Cowi og Dissing+Weitling designer 24 km bro- og tunnelforbindelse i Kina
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Cowi og Dissing+Weitling designer 24 km bro- og tunnelforbindelse i Kina

De nye broer skal opføres med et brodæk med en dobbelt kassedrager. Designet vil beskytte broen mod områdets kraftige vinde. Illustration: Dissing+Weitling/Cowi

Et elegant design fra et hold af erfarne arkitekter og ingeniører har sikret Cowi og arkitektfirmaet Dissing+Weitling sejren i en konkurrence om at designe en ny forbindelse over Perlefloden i sydkina. Det fortæller Cowi på sin hjemmeside.

Y-formede pyloner skal bære hængebroens tilslutningsfag, og selve hængebroen holdes oppe af to centralt placerede pyloner. Illustration: Dissing+Weitling/Cowi

»Konceptet anvender en avanceret designfilosofi. Det overordnede design er storslået, elegant og præcist. Designet er hovedbroerne, tilslutningsbroerne og de kunstige øer er velintegreret; forbindelsen har et samlet markant udtryk og fungerer som et ikonisk vartegn; hele forbindelsen er i harmoni med omgivelserne; og det y-formede pilleskaft på tilslutningsbroerne bibringer en intens følelse af rytme,« sagde dommerkomiteen fra The Advanced Work Office for the Shen-Zhong Link Project ifølge rådgiveren om forslaget.

Verdens bredeste sænketunnel

Projektet indeholder to hængebroer, to kunstige øer og en knap 7 km lang sænketunnel, der med otte vejbaner vil blive verdens bredeste.

»Designet er et sammenkog af de krav og begrænsninger, der følger med deltaet ved Pearl River, hvor det lave, rolige vand har inspireret os til at udvikle et elegant og harmonisk udtryk. Øen er designet til at påvirke vandets vej mindst muligt, og da øen er formet som en klassisk kinesisk drage, ligner den samlede forbindelse en drage med en hale, der elegant lander på vandet,« siger Poul Ove Jensen, arkitekt ved Dissing+Weitling i pressemeddelelsen.

De kunstige øer skal blandt andet rumme 15.000 m² faciliteter til konferencer, kontorformål og restauranter, samt en promenade. Illustration: Dissing+Weitling/Cowi

Læs også: Enkelhedens arkitekt bliver ved at bygge broer

Hård vind og blød flodbund udfordrer ingeniører

Selv om det danske hold nu har vundet designkonkurrencen er det stadig ikke sikkert, at forbindelsen bliver bygget. Forbindelsen har ifølge avisen South China Post længe stået højt på ønskesedlen hos lokalregeringen i Shenzhen, der ligger vest for Perlefloden, fordi det vil give de lokale virksomheder mulighed for at udvide i Zhongshan, hvor jorden er billigere. Oprindeligt håbede lokalregeringen i Shenzhen på, at blive koblet på broforbindelsen mellem Hong Kong, Zhuhai og Maca - som Cowi og Dissing+Weitling i øvrigt også arbejder på - men da det blev afvist i 2008, skiftede lokalpolitkerne fokus til en forbindelse til Zhongshan. I december 2015 lykkedes det ifølge det engelsksprogede netmedie Shenzhen Government Online så endelig at få godkendelsen fra ‘Den nationale udviklings- og reformkommission,’ der tidligere havde afvist projektet.

Læs også: Cowis nye sænketunnel skal klare ekstremt vandtryk og jordskælv

Ingeniørteknisk er byggeriet udfordret af, at broerne skal kunne holde til områdets tyfoner, der kan give vindhastigheder på op til 300 km/h og af at pylonerne skal forankres i et floddelta med sand og løs jord, har Cowis regionale vicepræsident for broer, tunneler og marine konstruktioner forklaret til Berlingske Business.

Kommer det 24 km lange projekt i gang, forventes det at koste cirka 36 mia. kroner.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Lad vær' med at oversætte Lars Hauges stilling.
Den er Regional Vice President. Man kan ikke oversætte den slags direkte. Hvis I insisterer kommer I væsentlig tættere med regionsdirektør - men det er heller ikke helt vellykket. Alternativt direktør for bro, tunnel og marine.

Og Cowi hedder COWI

  • 1
  • 2

@Jacob det er da så ligegyldigt det du kommer med.

Titlen på Lars Hauge er da ok oversat og det er da korrekt dansk at bruge enten Cowi eller COWI. Slå selv op i en ordbog hvis du er i tvivl.

Hvorfor gå op i sådan nogle småting når det er indholdet der er det spændende.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten