CPH udskyder lukning af tværbane efter kritik

Sådan kommer Københavns Lufthavn til at se ud i 2024, såfremt politikerne og Bygge- og Trafikstyrelsen godkender udvidelsesplanen om en vestlig udvidelse. Ing.dk har tilføjet den stiplede orange linje i lufthavnens visualisering for at tydeliggøre, hvor tværbanen ligger i dag - og hvor den nye finger og standpladser kommer til at ligge. Illustration: Københavns Lufthavn

Luftfartsselskabernes og piloternes pression imod Københavns Lufthavne A/S’ plan om at lukke den sidste tværbane i Kastrup bærer nu frugt - delvist.

For Københavns Lufthavne A/S præsenterede sent i går onsdag en investeringspakke som led i den 20 milliarder kroner dyre plan om at udbygge lufthavnen, så der kan skabes kapacitet til 40 millioner passagerer og 55.000 flere starter og landinger hvert år.

Et punkt i planen indebærer, at CPH vil investere 300 millioner kroner i at forskyde den såkaldte tværbane midlertidigt, indtil det er nødvendigt at lukke den helt.

»Da vi lancerede planen om udbygningen af lufthavnen, gjorde vi det klart, at vi vil arbejde på at reducere de negative konsekvenser, der er ved at udbygge på tværbanen. Der har blandt enkelte flyselskaber været en bekymring omkring en lukning af tværbanen om cirka fem år. Derfor har vi besluttet at investere cirka 300 millioner kroner i at forskyde tværbanen, så den kan være i funktion, frem til det bliver nødvendigt at bygge på hele tværbanen,« lyder det fra Thomas Woldbye, adm. direktør i Københavns Lufthavne A/S, i en pressemeddelelse.

Læs også: Danmarks nye kæmpe-lufthavn: Hvorfor, hvordan og hvor stor?

Kort fortalt vil lufthavnen lægge mere asfalt på i den sydøstlige ende af tværbanen og bygge lufthavnen ud på banens nordvestlige del. Tværbanen kan dermed blive bevaret, indtil lufthavnen når op på 40 millioner passagerer om året.

Derefter er Københavns Lufthavne A/S nødt til at lukke tværbanen endegyldigt, lyder det i en mail til Ingeniøren.

Stor pladsmangel ved udvidelse

Københavns Lufthavne A/S havde gerne beholdt tværbanen, der anvendes til cirka to procent af de årlige landinger. Den er særlig praktisk ved kraftig sidevind. Men kun ved at lukke tværbanen kan der skabes tilstrækkelig plads til at udvide lufthavnen i den vestlige del, hvor hovedparten af faciliteterne ligger i forvejen.

På tværbanen skal der fremover ligge standpladser til flyene og en ny finger – altså den passage, man går igennem for at nå ud til sit fly.

Henrik Juel Simonsen, lufthavnsingeniør og projektchef, udtalte i sidste måned til Ingeniøren:

»Vi gør jo ikke det her for at genere nogen, og det kunne være dejligt med flere landingsbaner. Men hvis vi ikke kan bygge ud på tværbanen med nye standpladser, så løber vi tør for plads til fly inden for seks år,« siger han om løsningen, som er blevet drøftet med myndighederne samt DAT, Air Alsie, Norwegian og SAS, der er det største flyselskab med base i Københavns Lufthavn.

Kritiske over manglende tværbane

Luftfartsselskaberne er grundlæggede henrykte for udvidelsen, idet de får mulighed for at sende endnu flere fly forbi Kastrup, der med omkring 29 millioner passagerer årligt nærmer sig et mætningspunkt.

Men udvidelsen fordrer også, at Københavns Lufthavn går fra tre baner til kun to baner. For når tværbanen bliver lukket, er der kun to parallelle og forskudte landingsbaner tilbage.

Det kan betyde omkring 1000 forsinkelser eller aflysninger om året, når tværbanen ikke kan benyttes ved eksempelvis sidevind.
En situation som lufthavnsselskaberne påpeger er uhensigtsmæssig for dem, idet de skal punge ud for forsinkelser og aflysninger. Københavns Lufthavne A/S går helt fri i den forbindelse.

Illustration: MI Grafik

Oveni har piloter fra flere forskellige luftfartsselskaber advaret om at lukke tværbanen.

’Når det blæser kraftigt fra nordvest eller sydøst udsættes to af i alt tre baner i Kastrup Lufthavn for en kraftig sidevind. Den sidste af de tre baner, tværbanen 12/30, giver derimod os piloter mulighed for at lette og især lande indenfor de sidevindsbegrænsninger, vi skal holde os til. Den kraftige vind og det glatte føre de sidste uger har gjort, at flere af os er startet og landet på tværbanen adskillige gange. Med andre ord er det en vigtig bane for os piloter, for punktligheden og for alles sikkerhed,’ lyder det i et åbent brev fra piloterne i Flyvebranchens Personale Union.

Nu tyder meget altså på, at luftfartsselskaberne og piloternes kritik ikke er blevet overdøvet af den stigende flytrafik i Kastrup. Måske snarere tværtimod.

Læs også: Danmarks nye kæmpe-lufthavn: Hvorfor, hvordan og hvor stor?

For dels vil lufthavnen nu fremskynde hele byggeriet, dels bruge cirka 300 millioner kroner på at asfaltere tværbanen yderligere i den sydvestlige ende samtidig med en udbygning af lufthavnen i den nordvestlige del. Dermed kan tværbanen pludselig alligevel få lov til at blive bevaret – men altså vel at mærke indtil flytrafikken i Kastrup er vokset til omkring 40 millioner passagerer om året, og det ifølge Københavns Lufthavne A/S er nødvendigt at bygge på hele tværbanen.

»Det er en stor investering, men en investering, vi er klar til at gøre for vores kunder. Dette vil nedbringe de negative konsekvenser (ved udbygningen og senere hen lukningen af tværbanen, red.) til et minimum,« siger adm. direktør Thomas Woldbye i en pressemeddelelse.

Ingeniøren følger op mere flere detaljer om den ændrede plan for tværbanen og fremskyndelsen af udvidelsen af lufthavnen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Stor ros til lufthavnen. Det kan godt være det kun ender med en midlertidig udskydelse af lukningen, men det er meget bedre end ingenting.

Om nogle år er vi klogere på, om der bliver behov for udvidelsen, og om fly bliver mere eller mindre følsomme overfor sidevind i fremtiden.

  • 7
  • 1

Hej Henning

Tværbanerne (jeg kan ikke lige huske hvor mange, men der var flere) blev anlagt af tyskerne under besættelsen, da de gerne ville have mulighed for at datidens mere vindfølsomme fly kunne lette og lande i forskellige situationer med sidevind. Eftersom materialer, design etc. forbedrede flyene blev det unødvendigt at bevare adskillige tværbaner i CPH, hvorfor de løbende er blevet lukket.

Mvh Mads

  • 5
  • 0

Ingen tvivl om at Københavns Lufthavn troede at de kunne gøre som det passede dem, men siden de er kommet med deres store plan, er kritikken jo haglet ned. Mon ikke dette er et forsøg på at lukke kritikken, og så arbejder de videre "bag kulisserne"?

300 mio. kr. - det er vel kun et års overskud!

  • 4
  • 1

når man bare sådan ser på billederne i artiklen her: https://ing.dk/artikel/overblik-her-modell... - så er den største tværbane hindring den meget længere 'mellem-finger'. ..men umiddelbart virker det jo oplagt at lægge forlængelsen i øst enden ind over det der hedder standpladser i det nordøstlige hjørne. Den vil så have udgangspunkt samme sted som den nuværende terminal F - dvs. tæt på central områderne?? Som rejsende er der ikke meget der er mere irriterende end de ufatteligt lange terminal arme - især ved flyskift - så en 'blæksprutte' med kortere arme er da win-win ;-)

På luftfoto mm. ser det ud til der er rigeligt med ledig plads mød øst både nord og syd for tværbanen til samling af cargo og support, og kystvejen er jo fint udbygget og forbundet til at klare trafikken udefra..

  • 1
  • 0

Smart manøvre af CPH. Så skal planen nok glide ned politisk.

Ifølge andre medier afkortes bane 12/30 fra 2.400 til 1.600 meter - så stort set kun til props. Og der bliver kun landing fra øst og start mod øst.

Og altså kun i en ret kort overgangsperiode.

  • 1
  • 0

... at asfaltere tværbanen yderligere i den sydvestlige ende samtidig med en udbygning af lufthavnen i den nordvestlige...

Nu er der netop ikke Nordøst eller Sydvest for bane 12/30.

Om jeg begriber, hvorfor staten ikke bare meddeler CPH, at det politisk er besluttet: "At der i al fremtid skal være en tværbane. Det er lufthavnens pligt at enhver udbygning har dette som en ubetinget forudsætning"

Lars :)

PS! Og så nok noget med, at staten kan genetablere en tværbane på lufthavnens regning - uanset pris - hvis lufthavnen ikke overholder kravet. Det er meget pædagogisk, at have sådan en "mange milliard trussel" indskrevet i en aftale.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten