viser.

Men hvorfor mon busser ikke er så farlige som lastbiler? Jeg er selv blevet væltet af en bus engang - Den glatte gule side af bussen skubbede til mit styr og jeg væltede ind på cykelstien. Et hul på bukserne og en forskrækkelse var eneste konsekvens.

For en del år siden fik lastbiler påbudt bjælker langs siden og bagkofanger, så personbiler ikke kører toppen af og ender midt inde under en lastbil.

Hvis man i kræver at lastbiler skal have lukket rummet under ladet med en plade, så siden ligner en busside, så tror jeg problemet ville minimeres. Lastbiler kører i dag stort set kun på fine jævne veje, så de behøver ikke ligne entreprenørmaskiner fra cykelperspektiv.

De frygtelige ulykker skyldes sjældent hensynsløse chauffører - der er tale om en trafiksituation, hvor det kan være meget vanskeligt at overholde sin vigepligt.

  • 3
  • 0

Hvor mange cyklister skal du så have set for at du kan generalisere til alle? Der er altid idioter men i forholdet bil vs. czkel er det altid cyklisten, der slår sig.

Jeg tror at det for nogen er nok aldrig at have set en cyklist, men hørt om en cyklist der i kjøbenhavnstrup kørte over for rødt i det herrens år 1975.
For andre skal der mere realitet til og har man set 2 ud af tusindvis på en dag så er det alle. De har jo ALLE muligheden for at bryde loven med deres irriterende minimalt trængslende køretøjer.
Hvorfor skal cykeltrafik ikke afvikles på samme måde som vores super trængslende automobiler..Buhu-hu.
Tænk en gang jeg oplever aldrig cyklister brokke sig over de absurde super trængslende koloser der fjoller rundt i byen.
Havde bilister 5 gange så meget plads ville de køre som cyklister, der er ingen forskel på bilister og cyklister, der er forskel på deres muligheder. Det er ufedt at side i blik fængsel og det er fedt at køre på stål-hest(med motor).

  • 0
  • 5

@Allan olesen

Jeg har i København bemærket, at man mange steder har lavet et vejforløb, hvor cykler og højresvingende biler fletter sammen i samme bane før et kryds. Jeg har ikke set denne løsning anvendt andre steder i landet.

Først syntes jeg, at det virkede ret sindssygt sådan at lede cyklerne ud i biltrafikken, men det ser faktisk ud til at fungere fint. I stedet for at have biler og cykler ved siden af hinanden, får man cykler foran biler eller biler foran cykler eller begge dele, afhængigt af, hvem der kom først. Når trafikanterne er placeret i forlængelse af hinanden, er risikoen for en højresvingsulykke stærkt reduceret, uanset hvem af de to trafikanttyper der er forrest.

Når man sammenligner med cykelboksene, virker det som to veje til at nå det samme mål - at få cykler og højresvingende biler placeret i forlængelse af hinanden - men den kombinerede bane ser for mig ud til at have et trafikflow, der mere naturligt leder cyklerne hen i den ønskede position.

Ja de fungere ganske glimrende. Dog er nogen cyklister usikre på at køre venstre om, og det hele kompliceres af at 33% af bilisterne holder så langt til højre som muligt. 33% bliver i midten og de sidste 33% holder så langt til venstre som muligt. Og det er med 100% garanti sikkert at ingen trods alt så gør det samme. Det afsluttes smukt i myldretiden af den sidste bil der ikke er plads til og som holder halvvejs inde i højresvingsbanen 45 grader og spærre det hele af. LOL.

Jeg er ekspert udi ikke at blive fanget i situationen eller manøvrere mit super agile køretøj igennem forhindringerne, men jeg ser mange forsigtige blive fanget bagved og må vente på at bilerne kommer væk.

Men slipper man igennem så placere man sig helt naturligt der man syntes det er mest fornuftigt, og da man kommer ind fra venstre er der ikke noget problem i at der er 3-4 rækker cyklister ved siden af hinanden.
Når det skifter til grønt er 10-20 cyklister over krydset på ingen tid.

