Cowi byder ind på kompliceret broprojekt forud for fodbold-VM i Qatar
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Cowi byder ind på kompliceret broprojekt forud for fodbold-VM i Qatar

Om to år går Qatar i gang med at anlægge et spektakulært og udfordrende projekt, der skal stå færdigt i god tid før fodbold-VM i hovedstaden Doha i 2022.

Tre ikoniske broer, forbundet af tunneler til en 12 kilometer lang forbindelse, designet af den spanske arkitekt Santiago Calatrava, udgør Sharq-projektet, der er påhæftet en uofficiel 40 milliarder kroners prislap.

Planerne for projektet har været længe været undervejs, men i sidste uge var det officielt, at anlægsarbejdet går i gang i 2015. Kontrakterne ventes udbudt efter sommerferien.

Qatars vejmyndighed, Ashghal, der er bygherre, beskriver 'The Sharq-Connection' som et af Mellemøstens mest ambitiøse ingeniørprojekter nogensinde. Projektet forbinder Dohas Hamad Lufthavn med Katara, der er Dohas kulturcentrum, og byens økonomiske centrum i West Bay.

Selv om vejmyndigheden er bygherre og havde udskrevet en projektkonkonkurrence, hvor Cowi var inviteret til at deltage, var det i sidste ende emiren, der bestemte.

Emiren ville have Santiago Calatrava, der bl.a. har designet Malmös vartegn Turning Torso og centralstationen på World Trade Center, og som helt uden om den igangsatte projektkonkurrence kom ind fra sidelinjen. Og så blev konkurrencen aflyst.

100 procent tunnelløsning

De tre broer, der hver bare er mellem 600 og 1.310 meter lange, forbinder otte kilometer tunnel. Projektets buede, organiske linjer er inspireret af flyvefiskens bevægelser.

Illustration: MI Grafik: Santiago Calatrava

»Arkitekturen menneskeliggør det naturlige landskab og betjener samfundet,« siger Santiago Calatrava, der mener, at Sharq-forbindelsen er en enestående mulighed for at udvikle et storslået offentligt arbejde.

Allerede for fem år siden undersøgte Cowi projektet for vejmyndigheden Ashghal:

»Vi lavede feasibility-studiet og kender derfor en del til projektet, men det var jo et helt andet design,« siger Cowis projektleder Ejgil Veje.

»Vi var igennem mange faser. Den første var også bro-tunnel-kombination. Men så bestemte premierministeren, at han ikke ville se konstruktioner over vand. Vi fik ordre til at lave det hele under vand og afleverede en 100 procents tunnelløsning med undersøiske udfletninger. Dengang sagde overslaget 33 milliarder kroner,« fortæller Ejgil Veje.

Bro med park og kabelbane

Endnu er der ikke foretaget et rigtigt kost-overslag af Santiago Calatravas projekt, men 40 milliarder kroner er blevet nævnt.

»Kunstværker, som det her, har det med at blive utroligt dyre. Det ved bygherren. Men når emiren vil have en stor og flot brokonstruktion, så får han det,« siger Ejgil Veje.

Vestkystbroen er den mest komplicerede af de tre broer, benævnt West Bay, Kulturbyen og Al Sharq. Dens bue får to dæk med bl.a. et parkområde, som man når via en hævet sti og en kabelbane, og hvorfra man vil kunne få udsigt over hele byens skyline.

Vejmyndigheden har hyret det Texas-baserede rådgiverfirma Fluor Corporation, der anses for at være verdensførende og har også været interesseret i at få Cowi som rådgiver. Men det valgte danskerne bevidst fra, fortæller Ejgil Veje, der i forvejen styrer et af Dohas igangværende metroanlægsprojekter.

»Vi har ventet på det helt helt rigtige tilbud«

»Vi foretrækker at være med til at byde på design & build-kontrakten,« siger Ejgil Veje, der mærker, at Cowi er en attraktiv partner:

»Vi har løbende diskussioner med mange, der er interesseret i at arbejde sammen med os. Men vi har ventet, til det helt rigtige tilbud kom, og nu er vi meget tæt på at lave en aftale med en stor udenlandsk anlægsentreprenør, som vi tidligere har arbejdet sammen med,« fortæller han.

Ejgil Veje venter, at der bliver udbudt et projekt på hver af broerne, et tunnelprojekt og en femte kontrakt, som skal binde dem sammen.

»Men det er primært en af de fire store pakker, vi interesserer os for,« siger Ejgil Veje, som ikke tror, at entreprenørkonsortierne har lyst til byde på mere end et par af kontrakterne, så det gør Cowi nok heller ikke:

»Man kan ikke samarbejde med én om et af projekterne og med en anden om et af de andre. Det bliver for svært at håndtere fortrolighedsklausulen. Men vi prøver at lægge en strategi, der giver os de bedste kort på hånden,« fortæller han.

Entreprenørerne bæver

Netop den erkendte kompleksitet i Santiago Calatravas konstruktioner får de fleste anlægsentreprenører til at betragte dem med en vis bæven:

»Det er nogle meget specielle konstruktioner, der rummer store udfordringer. Men der bliver snart udbudt en rådgiverkontrakt, hvor opgaven er at gennemgå det tekniske design og verificere, at det er bygbart. Det er den blåstempling, der gør, at anlægsentreprenørerne er interesseret i at byde på de enkelte bro- og tunnelprojekter,« fortæller Ejgil Veje.

Også kontrakten som miljørådgiver har Cowi gode muligheder for at kapre, vurderer Ejgil Veje:

»Miljømyndighederne har meget at sige her i landet. Nu bliver miljøpakken, der skal sørge for, at projektet bliver håndteret miljømæssigt forsvarligt, udbudt. Og eftersom Cowi er den førende miljørådgiver her i Qatar, tror jeg, vi har en rigtig god chance.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

jeg kan da godt forstå Cowi ikke ønsker at dele af deres kompetencer igennem andre konsulenter som Fluor, og hellere vil føre selv forretning direkte med bygherrere.

jeg spekulerer dog om der ikke er flere penge i miljøet and design & byg ?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten