Cowi: Scandlines overdriver sin opgørelse af grænsehandlen

Grænsehandel har altid været en folkekær nationalsport. Det kan ses på Scandlines' statistikker, der fortæller, at 35 procent af bilerne om bord på Rødby-Puttgarden-færgerne udelukkende tager turen for at købe billigt ind i grænsebutikkerne ved færgelejet og dermed slippe for danske afgifter.

Det tror Cowi imidlertid ikke på, fremgår det af den kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern-tunnelen, som rådgiverfirmaet har gennemført for Transportministeriet. Cowi stoler mere på en fire år gammel analyse, som rådgiverfirmaet selv har gennemført, end på Scandlines’ statistikker.

Læs også: Cowi blåstempler Femern-trafikprognose

’Det har været fremført i offentligheden, at andelen af den nuværende trafik, der er endagsture med det formål af handle i Puttgarden, skulle være så stor som 35 procent, og at den trafik næppe fortsætter med en fast forbindelse. De trafikanalyser, som Cowi tidligere har udført for DTU Transport og Femern A/S (i 2011), tyder på, at omfanget er væsentlig lavere,’ lyder det således i kvalitetssikringen.

Cowi konkluderer derfor, at andelen af passagerer, som kun tager til Tyskland for at handle i grænsebutikkerne, er ’overvurderet’.

Læs også: Scandlines trækker Femern-tunnelen for EU-Domstolen

Det er essentielt for Femern-forbindelsens økonomi, hvor mange bilister der udelukkende tager til Tyskland for at handle billigt. Scandlines giver dem enorm rabat på billetten, som retur kan fås til knap 300 kroner, i tilbudsperioder endnu billigere.

Til sammenligning skal Femern-tunnelen koste 485 kroner hver vej, og så høj en pris kan kun de færreste grænsehandlende bilister forventes at ville betale.

Læs også: Femern-tunnel forhindrer, at bilisterne kan køre gratis over tilbagebetalt Storebæltsbro

Hvis en tredjedel af de nuværende bilister ikke vil benytte Femern-tunnelen, er der et stort hul i kassen, fordi netop bilisterne står til at betale hovedparten af regningen for verdens længste sænketunnel.

Men det er altså ifølge Cowi heller ikke tilfældet, fordi Cowi stoler mere på sine egne data end på Scandlines’ salgsstatistik. Det finder rederiets kommunikationschef, Anette Ustrup Svendsen, helt uforståeligt.

»Det er jo trafiktal, som vi har opgivet alle mulige steder. Så skulle vi have gjort os skyldige i omfattende svindel,« siger hun.

»Vi har svært ved at forestille os, at et statsejet selskab som Femern A/S vil give rabat til shoppingkunder, som tager ned til grænsebutikkerne,« tilføjer kommunikationschefen.

Læs også: Se hele Ingeniørens aktindsigt om Femerns trafikprognose

Hun henviser til, at de tyske butikker hovedsageligt er billigere, fordi kunderne slipper for at betale afgifter til den danske statskasse og for den høje danske moms.

»Hvis ikke bilisterne betaler 500 kroner hver vej, så vil Femern A/S ikke have tilstrækkeligt med indtægter til at få økonomien til at løbe rundt,« påpeger Anette Ustrup Svendsen.

Læs også: Prognose: Femern-tunnel skal stjæle 718.000 biler fra Storebælt

Scandlines har hele tiden fastholdt, at færgerne bliver ved med at sejle mellem Rødby og Puttgarden, efter at tunnelen er åbnet.

»Vi kan ikke se i krystalkuglen, om vi kan beholde 10 procent af bilisterne, eller om det er 20 eller 30 procent. Men vi tror ikke på, at tunnelen overtager dem alle,« siger Anette Ustrup Svendsen.

Læs også: Sådan nåede prisen for Femern-forbindelsen op på 64 milliarder

Den oprindelige trafikprognose for Femern-tunnelen, som er udarbejdet af de tyske konsulentfirmaer Intraplan og BVU, skønner, at færgerne vil beholde 10-14 procent af bilerne, hvis de fortsætter med at sejle, efter at tunnelen er åbnet.

’Vi vurderer, at en samlet overflytning af personbiler på 10-14 procent af trafikken på den faste forbindelse virker rimeligt, men dog en smule højt,’ skriver Cowi i sin kvalitetssikring.

Knud Erik Andersen, tidligere trafikchef i Vejdirektoratet, er stærkt kritisk over for det afsnit i kvalitetssikringen. Ingeniøren har bedt ham om at gennemgå Cowis arbejde, fordi han i en bog bl.a. har gennemgået netop trafikprognoserne.

’Cowi gør sig ikke den ulejlighed at argumentere med andet end eksempelberegninger, som end ikke er vedlagt som bilag. Tilbage står derfor blot, hvad Cowi 'mener'. Det kan ikke regnes for kvalitetssikring, skriver han i en mail til Ingeniøren.

Læs også: »Femern-tunnelens trafikprognose opfylder ikke de simpleste krav til faglig ordentlighed«

Knud Erik Andersen kritiserer også, at Cowi ser bort fra Scandlines’ statistik for de grænsehandlende.

'Scandlines kan se præcist i salgsstatistikken. Cowi har en meget lille stikprøve. Hvis Cowi seriøst mener, at Scandlínes ikke har styr på eget billetsalg, så burde Cowi straks rette henvendelse til rederiet og bede om at se tallene. Det fremgår tydeligvis af Cowis rapport, at det ikke er sket,’ skriver han.

’Enten er Scandlines fyldt med løgn om billetsalget, eller også har Cowi et alvorligt troværdighedsproblem,’ tilføjer den tidligere trafikchef.

Læs også: Eks-trafikchef om Femern-tunnelens prognoser: Utilstrækkelige og forældede

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat: "»Vi har svært ved at forestille os, at et statsejet selskab som Femern A/S vil give rabat til shoppingkunder, som tager ned til grænsebutikkerne,« tilføjer kommunikationschefen"

Så har kommunikationschefen ikke ret meget fantasi.

Kig på de rabatter man kan få på den statsejede Øresundsbro for at køre over og handle i 6 timer i Sverige, og retur igen.

Der er naturligvis intet krav om de 6 timer skal bruges til at handle, men de kan næppe bruges til en elgjagt eller et weekendophold.

  • 18
  • 3

Citat: "Scandlines har hele tiden fastholdt, at færgerne bliver ved med at sejle mellem Rødby og Puttgarden, efter at tunnelen er åbnet"

Klart nok.

Men Scandlines blev ikke ved med at sejle på Storebælt hvor trafikken er tre gange så stor.

Storebæltsbroen lukkede ikke blot Scandlines på Hallsskov-Knudshoved, men også Kattegatbroen til Juelsminde, Vognmandsruten, Hundested-Grenaa og Korsør-Lohals.

  • 14
  • 3

I 2007 udarbejdede myndighederne salgsmateriale på Scandlines. Allerede dengang udgjorde antallet af shoppingkunder omkring en tredjedel. Således har Femern A/S og transportministeriet givet COWI data, som de beviseligt ved er forkerte.

  • 6
  • 4

Re:" ..De trafikanalyser, som Cowi tidligere har udført for DTU Transport og Femern A/S (i 2011), tyder på, at omfanget er væsentlig lavere, .. " Kunne man ikke undersøge alle rejsende i dec 2015 og jan 2016 - og dermed finde ud af om Cowi tager fejl.

  • 1
  • 2

Det er også alt sammen meget fint. Men det handler jo lige så meget om hvorvidt man tror på Scandlines som et sandhedsvidne i denne sag.

En blind mand kan jo se at Scandlines har en åbenlys interesse i at Femern-forbindelsen ikke bliver til noget. Samtidigt er de allermest kritisk rapporter om Femern-forbindelsen, som ofte har været omtalt her på Ingeniøren, over en kam betalt af Scandlines.