  • 0
  • 0

Så du var ikke på cykelstien? Hvorfor var du ude på kørebanen?


Du kan godt være på cykelstien, og blive væltet af en bus eller bil der kører meget tæt på. Det sker oftest ved overhalinger på cykelstien, hvor afstanden er mindre, og på smalle cykelstier. Overhaler en cyklist en anden cyklist på cykelstien, bør man også sikre sig, at der ikke er trafik i vejens højre side.

Mange bilister tror desværre kun at bilen fylder fra hjul til hjul. Men, der er også sidespejle, og der kan være et kraftigt vindstød hvis bilen kører hurtigt. Køres tæt på en cykelsti, så går nogle biler ud over hjulene i størrelse, og kan godt gå ind over cykelstien.

For lidt tid siden, holdte jeg ind på en P-Plads ved siden af vejen. Der var ca. 1 meter ind til bilerne der kørte forbi. Jeg var noget overrasket over det vindstød som kom, hver gang i bil kørte forbi. Hele bilen vippede frem og tilbage, når der kørte biler forbi. Og så tror nogle bilister, at 10 cm er nok.

  • 2
  • 1

Holdte? Hvilken luksus - en hel meter! Hvad tror du den normale distance mellem kantstensparkerede biler og de forbikørende er?


Ja, jeg var også overrasket over, at det rykkede så meget i bilen. Hvis det var en kantstens parkeret bil, så vil det måske rykke mere - men, hvor der er kantstens parkerede biler, er bilernes hastighed ofte lavere. Der hvor jeg holdte, var afstanden større, men bilernes hastighed også op til 70 km/t, og der var god rabat ind til P-Pladsen.

  • 0
  • 1

Nu er mange 'højresvingsbaner' også baner markeret for ligeudkørende busser. ;-)
Og så findes der kombinationen 'lige ud og til højre' (Vesterbrogade/Pile Allé).

Så du skrev: "Bilister lærer at holde helt til højre i højresvingsbanen for at 'lukke af' for cyklister. Så nytter det ikke meget, af cyklister tager en tur venstre om" uden at gøre opmærksom på at det kun var en lille delmængde af højresvingsbaner det galt for? Det var da mildest talt vildledende.

  • 0
  • 1

Som cyklist bør man altid holde behørig afstand til lastbiler, særligt i højresvingssituationer. Især visse zoner langs siden af lastbilen er virkelig farlige, og dem skal man virkelig helt undgå. Det kan være svært at gennemskue hvor disse zoner er så hellere udgå helt at komme op på siden.
Det kunne jeg godt tænke mig var en fælles forståelse, og en del af cykelkulturen så cyklister kan advare hinanden og give plads når situationen opstår.

  • 0
  • 0

Som cyklist bør man altid holde behørig afstand til lastbiler, særligt i højresvingssituationer. Især visse zoner langs siden af lastbilen er virkelig farlige, og dem skal man virkelig helt undgå. Det kan være svært at gennemskue hvor disse zoner er så hellere udgå helt at komme op på siden.
Det kunne jeg godt tænke mig var en fælles forståelse, og en del af cykelkulturen så cyklister kan advare hinanden og give plads når situationen opstår.


Små personbiler der skal til højre, og som ligger foran en stor lastbil der skal ligeud i et kombineret højresving/ligeud bane, kan den højresvingende bil være umuligt at se for cykelister, hvis den ikke er placeret helt til højre. Og, tilsvarende er umuligt for den højresvingende bil at se cykelisterne, før de kommer op forbi lastbilen. Lastbiler kan være farlige fordi de skærmer for bilister foran.

For en del år siden var jeg udsat for ovenstående, og heldigvis slog lastbilen som skulle ligeud, det højre blinklys til, da han så mig på cykelstien. Jeg regnede med, at lastbilen ikke så mig, og satte farten ned, og pludseligt kørte så en lille bil ud foran lastbilen til højre, som jeg ikke kunne se - og som ikke kunne se mig for lastbilen. Da den så var drejet til højre, så slog lastbilchaufføren blinklyset fra, og kørte ligeud! Der er nogle chauffører med "stort kørekort" - heldigvis! Ved at indikere den usynlige bils hensigt med sit blinklys, undgik han at der kom en højresvingsulykke. Jeg var ikke opmærksom på, at der kunne gemme sig en lille bil foran lastbilen, da der intet kunne ses i højre side af vejen foran lastbilen.

Lastbiler og busser er farlige i trafikken, men heldigvis er chaufførerne ofte dygtigere end normale bilister - i hvert fald dem der kører i København. Nu er jeg flyttet til Jylland, og her tror jeg ikke lastbilchaufførerne er så dygtige. De kører ligeud på motorvejen, og dur ikke til bykørsel.

  • 1
  • 0

Så du skrev: "Bilister lærer at holde helt til højre i højresvingsbanen for at 'lukke af' for cyklister. Så nytter det ikke meget, af cyklister tager en tur venstre om" uden at gøre opmærksom på at det kun var en lille delmængde af højresvingsbaner det galt for? Det var da mildest talt vildledende.


Nu er det jo ikke mine ord, men det der står i §49 Stk. 3 i færdselsloven.
"Stk. 3. Før vejkryds skal cyklist, der skal lige ud eller svinge til venstre, uanset § 16, stk. 1 og 3, fortsat holde til højre på vejen. Såfremt en eller flere vognbaner ved afmærkning er forbeholdt de kørende, der skal svinge til højre, er det dog tilladt cyklisten at placere sig ved linjen mellem den nærmeste vognbane, som ikke er forbeholdt de højresvingende, og højresvingsbanen. "

Læg mærke til "forbeholdt de kørende, der skal svinge til højre", altså 'rene' højresvingsbaner.

En cyklist, der kører op langs en række biler i en kombinationbane (lige ud og højre) på venstre side, fordi den bagerste blinker til højre, mens den eller de andre skal lige ud, har bragt sig selv i stor fare. Derfor ikke tilladt.

  • 2
  • 0

.....er at der ikke kræves cykelkørekort der kan mistes. Dette kort skulle kræve en uddannelse i hvorledes man skal forholde sig som cyklist i det offentlige traffikrum.
For man lærer et for at bestå køreprøven til biler og noget andet til motorcykler, men cyklister gør tingene som det passer dem. Cyklister kan få en bøde for at køre over for rødt, men de mister ikke retten til at køre på cykel.
Kondifanatikere på cykel mener at de ikke skal vise støre hensyn til andre langsommere cyklister end at råbe "bagfra" der ikke opfattes af en ældre der har slukket sit høreapparat fordi vindstøjen er generende.

Omvendt er ældre håbløse ved kørsel fra stoplys til stoplys. De ankommer senest til et stoplys og kører op foran de allerede tilstedeværende og sinker ved deres dårlige start evne.

De fleste højresvingsulykker sker fordi cyklister er totalt fraværende i trafikken(iPhone eller snakkende med en ven/veninde)) og ikke opfatter at en lastbil som farlig, da de jo plejer at holde.

  • 4
  • 5

Det er lige netop det det gør (for mig).

Den må du længere ud på landet med. "Højresvingsbane" optræder én eneste gang i færdelsloven, og det er som henvisning til den bane i hvilken man gerne må foretage den manøvre som du påstod man ikke må, uden på nogen måde at gøre opmærksom på at du med "højresvingsbanen" alene mente en bane der er delt mellem højresvingende og ligeudkørende.

Din forklaring på den forskel er så at tilladelsen kun gælder en højresvingsbane der er "markeret". Ja det havde nok været en fin forklaring hvis altså det var et stykke terminologi der rent faktisk eksisterede noget sted. Men din eneste reference er til det stykke af færdselsloven som modsiger dit oprindelige udsagn, og hvor det altså ikke optræder. Det nærmeste er umiddelbart "Såfremt en eller flere vognbaner ved afmærkning er forbeholdt de kørende, der skal svinge til højre", men det vigtige der er jo "forbeholdt de kørende, der skal svinge til højre", ikke "afmærkning". Så jeg køber ikke at du synes det underbygger din brug af "markeret" til at skelne.

Jeg tror nærmere at det næste bliver at du påstår at det bliver mahogni med tiden[1], for det er tilsyneladende virkelig svært at indrømme at du kom til at skrive noget der ikke er korrekt?

[1]https://www.youtube.com/watch?v=j_3Ghyg98Ro

  • 0
  • 1

hvis dit udsagn holdte ville det betyde at 95% af alle bilister ikke har kørekort


Holdte? Det hedder holdt.

Nu kan man miste rette til at føre knallert 30 (som jo stort set skal følge reglerne for cyklister), også slev om man ikke har kørekort til knallert 30.
(Hvis du er fyldt 18 år før 19. januar 2013, behøver du ikke noget kørekort til lille knallert.)

Så hvorfor skulle man ikke kunne miste retten til at føre cykel?

  • 1
  • 1

Der står netop 'ved afmærkning er forbeholdt', så det afhænger helt af, hvordan det er 'markeret' på vejen.

Det ændrer ikke på at du ikke bare kan opfinde din egen terminologi og forvente at folk ved hvad du mener.

Reglen gælder kun baner der alene er forbeholdt højresvingende, det er helt åbenlyst for enhver der læser den paragraf. Men det eneste sted hvor der står at det er defineret som en "markeret højresvingsbane" er i din fri fantasi.

Jeg konkluderer at "det er tilsyneladende virkelig svært at indrømme at du kom til at skrive noget der ikke er korrekt" var en korrekt betragtning, og stopper her.

  • 0
  • 1

Men det eneste sted hvor der står at det er defineret som en "markeret højresvingsbane" er i din fri fantasi.

Jeg konkluderer at "det er tilsyneladende virkelig svært at indrømme at du kom til at skrive noget der ikke er korrekt" var en korrekt betragtning, og stopper her.


Ja, jeg konkluderer, at du åbenbart ikke forstår teksten i loven.

En 'svingbane', hvor højresving er tilladt, kan være 'ren' (R 11,5) eller kombineret med ligeud og/eller venstre (R 11.7-9).

Kun med markeringen (R11,5) må cyklister 'tage den venstre om'. Banen skal så afmærkes med kantlinje.

"Bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning"
§177 Stk. 4. Kantlinje skal anvendes til at adskille en almindelig vognbane fra en særlig bane (ren svingbane, krybespor, parkeringsbane, buslomme, busbane, letbaner, nødspor og cykelbane).

  • 1
  • 2

Jeg har heller ikke hørt om de cykelbokse før. Men især hvis jeg kigger på artiklens billede tænker jeg jo lidt at idéen er ok. At cyklisterne kan holde foran bilen, der skal dreje til højre - men man ser på billedet og i artiklen, at det gør cyklisterne ikke. Måske det ville være mere logisk, hvis dem, der skal lige ud, bliver ledt til at holde ud til venstre i cykelboksen og dem, der skal dreje, blive ledt til at holde til højre.

Noget helt andet er, at jeg synes at mindes at jeg har lært, hørt eller læst at bilister, som skal dreje til højre (i hvert fald hvis der ikke er cykelsti), skal holde så langt til højre som muligt og dermed spærre for cyklisterne - forhindre cyklisterne i at komme op på siden. Er det korrekt? Problemet er så at nogle cyklister virker til at blive sure, hvis man gør det, forsøger på alligevel at kravle sig frem - eller smutter op på fortovet for at komme frem.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten