Lillebæltsbroen, Storebæltsbroen, Københavns metro.
Cowi har sat sin signatur på nogle af de mest ikoniske infrastrukturprojekter i Danmark.
Men de store projekter udleder store mængder CO2. Kan der så blive plads til lignende trofæer i fremtidens Cowi, der i en ny strategi offentliggjort tirsdag har meldt ud, at inden for ‘tre til fem år vil 100 procent af indtægten stamme fra projekter, der driver bæredygtighed’?
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
afsløres ikke i denne artikel. Fremstillingen af Portland cement kræver høje temperaturer. De kan skaffes med el. Det er jo nok ikke uden energiforbrug at lave anorthosite, og måske skal man så slås med ubehagelige biprodukter. Der bliver bjerge af sand, og hvis produktet skal laves i Danmark, voldsomme transportomkostninger. Mængden af tilgængelige råvarer nævnes ikke. Jeg tror ikke umiddelbart på ideen.
Hvis man vælger at tro på dette mineselskab [https://hudsonresourcesinc.com/products/], så er det fremstille CO2 "fri" cement
Fra selskabs hjemmeside: "Hudson has discovered that adding phosphoric acid to our anorthosite produces a strong, heat resistant white cement.
No addition of CO2 to the environment. Portland cement adds 0.9 tonnes of CO2 to the environment for every tonne produced Initial findings show the cement to be at least as hard as Portland cement (30 Mpa) and a very high tolerance to heat (1000ºC) The anorthosite cement is more acid resistant than ordinary Portland cement"
"Men de store projekter udleder store mængder CO2" Måske kan anorthositecement mindske udledningen af CO2 ved nogle af de store projekter. Måske er tiden inde til at kigge på andre byggematerialer end Portland cement.