Cowi skal projektere ny Storstrømsbro

Kampen om at designe en ny fire km lang vej- og banebro over Storstrømmen er blevet vundet af Cowi. Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

»Vi er glade for nu at kunne indlede forhandlinger med Cowi og komme i gang med det omfattende arbejde om en ny Storstrømsbro. Vi har været særdeles begunstiget af fem velkvalificerede bud på opgaven som hovedrådgiver. Men vi er overbeviste om, at vi nu har valgt den rigtige til opgaven,« siger Erik Stoklund Larsen, der er projektchef i Vejdirektoratet, i pressemeddelelsen.

Ud over Cowi, der har Dissing + Weitling Architecture A/S og Hasløv & Kjærsgaard Arkitektfirma I/S med som underrådgivere, bød fire andre konsortier på opgaven med et samlet budget på knap 4. mia. kr.:

• Konsortiet Niras A/S og Halcrow Group ltd.
• Arup and Partners Limited
• Rambøll Danmark A/S
• Konsortiet EKJ, GEO og Mott McDonald ltd.

Den nye bro skal anlægges vest for den nuværende. Den foretrukne løsning er en bjælkebro med to vejbaner, dobbeltsporet jernbane med en maks-hastighed på 200 km/h og cykel- og gangsti. Projektet er det største brobyggeri i Danmark siden Øresundsbroen og skal være færdigt i 2021.

Lige nu er Vejdirektoratet i gang med en VVM-redegørelse om projektet. Den proces skal efter planen ende med, at Folketinget vedtager en anlægslov i 2015, hvorefter byggeriet kan gå i gang i 2016.

Når broen står færdig, skal den gamle Storstrømsbro rives ned.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

forestille sig, at vi blev rigtig dygtige til at støbe og nedlægge de tunnel elementer der skal bruges på Femern forbindelsen.

Efterhånden som længerevarende projekter skrider frem, kommer der jo ofte nye idéer til optimering af metoder og processer. Vi får dermed en (billig) kendt teknologi som måske ovenikøbet kan eksporteres.

Vi kunne jo så anvende disse "standart tunnelelementer" til diverse andre forbindelser landet over.

Kattegattunnel, Vejlefjordtunnel, limfjordtunnel, Lillebælttunnel, Ørest. . . . .

  • 3
  • 3

Forlængelsen af ovennævnte bro, den enkeltsporede, oplukkelige bro imellem Masedø og Sjælland skal vel også 'opgraderes'. Hvordan ser dette projekt ud?

  • 2
  • 1

Vi har allerede besluttet, at Femern forbindelsen skal være en tunnel (og hurra for det), så hvorfor ikke (gen)bruge fabriksanlægget til tunnel elementer til en ny forbindelse under Storstrømmen?

  • 3
  • 2

Hvilken begrundelse er der for ikke at lave en 4 sporet vej med nødspor. I lange perioder vil vejen jo være lukket 50% på grund af vedligeholdelse.Tænk nu bare lidt frem i tiden,Vejtrafikken bliver ikke mindre heller ikke om 30-50 år hvor den rigtig begynder at skulle vedligeholdes.

  • 0
  • 2

Man forsoeger vel altid at lave broer frem for tunneler, af den simple grund, at broer er billigere. (Over Fehmerbelt er forskellen dog saa begraenset, at man til sidst valgte en "stormsikret" tunnel.) Desforuden er borede tunneler (endnu) dyrere end saenketunner, og under den fladvandede Storestroem ville en borebro velsagtens vaere eneste loesning.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten