CPH skifter kurs: Tværbanen bevares
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

CPH skifter kurs: Tværbanen bevares

Lufthavn
CPH vil udbygge for at følge med den eksplosive vækst indenfor flytrafik, men er udfordret af, at de flere pladser til fly og fragt skal bygges indenfor det eksisterende areal.

Vejbelægningsmaskinerne og ingeniørerne i Københavns Lufthavn i Kastrup får ekstra travlt i den kommende tid.

Det skyldes, at ledelsen har valgt at file på sine tidligere udmeldinger og planer om udbygningen af lufthavnen.

Oprindeligt skulle tværbanen lukkes for at gøre plads til flere standpladser. Nu får tværbanen lov til at leve 10-20 år længere og blive udbygget i retningen ud mod Øresund.

Læs også: Danmarks nye kæmpe-lufthavn: Hvorfor, hvordan og hvor stor?

En ændring, som blandt andet skyldes kritik fra en række flyselskaber - særligt SAS, som er lufthavnens største kunde. For trods udsigten til at få flere fly betjent i en udbygget lufthavn med flere terminaler og standpladser er SAS overordnet set negativt stemt.

»Vi er ærgerlige over CPH's valg af udbygning, som det ser ud indtil videre,« siger Mariam Skovfoged, pressechef hos SAS.

Centralt for tvisten er, at lufthavnen lige nu råder over to parallelle landingsbaner samt en tværgående bane. For at gøre plads til byggeriet af flere standpladser til at betjene væsentligt flere fly de kommende årtier ville Københavns Lufthavn skrotte denne tværbane. Lufthavnen ville altså klare sig med to landingsbaner, hvilket mange andre og større lufthavne såsom Heathrow også gør.

Til venstre ses CPH, som lufthavnen ser ud i dag. I midten den planlagte lufthavn med standpladser bygget oven på tværbanes nordvestlige retning og med ekstra 300 meter i retning ud mod sejlrenden. Til venstre ses lufthavnen med mere end 40 mio. passager, hvor fragt- og standerpladser lægger beslag på hele tværbanen.

Men i en kovending har Københavns Lufthavn ændret sin plan. Tværbanen bliver alligevel ikke sat ud af brug lige foreløbigt. I stedet bliver 1100 meter af tværbanen fjernet i den nordvestlige retning for her at gøre plads til flere parkerede fly.

Stik imod tidligere udmeldinger

Tværbanen går dermed fra være 2.400 meter lang til blot at være 1.600 meter lang. Men selvom tværbanen altså samlet set forkortes, bliver der også lagt 300 meter ekstra på banen.

Disse 300 meter til den nette sum af cirka 300 millioner bliver tilføjet i den østlige retning – altså ud mod Øresund og sejlrenden ved Øresundsbroen.

Netop sådan en østlig forlængelse er opsigtsvækkende. For Københavns Lufthavn har tidligere afvist at bevare tværbanen ved at lave en udbygning hen imod vandet.

Læs også: Piloter: Verdens bedst sælgende passagerfly får problemer i en udvidet CPH

»Der er en række begrænsninger ved sådan en forlængelse af tværbanen (…). Særligt mod øst, hvor vi jo har den internationale sejlrende. I forvejen giver den begrænsninger i flytrafikken, når der passerer et skib forbi. Jo mere man skubber tværbanen derud, desto flere begrænsninger på brugen af tværbanen ville man få,« har Henrik Juel Simonsen, lufthavnsingeniør og projektchef tidligere udtalt til Ingeniøren.

Pression fra lufthavnsbrugere

Afvisningen blev bakket op af Henrik Vestergaard, senior lufthavns-designingeniør hos CPH:

»Der er allerede begrænsninger på tværbanen hver dag på grund af sejltrafikken. Flest af dem om sommeren. Her måtte vi f.eks. indstille flytrafikken, da en russisk rigmand sejlede forbi med en høj privat yacht. Men ellers er det krydstogtskibe, der, fordi sejlrenden er lav i forhold til dem, sejler langsomt - omkring to til tre knob - for ikke at ramme bunden. Det ville altså blive værre ved en ændring af tværbanen.«.

Men hvordan kan det så være, at lufthavnen trodser sine ingeniørers afvisninger?

Svaret skal findes i pressionen fra nogle flyselskaber og pilotforeninger. De to grupper har været stærkt fortørnede over udsigten til at skulle klare sig med blot to parallelle landingsbaner.

Dels fordi tværbanen er praktisk at have ved kraftig sidevind, dels fordi det er flyselskaberne, som økonomisk set hæfter ved forsinkelser eller aflysninger, når sidevind forhindrer landing på en af de to parallelle baner.

Foreholdt lufthavnsingeniørernes uvilje mod en tværbane tættere på sejlrenden fastholder pressechef hos Københavns Lufthavn Kasper Hyllested, at den forkortede, forskudte tværbane immervæk er præget af et væld af begrænsninger.

»En tværbane med samme længde ude i Øresund lader sig ikke gøre på grund af sejlrenden,« oplyser han.

Flyselskaber er utilfredse

Dertil kommer, at den ændrede tværbane kun får en levetid på 10-20 år. Til den tid er lufthavnens forventede passagertal oversteget 40 millioner om året. Så er en fuldstændig lukning nødvendig for at gøre plads til endnu flere standpladser.

Og med blot 1600 meter kan den forkortede bane kun bruges til propelfly, ligesom der kun kan foretages starter og landinger hen over Øresund.

Men er brugerne så glade nu, hvor de i det mindste får lov til at beholde tværbanen i 10-20 år? Nja. Ikke rigtig.

De mange begrænsninger forbundet med den ændrede tværbane tættere på Øresund er en lyseslukker.

»Som det ser ud indtil videre, vil udbygningen have alvorlige begrænsninger for brugen af Københavns Lufthavn, ikke mindst konsekvenser for passagererne på de dage, hvor vinden er i den forkerte retning,« siger Mariam Skovfoged, pressechef hos SAS.

København Lufthavns egne fremskrivninger anslår, at 0,2 procent af trafikken årligt bliver påvirket af forsinkelser, når tværbanen bliver forkortet og forskudt ud mod Øresund. Når tværbanen fuldstændig bliver fjernet, kommer 0,4 procent af flytrafikken til at opleve forsinkelser.

Dette estimat bygger på analyser af cirka en million afviklede starter og landinger i perioden 2010 til 2014 for at vurdere, hvordan trafikken bliver påvirket, når tværbanen er fjernet.

**Opdateret 18.maj kl.13.30: I den første version af artiklen stod der, at det er 800 meter af tværbanen som fjernes. Der er tale om 1100 meter af tværbanen som fjernes i den nordvestlige retning for her at gøre plads til flere parkerede fly.

Kommentarer (17)

'' Men i en kovending har Københavns Lufthavn ændret sin plan. Tværbanen bliver alligevel ikke sat ud af brug lige foreløbigt. I stedet bliver 800 meter af tværbanen fjernet i den nordvestlige retning for her at gøre plads til flere parkerede fly.

Stik imod tidligere udmeldinger
Tværbanen går dermed fra være 2.400 meter lang til blot at være 1.600 meter lang. Men selvom tværbanen altså samlet set forkortes, bliver der også lagt 300 meter ekstra på banen.''

Så altså, 2400 - 800 + 300 = 1900 (?)

Og iøvrigt - I Rio på Santos Dumont flyver der massere af 737'ere og A319'ere, og der er landingsbanen vist kun 1323m og der er sikkert mere obscure lufthavne med endnu kortere landingsbaner, så hvor kommer det fra at 1600 kun fungere for propelfly?

At CPH vælgere at prioritere deres kunder frem for at profit optimere er godt, i den her artikel stilles det op som om der er en konflikt, men i virkeligheden er det en god nyhed for alle CPH rejsende.

  • 11
  • 1

Som jeg ser det, er der uoverensstemmelse mellem meldingen om, hvor utroligt sjældent tværbanen bruges og påstanden om, at der er problemer med skibe, som sejler på tværs af den.

Kan det passe, at der sejler mange skibe tæt på tværbanen i de få timer, den er i brug?

  • 5
  • 0