Kommuner og regioner har de seneste år fået plusser i klimaregnskabet ved at skifte diesel ud med biobrændstoffet HVO-diesel lavet på planteolier i busser og færger.
Men nu er presset på økonomien så stort, at flere vender på en tallerken og går tilbage til den fossile variant.
»Alternativet ville være, at vi blev nødt til at lukke busruter,« siger Karsten Uno Petersen (S), formand for Udvalget for byggeri, indkøb og grøn omstilling i Region Syddanmark.
- emailE-mail
- linkKopier link

- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Hej Henning Petersen
Korrekt.Mit indlæg handler om hvordan de grønne hensigter skippes når regningen kommer.</p>
<p>Et udsagn jeg er fremkommet med igen og igen. Qed
Mit indlæg handler om at regningen kommer når de grønne hensigter skippes.
Mit indlæg handler om hvordan de grønne hensigter skippes når regningen kommer.Jeg mener jo at besparelsen i driftsomkostningerne vil være nok til at få et lån til ombygning - hvis du kan få lån i banken efter denne model til dit hus så kan du vel også få det til at ombygge offentlig transport
Et udsagn jeg er fremkommet med igen og igen. Qed
Jeg mener jo at besparelsen i driftsomkostningerne vil være nok til at få et lån til ombygning - hvis du kan få lån i banken efter denne model til dit hus så kan du vel også få det til at ombygge offentlig transport.Jeg regner da bestemt med at det grønne kor der skriver op og ned her på Ingeniørens forum, straks overfører støttebeløb, så deres grønne afgud ikke udløser en syndflod eller den slags.
Jeg regner da bestemt med at det grønne kor der skriver op og ned her på Ingeniørens forum, straks overfører støttebeløb, så deres grønne afgud ikke udløser en syndflod eller den slags.
Tja, så kan de jo spørge producenten om de kan gennemføre en H2 ombygning, som vi jo har set er mulig. Hvis det giver en besparelse på 80 % CO2 så er det jo den rigtige vej - hvis det er muligt. Og hvis de gider. Der er i øvrigt bygget en vindmølle der kan producere brint direkte.
https://ing.dk/artikel/lastbiler-paa-kraftvaerker-industrien-dieselmotorer-kan-ombygges-brint-261875
Naturligvis - men det er jo ikke anderledes end med alt andet - til gengæld er udledningen fra selve køretøjet altid 0 uanset hvordan brinten produceres men på stationære produktionsanlæg kan al udledning håndteres, hvis man ellers har viljen og lysten til det.Men, afhængig af hvorledes brinten "fremstilles".
Men, afhængig af hvorledes brinten "fremstilles".kørte de på brint ville det være 0-emisions køretøjer (uanset om brinten blev brændt af i forbrændingsmotor, gasturbine eller brændselscelle).
...det de brænder af i busserne kan Putin ikke hælde på kampvognene.
...og bortset fra det så er udledningen fra selve bussen nøjagtig den samme, mål på udstødningen og se hvor lidt CO2 der kommer af biodiesel i forhold til alm. diesel - ergo er det en "papirsreduktion" så reduktionen "et eller andet" sted i kæden, udregnet.
Og ja, naturligvis ved jeg at det betyder noget - men hvis de busser nu kørte på CNG/LNG eller LPG så ville de være helt vildt meget bedre og kørte de på brint ville det være 0-emisions køretøjer (uanset om brinten blev brændt af i forbrændingsmotor, gasturbine eller brændselscelle).
Spørgsmålet er hvorfor kører de i det hele taget på diesel?
Er de virkeligt så gamle så der ikke var alternativer?
Endeligt kunne de erstattes af trolleybusser - men i Danmark er det naturligvis et øjebæ at der skal hænge ledninger over vejen.