Comeback til diesel: Den kollektive trafik dropper biobrændstof i færger og busser

Plus20. oktober 2022 kl. 05:268
Comeback til diesel: Den kollektive trafik dropper biobrændstof i færger og busser
Fursund Færgeri, der sejler mellem Branden Havn i Salling og øen Fur, mærker prispresset og har bedt kommunen om lov til at skifte til såkaldt GTL-diesel på færgen med navnet Mjølner Fur. Illustration: Færgesekretariatet/Carsten Lundager.
Der er ingen grund til klimaskam, ifølge eksperter, når kommuner og regioner udskifter HVO-diesel med den fossile variant.
Artiklen er ældre end 30 dage

Kommuner og regioner har de seneste år fået plusser i klimaregnskabet ved at skifte diesel ud med biobrændstoffet HVO-diesel lavet på planteolier i busser og færger.

Men nu er presset på økonomien så stort, at flere vender på en tallerken og går tilbage til den fossile variant.

»Alternativet ville være, at vi blev nødt til at lukke busruter,« siger Karsten Uno Petersen (S), formand for Udvalget for byggeri, indkøb og grøn omstilling i Region Syddanmark.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
8 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
21. oktober 2022 kl. 23:28

Jeg regner da bestemt med at det grønne kor der skriver op og ned her på Ingeniørens forum, straks overfører støttebeløb, så deres grønne afgud ikke udløser en syndflod eller den slags.

3
20. oktober 2022 kl. 13:28

Men, afhængig af hvorledes brinten "fremstilles".

Naturligvis - men det er jo ikke anderledes end med alt andet - til gengæld er udledningen fra selve køretøjet altid 0 uanset hvordan brinten produceres men på stationære produktionsanlæg kan al udledning håndteres, hvis man ellers har viljen og lysten til det.

1
20. oktober 2022 kl. 10:34

...det de brænder af i busserne kan Putin ikke hælde på kampvognene.

...og bortset fra det så er udledningen fra selve bussen nøjagtig den samme, mål på udstødningen og se hvor lidt CO2 der kommer af biodiesel i forhold til alm. diesel - ergo er det en "papirsreduktion" så reduktionen "et eller andet" sted i kæden, udregnet.

Og ja, naturligvis ved jeg at det betyder noget - men hvis de busser nu kørte på CNG/LNG eller LPG så ville de være helt vildt meget bedre og kørte de på brint ville det være 0-emisions køretøjer (uanset om brinten blev brændt af i forbrændingsmotor, gasturbine eller brændselscelle).

Spørgsmålet er hvorfor kører de i det hele taget på diesel?

Er de virkeligt så gamle så der ikke var alternativer?

Endeligt kunne de erstattes af trolleybusser - men i Danmark er det naturligvis et øjebæ at der skal hænge ledninger over vejen.