Crew Dragon-kapsel eksploderede: Ventil i redningssystem under mistanke
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Crew Dragon-kapsel eksploderede: Ventil i redningssystem under mistanke

Illustration: Space X

De to astronauter Bob Behnken og Doug Hurley har nok ikke noget imod at vente til næste år med at komme til rumstationen i den splinternye Crew Dragon fra SpaceX.

Under en test d. 20. april eksploderede den rumkapsel, som i begyndelsen af marts fik sin første testtur til rumstationen med en dukke om bord og efter seks dage returnerede i Atlanterhavet. I fremtiden er det meningen, at den skal fragte op mod syv astronauter ad gangen til rumstationen i konkurrence med Soyuz.

Eksplosionen skete i forbindelse med en gennemgang af Draco-thrusterne, hvor først de små blev testet. De bliver brugt til manøvrering, mens rumkapslen er i kredsløb.

Men inden turen kom til test af de otte SuperDraco-motorer, som udgør kapslens abortsystem, sagde det knald ude på platformen i Cape Canaveral. Det er således disse motorer, som sørger for, at kapslen kan komme væk fra Falcon-raketten, hvis der skulle opstå problemer med den under opsendelsen.

Læs også: Generalprøven bestået: SpaceX's nye Crew Dragon er i havn på ISS

Kan være en utæt ventil

Og det var altså under opstarten af disse motorer, at der optrådte en fejl, der fik kapslen til at eksplodere. Det er i hvert fald den teori, SpaceX’ VP for driftssikkerhed, Hans Koenigsmann, lige nu har, inden efterforskningen for alvor går i gang med assistance fra Nasa, skriver Spaceflightnow.

Han understreger dog, at det næppe er selve motorerne, der har været problemet, fordi de er gennemtestede for og bag. Det har formentlig været en fejl i de systemer, der starter op et splitsekund før motorerne antændes. Her bliver systemet tryksat, og på det punkt kan der være optrådt en fejl i en ventil, vurderer Koenigsmann.

Hver af de otte thrusters producerer over 7000 kg fremdrift, når der er fuld knald på systemet.

Læs også: Generalprøve lørdag: SpaceX gør klar til første tur med astronautkapsel

Bemandet mission formentlig udskudt

Nu var der heldigvis ikke nogen folk i nærheden eller i kapslen. Men det er klart, at der ikke bliver taget let på sådan en hændelse, og den bemandede mission, der skulle have været afsted i juni eller juli, er derfor højst sandsynligt udskudt til næste år.

Godsmissionerne med den almindelige Dragon-kapsel skulle ikke blive påvirket af hændelsen, da disse ikke er udstyret med pågældende abortsystem.

Bob Behnken, som er en af de to Nasa-astronauter, der skal have første tur med Crew Dragon, virker udadtil heller ikke synderligt påvirket. I går viste han billeder på Twitter af, hvor kapslen skal parkere, når han ankommer til rumstationen i den.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hej Flemming,

Nej, det skal de først finde ud af, men eftersom kapslerne gerne skulle kunne genbruges, er det da relevant at finde ud af, om de kan tåle det. Men er løse ventiler efter landing problemet, burde det selvfølgelig ikke udgøre det store problem, hvis det kun risikerer at ske for abort-systemet, da dette nok ikke skal virke mere end ved første tur. Nasa har i hvert fald sagt, at de kun vil bruge hver Crew Dragon til én astronautfragt og derefter til cargo. Og de almindelige Dragon-kapsler til gods har slet ikke et abortsystem. Men vi følger op, når vi ved mere. Vh. Mie, ing.dk

  • 5
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten