Count-down til Mars-mission: Helikopter er klar til sin rumrejse
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Count-down til Mars-mission: Helikopter er klar til sin rumrejse

Mars-helikopteren er netop blevet fastgjort til den nye mars-rover Perseverance, og skal have en beskyttende skal omkring sig før den sendes mod den røde planet. Her skal den lande i Jezero krateret den 18. februar 2021. Illustration: NASA/JPL-Caltech

Hvis alt går vel vil menneskeheden om kun 14 uger for første gang sende en helikopter mod Mars for at lede efter liv.

Nasa’s ingeniører arbejder nemlig i disse dage på højtryk for at samle alle teknologierne til Mars 2020 Rover missionen til juli, og det omfatter en helikopter, der er blevet fastgjort til undersiden af roveren Perseverance, skriver Nasa i en pressemeddelelse.

Tanken om at have en helikopter med på fremtidige missioner har været en hed drøm for Nasa-ingeniørerne i mange år, hvilket lederen af helikopterteamet, Dave Lavery også fortalte om til Ingeniøren, da vi mødte ham tilbage i 2018.

Læs også: Nasa-ingeniør: Mars-helikopter vil fundamentalt ændre måden, vi udforsker planeter på

Og det er teknologiudviklingen i form af bedre batterier, nye materialer og mindre kredsløb, der gør det muligt, at drømmen nu kan blive til virkelighed.

Se NASAs egen præsentation af helikopterteknologien herunder.

Tynd atmosfære stiller større krav til rotorer

Helikopteren vejer kun 1,8 kilogram og bliver drevet af coaxial-rotorer med en diameter på 1,1 meter. De er anbragt ovenpå hinanden og drejer hver sin vej. På Mars skal de, grundet den tynde atmosfære, piske ekstra hurtigt rundt for at holde helikopteren i luften, hele 3000 rpm modsat de 400 rpm, som ville være tilstrækkeligt i jordens atmosfære.

Under rotorerne hænger en boks spækket med elektronik, herunder kamera til brug for navigation, landing og videnskabelige opgaver. I boksen findes også gyro, sensorer, varmeapparat, altimeter mv. og til brug for navigation på en planet uden brugbart magnetfelt har helikopteren et kamera til at holde styr på solen og beregner sin position på den baggrund. Ombord findes også solceller, så helikopteren selv kan holde gang i sin elektronik og de seks Sony Li-on celler, som udgør dens batteripakke.

Ideen er at sende helikoptere i forvejen

Mars-helikopteren vil rejse til den røde planet på undersiden af Perseverance-roveren, og først 60 dage efter landingen vil roveren koble sig fri af helikopteren, køre 100 meter væk, hvorefter helikopteren vil udføre sine første testflyvninger.

Første tur er planlagt til at være en 15-20 sekunders tur ti meter op i luften for at tjekke, om den kan blive hængende. Men på grund af afstanden til Jorden vil ingeniørerne først flere minutter senere vide, om den stadig er i ét stykke efter landingen.

Næste flyvning vil blive en halvt minuts flyvning, og langsomt vil den blive sendt på længere og længere opgaver og flyvninger.

»Ideen er, at helikoptere skal bruges til kortere ture. Hver tur skal måske dække et område svarende til, hvad en rover kan tilbagelægge på en dag, så det passer med, at den kan flyve i forvejen og spejde efter gode ruter til roveren,« fortalte Dave Lavery tilbage i 2018 til Ingeniøren.

Hos Nasa har ingeniørerne nu færdiggjort arbejde med at koble helikopterens 34 elektriske systemer til Perseverance. Roveren har også fået monteret sine seks hjul, sit faldskærmssystem og landingsmodulet har også fået fyldt sit brændstof på.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man må da håbe de har overvejet en løsning til automatisk gen-oprejsning i tilfælde af den vælter. Evt. kan roveren vende den om med sin arm?

  • 5
  • 0

Jeg synes nu stadig det er et vildt proof of concept. Selv hvis den kun klarer to flyveture er det stadig meget imponerende.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten