Corona forsinker sydhavnsmetro i tre måneder: Koster op til 50 mio. kr om måneden

Den ene tunnelboremaskine har stået stille på grund af corona. Billedet er fra anlæggelsen af Cityringen. Illustration: Lasse Gorm Jensen

Siden foråret har det stået klart, at metroens næste etape, M4 Sydhavn, ville blive påvirket af corona-epidemien.

Nu er der kommet de første forsigtige gisninger af, hvor stort omfanget bliver.

De fremgår af Anlægsstatus 1. halvår 2020, som er udgivet af Transport- og Boligministeriet og gennemgår, hvordan det står til med de mange større og mindre projekter under ressortområdet.

Og de er generelt kommet godt gennem covid-19-epidemien, lyder vurderingen - eller i rapportens eget sprog:

»Efter omstændighederne har indvirkningen ikke været så omfattende, som man kunne frygte. Mange af bygge- og anlægsprojekterne har i det store hele kunnet opretholde arbejde og fremdrift,« som embedsmændene skriver.

En undtagelse er dog Storstrømsbroen, som vurderes at blive tre-seks måneder forsinket og udfordre sit budget. Og så netop M4 Sydhavn.

»Det er selskabets vurdering, at anlægsarbejdet på M4 Sydhavn som følge af COVID-19-krisen vil blive berørt med blandt andet forsinkelser og meromkostninger til følge,« fremgår det.

Produktion af betonarbejder i stå

De store udgravningsarbejder er allerede gennemført. Derfor kunne de to boremaskiner, Inge og Olivia, blive sendt afsted fra stationen Enghave Brygge mod Sluseholmen henholdsvis 10. januar og i begyndelsen af februar.

Men da covid-19 for alvor ramte Europa i det tidlige forår, holdt mange af de udenlandske arbejdere op med at komme tilbage, når de var hjemme på ophold.

Det betød, at den ene tunnelboremaskine måtte »standses i en længere periode«, imens den anden kørte langsommere på grund af færre arbejdssjak.

I perioder var det rigtig mange specialister og håndværkere fra blandt andet Polen, Italien, Spanien og Portugal, som var fanget i udlandet.

»Dette har også påvirket produktionen på de store beton- og armeringsarbejder, som har været sat i stå,« lyder det i ministeriets statusrapport.

»Selskabet har derfor arbejdet med at få medarbejderne til Danmark og betalt for, at de kunne sidde i karantæne i 14 dage før tilbagevenden til byggepladserne,« fremgår det.

Er nået til Mozarts Plads

Ifølge redegørelsen lykkedes det i løbet af maj at få produktionen i omdrejninger igen, om end den stadig var udfordret af rejseregler og leverancer af materialer.

Men projektet, som skal stå færdigt i 2024, er blevet forsinket

»På nuværende tidspunkt forventes en 3 måneders forsinkelse på grund af corona, men Metroselskabet forhandler med entreprenørerne om at iværksætte tiltag, der kan indhente det forsinkede,« lyder det.

De usædvanlige forhold har også betydet en fordyrelse for metroprojektet til 9,4 milliarder kroner, som dog forventes at kunne holdes inden for den afsatte 10 procent korrektionsreserve.

Hvor stor den ender med at blive, står dog endnu ikke klart.

»Selskabets skøn er merudgifter på cirka 20-50 millioner kroner månedligt uden indregning af udgifter til claims, bygherreorganisation og eventuel acceleration,« skriver transport- og Boligministeriet.

Ifølge Metroselskabet er begge boremaskiner nu i drift. Den ene er brudt igennem til Mozarts Plads i Sydhavnen og den anden gør det på torsdag.

Derfra skal de videre sydpå mod Ny Ellebjerg, før de fragtes tilbage til udgangspunktet og borer det sidste stykke mod Havneholmen og København H.