De her salgstal behøver ikke være decideret løgn - men det betyder ikke de nødvendigvis er sande heller. Det handler jo også om metoden for opsamlingen af tallene.

Omsætter Scandlines automatisk 1-dags billetter til "shopping"-billister, så kan det jo nemt afvige betragteligt fra bilisternes egne udsagn om deres formål. Det er jo blot en måde som Scandlines kan benytte for, til en vis grad, at styre hvordan salgstallene designes. Det er bare et spørgsmål om kreativitet.

Tror jeg på at Scandlines opsamler sine tal på den mest brutalt ærlige måde. Næppe. Jeg gætter på at de opsamles og struktureres sådan de giver det resultat Scandlines ønsker - samtidigt med at de ikke er så usande at det kan opdages. Det er sådan set fair nok. De er jo en forretning som vil gøre meget for at forsvare deres marked.

Vi andres skal bare huske at Scandlines er en part i hele det her spil. Scandlines er ikke et offer for misinformation. De kan lige så godt være kilden til den.

  • 12
  • 3
  1. Scanlines fremlægger nogle tal.

  2. Cowi kvalitetsvurderer Scanlines' tal.

  3. Tidligere trafikchef i Vejdirektoratet kvalitetsvurderer Cowis kvalitetsvurdering.

  4. Hvem kvalitetsvurderer den tidligere trafikchef i Vejdirektoratets kvalitetsvurdering af Cowis kvalitetsvurdering?

;-)

  • 11
  • 2

En blind mand kan jo se at Scandlines har en åbenlys interesse i at Femern-forbindelsen ikke bliver til noget. Samtidigt er de allermest kritisk rapporter om Femern-forbindelsen, som ofte har været omtalt her på Ingeniøren, over en kam betalt af Scandlines.

De her salgstal behøver ikke være decideret løgn - men det betyder ikke de nødvendigvis er sande heller. Det handler jo også om metoden for opsamlingen af tallene.

Omsætter Scandlines automatisk 1-dags billetter til "shopping"-billister, så kan det jo nemt afvige betragteligt fra bilisternes egne udsagn om deres formål. Det er jo blot en måde som Scandlines kan benytte for, til en vis grad, at styre hvordan salgstallene designes. Det er bare et spørgsmål om kreativitet.

Tror jeg på at Scandlines opsamler sine tal på den mest brutalt ærlige måde. Næppe. Jeg gætter på at de opsamles og struktureres sådan de giver det resultat Scandlines ønsker - samtidigt med at de ikke er så usande at det kan opdages. Det er sådan set fair nok. De er jo en forretning som vil gøre meget for at forsvare deres marked.

Vi andres skal bare huske at Scandlines er en part i hele det her spil. Scandlines er ikke et offer for misinformation. De kan lige så godt være kilden til den.

Motivanalyser er altid godt. Eller sjovt. Eller et eller andet. Og ja, jeg har også observeret i hvor høj grad Scandlines forsøger at fastholde deres monopol på en meget givtig malkeko, selv hvis det skulle ske på bekostning af en samfundsøkonomisk mere optimal løsning.

Men hvis Hitler sagde at jorden var rund, ville man så afvise det på baggrund af at det var Hitler?

I dette tilfælde, så har Scandlines rent faktisk hårde data fremfor COVIs mere estimerede data. I det tilfælde, så er motivanalyser bare ikke nogen erstatning for at forholde sig til data. Det næste skridt er at COWI fortæller HVORFOR de hårde data er dårligere at bruge end COWIs estimater. Løfter de ikke den bevisbyrde, så vil det være bedre at tage udgangspunkt i Scandlines tal.

Og her er det jo ligegyldigt om Fehmernforbindelsen OGSÅ kunne lave et lavpristilbud til bilisterne. Det er en helt separat debat i forhold til debatten om data.

Og bare for lige at gøre det klart. Her er betingelserne for "grænsehandelsbilletten":

Til hjemrejsen skal du tjekke ind i Puttgarden inden 3 timer efter afgang fra Rødby i tidsrummet mellem kl. 04.45-20.45 samme dag.

Med en sejltid på 45 min. giver det op til 2 timer at shoppe i.

  • 8
  • 0

Omsætter Scandlines automatisk 1-dags billetter til "shopping"-billister, så kan det jo nemt afvige betragteligt fra bilisternes egne udsagn om deres formål.

Man må helt klart være skeptisk til parternes tal. Men det gælder også tal fra COWI, der har en meget klar interesse i projektets fremme og i at forsvare tilliden til deres egen tidligere rapport.

Scandlines sælger pt. sine shopping-billeter som 1-dags billeter, der giver en ekstra rabat, hvis check-in til hjemturen sker indenfor 3 timer.

Men uanset om man bruger 1 hel dag eller kun har 3 timer på tysk grund, så opnår man en betydelig rabat på prisen - ca halv pris i forhold til alm. billetter, der ikke skal fast bookes 14 i forvejen. Det er da ikke urimeligt at antage, at både rene shopping billet og 1-dags billeter sælges pga. den lave pris, men også grundet billige 'dåseøl' fra bordershop eller fra færgen.

Det er i det mindste urimeligt - uden en betydelig og tung dokumentation - at antage at selv 1-dag ture vil blive solgt i noget større omfang til bare noget der ligner den pris som Femern hidtil har regnet med.

Man skal her bemærke, at uanset om der kommer ingen, få eller mange færgeafgange til Femern, så er der fortsat færgen Gedser-Rostock, der vil kunne tilbyde lignende shopping/1-dags billeter.

Det er noget ganske vrøvl at sammenligne med Storebælt, hvor der hverken var Bordershop eller lav moms og billig sprit på den anden side i Nyborg eller Korsør - hvor man nu kommer fra. Der er også langt flere der krydser Storebælt, som har stor gavn af den hurtige transport over bæltet i bil/tog, fordi de har et erhvervsformål eller fx skal besøge familie/bekendte på den anden side af bæltet.

Problemet med denne kvalitetssikring er jo netop, at usikkerheden på forudsætningerne omkring trafikudviklingen synes meget betydelige og de opgivne tal mere end ret optimistiske.

Det kan være meget grimt, hvis projekt-prisen stiger, med det er dog et engangstab. Hvis derimod trafikgrundlaget/kunderne slet ikke er der, er der jo tale en meget langvarig økonomisk katastrofe for landet.

Lars :)

  • 6
  • 2

Som pendler til Rødbyhavn ser man hvor mange svenske (og norske) biler med "släpvagn" som tager turen til Puttgarden , og dem skal man ikke helt afskrive. De tjener boksen på at købe øl og vin og sprut og vil derfor gerne købe en rejemad på færgen. Kan de spare et par hundrede på indkøbet fordi de tog færgen, så gør de nok også det.

Personligt gider jeg nok ikke hvis jeg skal til møde i Hamburg, men som udflugt tror jeg bestemt at man tager et færgestop

  • 1
  • 0

COWI har lavet rapporten for trafikministeriet... Der er vel ikke grund til at sige mere...

  • 1
  • 1

Hvorfor indfører Danmark ikke blot færgehavnsmoms, hvor butikker mindre end 3 kilometer fra færgelejet kan afregne til tyske satser? Så sparer de grænsehandlende færgeturen og Danmark får arbejdspladser og indtægterne.

  • 1
  • 4

så hvorfor ikke Gedser og Rødby?

John - de fleste af de nævnte områder er udenfor EU; men med en samhandelsaftale, som det blev forhandlet i forb. med det åbne EU

Andre har en undtagelse, som også blev forhandlet på det tidspunkt.

Tror ikke nogen politiker gider bruge mere end 5 min. på at skulle forhandle en undtagelsesaftale for Gedser og Rødby

  • 2
  • 1

Der ville nok ikke gå længe før samtlige butikskæder i DK var repræsenteret i denne zone, og så ville ca. 98% af AL handel gå via disse butikker og de facto sænke momsen i DK.

Umiddelbart en fristende konsekvens set med forbrugerøjne, men gad vide hvor mange danskere der er klar til, at egenfinansiere/afskrive hjemmehjælp eller betale for skolebøger ?

  • 5
  • 1

EU kan vel ikke forbyde Danmark at indføre samme satser som Tyskland i havnebyerne med tysklandsfærger!?!?!

Karsten - Synes du virkelig det giver mening at sejle sodavand, øl, slik og chokolade frem og tibage over Østersøen?

  • 0
  • 4

EU kan vel ikke forbyde Danmark at indføre samme satser som Tyskland i havnebyerne med tysklandsfærger!?!?!

John - Startede du ikke med at snakke om butikker 3 km indtil fra den danske kyst - det er IKKE et EU anliggende; men dansk anliggende. Desuden glemmer du at 27 lande har været enige om at afskaffe tax-free - det er ikke noget der er trukket nedover DK. Mon ikke Danmark er blandt de lande, der har høstet størst udbytte forholdsvis af afskaffelsen?

Karsten - Synes du virkelig det giver mening at sejle sodavand, øl, slik og chokolade frem og tibage over Østersøen?

John - det giver god mening at Danmark ligger som den har redt - høje punktafgifter og moms er opskriften på stor grænsehandel i et åbent EU

  • 6
  • 1

Karsten - Ja tyske moms- og afgiftssatser op til 3 km fra færgelejet. Men hvorfor blandede du taxfree på rejser ind i det?

  • 1
  • 2

Karsten - Ja tyske moms- og afgiftssatser op til 3 km fra færgelejet.

John - hvem skulle have en interesse i at indføre det? Den danske stat? Tror jeg næppe - de arbejder nærmere for at gøre grænsehandel så bøvlet/ dyrt/ omstændelig som mulig

Grunden til at jeg blandede Tax-free ind i det, var at hvorfor skal det være tyske moms- og afgiftssatser - kunne andre EU-lande også kræve at sælge i området til deres satser? Altså en de facto Tax-free

  • 2
  • 1

Karsten - 19% Moms til den danske stat er 19% mere end 0%, når Tyskerne får det hele i dag. Hr og fru Hansen sparer færgeturen, Gedser og Rødby får arbejdspladserne og den danske stat får moms og afgifter i stedet for tyskerne.

  • 0
  • 5

19% Moms til den danske stat er 19% mere end 0%, når Tyskerne får det hele i dag. Hr og fru Hansen sparer færgeturen

John - hvorfor ikke lægge området i Kbh. Frihavn el. lige udenfor Kbh - de ville glæde flere, være mere retfærdig og Hr og fru Hansen sparede turen til Sydhavsøerne? Nej vel

Og et tilsvarende område i trekantsområdet, så man sparede turen til landegrænsen.

Og det enkle svar er nok, at måske mister man nok 25% moms på en 1-2% af den samlede detailhandel; men det er bedre end at miste 6% på f.eks. 10% af detailhandlen.

Grænsehandel/ frihandel er ikke noget vi skal tilstræbe - men det er et nødvendig onde som medlem af det åbne EU

  • 3
  • 1

Ok, hvad sker der hvis Scandlines rent faktisk opretholder sejladsen:

Scenarie 1: Der er plads til dem begge. Alle er glade.

Scenarie 2: Konkurrencen bliver for hård for Scandlines, som må indskrænke sejladsen, og dermed får endnu færre kunder, indtil de faste omkostninger ikke kan holdes, og overfarten lukker.

Scenarie 3: Konkurrencen bliver for stor for tunnelen, men den kan jo ikke lukkes når den først er bygget. Staten træder enten til og støtter tunnelen, og Scandlines kvæles, eller staten inddrager blot Scandlines færgetilladelse/færgelicens, og Scandlines kvæles.

Konklusion: Læg mærke til, det i alle scenarier er det buldrende ligegyldigt for tunnelen hvor stor en andel af trafikanterne som er grænsehandlende. Så hvad skal vi bruge statistikken til?

  • 5
  • 4

Grænsehandel...er ikke noget vi skal tilstræbe - men det er et nødvendig onde som medlem af det åbne EU

Det er nu mere et onde ved forskelle i prisdannelse mellem nabolande - sådan med en fysisk landgrænse eller med fx en direkte færge- eller flyforbindelse imellem. Men vi skal da være meget glade for, at Marianne Jelved stod fast og fik afskaffet det helt afgiftsfri salg indenfor EU (vist endda også inkl. EØS landene?).

Lars :)

PS! Frihandel er noget helt andet og noget man har arbejdet meget for i Danmark i det mindst de seneste 60-70 år, fordi det er meget afgørende for et lille lands mulighed for at skabe velstand.

  • 3
  • 1

@ Bent Johansen:

Citat: Men Scandlines blev ikke ved med at sejle på Storebælt hvor trafikken er tre gange så stor.

Storebæltsbroen lukkede ikke blot Scandlines på Hallsskov-Knudshoved, men også Kattegatbroen til Juelsminde, Vognmandsruten, Hundested-Grenaa og Korsør-Lohals.'

du kan ikke sammenligne indenrigsfærgefart med udenrigsfærgefart.

Der var ingen mulighed for indkøb til 'tyske' priser på Storebæltsoverfarten!

Og hvis Marianne Jelved som daværende dansk økonomiminister som den eneste i EU ikke havde stemt i mod bevarelsen af den toldfrie handel, ville Scandlines kunne nedsætte billetpriserne væsentlig.

  • 0
  • 0

Og hvis Marianne Jelved som daværende dansk økonomiminister som den eneste i EU ikke havde stemt i mod bevarelsen af den toldfrie handel, ville Scandlines kunne nedsætte billetpriserne væsentlig.

Så har vi da mindst én radikal helt. Rigtig godt politisk håndværk for et helt rigtigt og godt resultat.

Hvis staten støtter private virksomheder via en afgiftsfritagelse på deres produkter - så er det fortsat statstøtte.

Og statsstøtte er undtagen i helt særlige tilfælde dybt skadeligt for kongeriget, borgerne og i længden også for de involverede virksomheder.

Lars :)

  • 2
  • 0

Og det enkle svar er nok, at måske mister man nok 25% moms på en 1-2% af den samlede detailhandel; men det er bedre end at miste 6% på f.eks. 10% af detailhandlen.

Karsten - hvor kommer dine detailshandelsprocenter fra? Er det et rent gæt?

John - mere et eksempel, hvorfor et "Tysk moms og afgiftcenter" ved Rødby og Gedser, IKKE er en god økonomisk ide.

Man kan også sige, at der kun er en gearing på 25/(25-19) = 4,17 på tysk moms i.f.t. nul moms. Så vis handlen ved et Tysk moms og afgiftcenter stiger mere end 4,17 i f.t. nuværende, så taber Staten på det

  • 0
  • 0

Og hvis Marianne Jelved som daværende dansk økonomiminister som den eneste i EU ikke havde stemt i mod bevarelsen af den toldfrie handel, ville Scandlines kunne nedsætte billetpriserne væsentlig.

Poul - det er en sandhed med modifikationer - ophøret var vedtaget i 1991 i EU, og som den eneste stemte Marianne Jelved imod en udsættelse af ophøret.

http://www.kr862-minerva.dk/danish/ferries...

Det lyder også mere politisk korrekt - noget bliver vedtaget med enighed i en stor bred kreds - hvis nogen vil ændre på det sidenhen har forligspartnerne vetoret.

  • 0
  • 0

...som den eneste stemte Marianne Jelved imod en udsættelse af ophøret.

Det er jo netop det der er/var godt politisk håndværk. Den klynkehistorie fra din link omkring spritbådene der er gået ned - for fa'n - det er meningen de skal lukke, det kun godt at spritruter går ned.

Problemet er, at man i områderne ikke kan indse, at enten finder man på at drive nogle rentable erhverv, der kan klare sig, eller også må alle de, der bliver overflødige, fraflytte eller vente og ringe til bedemanden.

Det er en syg klagen over at være samspilsramt. Der ikke holder ved nogen rimelig analyse - ikke på Langeland, ikke i Sønderjylland, ikke på Sydvestfyn og ikke på Lolland-Falster.

Man kan ikke langsigtet sikre et område overlevelse med klynk og tilskud - det sker kun med rentable arbejdspladser til både dreng og pige. For de gamle der faldt er der ny overalt - og især skal der opstå nye ustøttede arbejdspladser.

Lars :)

  • 2
  • 0

Jelved påstod, at ophævelsen ville give en merindtægt på 600 mil. DKK og fremme beskæftigelsen. Da boet blev gjort op, var der et tab på 150 mil. DKK plus øget arbejdsløshed i de til sejladsen knyttede erhverv.

Det er en skrøne at påstå, at det er statsstøtte, hvis en stat ikke opkræver en skat. Heller ikke indirekte.

Statsstøtte er penge, der kommer ud fra statskassen og er skattefinanseret.

Der er ikke opstået nye arbejdspladser. Flere havne er lukket pga.den bortfaldne sejlads.

  • 0
  • 2

[quote id=704142] Det er en skrøne at påstå, at det er statsstøtte, hvis en stat ikke opkræver en skat. Heller ikke indirekte.

Statsstøtte er penge, der kommer ud fra statskassen og er skattefinansieret. [/quote

Det er der rene skindbarlige vrøvl. Om man ikke får/opkræver en indbetaling eller staten foretager en kontant udbetaling af samme størrelse giver nøjagtigt samme resultat - for staten og de skattepligtige.

Din påstand er ganske enkelt bare endnu en omskrivning af begrebet 'kreativ bogføring' eller af videregående politisk spin.

Der kommer aldrig noget til vandkanten, hvis der ikke lokalt skaber bæredygtige arbejdspladser - og som jeg tidligere skrev - til både de unge drenge og de unge piger.

Lars :)

PS! Det er der heldigvis en begyndende forståelse for hos de bedre borgmestre: http://www.bt.dk/danmark/ny-rapport-500-da...

Man kan ikke vende udviklingen, når de unge - og med gode grunde - flytter væk. Så må man finde de virksomheder og det beskæftigelsesniveau som kan opretholdes lokalt. Og så tilpasse sig så hurtigt og lempeligt man kan. Alt andet er spild af penge til slet ingen nytte.

  • 3
  • 1

Nu skal manvære varsom med, at betegne andres indlæg som vrøvl, hvis man ikke kan komme med bedre.

Desuden har du tydeligvis ikke forstået, hvad jeg har skrevet!

Citat:Det er der rene skindbarlige vrøvl. Om man ikke får/opkræver en indbetaling eller staten foretager en kontant udbetaling af samme størrelse giver nøjagtigt samme resultat - for staten og de skattepligtige.

Men da du sikkert er uddannet økonom, bedes du forklare mig ovenstående.

Et tilskud er en udgift!

En indtægt, der ikke er budgetteret, findes ikke i budgettet - er fiktiv.

Det har intet med kreativ bogføring at gøre.

Dit post scriptum har intet med emnet at gøre.

  • 0
  • 4

Karsten - grænsehandlen er s. v. j. v. over 25% af øl og sodavandssalget. Så disse grænsehandelsvarer kan ikke nå op på de 4,17 og kan dermed med fordel flyttes til den danske side af Østersøen med et afgiftscemter!?!

John - umiddelbart ligger den samlede detailhandel i DK på ca. 50-60 mia/ år ~ ca. 15-20 mia. for Kbh og Sjælland ialt

Rødby-Puttgarden havde 1.532.379 grænsehandlende biler i 2013 - lad hver bil handle i gennemsnit for 2.000 kr - så får du 1,1 mia kr/ år ( http://ing.dk/artikel/foer-femern-vedtagel... )

Det giver en andel på 5,5% af detailhandlen

Den samlede grænsehandel DE/ DK er 6 mia kr/ år

http://www.skm.dk/media/1169390/Graensehan... side 15

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten