Coca-Cola, Pepsi og Nestlé er de mest plastforurenende for tredje år i træk

Illustration: cgdeaw/bigstock

For tredje år i træk er der gennemført en global undersøgelse af, hvilke producenter som står bag det plastaffald, der ender i naturen. Og for tredje år i træk viser undersøgelsen, at top-tre for de mest forurenende producenter udgøres af Coca-Cola, Nestlé og PepsiCo, der beskyldes for at gøre tæt på ingenting for at komme problemet til livs.

Den årlige global undersøgelse, som miljøorganisationen Break Free From Plastic koordinerer, viser, at Coca-Cola rangerede som verdens mest plastforurenende virksomhed, idet deres plastflasker blev fundet på strande, parker, vandløb m.v. i 51 ud af i alt 55 lande.

I undersøgelsen har 15.000 frivillige i 55 lande fordelt på seks kontinenter indsamlet 346.494 stykker plastaffald, som de har registreret på 5.000 forskellige varemærker. På 63 procent af plastaffaldet var det muligt at tyde varemærket.

Faktisk overgår plast fra Coca-Cola både PepsiCo og Nestlé tilsammen, viser undersøgelsen, der er udgivet i rapporten ‘Brand Audit 2020’. I alt blev der fundet 13.834 stykker plast fra Coca-Cola, mens der fra PepsiCo og Nestlé blev fundet henholdsvis 5.155 og 8.633 stykker.

Ikke kun et forbrugeransvar

Ifølge miljøorganisationen Plastic Change, der har stået for at gennemføre den danske deltagelse med hjælp fra 120 frivillige, har undersøgelsen til formål at stille producenterne til ansvar for deres produkt- og emballagedesign. For størstedelen af det plastaffald, som blev fundet i Danmark, kunne langt størstedelen ikke føres tilbage til et mærke.

»Plastikforurening er ikke kun et forbrugeransvar, der handler om at ramme skraldespanden, men i høj grad også et producentansvar, hvor producenterne påtager ansvar et større ansvar for den plastikforurening, deres produkter skaber ved at reducere og re-tænke design af produkter og emballager,« lyder det fra Anne Aittomaki, der er strategisk direktør i Plastic Change, i en pressemeddelelse via Ritzau.

På verdensplan blev der fra fundet mest plastaffald i naturen fra følgende producenter i rækkefølge: The Coca-Cola Company, PepsiCo, Nestlé, Unilever, Mondelez International, Mars, Inc., Procter & Gamble, Philip Morris International, Colgate-Palmolive og Perfetti Van Melle.

Syv ud af dem, heriblandt Coca-Cola, Pepsi og Nestlé, har tilsluttet sig Plastics Economy Global Commitment under FN’s Miljøprogram (UNEP), men det er ikke nok, påpeger Break Free From Plastic.

»De har gjort meget lidt for at nå deres egne 2025-mål for at håndtere plastforureningskrisen,« skriver organisationen.

Den henviser til en rapport fra FN’s Miljøprogram fra i år, som viser, at de syv producenter kun har formået at nedbringe deres brug af nyfremstillet plast med 0,1 procent i perioden 2018-2019.

Artiklen fortsætter under grafikken.

Illustration: Break Free From Plastic

Læs også: DTU: Vi kan genanvende langt mere plast – alligevel taber miljøet

Tomme løfter

Ifølge Break Free From Plastic kommer virksomhederne med »falske løsninger, som virker opmuntrende på overfladen, men mangler substans«, og peger på, at de manglende reduktionsmål »gør det muligt for virksomheder at fortsætte med at retfærdiggøre deres overdrevne produktion af engangsplast«.

Ifølge organisationen modarbejder virksomheder mange steder pant- og retursystemer til fordel for engangsemballage. Og selvom der findes afprøvede løsninger, der reducerer mængden af engangsplast og erstatter denne med genanvendelig og genopfyldelig emballage, er de ikke taget i brug af virksomheder i stor skala.

Break Free From Plastic nævner eksempelvis, at Coca-Cola i sin rapport ‘World Without Waste’ fra 2019 erkender, at genpåfyldelige flasker er en vigtig løsning for deres egen strategi på området, men alligevel har verdens største brand ikke gjort det godt nok.

Læs også: Plastgenanvendere stejler over udsigten til tomme mælkekartoner

I marts viste en rapport fra miljøorganisationen Tearfund, at Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé og Unilever årligt forårsager plastforurening på en halv million ton i landene Kina, Indien, Filippinerne, Brasilien, Mexico og Nigeria. Også her blev Coca-Cola udnævnt til at være verdens værste plastforurener.

»Vi har opfordret Coca-Cola såvel som Nestlé, PepsiCo og Unilever om at at stoppe med at skabe et affaldsproblem i fattige lande. De sælger plastprodukter i lande uden affaldsindsamling, selvom de udmærket ved, at folk bliver nødt til at bo blandt affaldet, kassere det i vandløb eller brænde det, hvilket også bidrager til klimaforandringerne,« lød det fra Tearfund, da rapporten blev offentliggjort.

Ifølge Break Free From Plastic skal de største producenter af forurenende plast for det første offentliggøre tal for, hvor meget engangsplast, de bruger. For det andet skal de sætte klare og målbare mål for at begrænse mængden af deres produktion af engangsplast og finde løsninger, som gør det muligt at bevæge sig helt væk fra brugen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Coca-Cola, Pepsi og Nestlé er de mest plastforurenende for tredje år i træk"

Så kører ansvarfralæggelsen igen.

Hvor er det godt, alt alting skyldes de onde virksomheder og forbrugerne ikke har noget ansvar.

Kunne man tænke sig Pepsi ville holde op med at producere Cola på plasticflasker hvis forbrugerne ikke købte dem? Nej vel, det ville jo være.........logisk!

Hvad med en mere ærlig overskrift: "Alle mennesker der køber plasticflasker eller mad i plastic er de mest plastforurenende for tredje år i træk".

Man læser det igen og igen.

Bilerne forurener. Ikke bilisterne. Flyene forurener. Ikke flypassagerne. Dieselpartikler dræber. Alkohol dræber. Elcykler er farlige. Lamme- og kalvekød er klimafjendtlige.

Stop dog den ansvarsfralæggelse. Det kapitalistiske system kunne aldrig finde på at producere noget som helst der forurener unødvendigt meget, hvis forbrugerne ikke efterspørger det.

Af nøjagtig samme årsag skal klimaproblemerne løses med globale CO2-kvoter. Simpelt, så vil virksomhederne forurene så lidt som muligt for at spare afgifter og forureningen søge derhen hvor den ikke kan undgåes med nuværende teknik.

  • 9
  • 3

Hmm. Jeg tror nu at cola-drikkere køber den pga cola og ikke flasken. Flasken kan sikkert laves på andre måder og med andre materialer, med stadig tilfredse kunder. Og der er vel ikke noget i vejen for at Coca-cola, Pepsi og Nestle, selv igangsætter returordninger for at genbruge mere plast. Det behøves vel ikke absolut at skulle igangsættes af regeringer. Jeg undrer mig iøvrigt over hvorfor der ikke mærkes med plasttype mere end det er tilfældet. Det kunne give renere genbrugsmaterialer og måske flere gange materialet kan genbruges.

  • 6
  • 0

Som vi har det på de fleste metal og plastemballager, her i landet. Det har man ikke i sydeuropa og antageligt heller ikke der hvor man finder cola og andre drikke emballager.

De emballager der gå under radaren herhjemme er Cocio embalagerne og de jydekrogsimporterede

  • 3
  • 1

Der mangler en sammenligning med mængderne solgt i de enkelte lande. Man kunne også sammenligne mængden, hvor der er retursystemer, og hvor der ikke er retursystemer. Endelig er det dog en uhyggelig indstilling, at forbrugeren ikke har et ansvar for plastikforureningen - selvfølgelig har de da det. Det er i vid udstrækning os forbrugere, der smider plastik ud i naturen (Gå en tur langs en trafikeret landevej!). Den plastik, vi ser overalt, hvor vi går, er ikke bare lige blæst derhen fra nærmeste genbrugsstation.

  • 4
  • 0

......er at slet ikke at ramme....at rette bager for smed.

Man skal skille argumentationen ad.

De store firmaer er blevet store fordi deres produkter eftertragtes og de leveres i emballager, der kan håndtere deres produkter. Disse emballager ender alle på lossepladsen efter tid.

Det gælder iPhones, smøremballage, vin og ja colaflasker. Et manglende retursystem for al emballage findes ikke , sålænge at at mælkekartoner, Cocioflasker, vinflasker og jydekrogsdåser ikke er pantbelagt og de alt for få kommunaleoverdesignede "papirkurve " ikke kan klare mere end en pizzabakke, vil engangsemballage blive kastet der hvor den er færdigbrugt.

Med hensyn til de store firmaers skattebetalinger, er de enkelte stater selv ude om det. Jeg var 14 år, før end CocaCola blev tilladt her i landet , på grund af man var i tvivl om indholdet , måske cocain, da opskriften var hemmelig.

Franchise tappefirmaer(Calrsberg) skulle betale store summer for at købe den originale ekstrakt ( der faktisk er forskellig fra land til land). Derved kunne CocaCola få penge skattefrit til de skattely ,hvor ekstraktpengene havnede. Det er en almindeligt anvendt teknik blandt de store. Apples hovedkvarter ligger jo i Irland hvor til Norvegian også har slået sig ned fornyeligt.

  • 2
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten