Copenhagen Wheel giver din cykel et skub op ad bakken

Endnu et selskab melder sig i rækken af hjælpende hænder til cyklisterne.

Denne gang er det amerikanske Superpedestrian, en nystartet virksomhed fra Massachusetts, som til foråret vil sende deres 'Copenhagen Wheel' på gaden.

Konceptet ser ud til at have en slående lighed med en række sloveneres projekt, FlyKly, som vi tidligere har præsenteret her på ing.dk. Her var der også tale om, at man kunne udskifte sit eget baghjul og derved få batterikraft og samspil med en smartphone, der dermed kunne fungere som cykelcomputer.

Superpedestrian præsenterede dog allerede sin video om konceptet for fire år siden i forbindelse med klimakonferencen COP15 i København og startede som et projekt i Københavns Kommune. Den gang var det Senseable City Lab fra amerikanske MIT, der stod for udviklingen, og nu er projektet så skilt ud og videreført af Superpedestrian.

De regner med at sende produktet på gaden nogenlunde samtidig med FlyKly og til samme pris – måske en anelse højere – nemlig lige under 4.000 kroner.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det jeg gerne vi vide er hvordan al den vægt i navet påvirker køre oplevelsen?

  • 1
  • 2

Så vidt jeg kan se - dog uden at have læst hele det forum igennem du henviser til - så har alle dine løsninger eksterne batterier og øger vægten på cyklen betragteligt.

Det hjul artiklen omtaler har batterier i hjulet samt en eller anden App-lås.

Så det er ikke helt identiske løsninger.

Hvis der findes én der er så må du give et mere direkte link end til et helt forum.

  • 2
  • 0

Jeg har kikket lidt på en masse næsten identiske reklamer - men ingen af den fortæller mig om de kom før Copenhagen Wheel - samme ide men intet om de var først med den.

  • 0
  • 0

Så skal cyklen eller hjulet med ind eller en ledning ud af vinduet, når der skal oplades.

Med akku under/bag saddel eller på bagagebærer kan akkuen tages med ind til opladning, og man kan også have flere akkuer.

  • 4
  • 0

Jeg har da tænkt, at det var en ok nem løsning med sådan en hul. Men da det er baghjulet, så ville jeg jo skulle skifte 21 gear ud med 3, og det synes jeg ikke lige er optimalt. Så for mig vil det nok være mest optimalt at sætte en forhjulsløsning på, eller også skal jeg købe en nr. 3 cykel med EL.

  • 1
  • 0

@kim

det med akku og styreenhed i navet er en gammel idee, hørte det for en del år siden, men jeg medgiver, at brugen af smartphone er "nyere" :-)

  • 0
  • 0

Hvem sætter sig ned og tænker »Superfodgænger er et godt navn til et firma, der sælger et cykelprodukt«?

En forventning om, at produktet vil være så upålideligt, at man ender med at trække cyklen det meste af tiden? :-)

  • 0
  • 0

Det store spørgsmål er hvor mange gear har man brug for med den type hjul?

  • 0
  • 0

Min gamle Kildemose - næh, ingen reklame her - med 3x7 udvendige gear kan ikke umiddelbart erstattes af et alm. hjul med 3-5-7 indvendige gear. "Kloen" akslen sidder i er ikke bygget til kædestammer.....

  • 0
  • 0

Så kan vi lige så godt droppe hele ideen med det samme - hvis hjulet ikke passer til Leifs KlidMonster så kan det også være lige meget - ;) hehe

Seriøst så er jeg sgu lidt små lun på det hjul - jeg kunne godt finde på at bygge en bike med et letvægtstel jeg kunne trille rundt med her i København og som kan hives op på 3.

  • 0
  • 0

......er det min opfattelse at elcykler skal passe til brugerens behov og de viste produkter er i mine øjne legetøj der kun kan anvendes til ture af begrænset længde og sværhedsgrad.

Elcykler er normalt tungere end almindelige cykler. Kraftigere stel ,batteri og motor og jeg mener at gearet skal kunne levere mindst 14 trin og bedre 27trin, for at kunne cykles uden motor, når batteriet er fladt!

Der ingen elcykler der kan det hele og generelt er de bedste alt for dyre (20kkr. + for hvilket man kan få en Honda innova 125ccm motorcykel), men min holdning er at hvis cyklen er ubehagelig at cykle uden motor skal man ikke købe den. Er elcyklen kun til lokalt brug kan man godt acceptere et batteri på mindre end 10 Ah, men til ture på 15-20km+ til arbejde skal batteriet være større.

Placeringen af motoren betyder næsten intet betjeningsmæssigt og placeringen i et baghjul vil kun betyde mindre end den samme vægt placeret på bagagebæreren.

Hvis man har økonomisk mulighed for at betale for en elcykel med Bosch centermotor vil man kunne lave alle normale cykelvedligeholdelser selv. Det drejer sig om dækskift,bremser punkteringer,eksede hjul, udskiftning af gear og gearkranse .

PS jeg arbejder ikke for Bosch og min cykel er en KOGA damecykel med forhjulsmotor og 27 gear:)

  • 2
  • 1

Bestemt Kim......der vil forhåbentligt komme forbedringer. Specielt når man ser på det nuværende udvalg, så ligner de fleste sammenbragte familier systemmæssigt.

Det værste der kan ske vil i min optik være at udviklingen vil komme til at ligne knallerternes. Hvor de snusfornuftige Suzuki, NSU Quikly,Puch har ændret sig til de lavbenede designforskrækkelser der kører rundt idag.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten