Cowi skal projektere Femern-broen

Det er en brobygningsopgave af de større, som det i går lykkedes et Cowi-ledet rådgiverkonsortium at hive i land. Ikke nok med at selskabet skal projektere, hvad der nok ender med at blive verdens længste vej- og jernbaneforbindelse, det skal også projektere hele to øvrige forslag:

Dels en skråstagsbro, som er bygherrens foretrukne løsning, dels en hængebro. Dette arbejde vil så foregå samtidigt med, at et andet konsortium under ledelse af Rambøll vil projektere en tunnelløsning.

Om tre år, når al planlægning, projektering og miljøundersøgelser er tilendebragt, vil det så blive besluttet, om Femern-forbindelsen skal gå over eller under vandet.

'Vil kræve det største udstyr, verden endnu har set'

Indtil da vil de næste tre år altså stå i projekteringens tegn, og derfor vil Cowi - som samarbejder med tyske Obermeyer på projektet - oprette et projektkontor i Lyngby, hvor samtlige 40-50 medarbejdere på projektet vil have deres faste arbejdsgang.

Og udfordringer er der nok af, udtaler brodirektør hos Cowi, Lars Hauge:

»Projektet er forbundet med store tekniske udfordringer, for alt ved Femern-forbindelsen er både større og mere kompliceret end på Storebælt og Øresund. Selve skråstags- eller hængebroen bliver den største kombinerede vej- og jernbaneforbindelse i verden, og opførelsen vil sandsynligvis også kræve noget af det største udstyr som for eksempel kraner, verden endnu har set,« siger Lars Hauge i en pressemeddelelse.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

... så er det projekter som dette, man drømmer om at blive en del af en dag. Man kan diskutere frem og tilbage, om det er klogt at bygge Femernforbindelsen, men det ville være en fantastisk oplevelse at være med til at bygge en sådan bro :)

/Nicolai

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten