Cowi er Femern-udbuddets store vinder

Cowi er Femern-udbuddets store vinder

Foto: Femern A/S

Den danske rådgivergigant har vundet posten som rådgiver på det milliardstore byggeprojekt. Et projekt, selskabet selv har været med til at tilrettelægge.

Kun få timer efter offentliggørelse af den brede politiske aftale, der sikrer midlerne og mandatet til opførelsen af Femernforbindelsen, er det nu blevet afsløret, hvem der skal stå for at opføre den 18 kilometer lange sænketunnel og de mange sideløbende småprojekter.

Læs også: I dag tør politikerne skrive under på Femern-kontrakten

Mens Cowi står for rådgivning om hele projektet med undtagelse af gravearbejdet, er det danske entreprenørselskab Per Aarsleff A/S med i to af de tre entreprenørkonsortier, der skal stå for at opføre forbindelsen.

Kontrakterne er endnu ikke underskrevet. Men siden de offentliggøres så hurtigt, efter at den politiske aftale kom i hus, må man antage, at de såkaldte ‘betingede kontrakter’ er ret sikre.

Kontrakterne ventes underskrevet endeligt i maj.

Det ene af konsortierne, hvor Aarsleff er med, skal både anlægge sænketunnellen og bygge tunnelfabrikken. Samtidig skal konsortiet opføre portaler og ramper med Aarsleff som ordførende entreprenør.

Kritik af Cowi

Cowi er tidligere blevet kritiseret for at skulle kvalitetssikre trafikberegningerne, og dermed det økonomomiske grundlag, for forbindelsen - samtidig med, at de vel at mærke har en økonomisk interesse i, at projektet bliver en realitet

Læs også: Kritik af Cowi: I kan ikke sikre kvaliteten på en tunnel, som I selv byder på

»Der er brug for er en uafhængig kvalitetssikring. En sådan kan man ikke få fra et firma som Cowi, der er så dybt involveret i den efterfølgende tekniske rådgivning med store rådgivningskontrakter,« skrev tidligere trafikchef i Vejdirektoratet i en mail til Ingeniøren.

Den kritik tog Cowi med kølig ro.

Læs også: Cowi blåstempler Femern-trafikprognose

»Materialet, vi har baseret vores kvalitetssikring på for Transport- og Bygningsministeriet, er fuldt ud offentligt tilgængeligt,« skrev Kommunikationsspecialist Charlotte Holm i en mail til Ingeniøren.

Ifølge hende kan Cowi ‘stå 100 procent inde for både rapporten og vores (Cowis, red.) rolle’.

Læs også: Cowi: Scandlines overdriver sin opgørelse af grænsehandlen

Kommentarer (10)

Inderhavnsbroen i København som COWI også har "rådgivet" på er indtil videre over 3 år forsinket med en merpris på i hvert fald 100mio over de 200mio der blev regnet med fra starten. Ingen tør sige noget om, hvornår den står færdig.

Den er 180 meter lang og skal kun bære cykler og fodgængere.

Nogen der tør tage et gæt på pris og tidsplan for dette projekt?

  • 7
  • 4

Mon ikke inderhavnsbroens forsinkelse kan have noget at gøre med kunden, Københavns kommune er svære at danse med, man finder nok ikke nogen i byggebranchen der vil lægge hånden på hjertet og sige "Vi har et godt samarbejde med KK" Dertil skal man huske at det idiotiske design blev valgt af politikere ud fra kriteriet "det er pænt".
Men det bliver en spændende proces, det bliver jo det største anlægsprojekt i Danmarks historien, eller ?

  • 4
  • 6

Mon ikke inderhavnsbroens forsinkelse kan have noget at gøre med kunden, Københavns kommune


Jeg bor selv i Københanvns Kommune, og der er mange ting at være utilfreds med. Men lige netop Inderhavnsbroen er det svært at kritisere andre end rådgiveren for: Det seneste års forsinkelse er pga. helt basale designfejl (bl.a. wiretræk og bogier) som burde være fanget allerede inden løsningen blev præsenteret første gang. De mange andre fejl i udførelsen er i høj grad på grund af manglende basal opfølgning på projektet, som ing.dk ad flere gange har beskrevet.

  • 6
  • 1