Copenhagen Suborbitals: Da smil svandt til anspændte sprækker
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Copenhagen Suborbitals: Da smil svandt til anspændte sprækker

Rungende stilhed hersker i værkstedet på kanten af Amager. Det er tolv dage siden, Copenhagen Suborbitals skulle skyde deres Nexø I-raket til vejrs. Men tidspres overvandt ambitioner – opsendelsen blev aflyst.

Rumværkstedet ligger i dag næsten øde, hvorimod der for få uger siden genlød larm fra hårdt arbejdende maskiner og mennesker. I flere måneder bragte de liv i rakethuset i forsøget på at overholde den konstant skridende tidsplan. Vi går tilbage i tiden.

20. september: Raketten Nexø I ligger søndag på operationsbordet med sine fire meter. Der er mindre end en uge til, at affyringstanden på Bornholm skal skyde Nexø I lodret op i horisonten. Men småproblemer forsinker imidlertid projektet, der dag for dag bevæger sig ud på usikker grund.

I raketværkstedet på Refshaleøen betragter en lille håndfuld af Copenhagen Suborbitals' raketbyggere det metalliske monster, som foreningen på lidt over seks måneder selv har designet og konstrueret.

De sædvanlige brede smil på de arbejdende ansigter er for en stund strakt ud i stramme miner. Bange anelser er malet i panden på raketentusiasterne.

Bøjet over raketten står ansvarlige for henholdsvis aktiv styring samt elektronik Flemming Nyboe og Peter Scott, som diskuterer mulige løsninger. Rakettens elektroniske system kommunikerer ikke med Scotts computer.

Alting i systemet skal spille samme melodi, inden man sender Nexø I 6-10 kilometer op i luften. Både rakettens radiosystem og elektronikken skal sluttes sammen til en endelig afprøvning for at fange og fikse småfejl.

Men som de foregående dage byder dagens systemtests igen på uventede udfordringer.

»Det er én fejl ad gangen,« smiler Flemming Nyboe, der arbejder med den aktive styring af det elektroniske system i raketten.

Forårets forsinkelser forstyrrer

Trods tidspresset og den til tider anstrengte mimik er stemningen i raketværkstedet på Refshaleøen god. Ingeniørens udsendte modtages søndag formiddag af smil samt tekniske forklaringer, som CS-teamet deler hjerteligt ud af.

Raketforeningen er imidlertid efterhånden vant til at være i underskud på tid. Hele processens tidsregnskab er blevet forsinket af eksempelvis færdiggørelsen af BPM5-motoren, der skal fyre Nexø I op i dansk luftrum.

Motoren stjal i foråret to måneder af tidsplanen, hvilket siden har forårsaget, at CS-teamet har svedt for at få færdiggjort Nexø I.

Udfordringerne har lagt pres på projektet, der er heftigt afhængigt af efterårets vejrmønstre, som alene kan udskyde opsendelsen til foråret 2016.

»Folk har knoklet for at blive klar. I de sidste par uger har flere endda været nødt til at overnatte i vores skurvogn for at nå deres opgaver. Det er et voldsomt pres at lægge på folk i en frivillig forening,« skrev bestyrelsesmedlem i CS Thomas Pedersen på Copenhagen Suborbitals blog hos Ingeniøren natten til søndag.

Tidsplanen forværres yderligere, som søndagen skrider frem. Elektronikken holder CS-teamet vågne det meste af aftenen og skubber de planlagte tanktests til næste dag.

Ventilen der vandt

Den følgende dag, mandag, står den forsinkede vandflow-test øverst på tavlen. De to tanke med henholdsvis ethanol og flydende ilt skal under flyveturen blandes i motoren i et præcist mængdeforhold ved hjælp af et indbygget tryksystem.

Derfor fylder teamet tankene med vand for at kunne beregne, hvor stort starttrykket skal være, for at trykket og tilstrømningen af ethanol samt flydende ilt er den rigtige under hele opsendelsen.

Det ene stof må ikke opbruges før det andet. Med gradvis stigning tester holdet tankene med 5, 8 og 10 bar.

»Hvis trykket i den ene tank er for stort eller for svagt, kan det koste en del højdemeter,« pointerer Jakob Skov Larsen, som er co-projektleder Nexø I-raketproduktionen.

Tryktesten forløber fortræffeligt første gang, men under anden påfyldning fejler en ventil. Magnetventilen, som skulle lukke luft ud af tanken for at give plads til vandet, parerer ikke ordre. Igen trækker smilene sig retur fra forsamlingens ansigtsudtryk og forsvinder i smalle sammenklemte sprækker – de ved alle, at de sidste dages slid nærmer sig dødsstødet.

Småbitter sejrssødme

Akkumulationen er forsinkelser har længe truet årets opsendelse af Nexø I. Tavlen med resterende opgaver løber for lang til, at raketforeningen kan nå at fragte Nexø I til affyringsstanden på Bornholm i tide.

To magnetventiler driller fortsat med fejlmeldinger, raketten skal skilles fuldstændig ad og derefter minutiøst rengøres og pakkes ned.

Rengøringen af LOX-systemet (flydende ilt) alene strækker sig over halvanden dag, og gensamlingen af raketten runder sagtens to dage, forklarer CS.

Den hypotetiske situation, hvor affyringen gennemtvinges går hovederne rundt. Dog skræmmer udsigten til at stå på kajen i Nexø, mens man samler raketten og reparerer fejl som eksempelvis magnetventilerne.

»Vi tager først til Nexø, når raketten er 100 pct. klar og tjekket ud. Der er simpelthen lagt for mange timer i den, til at vi kan være andet bekendt,« erklærer pressechef Mads Wilson.

Resultatet af mange, lange dage i raketværkstedet bidrager ved første føling til en ærgerlig smag i munden for hele holdet. Dog er man i CS glad for præstationen på trods af, at man ikke nåede målstregen.

Læs også: Overblik over det danske raketkapløb: Tre hold kæmper for at nå rummet

»Når alt er sagt, er vi i virkeligheden superstolte. Det er den mest avancerede raket, vi har bygget, og den er tegnet samt realiseret på lidt over et halvt år foruden mere end 25 motortests. Men det gør det jo desværre dobbeltærgerligt,« afslutter Mads Wilson.

Stilheden sprænges af 10 ton tryk

Raketværkstedet kommer dog ikke til at dvæle i stilhed frem til foråret 2016, hvor både Nexø I og Nexø II skal skydes af sted.

Motorstøj og duften af brændt ethanol vil sprede sig i området omkring værkstedet på Refshaleøen, når BPM5-motorerne til Nexø-raketterne skal testes og færdigbygges.

Desuden lokker målet om at sende et CS-medlem i rummet ligeledes holdet til at fortsætte designet af motoren, der skal løfte missionen.

Spica-raketten, der bærer ansvaret, får støtte af en 10 ton tryk BPM100-motor, som under afprøvning med garanti vil give genlyd i værkstedet frem mod den længe ventede Nexø I-opsendelse.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Som en mand der selv har prøvet at stå bøjet over en injektor hele natten inden en stort opsat motortests med inviteret presse og meget andet, og til sidst være nød til at kaste håndklædet i ringen, og en mand der har knoklet med raketdele inden en opsendelsesdag for til sidst at måtte konstatere at det bare ikke holder, så kan jeg meget fint sætte mig ind i hvordan CS folkene har haft det de sidste dage.

Man bliver anspændt, og kan af og til måske knurre lidt af omgivelserne. Lykkes det hele, så er alle glade, men skuffelsen kan være ganske svær at skjule når man eventuelt må give op.

Vi har dog altid kunnet glæde os over til sidst at få nået målet og få gennemført den test eller affyring vi har måttet skrotte.

Stor respekt for indsatsen herfra.

Keld Laursen
Næstformand,
Danish Space Challenge

PS: Vi glæder os til foråret når Nexø I er færdig og vi skal over og hjælpe til med affyringen.

  • 21
  • 1

Der er nu ikke helt så stille og øde i raketværkstedet som det beskrives i artiklen. Vi er ved at komme ovenpå igen efter et par hektiske måneder og er ved at forberede færdiggørelsen af Nexø 1, med enkelte forbedringer som der nu er tid til.

Som Kristian skrev i den seneste blog, så holder vi åbent hus i værkstedet på fredag aften kl. 17.30 – 23.00, hvor alle er velkomne til at komme forbi og se Nexøraketten, få en snak med os og se at vi stadigvæk smiler :-)

  • 9
  • 0

Vi er ved at komme ovenpå igen efter et par hektiske måneder og er ved at forberede færdiggørelsen af Nexø 1, med enkelte forbedringer som der nu er tid til.


Faktisk har I lavet det vigtigste I kunne gøre i denne situation: vedligeholdt jeres arbejdskraft! Det er helt utroligt vigtigt ikke at overanstrenge sig i sådan en grad at projektet falder fra hinanden. Så hellere udskyde når det er den eneste realistiske mulighed og få hvilet ordenligt ud!

Hvor jeg dog glæder mig til at se BPM-100 begynde at tage form vel vidende at der er masser af SUK/RUD potentiale i en større motor med alle dens udfordringer inden for konstruktionens styrke og motorens forbrændingsstabilitet.

Godt gået, CS! :-)

PS: Ikke et ord om forudsigelig journalistisk vinkling!

  • 5
  • 0

Det er godt at se at det respekteres at ting tager tid.

I modsætning til mange af de teknik-"realityshows" på discovery og lignende kanaler mere går ud på kampen mod deadline end at gå i detaljer med hvad der egentlig foregår.

Men det interesserer pøbelen sig nok ikke for, mener producerne sikkert.

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten