Bilisternes forsinkelsesværdi bør være indregnet i den oprindelige samfundsøkonomiske beregning, ikke i anlægsbudgettet. Alt efter hvilke antagelser man laver, kan den være hvadsomhelst. Men politikerne kan i nogen grad vælge tekniske løsninger i byggefasen som gør anlægsværdien lavere og forsinkelsesværdien højere, eller omvendt. Det er et politisk ansvar, og det bliver spændende at se om nogen forsøger at tale udenom.
Fx kunne banen graves ned ved Lyngby viadukt og Buddinge rundkørsel, så bilerne lettere kommer gennem disse flaskehalse, men det er for dyrt. Omvendt kan man spare lidt på at mindske svingbaner, og det forsinker bilerne så samfundsnytten sænkes. Man kan også optimere lyskrydsene over Frederikssundsmotorvejen så bilerne lettere kommer frem. Det ligegyldige lyskryds ved Ejby Smedevej kan sløjfes eller ihvertfald gøres trafikafhængigt. Uden lyskryds kan Egby smedie og de få rækkehuse så tage en mindre omvej.
På længere sigt kan man vælge at bygge MotorRing5, så de indre veje aflastes og fremkommeligheden bedres.