Cowi blåstempler Femern-trafikprognose
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Cowi blåstempler Femern-trafikprognose

Den rådgivende ingeniørvirksomhed Cowi har foretaget en såkaldt uafhængig kvalitetssikring af den trafikprognose, der ligger til grund for den kommende Femern-forbindelse. Og den overordnede konklusion lyder, at den kritiserede prognose holder vand.

Femerns prognose har været kritiseret for at være optimistisk i forhold til den fremtidige trafik, der skal finansiere forbindelsen. Men Cowi mener altså, at vurderingen står på solid grund.

'Den sammenfattende konklusion er, at Cowi vurderer, at trafikprognoserne er et realistisk bud på, hvor meget vejtrafik, der kan forventes på en fast Femern Bæltforbindelse. Der er intet, som tyder på, at prognoserne systematisk overvurderer det totale trafikomfang,' hedder det i Cowis rapport, der dog medgiver, der er en del usikkerheder i trafikprognosen.

Læs også: Prognose: Femern-tunnel skal stjæle 718.000 biler fra Storebælt

Blandt andet påpeger Cowi , at det er svært at dokumentere, hvor meget vejtrafik, Femern realistisk set kan tage fra Storebæltsforbindelsen. Ifølge Femerns prognose skal den kommende tunnel hente 718.000 biler fra Storebæltsforbindelsen – men ifølge Cowi er det så som så med beviserne for, at det rent faktisk kommer til at ske:

'Vi vurderer dog, at der er elementer i prognosen, som umiddelbart forekommer svært dokumenterbare. Det er specielt den forventede overflytning af personbiltrafik fra Storebælt, som er svær at dokumentere på grund af manglende data om det nuværende trafikmønster over Storebæltsforbindelsen. Prognosen er forsigtig i vurdering af ny-genereret trafik, fordi der mangler værktøjer til at forudse forbindelsens potentielle dynamiske effekter,' skriver Cowi.

Læs også: Femern-tunnel forhindrer, at bilisterne kan køre gratis over tilbagebetalt Storebæltsbro

Rådgivervirksomheden Grontmij blandede sig for nylig i debatten om overflytning af trafik fra Storebælt til Femern og påpegede, at det bliver umuligt at lokke tilstrækkeligt mange bilister til Femern-forbindelsen, hvis det bliver meget billigere at køre over Storebælt, sådan som flere politikere har foreslået.

Transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt (V) er på trods af usikkerhederne ovenud tilfreds med Cowis gennemgang af trafikprognosen, som han mener eliminerer al tvivl om projektets grundlag.

»Cowi har fundet, at trafikprognosen er grundig og giver et realistisk bud på, hvor meget trafik der kommer i tunnelen. Det er en vigtig konklusion - og så kan vi fra politisk side koncentrere os om resten af projektet,« siger han i en pressemeddelelse.

Cowi har selv aktier i Femern-projektet, da virksomheden i samarbejde med entreprenører har budt ind på opgaven om at anlægge tunnelen, der skal være færdig i 2018.

COWI har selv aktier i Femern-projektet, da virksomheden i samarbejde med entreprenører har budt ind på opgaven om at anlægge tunnellen, der skal være færdig i 2018.

Det er vigtigt at huske at deres interesser kan påvirke resultatet - også selvom det ikke burde.

  • 6
  • 2

I kæmpe projekter som fx Femern eller motorvejsudvidelsen omkring København har rigtig mange rådgivere en "interesse" fordi de alle sammen i en hvis grad har potentiale for opgaver.
Det var jo heller ikke COWI alene, der designede Storebæltsbroen.

Nu er COWI et respekteret firma, med dygtige specialister, så mon ikke man kan stole på de vurderinger de kommer med.

/Jacob
Bygningsingeniør i COWI

  • 1
  • 6